Praha - V průběhu těchto dní vykonala elektrická jednotka 470.001/002 "Zelený Kraken" svou pravděpodobně poslední jízdu. Dne 1. listopadu tohoto roku byla jednotka převezena z Odstavného nádraží Jih v Roztylech do stanice Praha-Vršovice. Odtud byl "zelený kraken" odtažen do České Třebové, kde bude odstaven minimálně do roku 2012, kdy dojde k jeho účetnímu odpisu. Stalo se tak po třech a půl letech od ukončení provozu této jednotky z důvodu poruchy pastorku.
Pohled do historie
V roce 1982 se tehdejší ministerstvo dopravy rozhodlo obnovit vozový park ČSD novými elektrickými jednotkami, které měly nahradit dožívající řady EM475.1/EM475.2 (451/2) a omezit počet osobních vlaků tažených lokomotivami. Vývoj jednotky byl zadán Vagónce Studénka a započal v druhém pololetí roku 1986. Podle vládního rozhodnutí mělo jít o dvoupatrové jednotky. Z důvodu příliš vysoké váhy motorových vozů bylo nakonec rozhodnuto o úpravě motorových vozů na jednopodlažní. Práce na soupravě komplikoval nedostatek kvalitních komponentů způsobený tehdejší politikou, a proto bylo nutno některé součástky vyvinout vlastními silami.
První jednotka byla dodána až v roce 1991 a to do lokomotivního depa v Bohumíně. V prvních dnech po dodání probíhal zkušební provoz bez cestujících v úsecích Bohumín - Hranice na Moravě s možností servisní zastávky ve stanici Studénka a Bohumín - Dětmarovice - Petrovice u Karviné. Na první výše zmíněné trase probíhají zkušební jízdy nových jednotek (ovšem řady 471) dodnes. Pravidelný provoz s cestujícími byl zahájen 13.5.1991 na trase Ostrava-Svinov (tehdy Ostrava-Poruba) - Český Těšín. Koncem června roku 1991 byla jednotka převzata zástupci LD Praha a chopila se provozu na trati Praha - Beroun. Po dodání druhé jednotky byly tyto soupravy turnusovány na vlacích z Prahy do Pardubic, kde mohly oproti jednotkám 451/2 využít AVV. Odtud byly soupravy řady 470 staženy po příchodu dostatečného množství jednotek 471 a 470.003/004 se vrátila na trať z Prahy do Berouna.Současnost
Jelikož jednotky 470 byly již po dodání velmi zastaralé a atypické, nebyla sériová výroba nikdy objednána. To ztěžuje i jejich údržbu. Udržení provozu druhé soupravy 470.003/004 je velmi problematické. Náhradních dílů je velmi málo, jejich cena je navíc velmi vysoká. Z toho důvodu byla jednotka 001/002 před odjezdem zbavena všech zbylých použitelných součástek. Těch ovšem není příliš, jelikož jich bylo velké množství odcizeno různými vandaly. I proto se uvažuje o odstavení "modrého krakena" ihned po další závažné poruše.
Zdroj: Diskuzní fórum K-report, ŽM Atlas vozdiel 4 - Elektrické vozy a jednoty ČD a ZSSK
Foto: pantograf.wz.cz

Sova: Rekonstruovat 35 staré korodující kastle 063 na nový vůz je dle mého názoru úplně zbytečné.
Venca Burgán: Jednotka, která se rozmlátila o peršing byla zrušena. Došlo totiž k rozlomu vstupních prostor vozů. Pokud něco jezdí, tak jde o druhou jednotku na konci soupravy.
Mmch 471 001 a 2 nejezděj proto, protože už maj svoje naježděno a je také potřeba do nich něco vrazit, aby nevypadaly třeba jako ten Kraken. Nic nevydrží věčně Venco.
Venca Burgán: Celkem souhlas, ale problém je hlavně v počtu kusů a na tom by případná rekonstrukce klidně mohla ztroskotat.
bazala68: Já na focení štěstí neměl a to to vozím celkem často. Když jsem to chtěl blejsknout v létě u Srbska, tak byl zrovna na revizi. No zkrátka pech.
Ale to jsou holt ČD místo aby vyřadily žáby na rozpadnutí tak vyřaděj tuhle modernu.Mimochodem ta žába z Čerčan je v provozu.Uvažuju že s ČD za ty prachy už jezdit nikam nebudu,to radši budu sedět doma na řiti.
Jo ty jejich reko voni delaj reko z 30 letýho šukafonu na hyper hnátu a maj senzaci na kolejích.Tady je panták 10 let starej s solidním interiérem a kastlí a to sešrotujou místo reko ať jdou někam hlavně, že si přitáhly šroty 053 ze Slovenska.Moje řešení: reko pantáku s motorem jako 471 nebo to už je jedno jestli catepilar.Kdyby to nešlo jako že by to šlo tak aspoň zachovat.Připadá mi to jako kdyby daly sešrotovat peršing.Mimochodem 471 001 a 002 už taky nejezděj,to je taky na šrot.
To je jako jak mohli mít tu ruskou mášu,taky řekly že ji nechtěj,tak maj prd.No nic budem jezdit buzem.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











