Praha - Zavolat si z vlaku občas bývá problém, i když se telefonní operátoři chlubí téměř 100% pokrytím ČR. České dráhy proto v současné době testují řešení v podobě zesilovače mobilního signálu, který by dostatečně silný signál ve vagonech mohl zajistit. Jedním z důvodů rušeného signálu jsou metalizovaná okenní skla, která se používají především u vlaků vyšší kategorie, včetně Pendolina. Ta se používají proto, aby utlumila sluneční paprsky, přesněji aby zabránila průniku tepla do vagonu. Bohužel souběžně s teplem tato skla zeslabují i mobilní signál.
Situaci se navíc rozhodli řešit i všichni tuzemští mobilní operátoři, kteří hodlají postavit nové vysílače v okolí tratí. ČD také začaly uvažovat o bezdrátovém připojení k internetu sítě wi-fi, ale prozatím naráží na technické problémy a není ani zřejmé, jak nákladné by zavedení služby bylo. Co se telefonování týče, mluvčí ČD Ondřej Kubala říká, že nejhorší je to například na trase do Brna přes Blansko. Jedete tam mnoha tunely a údolími a dovolat se tam je na mnoha místech zcela nemožné. Hluchých míst je v ČR více, nedovoláte se například v úseku kolem Ústí nad Orlicí, kde trať prochází hlubokým údolím, stejně tak v mnoha horských či lesních úsecích regionálních tratí.
Řešení se jmenuje repeater
Pro České dráhy je to samozřejmě poměrně velký problém. Představa manažerského vlaku, ve kterém nefungují mobily, je zjevně absurdní. Proto vznikl projekt pod názvem ČD mobil, v jehož rámci vzniká řešení, které by nám mělo umožnit bez problémů si z vlaku zavolat. Na projektu spolupracují také mobilní operátoři, což je logické, protože právě oni zodpovídají ČTÚ za nakládání se svými frekvencemi. Jako koordinátor a integrátor působí v celém projektu společnost ČD Telematika. Řešením, které se přímo nabízí, je repeater mobilního signálu.
Na střeše vagonu řady Aee se nachází zisková GSM anténa, která je spojena se samotným repeaterem umístěným uvnitř vozu. V tom jsou dále 3 vnitřní antény, které repeaterem upravený signál distribuují. Ten zesílený signál předává na 3 vnitřní antény – jedna je umístěna v prostředku vagónu, dvě zhruba v první pětině délky z každé strany. Tím by mělo být zajištěno ideální pokrytí vnitřku vagonu signálem.
Protože telefon se automaticky přihlašuje k nejsilnější základnové stanici (BTS), je zajištěno, že telefon se v drtivé většině případů přihlásí právě k repeateru. Samozřejmě tedy platí, že každý vagon musí být vybaven samostatným repeaterem. Vagon jezdí v běžném provozu na trati Praha – Český Těšín jako součást IC Hutník. Vagon se používá k testování, ale pokud se vydáte po této trase, možná budete mít štěstí a vyzkoušíte ho sami. Podle informací zástupců ČD Telematika i mobilních operátorů není úplně jisté, že konečné řešení bude založeno právě na tomto repeateru. Do konce roku by se mělo ve vlacích ČD otestovat ještě několik dalších typů.
Kam repeater umístit?
Kromě různých technologických problémů stojí před ČD ještě jeden, zdánlivě banální problém a to ten, kam repeater umístit. V současné době jej testuje ve vagonech Aee/Bee. Tento vagon totiž nabízí dostatečně velký prostor pod střechou. U ostatních vagonů, včetně Pendolina, takový prostor nad hlavami cestujících není. Přitom celé řešení potřebuje relativně hodně prostoru a to právě v Pendolinu cestující kvalitní signál pro GSM očekávají nejvíce.
| 17.10.2007 (8:00)
Proto mě poněkud překvapuje televizní reklama společnosti T-mobile, jak se ve vlaku (zřejmě vyšší kvality, tedy v tlakotěsném voze s pokovenými okny) připojujete prostřednictvím mobilního telefonu k internetu a brouzdáte a brouzdáte...
Provedená měření pokrytí některých tratí signálem veřejných operátorů ukazují dost tristní výsledky: pokrytí (a to i koridorů) je mizerné jak z pohledu úrovně signálu, tak z pohledu jeho kvality. Pak je ale otázka, nakolik bude projekt ČD-mobile úspěšný, protože k čemu jsou mi opakovače ve vozech, resp. ve vlaku, když nemají co opakovat, neboť signál na trati (nebo v tunelu) chybí.
Na druhou stranu to ale nebude špatný kšeft pro operátory, protože i když se vám hovor po deseti vteřinách rozpadne právě pro ztrátu signálu, zaplatíte minimálně minutu. A můžete si klidně hned brnknout znovu... a znovu... a znovu... Během minuty třeba třikrát. A to je asi ta Einsteinova dilatace času: za jednu minutu stačíte protelefonovat třeba tři!
Zpřesňuji: 15.10.Letos, Košičan Žilina Praha 1. třída, okolo Hranic - já slyšel, oni mne ne (Ó 2).
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










