Praha - Před týdnem jsme vám po tiskové konferenci přinesli první informace o novém tarifu, který České dráhy připravily od nového jízdního řádu. Kromě jednoduchých jízdenek na krátké vzdálenosti se k nám v uplynulém týdnu dostala i další čísla. Pokud jim lze věřit, půjde pro pravidelné cestující se síťovými a traťovými jízdenkami o opravdu revoluční zdražení.
Společným jmenovatelem těchto změn je tlak na pořízení zákaznické karty, pak jsou nové ceny srovnatelné se současnými. Ani těm, kteří ji již mají, ale nový tarif zrovna radost neudělá. Tak například dnešní zákaznické jízdné (s kartou In-zákazník) je asi o 30% lacinější než jízdné obyčejné, nově bude tato sleva "jen" 25%.
U jednotlivých jízd jsou změny nadále spíše kosmetické. Za zmínku stojí změna u zpáteční slevy. Zatímco doposud byla počítána vždy ze zákaznického jízdného, nově půjde o slevu 10% z jízdného jedním směrem. Cestující bez karty tedy výrazně připlatí. Stejný zůstává princip pro výpočet skupinové slevy - první dva cestující mají slevu 25%, další již 50% z obyčejného jízdného, a to bez ohledu na "vybavení" zákaznickými kartami. Vzhledem ke změně obyčejného tarifu zde tedy též dochází jen k mírným změnám. Jeden příklad za všechny - pět cestujících z Liberce do Pardubic zaplatí za jeden směr dnes 499,- a od prosince 605,- za oba pak dnes 950,- a po novu 1087,-. Beze změny by mělo nadále fungovat nejnovější lákadlo pro váhající - kontingenční mezikrajová sleva eLiška. Ta nabízí několik jízdenek na relace mezi krajskými městy za cenu 140 Kč a je vázána právě na zákaznickou kartu.
| Jednoduchá jízdenka 2. třída | Obyčejné jízdné (bez karty) | Zpáteční jízdné (bez karty) | In-zákazník | In-junior | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| staré | nové | staré | nové | staré | nové | staré | nové | |
| Hradec Králové – Praha | 140,- Kč | 147,- Kč | 186,- Kč | 265,- Kč | 98,- Kč | 111,- Kč | 70,- Kč | 73,- Kč |
| Hradec Králové – Pardubice | 34,- Kč | 33,- Kč | 45,- Kč | 59,- Kč | 24,- Kč | 25,- Kč | 17,- Kč | 16,- Kč |
| Praha – Ostrava (vlak EC) | 484,- Kč | 435,- Kč | 624,- Kč | 784,- Kč | 357,- Kč | 327,- Kč | 272,- Kč | 218,- Kč |
| Praha – Ústí nad Labem | 130,- Kč | 135,- Kč | 173,- Kč | 243,- Kč | 91,- Kč | 102,- Kč | 65,- Kč | 67,- Kč |
| Praha – Brno | 294,- Kč | 316,- Kč | 391,- Kč | 570,- Kč | 206,- Kč | 237,- Kč | 147,- Kč | 159,- Kč |
| Praha – Turnov | 130,- Kč | 131,- Kč | 173,- Kč | 236,- Kč | 91,- Kč | 99,- Kč | 65,- Kč | 65,- Kč |
| Brno – Plzeň | 424,- Kč | 451,- Kč | 564,- Kč | 812,- Kč | 297,- Kč | 339,- Kč | 212,- Kč | 226,- Kč |
| Brno – Česká Třebová | 120,- Kč | 117,- Kč | 160,- Kč | 211,- Kč | 84,- Kč | 88,- Kč | 60,- Kč | 58,- Kč |
| Liberec – Pardubice | 204,- Kč | 201,- Kč | 271,- Kč | 362,- Kč | 143,- Kč | 151,- Kč | 102,- Kč | 101,- Kč |
| Liberec – Ústí nad Labem | 140,- Kč | 144,- Kč | 186,- Kč | 259,- Kč | 98,- Kč | 108,- Kč | 70,- Kč | 72,- Kč |
Svou eleganci díky zrušeným příplatkům a zrušenému pásmovému tarifu částečně ztrácí i kilometrická banka, která nově bude stát 1600,- Kč (tedy o 200 Kč víc). Přesto její největší výhoda - možnost vyhnout se potupné frontě na lístek, kterou dráhy zatím ušetřily jen několika málo procentům cestujících v nejvyšších kategoriích spojů, zůstává. Zároveň si můžete se slevou koupit pět bank se stejnou platností najednou. Elektronická verze banky, kterou již od zavedení čipových karet dráhy slibují, se však nadále nekoná.
Jak již bylo naznačeno, velkým zklamáním jsou ceny pro pravidelné cestující. Abyste si udrželi jen mírnější nárůst ceny traťové jízdenky, nezbude vám než si zákaznickou kartu pořídit.
| Traťové jízdenky | měsíční | týdenní | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| staré | nové | s kartou | staré | nové | s kartou | |
| Hradec Králové – Jičín | 1296,- Kč | 1960,- Kč | 1470,- Kč | 389,- Kč | 560,- Kč | 420,- Kč |
| Hradec Králové – Pardubice | 648,- Kč | 924,- Kč | 693,- Kč | 194,- Kč | 264,- Kč | 198,- Kč |
| Praha – Pardubice | 2160,- Kč | 3724,- Kč | 2793,- Kč | 648,- Kč | 1064,- Kč | 798,- Kč |
Nejcitelnější ranou ale budou síťové jízdenky pro mladé. Díky obecnému zdražení sítěnek a snížení slevy poskytované juniorům jejich cena vzroste na zhruba dvojnásobek a nepomůže jim v tom ani "studentský pas" - aplikace In-junior. Přitom právě tato skupina byla v uplynulých letech na síťové jízdenky lákána (jak typické při pohledu na tarifní politiku ČD). Nově sice na o čtvrtinu levnější varianty dosáhnou vlastníci jakýchkoliv In-karet, přesto zaplatí rozhodně víc než za dnešní plnocennou jízdenku.
| Síťové jízdenky | KLASIK plnocenné (bez karty) | KLASIK zlevněné | In-gold | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| staré | nové | staré In-junior nebo ISIC | nové jakákoliv In-karta | staré | nové standardní | nové all inclusive | |
| 1 den (ČD Net) | 390,- Kč | 390,- Kč | 390,- Kč | 390,- Kč | n/a | n/a | n/a |
| 2 dny | 580,- Kč | zrušeno | 400,- Kč | zrušeno | n/a | n/a | n/a |
| týden | 810,- Kč | 1224,- Kč | 590,- Kč | 918,- Kč | 810,- Kč | 1200,- Kč | 3000,- Kč |
| měsíc | 2700,- Kč | 4284,- Kč | 1890,- Kč | 3213,- Kč | 2700,- Kč | 3900,- Kč | 9750,- Kč |
| 3 měsíce | 7200,- Kč | 11322,- Kč | 4000,- Kč | 8492,- Kč | 7200,- Kč | 9400,- Kč | 23500,- Kč |
| rok | n/a | n/a | n/a | n/a | 22000,- Kč | 20000,- Kč | 50000,- Kč |
Co říci závěrem? Zákaznická karta vám nově zlevní i věci, za které jste dnes museli platit plnou cenu. Přesto pro vás levnější než dnes ale nebude (téměř) nic. Systém má i nadále zřetelné znaky nepropracovanosti. Pokud si například koupíte zlatou kartu, nemůže s vámi již partnerka (rodina, přátelé) tvořit skupinu a zaplatí plné jízdné. Nenabízí se ani v zahraničí obvyklá sleva na další karty do rodiny, pro děti a "dorost". Zároveň v nabídce karetních her Českých drah zatím zcela chybí obdoba švýcarské karty Halbtax nebo německé Bahncard 50, která za vyšší cenu nabízí poloviční slevu. Sleva 25%, na kterou dosáhnu za malé peníze, ještě zdaleka nemusí na potenciálního cestujícího mít rozhodující vliv předplacené služby, kterou bude čerpat přednostně před dalšími nabídkami. A relativně výrazné zdražení traťových a síťových jízdenek může představovat další těžkou ránu v segmentech, ve kterých železnice tradičně vede - dojíždějící a volnočasové cesty.
A jak jste na tom Vy? Máte už In-kartu? Přesvědčil vás nový tarif k její koupi? Zkuste naši anketu.
| 5.11.2007 (8:00)
Zvlast kdyz ho porovnate s rezervacnim systemem Student Agency...
Na kdyby se nehraje. Zákazníka však nemusí zajímat nějaká modernizace. Zákazník si platí za službu, ve které zpoždění není. Na co jsou výlukové jízdní řády? Nestaví se první rok, aby se nemohly jízdní doby napočítat volněji, když vím přesně, co se bude daný rok stavět, vím přesně jaké zpoždění bude. Současná situace je dost špatná, stačí kuknout na aktuální zpoždění většiny EC/IC.
Vás možná nezajímá modernizace možná jste zvyklí na cesty autobusem a ty žádný modernizaceneprovádějí Nádraží raději nemají a o čekárnách ani nemluvím A bylo by také dobré abyste se podíval odkud vlaky EC většinou to zpoždění přiváží-sousední státy
Dva a čtvrt roku jsem pravidelným uživatlem čtvrtletních Síťových jízdenek na Junior pas za 4.000,- CZK. Celou tu dobu jsem si pochvaloval, jak je skvělé, že taková cenově i využitelně zajímavá možnost v naší zemi je. A EJHLE - dráhy nám předvádějí skvělý marketingový tah, jímž se snaží přilákat nové cestující zdražením zmíněného jízdního dokladu o zhruba 112% ....
Zvlášť mi přijde super tu kartu chtít po pravidelných cestujících s traťovkami- ti mi totiž přijdou jako věrní zákazníci z definice a mělo by se jim vycházet vstříc, leč nikoliv u ČD!
České dráhy Vás nutí násilím ke kartě? Do kterého vlaku se bez karty nedostanete? Záleží jen na Vás, zda si ji koupíte nebo ne.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










