..: Konec elektrické jednotky 470.001/002 :..

Ilustrační obrázekPraha - V průběhu těchto dní vykonala elektrická jednotka 470.001/002 "Zelený Kraken" svou pravděpodobně poslední jízdu. Dne 1. listopadu tohoto roku byla jednotka převezena z Odstavného nádraží Jih v Roztylech do stanice Praha-Vršovice. Odtud byl "zelený kraken" odtažen do České Třebové, kde bude odstaven minimálně do roku 2012, kdy dojde k jeho účetnímu odpisu. Stalo se tak po třech a půl letech od ukončení provozu této jednotky z důvodu poruchy pastorku.

Pohled do historie

V roce 1982 se tehdejší ministerstvo dopravy rozhodlo obnovit vozový park ČSD novými elektrickými jednotkami, které měly nahradit dožívající řady EM475.1/EM475.2 (451/2) a omezit počet osobních vlaků tažených lokomotivami. Vývoj jednotky byl zadán Vagónce Studénka a započal v druhém pololetí roku 1986. Podle vládního rozhodnutí mělo jít o dvoupatrové jednotky. Z důvodu příliš vysoké váhy motorových vozů bylo nakonec rozhodnuto o úpravě motorových vozů na jednopodlažní. Práce na soupravě komplikoval nedostatek kvalitních komponentů způsobený tehdejší politikou, a proto bylo nutno některé součástky vyvinout vlastními silami.

První jednotka byla dodána až v roce 1991 a to do lokomotivního depa v Bohumíně. V prvních dnech po dodání probíhal zkušební provoz bez cestujících v úsecích Bohumín - Hranice na Moravě s možností servisní zastávky ve stanici Studénka a Bohumín - Dětmarovice - Petrovice u Karviné. Na první výše zmíněné trase probíhají zkušební jízdy nových jednotek (ovšem řady 471) dodnes. Pravidelný provoz s cestujícími byl zahájen 13.5.1991 na trase Ostrava-Svinov (tehdy Ostrava-Poruba) - Český Těšín. Koncem června roku 1991 byla jednotka převzata zástupci LD Praha a chopila se provozu na trati Praha - Beroun. Po dodání druhé jednotky byly tyto soupravy turnusovány na vlacích z Prahy do Pardubic, kde mohly oproti jednotkám 451/2 využít AVV. Odtud byly soupravy řady 470 staženy po příchodu dostatečného množství jednotek 471 a 470.003/004 se vrátila na trať z Prahy do Berouna.

Současnost

Jelikož jednotky 470 byly již po dodání velmi zastaralé a atypické, nebyla sériová výroba nikdy objednána. To ztěžuje i jejich údržbu. Udržení provozu druhé soupravy 470.003/004 je velmi problematické. Náhradních dílů je velmi málo, jejich cena je navíc velmi vysoká. Z toho důvodu byla jednotka 001/002 před odjezdem zbavena všech zbylých použitelných součástek. Těch ovšem není příliš, jelikož jich bylo velké množství odcizeno různými vandaly. I proto se uvažuje o odstavení "modrého krakena" ihned po další závažné poruše.

Zdroj: Diskuzní fórum K-report, ŽM Atlas vozdiel 4 - Elektrické vozy a jednoty ČD a ZSSK

Foto: pantograf.wz.cz


Samir Lepara | 3.11.2007 (14:19)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Praha


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
04.11.2007 (10:43)  
Honza-loko: Vzhledem ke vzduchovému vypružení a sedačkám s opěrkou hlavy je to o proti 451 slušný rozdíl. Mínusem je málo místa na nohy a občas špatně fungující dveře.
registrovaný uživatel Honza-loko  mail  
04.11.2007 (10:17)  
Jak se v tom vlastně cestuje? Já jezdim denně pouze 451 a je to hrůza a otřes.Předpokládam že ty 470 budou o něco lepší.
registrovaný uživatel Mexicannos  mail  
04.11.2007 (9:45)  
Mít prachy tak ho koupím a restauruju, za 20 let to bude historické vozítko.
04.11.2007 (9:11)  
Pavel Z: Ze zdroje DKV Praha.

Sova: Rekonstruovat 35 staré korodující kastle 063 na nový vůz je dle mého názoru úplně zbytečné.

Venca Burgán: Jednotka, která se rozmlátila o peršing byla zrušena. Došlo totiž k rozlomu vstupních prostor vozů. Pokud něco jezdí, tak jde o druhou jednotku na konci soupravy.
03.11.2007 (20:00)  
VB: Třeba by ty mouchy, které provázejí ešusy od samého začátku konečně vychytali... Ať se raději snaží ať to funguje jak má, samozřejmě za přispění ČD.
Mmch 471 001 a 2 nejezděj proto, protože už maj svoje naježděno a je také potřeba do nich něco vrazit, aby nevypadaly třeba jako ten Kraken. Nic nevydrží věčně Venco.
03.11.2007 (19:51)  
zdenek84: To může ovšem tvrdit někdo, kdo nejezdí denně žabotlamy....

Venca Burgán: Celkem souhlas, ale problém je hlavně v počtu kusů a na tom by případná rekonstrukce klidně mohla ztroskotat.

bazala68: Já na focení štěstí neměl a to to vozím celkem často. Když jsem to chtěl blejsknout v létě u Srbska, tak byl zrovna na revizi. No zkrátka pech.
03.11.2007 (19:40)  
Mě napadá že by bylo nejlepší aby u nás to vzaly samy výrobci vozidel.MD by vypsalo výběrový řízení a vagonka by tu jezdila na tratích se svými spoji.Například na motor rychlících s Dm12 nebo ešusem.Siemens s Desirem a další.U nás by se vyzkoušelo vychytaly mouchy a pro výrobce by to mělo plus,páč ostatní dopravci v Eu by viděli že to sou dobrý mašiny a tak by to kupovaly.Vid to jsou vodborníci tak není problém,fírum by nabídly litra navíc a je to.Jinak to nevidim.ČD jdou ke dnu.
registrovaný uživatel bazala68  mail  
03.11.2007 (19:37)  
Na 470 001-2 na Masaryčce jsem ještě jezdil.Byl to podivný hybrid s cílovým brzděním.Půl pershinga na každé straně.Měli bychom začít fotit 003-4 ve všední den na Berounsku.Moc příležitostí asi nebude.Jak je správně poznamenáno,při další větší závadě bude odstavena a naturnusována z ONJ 451.
03.11.2007 (19:32)  
Já s tím taky nesouhlasím dávám recht happymu.
Ale to jsou holt ČD místo aby vyřadily žáby na rozpadnutí tak vyřaděj tuhle modernu.Mimochodem ta žába z Čerčan je v provozu.Uvažuju že s ČD za ty prachy už jezdit nikam nebudu,to radši budu sedět doma na řiti.
Jo ty jejich reko voni delaj reko z 30 letýho šukafonu na hyper hnátu a maj senzaci na kolejích.Tady je panták 10 let starej s solidním interiérem a kastlí a to sešrotujou místo reko ať jdou někam hlavně, že si přitáhly šroty 053 ze Slovenska.Moje řešení: reko pantáku s motorem jako 471 nebo to už je jedno jestli catepilar.Kdyby to nešlo jako že by to šlo tak aspoň zachovat.Připadá mi to jako kdyby daly sešrotovat peršing.Mimochodem 471 001 a 002 už taky nejezděj,to je taky na šrot.
To je jako jak mohli mít tu ruskou mášu,taky řekly že ji nechtěj,tak maj prd.No nic budem jezdit buzem.
03.11.2007 (19:32)  
Typuju, že za pár měsíců v ČT zůstanou v krakenoj pouze příčky, ostatní odnesou sběrači kovů z Borku.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko