Praha - Zcela nový tarif čeká od 10. prosince na cestující Českých drah. Mezi nejzásadnější změny lze počítat zrušení tarifních pásem, které nahradí jízdné podle přesného počtu kilometrů; zrušení příplatku na vlaky kategorie EC/IC či zdražení KMB na 1600 Kč. Novinkou je i věrnostní program, slevy by se měly od nynějška počítat podle určitého procenta z obyčejného jízdného, ne podle vlastního ceníku. ČD to dnes oznámily své dopolední tiskové konferenci.
Doplněno 12:22
Zrušení pásmového tarifu
Cestující nově platí jen za skutečně ujetou vzdálenost. Ta bude do 120 km stanovena ceníkem, do 600 poplatkem za každý další kilometr a nad 600 km bude cestující již přepraven zdarma. Zmizí tak kritizované tradiční paradoxní cenové rozdíly, kdy např. mezi pražským a ostravským hlavním nádražím byla cena o široké pásmo 50 km vyšší než mezi Prahou-Libní a Ostravou-Svinovem nebo vzdálenost z Prahy do Brna těsně převyšovala 250 km.
Sjednocení základního tarifu
Namísto obyčejného a zákaznického jízdného bude stanoveno výše uvedené základní jízdné. Všechny další nabídky a slevy z něj budou odvozeny přesnou procentuelní výší slevy – a to i u traťových jízdenek.
Zpáteční sleva 10% bude poskytována prakticky ke všem nabídkám. Beze změn zůstává i skupinová sleva (první 2 cestující mají slevu 25%, každý další 50% - bez dalšího prokazování).
Na kartu ISIC bude nabízena sleva 25% na síťové jízdenky KLASIK. Od 21. června do 21. září budou všem cestujícím do 26 let věku nabízeny stejné slevy jako držitelům karty In-junior.
Dochází ke zdražení kilometrické banky na 1600,- Kč. I když ji bude možné koupit v baličku pěti bank se stejnou platností za 7200,- Kč, stává se tak s ohledem na zrušení EC/IC příplatků a zrušení pásmového tarifu v podstatě zoufale neatraktivní.
In-Karty
| In-zákazník | In-junior | In-senior | In-gold | In-gold all inclusive | |
|---|---|---|---|---|---|
| Cena | 600 | 600 | 600 | 20000 | 50000 |
| Platnost | 3 roky | 1 rok | 1 rok | 1 rok | 1 rok** |
| Sleva na jednorázovou jízdenku | 25% | 50% | 25%* | 1 | 1 |
| Sleva na zpáteční jízdenku | 32,5% | 55% | 25%* | 1 | 1 |
| Sleva na traťové jízdenky | 25% | 25% | 25% | 1 | 1 |
| Sleva na síťové jízdenky (KLASIK) | 25% | 25% | 25% | 1 | 1 |
* sleva ze zvláštního jízdného pro důchodce, v osobních a spěšných vlacích zcela zdarma
** nebo 23500 čtvrtletní, 9750 měsíční, 3000 týdenní
U všech variant dále 25% sleva na jízdenky do zahraničí (Rail Plus) a sleva místenky na vlaky Supercity (86,- místo 200,-) a další vlaky (30,- místo 86,-)
In-gold all inclusive umožní bezplatný odběr místenek v eshopu ČD, odbavení ve vlaku Supercity bez místenky bez přirážky, bezplatnou přepravu psa, spoluzavazadla nebo použití úschovny během přepravy.
Zvyšuje se poplatek za vydání jízdenky ve vlaku v obsazené stanici na 30 Kč. Přepravné za psa je nově drasticky zjednodušeno na 10 Kč za jeden vlak, respektive 20 Kč za celodenní lístek, asistenční a vodicí psi jsou přepravováni bezplatně.
Cena za přepravu spoluzavazadla (např. jízdního kola) bude 25 Kč za jeden spoj nebo 50 Kč za celodenní doklad. U úschovny během přepravy to bude 30 Kč za jeden spoj nebo 60 Kč za celý den. V případě využití úschovny s lístkem na spoluzavazadlo se pouze doplatí. V platnosti zůstanou kombinované doklady pro jízdní kolo (spoluzavazadlo + úschovna během přepravy + úschovna na nádraží).
Další informace: tisková zpráva ČD

Srovnání se zpátečním jízdným s In-kartou na 120 km: 205,50 Kč (tj. 0,85625 Kč/km), KMB: 192 Kč (0,80 Kč/km), tj. absolutní úspora jen 13,5 Kč (relativní úspora 6,6 %). S rostoucí vzdáleností se relativní úspora použitím KMB bude snižovat.
Vůbec se tak nevyplatí ČD cpát do chřtánu 1600 Kč a na půl roku je "úvěrovat".
Doufám alespoň, že u KMB zůstane max. odpis 400 km.
Jinak jsem se už po ČR naštěstí naučil jezdit autobusem (auto nemám a nikdy vlastnit nechci), spíš mě zajímají případné změny v mezinárodních nabídkách (TCV).
Všechny jízdenky mají být pouze tištěné,to znamená ,že pokud se průvodčímu rozbije POP (příruční pokladna),tak nemá jak vystavit jízdenku a cestující pojede zadarmo.Už nebudou jízdenky na vypsání.
Rozsáhlý elaborát navrhující zrušení pásmového tarifu a přechod "na ujetou vzdálenost", včetně zrušení příplatku na EC/IC jsem předložil generálnímu ředitelství ČD někdy v květnu 2003 …
Princip zhruba tento : základní cena jízdenky 5 Kč (tzv. minimální jízdné, pokrývající alespoň náklady na vydání jízdenky) a dále sazba 1 tarifní km = 1 Kč, držitelé "zákaznické karty" (v návrhu nazváno jinak) nárok na 50 % slevu, takže jízdenka např. Praha – Brno by stála 133 Kč. Především z hlediska konkurence se silničními dopravci.
Roční síťovka za 10 000 …
Minimální jízdné by se pravidelně každoročně zvyšovalo o 0,50 Kč, čili v praxi, vzhledem k zaokrouhlování na celé koruny, by se jednou za dva roky jízdné zvýšilo o korunu.
Tehdy O16 GŘ tvrdil, "že to nejde" …
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











