..: Z vlaku si nezavoláte, chybí signál :..

Ilustrační obrázek Praha - Zavolat si z vlaku občas bývá problém, i když se telefonní operátoři chlubí téměř 100% pokrytím ČR. České dráhy proto v současné době testují řešení v podobě zesilovače mobilního signálu, který by dostatečně silný signál ve vagonech mohl zajistit. Jedním z důvodů rušeného signálu jsou metalizovaná okenní skla, která se používají především u vlaků vyšší kategorie, včetně Pendolina. Ta se používají proto, aby utlumila sluneční paprsky, přesněji aby zabránila průniku tepla do vagonu. Bohužel souběžně s teplem tato skla zeslabují i mobilní signál.

Situaci se navíc rozhodli řešit i všichni tuzemští mobilní operátoři, kteří hodlají postavit nové vysílače v okolí tratí. ČD také začaly uvažovat o bezdrátovém připojení k internetu sítě wi-fi, ale prozatím naráží na technické problémy a není ani zřejmé, jak nákladné by zavedení služby bylo. Co se telefonování týče, mluvčí ČD Ondřej Kubala říká, že nejhorší je to například na trase do Brna přes Blansko. Jedete tam mnoha tunely a údolími a dovolat se tam je na mnoha místech zcela nemožné. Hluchých míst je v ČR více, nedovoláte se například v úseku kolem Ústí nad Orlicí, kde trať prochází hlubokým údolím, stejně tak v mnoha horských či lesních úsecích regionálních tratí.

Řešení se jmenuje repeater

Pro České dráhy je to samozřejmě poměrně velký problém. Představa manažerského vlaku, ve kterém nefungují mobily, je zjevně absurdní. Proto vznikl projekt pod názvem ČD mobil, v jehož rámci vzniká řešení, které by nám mělo umožnit bez problémů si z vlaku zavolat. Na projektu spolupracují také mobilní operátoři, což je logické, protože právě oni zodpovídají ČTÚ za nakládání se svými frekvencemi. Jako koordinátor a integrátor působí v celém projektu společnost ČD Telematika. Řešením, které se přímo nabízí, je repeater mobilního signálu.

Na střeše vagonu řady Aee se nachází zisková GSM anténa, která je spojena se samotným repeaterem umístěným uvnitř vozu. V tom jsou dále 3 vnitřní antény, které repeaterem upravený signál distribuují. Ten zesílený signál předává na 3 vnitřní antény – jedna je umístěna v prostředku vagónu, dvě zhruba v první pětině délky z každé strany. Tím by mělo být zajištěno ideální pokrytí vnitřku vagonu signálem.

Protože telefon se automaticky přihlašuje k nejsilnější základnové stanici (BTS), je zajištěno, že telefon se v drtivé většině případů přihlásí právě k repeateru. Samozřejmě tedy platí, že každý vagon musí být vybaven samostatným repeaterem. Vagon jezdí v běžném provozu na trati Praha – Český Těšín jako součást IC Hutník. Vagon se používá k testování, ale pokud se vydáte po této trase, možná budete mít štěstí a vyzkoušíte ho sami. Podle informací zástupců ČD Telematika i mobilních operátorů není úplně jisté, že konečné řešení bude založeno právě na tomto repeateru. Do konce roku by se mělo ve vlacích ČD otestovat ještě několik dalších typů.

Kam repeater umístit?

Kromě různých technologických problémů stojí před ČD ještě jeden, zdánlivě banální problém a to ten, kam repeater umístit. V současné době jej testuje ve vagonech Aee/Bee. Tento vagon totiž nabízí dostatečně velký prostor pod střechou. U ostatních vagonů, včetně Pendolina, takový prostor nad hlavami cestujících není. Přitom celé řešení potřebuje relativně hodně prostoru a to právě v Pendolinu cestující kvalitní signál pro GSM očekávají nejvíce.

zdroj: Deník a iDNES


Adys Poslat mail autorovi | 17.10.2007 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel mašinka  mail  
17.10.2007 (12:20)  
Záleží na mobilu a operátorovi. Na tratích Olomouc-Brno-Č. Budějovice a Ol.-Praha s K750i a Oskarem celkem problémy nemám. Větší problém mám při otřesech se trefit na klávesnici. Je fakt,že nevolám, ale jsem pouze na netu. Jako fíra jsem volal z mašiny a problémy byly při rychlosti přes 140 a současným průjezdem pod větším nadjezdem. V Černé za Bory hovor spadl vždy.
17.10.2007 (12:13)  
ATS: mezi Táborem a Benešovem je řídké osídlení a členitý terén, tam se s obtížemi volá z leckteré vesnice, často se musí jít na kopec. Po koridorizaci bude na trati jeden tunel za druhým, takže pokud operátoři neumístí vysílače do nich, bude ve vlaku signál chybět více než nyní.
registrovaný uživatel ATS 
17.10.2007 (12:01)  
Mezi Táborem a Benešovem si pořádně nezavoláte ani z obyčejnýho "Béčka", každou chvíli hluchý místo. Snad se koridorizací vyřeší i tenhle problém.
17.10.2007 (12:01)  
Dříve byla v provozu síť NMT 450, taková historická záležitost,ještě jako majitel analogového telefonu jsem byl vždy překvapen jaký je ve vlaku super signál (rok 2002) a po přechodu na GSM jsem taky překvapen jak to najednou nejde!Zlaté NMT!
17.10.2007 (12:01)  
Připojení CDMA od eurotelu funguje na trati Pardubice -> Praha celkem bez problémů. Signál se ztratí jen v tunelu pod Vítkovem a v okolí Úvalů. Takže z jízdy dlouhé cca 80 minut mě připojení nefunguje tak 5 - 7 minut. To s myslím, že není špatný....
registrovaný uživatel Precla 
17.10.2007 (12:00)  
Jezdívám relaci Praha - Tišnov ( trať 250, 230..)několikrát do měsíce. Rychlíky jsou až na Slovana a Pannonií řazeny vozy Aee, Bee ( do Béček, který řadí u některých za Bee nesedám) a signál sem měl slušnej a plnej a problém bývával akorát v tunelech u Tišnova.. Jinak sem byl spokojen. :)
registrovaný uživatel PES38 
17.10.2007 (11:32)  
Mimochodem už vidím, jak se na hranicích repeater vypíná na základě info z GPS...:-))) (píšou v článku)
registrovaný uživatel PES38 
17.10.2007 (11:25)  
Jinak WiFi ať radši nikdo nezkouší, vzhledem k použitým kmitočtům je tam bezpodmínečně! nutná přímá dohlednost na přístupový bod.
registrovaný uživatel PES38 
17.10.2007 (11:24)  
Ono je tam taky dost velké vlastní rušení. Třebas ešus nebo pinďa..zkuste si tam vzít citlivý analyzátor nebo i jen obyčejný VKV rádio...Např. zejména kolem kmitočtu 400-500MHz to fakt stojí za to. (internet od EUROTELU beží většinou (CMDA) kolem 450 MHz). Asi to dělají ty všechny možné měniče, vč. měničů zářivek.

Můj navrh je dát kolem kolejí speciální vyzařovací kabel a byl by pokoj. Něco podobného je v metru (ta dvojlinka nahoře, co ji neznalí označují jako trolej), ale to je zatím jen pro služební komunikaci. Měl se tam dávat do tunelů i spec. vyzařovací kabel GSM, ale nakonec z toho sešlo. Jako podružnou výhodu vyzařovacího kabelelu GSM vidím i možnost rošíření GSM-R tím samým způsobem.
registrovaný uživatel M@ra 
17.10.2007 (11:21)  
Ještě telefonovat z vlaku, to byste chtěli moc. Buďte rádi, že je přes ta okna vidět ven. Aspoň je od těch pitomých mobilních krámů trochu pokoj...
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko