Praha - Před týdnem jsme vám po tiskové konferenci přinesli první informace o novém tarifu, který České dráhy připravily od nového jízdního řádu. Kromě jednoduchých jízdenek na krátké vzdálenosti se k nám v uplynulém týdnu dostala i další čísla. Pokud jim lze věřit, půjde pro pravidelné cestující se síťovými a traťovými jízdenkami o opravdu revoluční zdražení.
Společným jmenovatelem těchto změn je tlak na pořízení zákaznické karty, pak jsou nové ceny srovnatelné se současnými. Ani těm, kteří ji již mají, ale nový tarif zrovna radost neudělá. Tak například dnešní zákaznické jízdné (s kartou In-zákazník) je asi o 30% lacinější než jízdné obyčejné, nově bude tato sleva "jen" 25%.
U jednotlivých jízd jsou změny nadále spíše kosmetické. Za zmínku stojí změna u zpáteční slevy. Zatímco doposud byla počítána vždy ze zákaznického jízdného, nově půjde o slevu 10% z jízdného jedním směrem. Cestující bez karty tedy výrazně připlatí. Stejný zůstává princip pro výpočet skupinové slevy - první dva cestující mají slevu 25%, další již 50% z obyčejného jízdného, a to bez ohledu na "vybavení" zákaznickými kartami. Vzhledem ke změně obyčejného tarifu zde tedy též dochází jen k mírným změnám. Jeden příklad za všechny - pět cestujících z Liberce do Pardubic zaplatí za jeden směr dnes 499,- a od prosince 605,- za oba pak dnes 950,- a po novu 1087,-. Beze změny by mělo nadále fungovat nejnovější lákadlo pro váhající - kontingenční mezikrajová sleva eLiška. Ta nabízí několik jízdenek na relace mezi krajskými městy za cenu 140 Kč a je vázána právě na zákaznickou kartu.
| Jednoduchá jízdenka 2. třída | Obyčejné jízdné (bez karty) | Zpáteční jízdné (bez karty) | In-zákazník | In-junior | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| staré | nové | staré | nové | staré | nové | staré | nové | |
| Hradec Králové – Praha | 140,- Kč | 147,- Kč | 186,- Kč | 265,- Kč | 98,- Kč | 111,- Kč | 70,- Kč | 73,- Kč |
| Hradec Králové – Pardubice | 34,- Kč | 33,- Kč | 45,- Kč | 59,- Kč | 24,- Kč | 25,- Kč | 17,- Kč | 16,- Kč |
| Praha – Ostrava (vlak EC) | 484,- Kč | 435,- Kč | 624,- Kč | 784,- Kč | 357,- Kč | 327,- Kč | 272,- Kč | 218,- Kč |
| Praha – Ústí nad Labem | 130,- Kč | 135,- Kč | 173,- Kč | 243,- Kč | 91,- Kč | 102,- Kč | 65,- Kč | 67,- Kč |
| Praha – Brno | 294,- Kč | 316,- Kč | 391,- Kč | 570,- Kč | 206,- Kč | 237,- Kč | 147,- Kč | 159,- Kč |
| Praha – Turnov | 130,- Kč | 131,- Kč | 173,- Kč | 236,- Kč | 91,- Kč | 99,- Kč | 65,- Kč | 65,- Kč |
| Brno – Plzeň | 424,- Kč | 451,- Kč | 564,- Kč | 812,- Kč | 297,- Kč | 339,- Kč | 212,- Kč | 226,- Kč |
| Brno – Česká Třebová | 120,- Kč | 117,- Kč | 160,- Kč | 211,- Kč | 84,- Kč | 88,- Kč | 60,- Kč | 58,- Kč |
| Liberec – Pardubice | 204,- Kč | 201,- Kč | 271,- Kč | 362,- Kč | 143,- Kč | 151,- Kč | 102,- Kč | 101,- Kč |
| Liberec – Ústí nad Labem | 140,- Kč | 144,- Kč | 186,- Kč | 259,- Kč | 98,- Kč | 108,- Kč | 70,- Kč | 72,- Kč |
Svou eleganci díky zrušeným příplatkům a zrušenému pásmovému tarifu částečně ztrácí i kilometrická banka, která nově bude stát 1600,- Kč (tedy o 200 Kč víc). Přesto její největší výhoda - možnost vyhnout se potupné frontě na lístek, kterou dráhy zatím ušetřily jen několika málo procentům cestujících v nejvyšších kategoriích spojů, zůstává. Zároveň si můžete se slevou koupit pět bank se stejnou platností najednou. Elektronická verze banky, kterou již od zavedení čipových karet dráhy slibují, se však nadále nekoná.
Jak již bylo naznačeno, velkým zklamáním jsou ceny pro pravidelné cestující. Abyste si udrželi jen mírnější nárůst ceny traťové jízdenky, nezbude vám než si zákaznickou kartu pořídit.
| Traťové jízdenky | měsíční | týdenní | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| staré | nové | s kartou | staré | nové | s kartou | |
| Hradec Králové – Jičín | 1296,- Kč | 1960,- Kč | 1470,- Kč | 389,- Kč | 560,- Kč | 420,- Kč |
| Hradec Králové – Pardubice | 648,- Kč | 924,- Kč | 693,- Kč | 194,- Kč | 264,- Kč | 198,- Kč |
| Praha – Pardubice | 2160,- Kč | 3724,- Kč | 2793,- Kč | 648,- Kč | 1064,- Kč | 798,- Kč |
Nejcitelnější ranou ale budou síťové jízdenky pro mladé. Díky obecnému zdražení sítěnek a snížení slevy poskytované juniorům jejich cena vzroste na zhruba dvojnásobek a nepomůže jim v tom ani "studentský pas" - aplikace In-junior. Přitom právě tato skupina byla v uplynulých letech na síťové jízdenky lákána (jak typické při pohledu na tarifní politiku ČD). Nově sice na o čtvrtinu levnější varianty dosáhnou vlastníci jakýchkoliv In-karet, přesto zaplatí rozhodně víc než za dnešní plnocennou jízdenku.
| Síťové jízdenky | KLASIK plnocenné (bez karty) | KLASIK zlevněné | In-gold | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| staré | nové | staré In-junior nebo ISIC | nové jakákoliv In-karta | staré | nové standardní | nové all inclusive | |
| 1 den (ČD Net) | 390,- Kč | 390,- Kč | 390,- Kč | 390,- Kč | n/a | n/a | n/a |
| 2 dny | 580,- Kč | zrušeno | 400,- Kč | zrušeno | n/a | n/a | n/a |
| týden | 810,- Kč | 1224,- Kč | 590,- Kč | 918,- Kč | 810,- Kč | 1200,- Kč | 3000,- Kč |
| měsíc | 2700,- Kč | 4284,- Kč | 1890,- Kč | 3213,- Kč | 2700,- Kč | 3900,- Kč | 9750,- Kč |
| 3 měsíce | 7200,- Kč | 11322,- Kč | 4000,- Kč | 8492,- Kč | 7200,- Kč | 9400,- Kč | 23500,- Kč |
| rok | n/a | n/a | n/a | n/a | 22000,- Kč | 20000,- Kč | 50000,- Kč |
Co říci závěrem? Zákaznická karta vám nově zlevní i věci, za které jste dnes museli platit plnou cenu. Přesto pro vás levnější než dnes ale nebude (téměř) nic. Systém má i nadále zřetelné znaky nepropracovanosti. Pokud si například koupíte zlatou kartu, nemůže s vámi již partnerka (rodina, přátelé) tvořit skupinu a zaplatí plné jízdné. Nenabízí se ani v zahraničí obvyklá sleva na další karty do rodiny, pro děti a "dorost". Zároveň v nabídce karetních her Českých drah zatím zcela chybí obdoba švýcarské karty Halbtax nebo německé Bahncard 50, která za vyšší cenu nabízí poloviční slevu. Sleva 25%, na kterou dosáhnu za malé peníze, ještě zdaleka nemusí na potenciálního cestujícího mít rozhodující vliv předplacené služby, kterou bude čerpat přednostně před dalšími nabídkami. A relativně výrazné zdražení traťových a síťových jízdenek může představovat další těžkou ránu v segmentech, ve kterých železnice tradičně vede - dojíždějící a volnočasové cesty.
A jak jste na tom Vy? Máte už In-kartu? Přesvědčil vás nový tarif k její koupi? Zkuste naši anketu.
| 5.11.2007 (8:00)
A z pohledu těch ostatních je to také tristní, jak už jsem tu někde psal:
Trutnov--Jaroměř:
vlak 60 minut 71 Kč (resp. 600 + 57 Kč)
bus 30 minut 38 Kč
Jinak přímo tobě byl určen první odstavec, ostatní už bylo jen takové generální rozhořčení (jehož jediným adresátem byly ČD).
P. S.: Všiml jsem si tvého vzkazu a odpověděl na něj.
Michal Janko - nehorazne? skandalni? Ja teda nevim, ale ten rozdil mezi in a out je 25%, to zas az tak nehorazne neni ne? O vysi cen jako takovych jsem nikde nanapsal ani slovo, ale je mile, ze mne (jakozto trvalemu kritikovi CD, zejmena v pristupu na dlouhych tratich) ted "obvinujete" z neprime podpory jejich strategie. Fakt povedene...
Takze jen tolik - Pokud chcete jezdit vlakem, tak se In-karta vyplati a kdo nechce dat 600 na zacatku, tak at si veme uver asi... Kdo nechce vlakem, tak at nepise mne...
Většina normálních dopravců si váží svých pravidelných zákazníků. ČD jim nestále mění podmínky, nekoncepčně ruší nebo zdražují úspěšné produkty a zcela bez rozmyslu je nahrazují jinými, každoročně bez ohledu na ně překopávají jízdní řád, zkrátka ČD svým zákazníkům chronicky a ostentativně dávají najevo, že na ně zvysoka se*ou...
Cesta vlakem u nás leckdy připomíná díky vozovému parku (často i díky neochotnému a neschopnému personálu, který místo mozku používá změť vnitřních předpisů a paragrafů) exkurzi do minulého století.
A do toho všeho tohle NEHORÁZNÉ zdražení. A není to poprvé za posledních deset let, jak tu někdo naznačoval. Zákaznické jízdné se zvyšovalo nedávno. KMB se zdražovala už dvakrát (ano, klasická strategie ČD: je to úspěšné? tak jim to pořádně osolíme!). Zvlášť u některých typů jízdenek (a to, považte, ještě jízdenek pro ty nejcennější zákazníky, tedy pro mládež a pro pravidelně dojíždějící!) toto zdražení ANI ZDALEKA NENÍ ADEKVÁTNÍ inflaci. (Pro vaši informaci, inflace činila v roce 1999 2,1 %, 2000 3,9 %, 2001 1,8 %, 2003 0,1 %, 2004 2,8 %, 2005 1,9 %, 2006 2,5 %).
Mimoto ČD plánují napřesrok pokles komfortu cestování za současného zneužívání vozového parku zahraničních železnic.
A bonbónek na závěr:
Tenhle výsměch efektivnímu a zákaznicky orientovanému podniku dotují Češi ze svých daní.
Ad ceny autobusů: SA zdražovaly v relaci Praha--Brno pouze jedinkrát, a to zcela oprávněně, když vláda (neférově) zavedla mýtné na dálnicích.
Růst cen ropy na světových trzích je (zatím) kompenzován oslabováním dolaru.
...
Pokud nejsem milionar a aspon jednou (jestli dvakrat, tak uz je to jasny uplne, nerku-li do zahranici) za rok (Vanoce, Dusicky jsou dobry prilezitosti) jedu vlakem pres republiku, tak mi In-Karta usetri zhruba dve stovky. Plus ma jeste spoustu ruznych slev u mnoha obchodniku a vsude mozne. Nevim, ale mne proste ta jeji koupe rozumna pripada. Jestli je 600 korun jako jednorazova investice moc nevim. Jestli ano, tak si na to vemte v bance uver a pak splacejte tri roky 30 korun mesicne:-)
Pokud in-karta ušetří 200, pak jízda autobusem ušetří tak 400. Nevidím nic rozumného na kupování něčeho, co mi slevní něco drahého na cenovou hladinu, která je pořád vyšší než u konkurence, nehledě na to, že sleva není nikde garantována, pokud ČD zase operativně změní tarify, tak může být ta sleva ne 25 procent, ale třeba 5. Nebo bude 25 procent z ještě dražšího jízdného..
Nicméně tady nešlo o auto: na většině dálkových relací vlaku konkuruje autobus a pokud někdo počítá každou korunu, pojede radši 4x ročně busem, než 2x ročně vlakem- za stejnou cenu. Totéž se dá říci i o pravidelném dojíždění- v ČR v podstatě platí, že pokud nechci jet v extrémní hodiny (např. příjezd do cílové stanice před 8. ráno, nebo odjezd z výchozí stanice po 18. apod), vždycky mi IDOS hodí nejen vlak, ale i autobus- a to dokonce i do Ostravy (kde to ovšem Jančurovi trvá o polovinu déle než vlaku). Naopak jsou místa, kde by naopak dráhy měly svým cestujícm platit, že s nimi jezdí (např. Jihlava) :-).
Pokud nejsem milionar, tak nemam auto a je pro mne lepsi dvakrat do roka si koupit "drahy" listek nez jet levne, ale draze koupit auto. V podstate vyjde levneji i jet taxikem, protoze i kdyz odhlidneme od nejake porizovaci ceny, tak jsou tady veci jako pojisteni a tak...
Pokud nejsem milionar a aspon jednou (jestli dvakrat, tak uz je to jasny uplne, nerku-li do zahranici) za rok (Vanoce, Dusicky jsou dobry prilezitosti) jedu vlakem pres republiku, tak mi In-Karta usetri zhruba dve stovky. Plus ma jeste spoustu ruznych slev u mnoha obchodniku a vsude mozne. Nevim, ale mne proste ta jeji koupe rozumna pripada. Jestli je 600 korun jako jednorazova investice moc nevim. Jestli ano, tak si na to vemte v bance uver a pak splacejte tri roky 30 korun mesicne:-)
Takze presvedcil nebo donutil? Nevim, nic donucujiho tam nevidim. Jestli necestuji, tak mi prijde dvakrat do roka lepsi koupit si listek na vlak nebo taxik nez garazovat auto...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










