..: Konec elektrické jednotky 470.001/002 :..

Ilustrační obrázekPraha - V průběhu těchto dní vykonala elektrická jednotka 470.001/002 "Zelený Kraken" svou pravděpodobně poslední jízdu. Dne 1. listopadu tohoto roku byla jednotka převezena z Odstavného nádraží Jih v Roztylech do stanice Praha-Vršovice. Odtud byl "zelený kraken" odtažen do České Třebové, kde bude odstaven minimálně do roku 2012, kdy dojde k jeho účetnímu odpisu. Stalo se tak po třech a půl letech od ukončení provozu této jednotky z důvodu poruchy pastorku.

Pohled do historie

V roce 1982 se tehdejší ministerstvo dopravy rozhodlo obnovit vozový park ČSD novými elektrickými jednotkami, které měly nahradit dožívající řady EM475.1/EM475.2 (451/2) a omezit počet osobních vlaků tažených lokomotivami. Vývoj jednotky byl zadán Vagónce Studénka a započal v druhém pololetí roku 1986. Podle vládního rozhodnutí mělo jít o dvoupatrové jednotky. Z důvodu příliš vysoké váhy motorových vozů bylo nakonec rozhodnuto o úpravě motorových vozů na jednopodlažní. Práce na soupravě komplikoval nedostatek kvalitních komponentů způsobený tehdejší politikou, a proto bylo nutno některé součástky vyvinout vlastními silami.

První jednotka byla dodána až v roce 1991 a to do lokomotivního depa v Bohumíně. V prvních dnech po dodání probíhal zkušební provoz bez cestujících v úsecích Bohumín - Hranice na Moravě s možností servisní zastávky ve stanici Studénka a Bohumín - Dětmarovice - Petrovice u Karviné. Na první výše zmíněné trase probíhají zkušební jízdy nových jednotek (ovšem řady 471) dodnes. Pravidelný provoz s cestujícími byl zahájen 13.5.1991 na trase Ostrava-Svinov (tehdy Ostrava-Poruba) - Český Těšín. Koncem června roku 1991 byla jednotka převzata zástupci LD Praha a chopila se provozu na trati Praha - Beroun. Po dodání druhé jednotky byly tyto soupravy turnusovány na vlacích z Prahy do Pardubic, kde mohly oproti jednotkám 451/2 využít AVV. Odtud byly soupravy řady 470 staženy po příchodu dostatečného množství jednotek 471 a 470.003/004 se vrátila na trať z Prahy do Berouna.

Současnost

Jelikož jednotky 470 byly již po dodání velmi zastaralé a atypické, nebyla sériová výroba nikdy objednána. To ztěžuje i jejich údržbu. Udržení provozu druhé soupravy 470.003/004 je velmi problematické. Náhradních dílů je velmi málo, jejich cena je navíc velmi vysoká. Z toho důvodu byla jednotka 001/002 před odjezdem zbavena všech zbylých použitelných součástek. Těch ovšem není příliš, jelikož jich bylo velké množství odcizeno různými vandaly. I proto se uvažuje o odstavení "modrého krakena" ihned po další závažné poruše.

Zdroj: Diskuzní fórum K-report, ŽM Atlas vozdiel 4 - Elektrické vozy a jednoty ČD a ZSSK

Foto: pantograf.wz.cz


Samir Lepara | 3.11.2007 (14:19)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Vozidla

Weitere aus ČR Praha


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
04.11.2007 (22:54)  
Nemohu nic více říci a napsat-než: Čest jeho památce. FRK
Editor oder ŽP Admin Chary  mail  
04.11.2007 (21:35)  
Petryk: to "něco" bylo zřejmě 742.404 a ta "béčka" byl nehodový vlak (jeřák+doprovodné vozy). Nechť informovanější doplní či opraví.
04.11.2007 (21:13)  
Co přesně je s 471.001 a 002?
Registrierter Benutzer Máša  mail  
04.11.2007 (20:35)  
Já sem Krakena viděl jenom jednou :( Je ho velká škoda jak čtu komentáře tak bych povyházel celý generální! Radši ať už konečně zrušej Žabí tlamy! Maj svoje dávno za sebou a zbytečně tu voxidujou.
04.11.2007 (20:15)  
Mno, výborná newska, akorát mi tam nějak nesedí skutečnost, že již po vyrobení byly tyto jednotky zastaralé. Dle mého byly naopak koncepcí nad úrovní tehdejší doby (přes prohlubující se materiální krizi v Československu) - jmenujme AVV, podvozky se vzduchovým vypružením apod.
Jinak mám doma pár fotek exteriéru i interiéru Krakena ještě před velkou kanibalizací (léto 2007 - ONJ Záběhlice), takže můžu poslat...
04.11.2007 (17:36)  
860 003 Poslední dva roky jsem v něm nebyl, ale z obrázků a vyprávění by "mírné poopravení" určitě nestačilo.
Registrierter Benutzer Petryk 
04.11.2007 (16:32)  
Včera brzy ráno jsem šle na Ohři - 6,13 a kouklal jsem, co to projíždí v 6,00 - 6,05 Kolínem za divnej pomalej vlak: Cosi tahalo 3 zhasnutá (zřejmě) Béčka a něco divného na konci - ona to 470.001/002 a mířilo to od Prahy na 4./5. nástupiště - pročpak ne rovně na Pardubice? Bohužel jsem neměl čas řešit focení, takže dokumentace není... Jinak stav soupravy nebyl patrný, protože byla ještě tma...
Registrierter Benutzer wormik 
04.11.2007 (15:58)  
Venca Burgán: "Moje řešení: reko pantáku s motorem jako 471 nebo to už je jedno jestli catepilar."

Venco, Caterpilar vyrábí dieselové motory, s pantografy to teda nesouvisí. Jinak 471 má úplně jiný typ motoru (střídavý asynchronní) než 470 (stejnosměrný), vyžadující též úplně jinou regulaci a řízení. Výměna by tedy byla možná jen s výměnou celé elektrické a řídicí části, což asi nepůjde. A používat pouze vložené vozy - to záleží, co je vlastně poškozeno a jak složitá by byla oprava. Každopádně si myslím, že jejich oprava by byla levnější než pořízení nových vozů.
04.11.2007 (15:47)  
Co takhle to mírně poopravit a zařadit do turnusu s Btmo? Párou už se netopí, CZE by se snad našlo. A přizpůsobit ovládání dveří by taky nebyl problém. Pak bych nemusel jezdit v největší špičce z Prahy do Kralup 2 vozovým vlakem.
Registrierter Benutzer Qaws 
04.11.2007 (11:23)  
Já chcu bejt milionářem a zachránit tu princeznu!!!
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko