..: Konec elektrické jednotky 470.001/002 :..

Ilustrační obrázekPraha - V průběhu těchto dní vykonala elektrická jednotka 470.001/002 "Zelený Kraken" svou pravděpodobně poslední jízdu. Dne 1. listopadu tohoto roku byla jednotka převezena z Odstavného nádraží Jih v Roztylech do stanice Praha-Vršovice. Odtud byl "zelený kraken" odtažen do České Třebové, kde bude odstaven minimálně do roku 2012, kdy dojde k jeho účetnímu odpisu. Stalo se tak po třech a půl letech od ukončení provozu této jednotky z důvodu poruchy pastorku.

Pohled do historie

V roce 1982 se tehdejší ministerstvo dopravy rozhodlo obnovit vozový park ČSD novými elektrickými jednotkami, které měly nahradit dožívající řady EM475.1/EM475.2 (451/2) a omezit počet osobních vlaků tažených lokomotivami. Vývoj jednotky byl zadán Vagónce Studénka a započal v druhém pololetí roku 1986. Podle vládního rozhodnutí mělo jít o dvoupatrové jednotky. Z důvodu příliš vysoké váhy motorových vozů bylo nakonec rozhodnuto o úpravě motorových vozů na jednopodlažní. Práce na soupravě komplikoval nedostatek kvalitních komponentů způsobený tehdejší politikou, a proto bylo nutno některé součástky vyvinout vlastními silami.

První jednotka byla dodána až v roce 1991 a to do lokomotivního depa v Bohumíně. V prvních dnech po dodání probíhal zkušební provoz bez cestujících v úsecích Bohumín - Hranice na Moravě s možností servisní zastávky ve stanici Studénka a Bohumín - Dětmarovice - Petrovice u Karviné. Na první výše zmíněné trase probíhají zkušební jízdy nových jednotek (ovšem řady 471) dodnes. Pravidelný provoz s cestujícími byl zahájen 13.5.1991 na trase Ostrava-Svinov (tehdy Ostrava-Poruba) - Český Těšín. Koncem června roku 1991 byla jednotka převzata zástupci LD Praha a chopila se provozu na trati Praha - Beroun. Po dodání druhé jednotky byly tyto soupravy turnusovány na vlacích z Prahy do Pardubic, kde mohly oproti jednotkám 451/2 využít AVV. Odtud byly soupravy řady 470 staženy po příchodu dostatečného množství jednotek 471 a 470.003/004 se vrátila na trať z Prahy do Berouna.

Současnost

Jelikož jednotky 470 byly již po dodání velmi zastaralé a atypické, nebyla sériová výroba nikdy objednána. To ztěžuje i jejich údržbu. Udržení provozu druhé soupravy 470.003/004 je velmi problematické. Náhradních dílů je velmi málo, jejich cena je navíc velmi vysoká. Z toho důvodu byla jednotka 001/002 před odjezdem zbavena všech zbylých použitelných součástek. Těch ovšem není příliš, jelikož jich bylo velké množství odcizeno různými vandaly. I proto se uvažuje o odstavení "modrého krakena" ihned po další závažné poruše.

Zdroj: Diskuzní fórum K-report, ŽM Atlas vozdiel 4 - Elektrické vozy a jednoty ČD a ZSSK

Foto: pantograf.wz.cz


Samir Lepara | 3.11.2007 (14:19)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Praha


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Honza-loko  mail  
03.11.2007 (17:15)  
Kdy byl ten kraken vyřazen z provozu?
03.11.2007 (17:09)  
Giba: Z jednotky bylo ukradeno vandaly všechno, co jde prodat jako železo a dá se jednoduše vymontovat. Pro druhého krakena tedy kromě sedaček nezbylo téměř nic.

happy: ČD nabízejí oba krakeny k odprodeji na rekonstrukci. Osobně si nemyslím, že by se k nostalgii nehodily. Jeho design připomíná tehdejší éru hranatých kastlí, zvláště zelená jednotka nevypadala podle dobových fotografií v počátích svého provozu špatně. Kdybych si měl vybrat, jestli zachráním další soupravu hruvajzů nebo krakena, jdu do krakena už proto, že je jediný svého druhu. Stačily by dva motoáky + jeden vložák.
registrovaný uživatel happy 
03.11.2007 (16:43)  
Tak s tímto nesouhlasím!!! Zatímco lidé jezdí v hnusech Bmto,tak někde v Třebové budou stát vagony,které by nabídly lepší komfort??!!Proboha proč?? To, že se odstaví hnací vozidla je dobře,protože to fakt nemá cenu udržovat při životě ve stádiu "klinické" smrti.Ale co s poměrně mladou nízkopodlažní kastlí??? Rozhodně bych se pokusil o modernizaci,ale stejně by nám vznikly maximálně čtyři atypické jednotky.Proto bych třeba vyrobil dvě jednotky na lipenku a dvě na Bechyňku.Byl by to vlastně hnací vůz plus dvoupatrový vagon upraven na řidičák.Je přece škoda je šrotnout a k nostalgii se nehodí a nikdy patrně hodit nebudou.
registrovaný uživatel Giba 
03.11.2007 (15:59)  
V pátek ráno byla ve Vršovicích k vidění. Vypadala dost zbídačeně, pokreslená, chyběly místy okna. Snad z ní, ti správní, vyndali vše co by se mohlo hodit na druhou jednotku.
registrovaný uživatel Sova 
03.11.2007 (15:55)  
Je možné využít vložené vozy krakena jako normální patrové vozy?
03.11.2007 (15:20)  
ČD by měli postupně vyřazovat po závažných poruchách i jednotky 471. Náhradní díly nemaj, jsou drahé a vůbec, je to fraška jak spravují svůj majetek. Viz vandalama vybrakovaný kraken atd. atd.
03.11.2007 (15:03)  
Ta poslední věta je dost drsná. Jen doufám, že to tentokrát nebude jen pro pastorek, resp. že ještě vydrží bez těch závažnějších poruch. Na Beroun je to pořád zdaleka to nejlepší co tam ve všední dny jezdí, vyjma dvou párů ešusů, které ovšem od nového GVD jezdit už nebudou.
U té zelené pořád doufám že se využijí alespoň ty kastle.
03.11.2007 (14:54)  
Nechť je ji zem lehká, nikdy nezapomenu. Snad ji odstaví poblíž tratě abych ji mohl zdravit z oken projíždějícího vlaku. K oběma, hlavně k modrému Krakenovi, mám jisté citové pouto. Snad nejpůsobivějším okamžikem bylo, když jsem čekal na smíchovském nádraží pln očekávání - přijede - nepřijede? a když přijela,
poskakoval jsem po nástupišti jako malé dítě, snažíce se vysvětlit kámošovi, že tohle vidí jen pár běžných lidí v téhle republice (šotoušstvo a fandy nepočítám).
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko