..: ČD možná připravují zrušení příplatků pro vlaky vyšší kvality :..

Ilustrační obrázekPraha - Podle dosud nepotvrzených informací uveřejněných zpravodajským serverem iDNES se České dráhy chystají od 9. prosince 2007 zrušit povinné příplatky pro vlaky vyšší kvality InterCity a EuroCity, které v současné době platí cestující ve vnitrostátní přepravě. Tato změna by měla být součástí celé řady tarifních novinek připravovaných pro GVD 2007/2008, jež budou ČD oficiálně prezentovat na tiskové konferenci v úterý 30. října.

Pokud se tato informace potvrdí, budou mít cestující na vnitrostátních relacích nově k dispozici i spoje, jejich použití dosud vyžadovalo zakoupení příplatku ve výši 60 Kč. Redakce MF DNES dává tuto změnu do souvislosti se změnami ve financování, které ČD již brzy potkají. Díky oddělení divize nákladní dopravy ČD Cargo zanikne možnost křížového financování ztrátové osobní dopravy, která není zahrnuta do základní dopravní obslužnosti - tedy právě vlaky vyšší kvality provozované na vlastní podnikatelské riziko ČD. Generální ředitel společnosti Josef Bazala již dříve naznačoval, že chybějící prostředky na provoz vlaků vyšší kvality zřejmě bude chtít po státu, stejně jako tomu je v současnosti v případě rychlíků a expresů. Jak uvedl náměstek ministra dopravy Petr Šlegr, vláda minulý týden na svém zasedání možnost dotace ve výši šesti set milionů korun sice projednala, nicméně ČD zatím žádný konkrétní příslib nedostaly.

Právě možné zahrnutí vlaků vyšší kvality do závazku veřejné služby zřejmě znamená nutnost zrušit veškeré příplatky za spoje EC. Ty by zřejmě byly objednávány v rámci základní dopravní oblužnosti, a následně i dotovány ze státních peněz. Již nyní přitom dráhy dostávají na dotacích ročně kolem 9 miliard Kč; z toho 4,5 miliardy platí kraje a zbytek je hrazen v rámci objednávky Ministerstva dopravy. Tyto informace vyznívají zajímavě vzhledem k posledním aktualizacím návrhu GVD pro příští rok, ve kterém jsou některé spoje vyšší kvality nově přeřazeny do kategorie expres - např. Ex 120/121 Košičan spojující Prahu a Košice má být v původní kategorii EC veden už jen na Slovensku.

Možnost zrušení příplatků v spojích kategorie IC/EC pochopitelně okamžitě vyvolala diskuse o dopadech na kulturu cestování v těchto spojích, které až dosud byly prezentovány jako výrazný nadstandard z hlediska rychlosti a pohodlí. Ačkoli je i v současnosti možné tyto spoje využívat za určitých podmínek bez příplatku (Kilometrická banka, internetové relační jízdenky eLiška, síťové jízdenky), v případě uvažovaných změn se tyto spoje stanou lákavými i pro cestující na kratších trasách, pro které dosud jízdné s příplatkem nebylo výhodné. To může mít zásadní negativní dopad na celkový komfort cestování v těchto vlacích pro primární cílovou skupinu zákazníků, tedy cestující na delší trasy, ochotné připlatit za vyšší standard.

Zůstává rovněž otázkou, zda se tyto změny - zejména s ohledem na model financování - nějakým způsobem nedotknou i elitních spojů přepravní kategorie "SuperCity", které jsou ve skutečnosti jen jinak pojmenovanými vlaky IC, resp. EC. Dostupné podklady k novému GVD přitom nenaznačují, že by se ČD chystaly zavést vlaky vyšší kvality jako povinně místenkové, jak je tomu právě u spojů SC nebo vnitrostátních spojů v jiných zemích, přestože by podobný krok do značné míry řešil potenciální problém přeplněnosti těchto spojů (povinná rezervace by se navíc vztahovala i zákazníky, kteří dosud díky výše zmiňovaným nabídkám příplatek platit nemuseli).

zdroj: iDNES, konečný návrh GVD 2008 a související informační podklady


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 28.10.2007 (21:20)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   
29.10.2007 (22:58)  
babilon:přesně tak, téměř nikdo nic neví, ale diskutuje se, to jo. Že nevydržíte do úterý.
registrovaný uživatel ICN 
29.10.2007 (22:42)  
Samozřejmě se nemusí počet zastávek zvyšovat automaticky. Nicméně ta tendence zde je a objednatel má na to právo. Charakter nonstop jízdy vlaků EC typu Hamburg - Berlin - Dresden či Katowice - Warszawa již dávno na území ČR vlaky EC nemají. Kategorie se samozřejmě změní na Ex a přepravní rameno Berlin - Wien se rozpadne cca o dva roky dříve, než jemu odpovídající rameno dopravní. Přežít se dá lecos - otázka zní, zda-li to je ten správný cíl života: přežívání... Jinak ohledně vytržení z kontextu: zdražení o 10 % třeba absolutně vyžene lidi z vlaků, ale relativně nadále zůstane EC vlak vlakem s úsekovou frekvencí, což nebylo cílem jeho vzniku. Toto je daň národního pojetí železnice, což jiné dopravní módy neznají.
29.10.2007 (22:18)  
Fascinuje mě, jak jedna zpráva zcela vytržená z kontextu dokáže rozpoutat takovouhle diskusi. Třeba se bude zdražovat o 100 % a veškerá debata o narvaných vlacích bude naprosto zbytečná. Chystá se velká tarifní revoluce, do novin prosákne jedna jediná věc a kolik humbuku z toho vzniklo. Ale čtení je to docela zajímavé a poučné - je ovšem otázka, jestli ti, kteří by se mohli poučit, se chtělí poučit.
registrovaný uživatel Palko 
29.10.2007 (22:01)  
Ale proč by se měl zvyšovat počet zastávek? S příplatkem nebo bez příplatku, s dotacema a nebo bez nich - EC je od toho, že právě zastavuje málo (+ vyšší kvalita atd. samozřejmě). Pokud budou objednavatelé chtít víc zastávek, tak se kategorie změní třebas na expres. A přistupování a vystupování cestujících se dá přežít - při aktuální četnosti zastávek.
registrovaný uživatel ICN 
29.10.2007 (21:40)  
Tak teraz slovensky: zrušenie EC príplatkov súvisí s prevedením vlakov EC a IC medzi dotované spoje. V momente, keď sa dotovanými stanú, začne si ich objednávateľ (v tomto prípade ČR) diktovať okrem iného aj to, kde majú zastavovať. Takže o nejakom svojvoľnom znížení počtu zastávok nemôže byť reč. (PS: Bohumín samozrejme nie je destinácia, hodná úrovne EC.)
registrovaný uživatel pekař 
29.10.2007 (21:38)  
Viliam Solarik: docela souhlas, nav9c ten Sp Cieszyn - Zilina je dobrý nápad, minimálně středy a soboty by se uživil.
29.10.2007 (21:32)  
no neviem... zrusenie priplatkov kontra kvalita hm, hm

ALE! EC vlak je vedeny pokial viem v medzinarodnej relacii Problem, ktory tu prinasaju Georgo a dalsi sa da elegantne riesit. Znizenim poctu zastavok. Pripadne povinne miestenkovymi spojmi. Cize EC od OVA do ZA by stalo v BOhumine (O.-Vitkoviciach) A Ziline (snad este v pps CAdca, co ale vstupom do Schengenu strati opodstatnenie). A pre "vidlakov" s nakupami Zr v trase Cieszyn - C.Tesin Cadca-KNM-ZA a hotovo!
registrovaný uživatel ICN 
29.10.2007 (21:22)  
Žáci smradi samozřejmě nejsou, ale platící cestující tak docela též ne, pakliže jejich podíl na ceně jízdného činí cca 20 %. Zbytek doplácí skrze své daně onen cestující, chtící své pohodlí; toto je nejlepší cesta, jak o takového bonitního cestujícího přijít. Nepojede vlakem EC v relaci Praha - Wien, neb bude hlasovat nohama - přesedlá na automobil nebo letadlo (ev. autobus), kde ho nebude obtěžovat neustálé střídání cestujících, jejich pochod po vlaku a ani opakované tázání "Přistoupil někdo, prosím?", či hlášení, že "Náš vlak zanedlouho zastaví ve stanici Zábřeh na Moravě." Uvědomte si, že existuje tato posloupnost: odstřihnutí penězovodu nákladní doprava ČD - osobní doprava ČD, dotování vlaků EC a IC, zrušení "komerčních příplatků", požadavek donora na zastavování v "nekomerčních" bodech typu Suchdol nad Odrou, odliv cestujících z vlaku Praha - Košice/Krakow/Warszawa do letadel Sky Europe (např. letenka Praha - Košice za 600 CZK...), zrušení příměho "EC" spoje pro přeshraniční nezájem a jeho náhrada vnitrostátními spoji Praha - Ostrava a Katowice - Warszawa... Možná trochu přeháním, ale to pro názornost. Čekám konstruktivní oponenturu.
registrovaný uživatel ICN 
29.10.2007 (21:03)  
Největší průšvih snad ani není to, že dnešní vlaky EC a IC až na výjimky nemají soudobou úroveň "hard" a ani "soft", nejsou časté, plní úlohu plošné, nikoliv liniové obslužnosti (což po uplatnění zamýšleného opatření se ještě více projeví), ale to, že jejich pád mezi dotované spoje ještě více omezí konkurenci a tudíž nabídku nedotovaných spojů stejné (či spíše lepší) úrovně, pakliže vstoupí v platnost následující regule z návrhu věcného záměru zákona o veřejné dopravě: "V současné době není možné odepřít přístup k trhu dopravci, který má platnou licenci, osvědčení dopravce a přidělenou kapacitu dopravní cesty. Z hlediska polohy trasy je jediným omezujícím prvkem kapacita dopravní cesty. Je tedy třeba před udělením kapacity dopravní cesty vložit do procesu přístupu k dopravnímu trhu regulační stupeň, určený pro výjimečné případy, kdy komerční spoje svým provozem významným způsobem ohrozí provozování dopravy ve veřejném zájmu."
Z toho plyne, že dopravce nedostane trasu na relacích, kde již jezdí dotované spoje daného typu. Dosud se to skutečně dálkových vlaků netýkalo. Po aplikaci tohoto zákona a onom pádu vlaků úrovně EC a IC mezi dotované spoje bude mít konkurent legální možnost provozovat pouze spoje nonstop jedoucí např. z Prahy do ciziny (a samozřejmě bez kabotáže), neb např. takřka bezzastávkový konkurenční spoj Praha - Pardubice - Brno spadne mezi spoje, které svým provozem významným způsobem ohrozí provozování dopravy ve veřejném zájmu s ohledem na "objednání" spojů EC/IC v této relaci Českou republikou (a pokud možno, tak samozřejmě u ČD a bez soutěže).
29.10.2007 (21:02)  
Palko: urobíme pokus. Skús napr. trasu Praha-Olomouc s IC 581 a potom s R 705. Alebo ešte lepšie sa porovnáva ráno Cassovia a Manažer (a to oba vezú nejaké Bpee...). Podľa obsahu príspevku predpokladám, že vôbec nebudeš poznať rozdiel - alebo áno? Tiež sa potom oplatí pozrieť na cestujúcich okolo seba. Ono to nie je kontrast elita vs. spodina spoločnosti, ale rozdiel tam samozrejme a občas býva celkom výrazný. No a je prakticky jasné, že keď si hocikto bude vyberať svoj spoj a bude mať aktuálne na výber napr. z dvoch uvedených možností, čo asi zvolí? Polorozpadnuté B250?
Doteraz určité typy na to IC buď nemali alebo radšej tých 60 Kč investovali do cigariet, ako to často vidieť. Inak je to ale zaistenie určitej kultúry nie len plyšovou sedačkou, ale aj minimálnym alebo nulovým počtom hlučných a zapáchajúcich spolucestujúcich.
Osobne som napr. vždy dúfal, že sa zavedú príplatky aj na medzištátne IC/EC, pretože absolvovať Detvanom (a kedysi aj Košičanom a Odrou) cestu z Českého Těšína smerom na Slovensko, to bol zážitok - dav "vidlákov" s 50-kilovými nákupnými taškami z Poľska, hluk a ani náznak civilizovanosti - to bola presne skupina, ktorej by sa mali tieto spoje vyhýbať.
  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko