Praha - Česká vláda dnes definitivně posvětila plán na oddělení nákladní divize Českých drah. Jak dnes oznámil po jejím jednání premiér Mirek Topolánek, k 1. prosinci vznikne dceřiná společnost ČD Cargo. Nová akciová společnost dostane do vínku základní kapitál ve výši 8,8 miliardy korun, navíc k ní přejde i 13 tisíc zaměstnanců. Vláda má restrukturalizaci ČD obsaženu přímo ve svém programovém prohlášení, samy dráhy si od rozdělení také leccos slibují. Zmiňuje se především lepší konkurenceschopnost na dynamicky se rozvíjejícím a expandujícím dopravním trhu.
Nová akciová společnost bude podle předpokladů moci pružně reagovat na změny na trhu, navazovat strategická partnerství s jinými subjekty či se začlenit do nadnárodních konsorcií. Nákladní doprava dosud přispívala na dopravu osobní podle ČD bezmála 600 milionů korun ročně. Ty bude muset neodštěpený zbytek společnosti buď ušetřit, nebo vymoci ze státu formou dotací. "Ministerstvo dopravy nyní hledá řešení, jak dál s osobní dopravou a jejím financováním," řekl k tomu mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
Od prosince čekají ČD i další změny. Dalších 10 tisíc zaměstnanců přejde k Správě železniční dopravní cesty, která by měla zcela převzít údržbu tratí a zabezpečovacího zařízení. SŽDC také od letošního roku převezme tvorbu jízdního řádu, aby odpadla další nerovnost dopravců v přístupu k železniční síti. Během krátké doby původní akciovou společnost opustí 23 tisíc zaměstnanců, tedy asi 40 % z dosavadního počtu pracovníků, byť se jedná spíše o formální přesun.
Oddělení nákladní dopravy by nemuselo zůstat jediným štěpením dosud homogenních ČD. Ministerstvo dopravy chce ještě do konce listopadu předložit vládě i návrh na oddělení osobní dopravy do další dceřinné společnosti. Jisté je, že holding ČD bude i nadále v rukou státu.
Přepracováno po dnešním jednání vlády

Racek: Citace dnešní MF Dnes:
Podle ekonoma Marina Kvizdy z Masarykovy univerzity jsou však taková čísla jenom virtuální. Nákladní doprava je v zisku z velké části jen na základě účetních operací. Například proto, že veškeré náklady s údržbou kolejí nebo na výplaty výpravčích jsou jako náklady zahrnovány pod osobní dopravu. Kdyby se podle Kvizdy náklady rovnoměrně rozpočítaly mezi osobní a nákladní dopravu, ocitlo by se ve ztrátě i cargo.
S tím dělením bych to neviděl jako krok vyvolaný nějakým drtivým tlakem neviditelné ruky trhu. Ono je to podobné jako s plynárnami. Kolik distributorů plynu, bojujících tvrdě o každého zákazníka :-))), tady v republice máme , ale jaksi se zapomíná, že je tu jediná (nebo možná dvě) trubka se zdrojem obživy těchto "konkurentů". No mám pocit, že na podobném principu je založen i tento kapitalisticky prvobytně pospolný drážní byznys. Až bude řádně zainvestovaná a propustná dopravní cesta a dostatek opravdově soukromých dopravců s vlastními vlaky, pak to teprve bude tržní železniční nákladní doprava. Jde o to aby opravdový soukromník (ne pouze polostátní společnost) mohl čapnout tauruse naložit v TPCA autíčka a mastit s nimi do rakous nebo kamkoliv jinam. Totéž pro platí pro kontejnery, rolu (tranzitní kamiony nebo nejlépe pouhé návěsy se prostě musí EU vyplatit naložit v zemích nakládky (třeba turecko) a dopravit vlakem až do země vykládky (třeba německo)) pak má železniční cargo (nejen v ČR) obrovskou budoucnost. Ale jestli si nechá vzít kontejnery (stejně vozy už nejsou drážní), rola díky politice státu zdechne, uhlí bude nadále vozit OKD, sajrajty z litvínova tamní doprava, TPCA a škodovka si na autíčka udělají taky vlastní dopravu, pak na cargo zbydou manipukáky z Lhoty do Čoudova bubáčkova a na tom se majlant trhnout fakt nedá....
Náklady už dávno rozdělené jsou: výpravčí atd. (tedy řízení provozu) platí SŽDC z peněz vybraných na poplatcích za dopravní cestu, takže nákladní si platí svoje a osobní taky.
Vousáč: Navíc-auta se zdražovat nebudou,jejich opravy také ne,nožná trochu pohonné hmoty.Ale veřejná doprava se zdraží zcela určitě,už jen kvůli vyšší DPH.
Zásadně nesouhlasím, očekávat se dá v konečném důsledku pravý opak. Cena pohonných hmot totiž relativně brzy vzroste výrazně, a to bude k neprospěchu individuálního automobilismu. Zde totiž vnímáme cenu benzínu jako prakticky jedinou složku nákladů. Naproti tomu jízdné, které zaplatíme v autobuse či ve vlaku, se skládá kromě ceny nafty z odpisů vozidel, platů řidičů, udržovacích nákladů, poplatků za dopravní cestu... takže pokud vzroste cena paliva o X%, nevzroste cena jízdného zdaleka o těch stejných X%. Nehledě na to že značná část vlaků jezdí v elektrické trakci. Proto se dá očekávat do budoucna nárůst výkonů ve veřejné osobní dopravě.
Dale samotna trasa Bohumin -> Ostrava ... vlakem je to 16 Kc , busem je to 21 Kc ... a jeste k tomu o 15 min delsi ( se zapocitanim kratke chuze od zastavky busu k nadrazi )
Ale tak třeba, kdyby někdo jezdil každý den (teda pokud jste to nedal z hecu), tak kdyby jezdil s In Gold, tak po 50 dnech by se mu to začalo vyplácet a každý den by ušetřil 448 na jedné cestě . A kdyby opravdu jezdil celý rok, tak by vydělal i na SA.
Mi to nedá :)))
In gold na 1 rok 22 000. S ní jízdenka Praha - Bratislava (samo 1. za 79 kč)
Takže to máme po 50 dnech 22 400. Jestliže by byl fakt někdo pilný (nechcou se mi počítat kalendářní dny a svátky, ale dám stejné podmínky pro SA; tj. 365 dnů.)
365x220=80 300
(365x79)+22000= 50 835
Rodzíl: 29 465.
JJ. Není trasa jako trasa. Ale tak toto už je marketingová strategie ČD a SA a oni dobře ví co se vyplatí a co ne. Ale stále (kdybych se držel slev a ne obyčejných jízdenek, jak mají někteří furt ve zvyku, tak dostanu toto...)
Ale kdo taky jezdí každý den Praha - Bratislava, že...
(osobně sedět na prdeli se mi nějak nechce v tom busu, ale pokud to je 1-10, tak proč ne :)
Jako nechci nějak zastávat ČD, ale na to "klasické" dojíždění, aspoň tady se mi jeví jednoznačně lepší (co po finanční stránce...)
ČD
obyčejné 527
zákazník 350
Student Agency
otevřená jízdenka 220
:) není trasa jako trasa
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











