Praha - Česká vláda dnes definitivně posvětila plán na oddělení nákladní divize Českých drah. Jak dnes oznámil po jejím jednání premiér Mirek Topolánek, k 1. prosinci vznikne dceřiná společnost ČD Cargo. Nová akciová společnost dostane do vínku základní kapitál ve výši 8,8 miliardy korun, navíc k ní přejde i 13 tisíc zaměstnanců. Vláda má restrukturalizaci ČD obsaženu přímo ve svém programovém prohlášení, samy dráhy si od rozdělení také leccos slibují. Zmiňuje se především lepší konkurenceschopnost na dynamicky se rozvíjejícím a expandujícím dopravním trhu.
Nová akciová společnost bude podle předpokladů moci pružně reagovat na změny na trhu, navazovat strategická partnerství s jinými subjekty či se začlenit do nadnárodních konsorcií. Nákladní doprava dosud přispívala na dopravu osobní podle ČD bezmála 600 milionů korun ročně. Ty bude muset neodštěpený zbytek společnosti buď ušetřit, nebo vymoci ze státu formou dotací. "Ministerstvo dopravy nyní hledá řešení, jak dál s osobní dopravou a jejím financováním," řekl k tomu mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
Od prosince čekají ČD i další změny. Dalších 10 tisíc zaměstnanců přejde k Správě železniční dopravní cesty, která by měla zcela převzít údržbu tratí a zabezpečovacího zařízení. SŽDC také od letošního roku převezme tvorbu jízdního řádu, aby odpadla další nerovnost dopravců v přístupu k železniční síti. Během krátké doby původní akciovou společnost opustí 23 tisíc zaměstnanců, tedy asi 40 % z dosavadního počtu pracovníků, byť se jedná spíše o formální přesun.
Oddělení nákladní dopravy by nemuselo zůstat jediným štěpením dosud homogenních ČD. Ministerstvo dopravy chce ještě do konce listopadu předložit vládě i návrh na oddělení osobní dopravy do další dceřinné společnosti. Jisté je, že holding ČD bude i nadále v rukou státu.
Přepracováno po dnešním jednání vlády

Já teď dělám všechny vstupní zdravotní vyšetření na strojvedoucího,ale taky ještě nevím pod čím v budoucnu budu...Nebo kde se budu zacvičovat..jestli na lokomotivách Carga nebo ČD..Ale přiznávám jdu tam dobrovolně,takže si na nic nechci stěžovat...
Laik buď studující nebo pravidelně zaměstnaný na "8" by si to měl zkusit a komentovat sosiální zázemí lok. čet, které mají po hromadném rušení dep v UŽST jednu vyhrazenou místnost ( někdy i s WC).
Pisu schvalne "svuj", protoze u zamestnancu, se kterymi prichazim osobne zejmena do styku, tedy pokladni a pruvodci, mi pripada, ze se v posledni dobe udelal velky krok dopredu a musim rict, ze se jejich uroven blizi evropskemu standartu. Problem spis vydim presne u tech profesi, ktere muzou vysedavat v praci na netu, hadejte, ktere to jsou? :))
Pokud se ČD rozhodnou, že budou s Cargem na válečné stezce stejně, jako jsou s ostatními dopravci, pak to nepochybně možné nebude. Pokud mezi nimi bude normální vztah nezatížený uraženou hrdostí náčelníků modré armády, není problém sepsat smlouvu, za jakých podmínek za sebe mohou mašiny zaskakovat a co za to ...
Páňula: Kdyby se podle Kvizdy náklady rovnoměrně rozpočítaly ...
Kvizda má asi nadstandardní informace, protože náklady na údržbu a provoz by měla* hradit SŽDC v plné výši. Osobně si myslím, že v plné výši hradí, jinak by bylo slyšet řev z nábřeží, že stát neplatí. To, že v účetnictví jednotné ČD ty prachy zatím protékají skrze osobní dopravu není podstatné.
* jak je to ve skutečnosti se SŽDC snaží utajit a smlouvu s ČD odmítají vydat, i když podle názoru právníků upravuje tento dokument nakládání s veřejnými prostředky a jako takový by měl být veřejně přístupný.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











