Praha - Podle dosud nepotvrzených informací uveřejněných zpravodajským serverem iDNES se České dráhy chystají od 9. prosince 2007 zrušit povinné příplatky pro vlaky vyšší kvality InterCity a EuroCity, které v současné době platí cestující ve vnitrostátní přepravě. Tato změna by měla být součástí celé řady tarifních novinek připravovaných pro GVD 2007/2008, jež budou ČD oficiálně prezentovat na tiskové konferenci v úterý 30. října.
Pokud se tato informace potvrdí, budou mít cestující na vnitrostátních relacích nově k dispozici i spoje, jejich použití dosud vyžadovalo zakoupení příplatku ve výši 60 Kč. Redakce MF DNES dává tuto změnu do souvislosti se změnami ve financování, které ČD již brzy potkají. Díky oddělení divize nákladní dopravy ČD Cargo zanikne možnost křížového financování ztrátové osobní dopravy, která není zahrnuta do základní dopravní obslužnosti - tedy právě vlaky vyšší kvality provozované na vlastní podnikatelské riziko ČD. Generální ředitel společnosti Josef Bazala již dříve naznačoval, že chybějící prostředky na provoz vlaků vyšší kvality zřejmě bude chtít po státu, stejně jako tomu je v současnosti v případě rychlíků a expresů. Jak uvedl náměstek ministra dopravy Petr Šlegr, vláda minulý týden na svém zasedání možnost dotace ve výši šesti set milionů korun sice projednala, nicméně ČD zatím žádný konkrétní příslib nedostaly.
Právě možné zahrnutí vlaků vyšší kvality do závazku veřejné služby zřejmě znamená nutnost zrušit veškeré příplatky za spoje EC. Ty by zřejmě byly objednávány v rámci základní dopravní oblužnosti, a následně i dotovány ze státních peněz. Již nyní přitom dráhy dostávají na dotacích ročně kolem 9 miliard Kč; z toho 4,5 miliardy platí kraje a zbytek je hrazen v rámci objednávky Ministerstva dopravy. Tyto informace vyznívají zajímavě vzhledem k posledním aktualizacím návrhu GVD pro příští rok, ve kterém jsou některé spoje vyšší kvality nově přeřazeny do kategorie expres - např. Ex 120/121 Košičan spojující Prahu a Košice má být v původní kategorii EC veden už jen na Slovensku.
Možnost zrušení příplatků v spojích kategorie IC/EC pochopitelně okamžitě vyvolala diskuse o dopadech na kulturu cestování v těchto spojích, které až dosud byly prezentovány jako výrazný nadstandard z hlediska rychlosti a pohodlí. Ačkoli je i v současnosti možné tyto spoje využívat za určitých podmínek bez příplatku (Kilometrická banka, internetové relační jízdenky eLiška, síťové jízdenky), v případě uvažovaných změn se tyto spoje stanou lákavými i pro cestující na kratších trasách, pro které dosud jízdné s příplatkem nebylo výhodné. To může mít zásadní negativní dopad na celkový komfort cestování v těchto vlacích pro primární cílovou skupinu zákazníků, tedy cestující na delší trasy, ochotné připlatit za vyšší standard.
Zůstává rovněž otázkou, zda se tyto změny - zejména s ohledem na model financování - nějakým způsobem nedotknou i elitních spojů přepravní kategorie "SuperCity", které jsou ve skutečnosti jen jinak pojmenovanými vlaky IC, resp. EC. Dostupné podklady k novému GVD přitom nenaznačují, že by se ČD chystaly zavést vlaky vyšší kvality jako povinně místenkové, jak je tomu právě u spojů SC nebo vnitrostátních spojů v jiných zemích, přestože by podobný krok do značné míry řešil potenciální problém přeplněnosti těchto spojů (povinná rezervace by se navíc vztahovala i zákazníky, kteří dosud díky výše zmiňovaným nabídkám příplatek platit nemuseli).
zdroj: iDNES, konečný návrh GVD 2008 a související informační podklady

Jestliže přijde jakákoli konkurence (u ČD nevěřím že by nastalo) s rozumnou kvalitou, dám přednost ji za jakoukoli cenu.
Normální mezinárodní cestující překousne, že je po 20 minut spoj přeplněný, nesmí to však být po celou cestu. Alespoň já s tím problém nemám.
Ale v globálu musím souhlasit. Zvýhodňování SC nad ostatní vlaky je kravina. ČD se zaměřují pouze na oblasti, kde jim bezprostředně hrozí průnik konkurence a na ostatní kašlou.
1) Už teď jsou některé "vlaky vyšší kvality" pouhou parodií, třeba páteční Jaroslav Hašek.
2) Přirozenou snahou ČD by mělo být zlepšovat úroveň EC/IC vlaků na standard, ne naopak.
3) Některé vlaky EC (Vindobona) nabízejí vyšší kvalitu cestování (220 V, klimatizace, prostor, ticho) než předražené pendolino. Je nestoudné požadovat za ně stejnou částku jako za páchnoucí špinavé rychlíky, ve kterých nefunguje pořádně ani otevírán dveří.
4) Nejde o počet vlaků (i když ČD systematicky ignorují sezónní i týdenní výkyvy), ale o MOŽNOST VÝBĚRU. Takže zatímco já si raději pár desetikorun připlatím a v jídelním voze EuroCity v klidu dodělám svou práci, jiní se za těch pár ušetřených desetikorun raději tlačí v koženkovém rychlíku. A o tuhle možnost výběru právě všichni přicházíme.
5) Není to fér vůči mezinárodním cestujícím. Když jsem ještě jezdíval Plečnikem z LJ (750 km), docela mě otravovalo, když v každé zastávce okolo Lince přistoupila horda Rakušáků, zaplavila jídelní vůz, aby zas na příští zastávce vystoupila. A v případě českých EC v relaci Pha--Ova/Brno bude mnohem hůř.
P. S.: Celé mi to připadá jako jeden z dalších krkolomných pokusů, jak uměle zvýhodnit zoufalá pendolina, aby se mohla prezentovat jako "superúspěšný" projekt. Nebo mi snad někdo z vás prozradí, co nabízí "SuperCity" tak super oproti zmiňované Vindoboně (jeden z mála vlaků, které opravdu patří do kategorie EuroCity)?
Proč by se IDS měly snažit zapojit EC/IC do systému, když podle předpokladů dojde k úbytku cestujících v obyč. R, které nabízejí dostatečně krátký cestovní čas a jezdí poměrně často? Snad jedině v relaci Brno-Břeclav a Děčín-Ústí by to mělo smysl, ale jinde je hafo rychlíků, které požadované spojení zajistí v obdobném čase.
Rád bych poprosil některé zde diskutující, aby se nad svým tvrzením v příspěvcích před odesláním zamysleli, nebo to moje bránice nevydrží.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.











