..: Nový tarif překvapí především pravidelné cestující :..

Ilustrační obrázekPraha - Před týdnem jsme vám po tiskové konferenci přinesli první informace o novém tarifu, který České dráhy připravily od nového jízdního řádu. Kromě jednoduchých jízdenek na krátké vzdálenosti se k nám v uplynulém týdnu dostala i další čísla. Pokud jim lze věřit, půjde pro pravidelné cestující se síťovými a traťovými jízdenkami o opravdu revoluční zdražení.

Společným jmenovatelem těchto změn je tlak na pořízení zákaznické karty, pak jsou nové ceny srovnatelné se současnými. Ani těm, kteří ji již mají, ale nový tarif zrovna radost neudělá. Tak například dnešní zákaznické jízdné (s kartou In-zákazník) je asi o 30% lacinější než jízdné obyčejné, nově bude tato sleva "jen" 25%.

U jednotlivých jízd jsou změny nadále spíše kosmetické. Za zmínku stojí změna u zpáteční slevy. Zatímco doposud byla počítána vždy ze zákaznického jízdného, nově půjde o slevu 10% z jízdného jedním směrem. Cestující bez karty tedy výrazně připlatí. Stejný zůstává princip pro výpočet skupinové slevy - první dva cestující mají slevu 25%, další již 50% z obyčejného jízdného, a to bez ohledu na "vybavení" zákaznickými kartami. Vzhledem ke změně obyčejného tarifu zde tedy též dochází jen k mírným změnám. Jeden příklad za všechny - pět cestujících z Liberce do Pardubic zaplatí za jeden směr dnes 499,- a od prosince 605,- za oba pak dnes 950,- a po novu 1087,-. Beze změny by mělo nadále fungovat nejnovější lákadlo pro váhající - kontingenční mezikrajová sleva eLiška. Ta nabízí několik jízdenek na relace mezi krajskými městy za cenu 140 Kč a je vázána právě na zákaznickou kartu.


Jednoduchá jízdenka
2. třída
Obyčejné jízdné
(bez karty)
Zpáteční jízdné
(bez karty)
In-zákazníkIn-junior
starénovéstarénovéstarénovéstarénové
Hradec Králové – Praha140,- Kč147,- Kč186,- Kč265,- Kč98,- Kč111,- Kč70,- Kč73,- Kč
Hradec Králové – Pardubice34,- Kč33,- Kč45,- Kč59,- Kč24,- Kč25,- Kč17,- Kč16,- Kč
Praha – Ostrava (vlak EC)484,- Kč435,- Kč624,- Kč784,- Kč357,- Kč327,- Kč272,- Kč218,- Kč
Praha – Ústí nad Labem130,- Kč135,- Kč173,- Kč243,- Kč91,- Kč102,- Kč65,- Kč67,- Kč
Praha – Brno294,- Kč316,- Kč391,- Kč570,- Kč206,- Kč237,- Kč147,- Kč159,- Kč
Praha – Turnov130,- Kč131,- Kč173,- Kč236,- Kč91,- Kč99,- Kč65,- Kč65,- Kč
Brno – Plzeň424,- Kč451,- Kč564,- Kč812,- Kč297,- Kč339,- Kč212,- Kč226,- Kč
Brno – Česká Třebová 120,- Kč117,- Kč160,- Kč211,- Kč84,- Kč88,- Kč60,- Kč58,- Kč
Liberec – Pardubice204,- Kč201,- Kč271,- Kč362,- Kč143,- Kč151,- Kč102,- Kč101,- Kč
Liberec – Ústí nad Labem140,- Kč144,- Kč186,- Kč259,- Kč98,- Kč108,- Kč70,- Kč72,- Kč

Svou eleganci díky zrušeným příplatkům a zrušenému pásmovému tarifu částečně ztrácí i kilometrická banka, která nově bude stát 1600,- Kč (tedy o 200 Kč víc). Přesto její největší výhoda - možnost vyhnout se potupné frontě na lístek, kterou dráhy zatím ušetřily jen několika málo procentům cestujících v nejvyšších kategoriích spojů, zůstává. Zároveň si můžete se slevou koupit pět bank se stejnou platností najednou. Elektronická verze banky, kterou již od zavedení čipových karet dráhy slibují, se však nadále nekoná.

Jak již bylo naznačeno, velkým zklamáním jsou ceny pro pravidelné cestující. Abyste si udrželi jen mírnější nárůst ceny traťové jízdenky, nezbude vám než si zákaznickou kartu pořídit.

Traťové jízdenkyměsíčnítýdenní
starénovés kartoustarénovés kartou
Hradec Králové – Jičín1296,- Kč1960,- Kč1470,- Kč389,- Kč560,- Kč420,- Kč
Hradec Králové – Pardubice648,- Kč924,- Kč693,- Kč194,- Kč264,- Kč198,- Kč
Praha – Pardubice2160,- Kč3724,- Kč2793,- Kč648,- Kč1064,- Kč798,- Kč

Nejcitelnější ranou ale budou síťové jízdenky pro mladé. Díky obecnému zdražení sítěnek a snížení slevy poskytované juniorům jejich cena vzroste na zhruba dvojnásobek a nepomůže jim v tom ani "studentský pas" - aplikace In-junior. Přitom právě tato skupina byla v uplynulých letech na síťové jízdenky lákána (jak typické při pohledu na tarifní politiku ČD). Nově sice na o čtvrtinu levnější varianty dosáhnou vlastníci jakýchkoliv In-karet, přesto zaplatí rozhodně víc než za dnešní plnocennou jízdenku.

Síťové jízdenkyKLASIK plnocenné
(bez karty)
KLASIK zlevněnéIn-gold
starénovéstaré
In-junior nebo ISIC
nové
jakákoliv In-karta
starénové
standardní
nové
all inclusive
1 den (ČD Net)390,- Kč390,- Kč390,- Kč390,- Kčn/an/an/a
2 dny580,- Kčzrušeno400,- Kčzrušenon/an/an/a
týden810,- Kč1224,- Kč590,- Kč918,- Kč810,- Kč1200,- Kč3000,- Kč
měsíc2700,- Kč4284,- Kč1890,- Kč3213,- Kč2700,- Kč3900,- Kč9750,- Kč
3 měsíce7200,- Kč11322,- Kč4000,- Kč8492,- Kč7200,- Kč9400,- Kč23500,- Kč
rokn/an/an/an/a22000,- Kč20000,- Kč50000,- Kč

Co říci závěrem? Zákaznická karta vám nově zlevní i věci, za které jste dnes museli platit plnou cenu. Přesto pro vás levnější než dnes ale nebude (téměř) nic. Systém má i nadále zřetelné znaky nepropracovanosti. Pokud si například koupíte zlatou kartu, nemůže s vámi již partnerka (rodina, přátelé) tvořit skupinu a zaplatí plné jízdné. Nenabízí se ani v zahraničí obvyklá sleva na další karty do rodiny, pro děti a "dorost". Zároveň v nabídce karetních her Českých drah zatím zcela chybí obdoba švýcarské karty Halbtax nebo německé Bahncard 50, která za vyšší cenu nabízí poloviční slevu. Sleva 25%, na kterou dosáhnu za malé peníze, ještě zdaleka nemusí na potenciálního cestujícího mít rozhodující vliv předplacené služby, kterou bude čerpat přednostně před dalšími nabídkami. A relativně výrazné zdražení traťových a síťových jízdenek může představovat další těžkou ránu v segmentech, ve kterých železnice tradičně vede - dojíždějící a volnočasové cesty.

A jak jste na tom Vy? Máte už In-kartu? Přesvědčil vás nový tarif k její koupi? Zkuste naši anketu.


Zdeněk Michl Poslat mail autorovi | 5.11.2007 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 6 7 8 9 10 ... 13      Zpráv na stránku:   
05.11.2007 (18:37)  
M: Nehorázné a skandální právě pro nejcennější cestující (mláděž a dojíždějící), na tom trvám.

A z pohledu těch ostatních je to také tristní, jak už jsem tu někde psal:

Trutnov--Jaroměř:
vlak 60 minut 71 Kč (resp. 600 + 57 Kč)
bus 30 minut 38 Kč

Jinak přímo tobě byl určen první odstavec, ostatní už bylo jen takové generální rozhořčení (jehož jediným adresátem byly ČD).
P. S.: Všiml jsem si tvého vzkazu a odpověděl na něj.
registrovaný uživatel M 
05.11.2007 (18:28)  
SzKT - tu nadsazku s milionarem jsem nezavedl ja, ale nekdo pode mnou. Porad je myslim potreba vic penez na ojetinu nez na In-kartu...

Michal Janko - nehorazne? skandalni? Ja teda nevim, ale ten rozdil mezi in a out je 25%, to zas az tak nehorazne neni ne? O vysi cen jako takovych jsem nikde nanapsal ani slovo, ale je mile, ze mne (jakozto trvalemu kritikovi CD, zejmena v pristupu na dlouhych tratich) ted "obvinujete" z neprime podpory jejich strategie. Fakt povedene...

Takze jen tolik - Pokud chcete jezdit vlakem, tak se In-karta vyplati a kdo nechce dat 600 na zacatku, tak at si veme uver asi... Kdo nechce vlakem, tak at nepise mne...
registrovaný uživatel kevin 
05.11.2007 (18:15)  
Úprava zpáteční slevy mě nejspíš vyžene na silnici.Rád tomu nejsem.
registrovaný uživatel Vávra 
05.11.2007 (18:09)  
Myslím, že se po této cenové „úpravě” zlepšení úrovně vozového parku u ČD můžeme dočkat. Nejstarší vozy, pamatující parní lokomotivy, se budou moct vyřadit, protože nastane přesun zbytků věrných cestujících jinam a zanedlouho bude moct dojít ke zkrácení souprav.
registrovaný uživatel happy 
05.11.2007 (18:05)  
Nový tarif?? OK proč ne,že.Že bude dražší?? No dobře to zkousneme,ale bude taky navýšena kvalita služeb??Bude zlepšena čistota vozů???Bude se jezdit více na čas??Pokud ne,tak i jako ortodoxní příznivce železnice dám přednost společnosti SA.Váží si svých cestujících,jejich busy netrápí zažraná špína a motivují cestujícího svým "věrnostním" programem k tomu,aby i využíval jejich služeb.Neznám nikoho,kdo by přesedlal z SA do vlaku,ale je fůra lidí,co dala valé čd a šla jezdit SA.Až na čd trošku odkostnaní své myšlení,tak věřím,že půjde o dobrého přepravce a ne jen o jakousi černou díru na naše peníze pro vedení a jejch luxusní superby
05.11.2007 (18:00)  
M: Myslím, že tu většina lidí kritizovala tento princip: Všichni ostatní (normální) dopravci v ČR dopraví ničím nevybaveného zákazníka z místa A do místa B za přijatelnou cenu. Pouze ČD, zneužívajíce svého dominantního postavení na trhu, přepraví takového člověka za cenu SKANDÁLNÍ.
Většina normálních dopravců si váží svých pravidelných zákazníků. ČD jim nestále mění podmínky, nekoncepčně ruší nebo zdražují úspěšné produkty a zcela bez rozmyslu je nahrazují jinými, každoročně bez ohledu na ně překopávají jízdní řád, zkrátka ČD svým zákazníkům chronicky a ostentativně dávají najevo, že na ně zvysoka se*ou...

Cesta vlakem u nás leckdy připomíná díky vozovému parku (často i díky neochotnému a neschopnému personálu, který místo mozku používá změť vnitřních předpisů a paragrafů) exkurzi do minulého století.

A do toho všeho tohle NEHORÁZNÉ zdražení. A není to poprvé za posledních deset let, jak tu někdo naznačoval. Zákaznické jízdné se zvyšovalo nedávno. KMB se zdražovala už dvakrát (ano, klasická strategie ČD: je to úspěšné? tak jim to pořádně osolíme!). Zvlášť u některých typů jízdenek (a to, považte, ještě jízdenek pro ty nejcennější zákazníky, tedy pro mládež a pro pravidelně dojíždějící!) toto zdražení ANI ZDALEKA NENÍ ADEKVÁTNÍ inflaci. (Pro vaši informaci, inflace činila v roce 1999 2,1 %, 2000 3,9 %, 2001 1,8 %, 2003 0,1 %, 2004 2,8 %, 2005 1,9 %, 2006 2,5 %).
Mimoto ČD plánují napřesrok pokles komfortu cestování za současného zneužívání vozového parku zahraničních železnic.

A bonbónek na závěr:
Tenhle výsměch efektivnímu a zákaznicky orientovanému podniku dotují Češi ze svých daní.

Ad ceny autobusů: SA zdražovaly v relaci Praha--Brno pouze jedinkrát, a to zcela oprávněně, když vláda (neférově) zavedla mýtné na dálnicích.
Růst cen ropy na světových trzích je (zatím) kompenzován oslabováním dolaru.
registrovaný uživatel tenzor 
05.11.2007 (17:39)  
M napsal:
...
Pokud nejsem milionar a aspon jednou (jestli dvakrat, tak uz je to jasny uplne, nerku-li do zahranici) za rok (Vanoce, Dusicky jsou dobry prilezitosti) jedu vlakem pres republiku, tak mi In-Karta usetri zhruba dve stovky. Plus ma jeste spoustu ruznych slev u mnoha obchodniku a vsude mozne. Nevim, ale mne proste ta jeji koupe rozumna pripada. Jestli je 600 korun jako jednorazova investice moc nevim. Jestli ano, tak si na to vemte v bance uver a pak splacejte tri roky 30 korun mesicne:-)

Pokud in-karta ušetří 200, pak jízda autobusem ušetří tak 400. Nevidím nic rozumného na kupování něčeho, co mi slevní něco drahého na cenovou hladinu, která je pořád vyšší než u konkurence, nehledě na to, že sleva není nikde garantována, pokud ČD zase operativně změní tarify, tak může být ta sleva ne 25 procent, ale třeba 5. Nebo bude 25 procent z ještě dražšího jízdného..
05.11.2007 (17:33)  
Taky si myslím, že rozdělovat lidi na ty, kteří cestují vlakem a na ty, kteří mají auto je hloupost. Je mnoho těch (včetně mě), kteří auto mají, ale přesto využívají pravidelně MHD nebo vlak. Pokud jim ČD optimalizují ceník ve stylu, buď si výrazně připlatíte nebo vypláznete 600 Kč a připlatíte si méně, tak co a si udělají...
registrovaný uživatel SzKT  mail  
05.11.2007 (17:30)  
Nejdřív drobnost: na to, aby někdo vlastnil auto, rozhodně milionář být nemusí- ojetý polovrak se dá sehnat už za cca. 30 000 Kč. Své by o tom mohli vyprávět obyvatelé českého venkova, kteří o smysluplnou VHD už dávno přišli a nic jiného jim jaksi nezbylo- a jistě se shodneme, že český zemědělec má do milionáře dost daleko :-).
Nicméně tady nešlo o auto: na většině dálkových relací vlaku konkuruje autobus a pokud někdo počítá každou korunu, pojede radši 4x ročně busem, než 2x ročně vlakem- za stejnou cenu. Totéž se dá říci i o pravidelném dojíždění- v ČR v podstatě platí, že pokud nechci jet v extrémní hodiny (např. příjezd do cílové stanice před 8. ráno, nebo odjezd z výchozí stanice po 18. apod), vždycky mi IDOS hodí nejen vlak, ale i autobus- a to dokonce i do Ostravy (kde to ovšem Jančurovi trvá o polovinu déle než vlaku). Naopak jsou místa, kde by naopak dráhy měly svým cestujícm platit, že s nimi jezdí (např. Jihlava) :-).
registrovaný uživatel M 
05.11.2007 (17:13)  
No co se tyce karty a vystredniho milionare a tak...
Pokud nejsem milionar, tak nemam auto a je pro mne lepsi dvakrat do roka si koupit "drahy" listek nez jet levne, ale draze koupit auto. V podstate vyjde levneji i jet taxikem, protoze i kdyz odhlidneme od nejake porizovaci ceny, tak jsou tady veci jako pojisteni a tak...
Pokud nejsem milionar a aspon jednou (jestli dvakrat, tak uz je to jasny uplne, nerku-li do zahranici) za rok (Vanoce, Dusicky jsou dobry prilezitosti) jedu vlakem pres republiku, tak mi In-Karta usetri zhruba dve stovky. Plus ma jeste spoustu ruznych slev u mnoha obchodniku a vsude mozne. Nevim, ale mne proste ta jeji koupe rozumna pripada. Jestli je 600 korun jako jednorazova investice moc nevim. Jestli ano, tak si na to vemte v bance uver a pak splacejte tri roky 30 korun mesicne:-)

Takze presvedcil nebo donutil? Nevim, nic donucujiho tam nevidim. Jestli necestuji, tak mi prijde dvakrat do roka lepsi koupit si listek na vlak nebo taxik nez garazovat auto...
  1 ... 6 7 8 9 10 ... 13      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko