Praha - Česká vláda dnes definitivně posvětila plán na oddělení nákladní divize Českých drah. Jak dnes oznámil po jejím jednání premiér Mirek Topolánek, k 1. prosinci vznikne dceřiná společnost ČD Cargo. Nová akciová společnost dostane do vínku základní kapitál ve výši 8,8 miliardy korun, navíc k ní přejde i 13 tisíc zaměstnanců. Vláda má restrukturalizaci ČD obsaženu přímo ve svém programovém prohlášení, samy dráhy si od rozdělení také leccos slibují. Zmiňuje se především lepší konkurenceschopnost na dynamicky se rozvíjejícím a expandujícím dopravním trhu.
Nová akciová společnost bude podle předpokladů moci pružně reagovat na změny na trhu, navazovat strategická partnerství s jinými subjekty či se začlenit do nadnárodních konsorcií. Nákladní doprava dosud přispívala na dopravu osobní podle ČD bezmála 600 milionů korun ročně. Ty bude muset neodštěpený zbytek společnosti buď ušetřit, nebo vymoci ze státu formou dotací. "Ministerstvo dopravy nyní hledá řešení, jak dál s osobní dopravou a jejím financováním," řekl k tomu mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
Od prosince čekají ČD i další změny. Dalších 10 tisíc zaměstnanců přejde k Správě železniční dopravní cesty, která by měla zcela převzít údržbu tratí a zabezpečovacího zařízení. SŽDC také od letošního roku převezme tvorbu jízdního řádu, aby odpadla další nerovnost dopravců v přístupu k železniční síti. Během krátké doby původní akciovou společnost opustí 23 tisíc zaměstnanců, tedy asi 40 % z dosavadního počtu pracovníků, byť se jedná spíše o formální přesun.
Oddělení nákladní dopravy by nemuselo zůstat jediným štěpením dosud homogenních ČD. Ministerstvo dopravy chce ještě do konce listopadu předložit vládě i návrh na oddělení osobní dopravy do další dceřinné společnosti. Jisté je, že holding ČD bude i nadále v rukou státu.
Přepracováno po dnešním jednání vlády

dvě otázečky:
1. Status quo, kdy čd patří "lidu", management se podle toho chová, naprosto nekoncepčně se přelívají prachy z jedné kapsy do druhé a naší zemi brázdí desetitisíce kamionů a jim utíkají kšefty pod nosem Vám připadá lepší než když to bude patřit investorovi, který bude chtít vydělat?
2. Máte pocit, že ostřílení modří bafuňáři na nábřeží ale nejen tam, kteří firmu plíživě rozkrádají a kteří budou tou skupinou, která se privatizací napakuje, patří mezi fanoušky či dokonce členy ODS? Já ten pocit rozhodně nemám.
Chce to rozjet v plném rozsahu výběr mýta na silnicích a tím se trochu srovnají podmínky na trhu a železnice dostane větší šanci. Já jsem pro oddělení, stejně to dřív nebo pozdějí tak skončí - je to mj i trend všechn okolních zemí a my jsme zatím poslední ,,nerozdělení´´
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











