..: ČD možná připravují zrušení příplatků pro vlaky vyšší kvality :..

Ilustrační obrázekPraha - Podle dosud nepotvrzených informací uveřejněných zpravodajským serverem iDNES se České dráhy chystají od 9. prosince 2007 zrušit povinné příplatky pro vlaky vyšší kvality InterCity a EuroCity, které v současné době platí cestující ve vnitrostátní přepravě. Tato změna by měla být součástí celé řady tarifních novinek připravovaných pro GVD 2007/2008, jež budou ČD oficiálně prezentovat na tiskové konferenci v úterý 30. října.

Pokud se tato informace potvrdí, budou mít cestující na vnitrostátních relacích nově k dispozici i spoje, jejich použití dosud vyžadovalo zakoupení příplatku ve výši 60 Kč. Redakce MF DNES dává tuto změnu do souvislosti se změnami ve financování, které ČD již brzy potkají. Díky oddělení divize nákladní dopravy ČD Cargo zanikne možnost křížového financování ztrátové osobní dopravy, která není zahrnuta do základní dopravní obslužnosti - tedy právě vlaky vyšší kvality provozované na vlastní podnikatelské riziko ČD. Generální ředitel společnosti Josef Bazala již dříve naznačoval, že chybějící prostředky na provoz vlaků vyšší kvality zřejmě bude chtít po státu, stejně jako tomu je v současnosti v případě rychlíků a expresů. Jak uvedl náměstek ministra dopravy Petr Šlegr, vláda minulý týden na svém zasedání možnost dotace ve výši šesti set milionů korun sice projednala, nicméně ČD zatím žádný konkrétní příslib nedostaly.

Právě možné zahrnutí vlaků vyšší kvality do závazku veřejné služby zřejmě znamená nutnost zrušit veškeré příplatky za spoje EC. Ty by zřejmě byly objednávány v rámci základní dopravní oblužnosti, a následně i dotovány ze státních peněz. Již nyní přitom dráhy dostávají na dotacích ročně kolem 9 miliard Kč; z toho 4,5 miliardy platí kraje a zbytek je hrazen v rámci objednávky Ministerstva dopravy. Tyto informace vyznívají zajímavě vzhledem k posledním aktualizacím návrhu GVD pro příští rok, ve kterém jsou některé spoje vyšší kvality nově přeřazeny do kategorie expres - např. Ex 120/121 Košičan spojující Prahu a Košice má být v původní kategorii EC veden už jen na Slovensku.

Možnost zrušení příplatků v spojích kategorie IC/EC pochopitelně okamžitě vyvolala diskuse o dopadech na kulturu cestování v těchto spojích, které až dosud byly prezentovány jako výrazný nadstandard z hlediska rychlosti a pohodlí. Ačkoli je i v současnosti možné tyto spoje využívat za určitých podmínek bez příplatku (Kilometrická banka, internetové relační jízdenky eLiška, síťové jízdenky), v případě uvažovaných změn se tyto spoje stanou lákavými i pro cestující na kratších trasách, pro které dosud jízdné s příplatkem nebylo výhodné. To může mít zásadní negativní dopad na celkový komfort cestování v těchto vlacích pro primární cílovou skupinu zákazníků, tedy cestující na delší trasy, ochotné připlatit za vyšší standard.

Zůstává rovněž otázkou, zda se tyto změny - zejména s ohledem na model financování - nějakým způsobem nedotknou i elitních spojů přepravní kategorie "SuperCity", které jsou ve skutečnosti jen jinak pojmenovanými vlaky IC, resp. EC. Dostupné podklady k novému GVD přitom nenaznačují, že by se ČD chystaly zavést vlaky vyšší kvality jako povinně místenkové, jak je tomu právě u spojů SC nebo vnitrostátních spojů v jiných zemích, přestože by podobný krok do značné míry řešil potenciální problém přeplněnosti těchto spojů (povinná rezervace by se navíc vztahovala i zákazníky, kteří dosud díky výše zmiňovaným nabídkám příplatek platit nemuseli).

zdroj: iDNES, konečný návrh GVD 2008 a související informační podklady


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 28.10.2007 (21:20)
Related newsopen/close

More on Tarify

More from Česká republika (celá)


  1 ... 8 9 10 11 12      Zpráv na stránku:   
Correspondent or Member of ŽelPage Martin Grill  mail  
28.10.2007 (21:47)  
Podle mě je to bohapustá kravina a krok zpět. Stane se přesně to, co je zmíněno v textu - a tedy že vlaky vyšší kvality (VVK) začnou využívat i ti, pro které byl z důvodu příplatku nevýhodný. Někteří si za onen "komfort" připlatili už proto, že měli ve vlaku více vzduchu...

ZRUŠTE I PŘÍPLATKY DO PRVNÍ TŘÍDY, A MŮŽETE SE JÍZ ZAHRABAT ROVNOU!

P.S.: Měl jsem dojem, že žijeme v kapitalismu...
Registered user Pjetro 
28.10.2007 (21:46)  
A sakra. Na jednu stranu dobrý nápad, na druhou stranu nechci vidět to cestování, pač v poslední době bývají některé relace docela dost vytížené, takže si nedokážu představit, jak to bude vypadat po zrušení příplatku. No a s tím financováním mi to taky hlava moc nebere. Kdybych já měl takového sponzora, u kterého bych věděl, že mi všechny mé neduhy proplatí, tak proč bych se snažil něco zlepšovat a vyvíjet nějaké úsilí, aby se to k lepšímu obrátilo? Sice se tohle nedá srovnávat s kolosem typu dráhy, ale stejně mi to hrazení ztráty v určitých případech připadá prostě na hlavu postavené. Jinde to chodí tak, že pokud se podniku nedaří, nese za to vedení odpovědnost. Jenže není "snažit se" jako "snažit se":-)
Registered user jackcomputer  mail  
28.10.2007 (21:34)  
No chtělo by to i u Pendolina tam je taky pěkná pálka.No má to logiku jestliže ČD slevní tímhle způsobem podle mého přilákají lidi které příplatky odradily o jízdy těmito vlaky vyšší kvality.
Registered user bewek 
28.10.2007 (21:34)  
dopadech na kulturu cestování v těchto spojích
já mám zatím zkušenost že IC a EC jsou narvané až po uši už teď a ne jen studentama s kilometrickou bankou, tak co by se asi mohlo zhoršit
každopádně bych pro zrušení byl
Registered user Tom  mail  
28.10.2007 (21:33)  
Ale to povinné místenkování by možná nebylo špatné...Na Slovensku máte Tatrana,Kriváně taky povinně místenkové a máte aspoň během jízdy zaručeno, že se v klidu dostanete na WC nebo do jídelního vozu a nemusíte se tlačit na přeplněné chodbičce...
28.10.2007 (21:27)  
tak to je mazec to bude komentářu -:)
  1 ... 8 9 10 11 12      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko