Praha - Česká vláda dnes definitivně posvětila plán na oddělení nákladní divize Českých drah. Jak dnes oznámil po jejím jednání premiér Mirek Topolánek, k 1. prosinci vznikne dceřiná společnost ČD Cargo. Nová akciová společnost dostane do vínku základní kapitál ve výši 8,8 miliardy korun, navíc k ní přejde i 13 tisíc zaměstnanců. Vláda má restrukturalizaci ČD obsaženu přímo ve svém programovém prohlášení, samy dráhy si od rozdělení také leccos slibují. Zmiňuje se především lepší konkurenceschopnost na dynamicky se rozvíjejícím a expandujícím dopravním trhu.
Nová akciová společnost bude podle předpokladů moci pružně reagovat na změny na trhu, navazovat strategická partnerství s jinými subjekty či se začlenit do nadnárodních konsorcií. Nákladní doprava dosud přispívala na dopravu osobní podle ČD bezmála 600 milionů korun ročně. Ty bude muset neodštěpený zbytek společnosti buď ušetřit, nebo vymoci ze státu formou dotací. "Ministerstvo dopravy nyní hledá řešení, jak dál s osobní dopravou a jejím financováním," řekl k tomu mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
Od prosince čekají ČD i další změny. Dalších 10 tisíc zaměstnanců přejde k Správě železniční dopravní cesty, která by měla zcela převzít údržbu tratí a zabezpečovacího zařízení. SŽDC také od letošního roku převezme tvorbu jízdního řádu, aby odpadla další nerovnost dopravců v přístupu k železniční síti. Během krátké doby původní akciovou společnost opustí 23 tisíc zaměstnanců, tedy asi 40 % z dosavadního počtu pracovníků, byť se jedná spíše o formální přesun.
Oddělení nákladní dopravy by nemuselo zůstat jediným štěpením dosud homogenních ČD. Ministerstvo dopravy chce ještě do konce listopadu předložit vládě i návrh na oddělení osobní dopravy do další dceřinné společnosti. Jisté je, že holding ČD bude i nadále v rukou státu.
Přepracováno po dnešním jednání vlády

Až bude bez režijky,tak si fakt každý vybere co je levnější a pohodlnější.
Trocha matiky:
Kunovice - Loučka; - Valašské Meziříčí (student jízdné)
Vlak: Jednosměrná 11 Kč. Autobus: 18.5
Vlak: Týdenní (obousměrná) 99 Autobus:185 Rozdíl: 86 kč
Vlak: Měsíční (obousměrná - 30 dnů). 374 Autobus: 1110kč. Rozdíl: 736!!!! kč.
Vlak: čtvrtletní (obousměrná - 90 dnů). 1152 Bus: 3330 Hádejte rozdíl: 2178!!!!!!!!!!!!!.
Počítáno přes www.jizdenka.cz (autobus; student Kunovice - VM; 18,5 více než ověřené :(
O kvalitě busů pomlčme, protože tady rozhodně není "dálkový autobus" každý... O čekání ve 2 stupních na zastávce 15 min kvůli tomu, že má bus letní gumy a silnice je namrzlá taky pomlčme. V sezení i v tom blbém akvárku je na těch 15 min srovnatelná s busem a aspoň je ve vlaku prdel :D
A až se zavedou i na silnice mýtné pro busy, tak bude úplně po prdeli. A to i když teď bude opět ČD zvyšovat jízdné... Ostatně jako ČSAD
Tak, kde je chyba. Nebo těch 730 kč mi někdo hodí na ulici? Neříkám, že občas nejezdím busem, ale snažím se to redukovat co nejvíce a asi jste poznali proč. Když si vzpomenu, jak jezdíval autobus z VM na své trase (hlavní tah byli 3 vesnice u sebe asi 15 km za ním - včetně Kunovic -), tak ten jezdíval na "stojáka" prvních 5km dobře. Někdy i více! Teď to jezdí jako že plnější, ale na takové časy si mohou nechat zajít chuť. O ranních spojech nemluvě. Za to vlaky ranní a odpolední jezdí na "stojáka" celkem pravidelně. (na to, že jezdí ráno 842+3x Btax a odpoledne to samé nebo 810+2x010). To by mě zajímalo co těm lidem asi vyšlo, že teď takto jezdí...
A s oddělením Carga od ČD to nevidím pro podnikatele tak žhavě. Kdyby se rozdělily náklady (výpravčí atd...) co je počítáno do osobní, tak by se výrazně zredukovaly ty "výnosné příjmy."
A těším se, co mi Vousáč nebo někdo napíše :D
A tak budou po síti jezdit třeba modré mašinky a červené. A ta červená nebude smět zaskočit za modrou a naopak. To pokud to náhodou někdo neošetří. Předpokládám, že do té privatizace to nebude tak horké, ale co bude pak je asi těžko dnes předvídat.
Ale kdoví,co to přinese.Třeba se ČD změní k lepšímu...
Ale stejně se to furt bude jmenovat CD Cargo ,takže bych to jako úplné oddělení neviděl.
Samozřejmě to tak být nemusí, ale s těmi výlevy o zlatém dolu bych se mírnil.
K režijkám a dobrodiní zaměstnanců sponzorujících ČD se vyjadřovat nebudu :))
neberte si to osobne, ale vas prispevek je typickym dukazem mysleni, diky nemuz jsou drahy tam kde jsou.
Racek:
Souhlas zhruba tak nejak to s tou privatizaci podle me taky bude. Preji slovenskemu cargu, at ho koupi kdokoliv jiny nez "nasi" a proceri stojate vody ceskeho rybnika.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











