..: Nový tarif překvapí především pravidelné cestující :..

Ilustrační obrázekPraha - Před týdnem jsme vám po tiskové konferenci přinesli první informace o novém tarifu, který České dráhy připravily od nového jízdního řádu. Kromě jednoduchých jízdenek na krátké vzdálenosti se k nám v uplynulém týdnu dostala i další čísla. Pokud jim lze věřit, půjde pro pravidelné cestující se síťovými a traťovými jízdenkami o opravdu revoluční zdražení.

Společným jmenovatelem těchto změn je tlak na pořízení zákaznické karty, pak jsou nové ceny srovnatelné se současnými. Ani těm, kteří ji již mají, ale nový tarif zrovna radost neudělá. Tak například dnešní zákaznické jízdné (s kartou In-zákazník) je asi o 30% lacinější než jízdné obyčejné, nově bude tato sleva "jen" 25%.

U jednotlivých jízd jsou změny nadále spíše kosmetické. Za zmínku stojí změna u zpáteční slevy. Zatímco doposud byla počítána vždy ze zákaznického jízdného, nově půjde o slevu 10% z jízdného jedním směrem. Cestující bez karty tedy výrazně připlatí. Stejný zůstává princip pro výpočet skupinové slevy - první dva cestující mají slevu 25%, další již 50% z obyčejného jízdného, a to bez ohledu na "vybavení" zákaznickými kartami. Vzhledem ke změně obyčejného tarifu zde tedy též dochází jen k mírným změnám. Jeden příklad za všechny - pět cestujících z Liberce do Pardubic zaplatí za jeden směr dnes 499,- a od prosince 605,- za oba pak dnes 950,- a po novu 1087,-. Beze změny by mělo nadále fungovat nejnovější lákadlo pro váhající - kontingenční mezikrajová sleva eLiška. Ta nabízí několik jízdenek na relace mezi krajskými městy za cenu 140 Kč a je vázána právě na zákaznickou kartu.


Jednoduchá jízdenka
2. třída
Obyčejné jízdné
(bez karty)
Zpáteční jízdné
(bez karty)
In-zákazníkIn-junior
starénovéstarénovéstarénovéstarénové
Hradec Králové – Praha140,- Kč147,- Kč186,- Kč265,- Kč98,- Kč111,- Kč70,- Kč73,- Kč
Hradec Králové – Pardubice34,- Kč33,- Kč45,- Kč59,- Kč24,- Kč25,- Kč17,- Kč16,- Kč
Praha – Ostrava (vlak EC)484,- Kč435,- Kč624,- Kč784,- Kč357,- Kč327,- Kč272,- Kč218,- Kč
Praha – Ústí nad Labem130,- Kč135,- Kč173,- Kč243,- Kč91,- Kč102,- Kč65,- Kč67,- Kč
Praha – Brno294,- Kč316,- Kč391,- Kč570,- Kč206,- Kč237,- Kč147,- Kč159,- Kč
Praha – Turnov130,- Kč131,- Kč173,- Kč236,- Kč91,- Kč99,- Kč65,- Kč65,- Kč
Brno – Plzeň424,- Kč451,- Kč564,- Kč812,- Kč297,- Kč339,- Kč212,- Kč226,- Kč
Brno – Česká Třebová 120,- Kč117,- Kč160,- Kč211,- Kč84,- Kč88,- Kč60,- Kč58,- Kč
Liberec – Pardubice204,- Kč201,- Kč271,- Kč362,- Kč143,- Kč151,- Kč102,- Kč101,- Kč
Liberec – Ústí nad Labem140,- Kč144,- Kč186,- Kč259,- Kč98,- Kč108,- Kč70,- Kč72,- Kč

Svou eleganci díky zrušeným příplatkům a zrušenému pásmovému tarifu částečně ztrácí i kilometrická banka, která nově bude stát 1600,- Kč (tedy o 200 Kč víc). Přesto její největší výhoda - možnost vyhnout se potupné frontě na lístek, kterou dráhy zatím ušetřily jen několika málo procentům cestujících v nejvyšších kategoriích spojů, zůstává. Zároveň si můžete se slevou koupit pět bank se stejnou platností najednou. Elektronická verze banky, kterou již od zavedení čipových karet dráhy slibují, se však nadále nekoná.

Jak již bylo naznačeno, velkým zklamáním jsou ceny pro pravidelné cestující. Abyste si udrželi jen mírnější nárůst ceny traťové jízdenky, nezbude vám než si zákaznickou kartu pořídit.

Traťové jízdenkyměsíčnítýdenní
starénovés kartoustarénovés kartou
Hradec Králové – Jičín1296,- Kč1960,- Kč1470,- Kč389,- Kč560,- Kč420,- Kč
Hradec Králové – Pardubice648,- Kč924,- Kč693,- Kč194,- Kč264,- Kč198,- Kč
Praha – Pardubice2160,- Kč3724,- Kč2793,- Kč648,- Kč1064,- Kč798,- Kč

Nejcitelnější ranou ale budou síťové jízdenky pro mladé. Díky obecnému zdražení sítěnek a snížení slevy poskytované juniorům jejich cena vzroste na zhruba dvojnásobek a nepomůže jim v tom ani "studentský pas" - aplikace In-junior. Přitom právě tato skupina byla v uplynulých letech na síťové jízdenky lákána (jak typické při pohledu na tarifní politiku ČD). Nově sice na o čtvrtinu levnější varianty dosáhnou vlastníci jakýchkoliv In-karet, přesto zaplatí rozhodně víc než za dnešní plnocennou jízdenku.

Síťové jízdenkyKLASIK plnocenné
(bez karty)
KLASIK zlevněnéIn-gold
starénovéstaré
In-junior nebo ISIC
nové
jakákoliv In-karta
starénové
standardní
nové
all inclusive
1 den (ČD Net)390,- Kč390,- Kč390,- Kč390,- Kčn/an/an/a
2 dny580,- Kčzrušeno400,- Kčzrušenon/an/an/a
týden810,- Kč1224,- Kč590,- Kč918,- Kč810,- Kč1200,- Kč3000,- Kč
měsíc2700,- Kč4284,- Kč1890,- Kč3213,- Kč2700,- Kč3900,- Kč9750,- Kč
3 měsíce7200,- Kč11322,- Kč4000,- Kč8492,- Kč7200,- Kč9400,- Kč23500,- Kč
rokn/an/an/an/a22000,- Kč20000,- Kč50000,- Kč

Co říci závěrem? Zákaznická karta vám nově zlevní i věci, za které jste dnes museli platit plnou cenu. Přesto pro vás levnější než dnes ale nebude (téměř) nic. Systém má i nadále zřetelné znaky nepropracovanosti. Pokud si například koupíte zlatou kartu, nemůže s vámi již partnerka (rodina, přátelé) tvořit skupinu a zaplatí plné jízdné. Nenabízí se ani v zahraničí obvyklá sleva na další karty do rodiny, pro děti a "dorost". Zároveň v nabídce karetních her Českých drah zatím zcela chybí obdoba švýcarské karty Halbtax nebo německé Bahncard 50, která za vyšší cenu nabízí poloviční slevu. Sleva 25%, na kterou dosáhnu za malé peníze, ještě zdaleka nemusí na potenciálního cestujícího mít rozhodující vliv předplacené služby, kterou bude čerpat přednostně před dalšími nabídkami. A relativně výrazné zdražení traťových a síťových jízdenek může představovat další těžkou ránu v segmentech, ve kterých železnice tradičně vede - dojíždějící a volnočasové cesty.

A jak jste na tom Vy? Máte už In-kartu? Přesvědčil vás nový tarif k její koupi? Zkuste naši anketu.


Zdeněk Michl Poslat mail autorovi | 5.11.2007 (8:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Tarify

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 8 9 10 11 12 13      Zpráv na stránku:   
05.11.2007 (15:32)  
Tak ČD si opět upevnily první místo v mém žebříčku nejméně oblíbených firem.

Dosud jsem většinou využíval zpáteční slevu, což bylo poměrně výhodné. Teď mě Dráhy chtějí donutit, abych dal 600 za Zákazníka, přičemž za rok klidně mohou ceník zase "optimalizovat".
Registrierter Benutzer tenzor 
05.11.2007 (15:13)  
Jinak mam ohledne zpozdeni vlaku CD presne opacne zkusenosti - pomala jizda ktera by mela mit za nasledek 5 minut zpozdeni, ma za nasledek 10-15 minut a do Brna se dojizdi s 20ti minutama presto, ze uz zadna stavba na trase neni..
Vlastne pardon, dneska si Sp1722 tech 28 minut zpozdeni udrzel az do Brna, hip hip hura!
05.11.2007 (15:07)  
Marta Kremlová: proč sem někdo motá zpoždění vlaků když se budují koridory a modernizují nádraží tak se to bez zpoždění nedá obejít. Nerad Vám beru iluze. Modernizace koridorů je v 90% zanedbaná údržba. Kdyby se tratě udržovaly jak mají předchozích 30 let, tak už dnes na většině vhodných úseků jezdíme 140km/h.
Na kdyby se nehraje. Zákazníka však nemusí zajímat nějaká modernizace. Zákazník si platí za službu, ve které zpoždění není. Na co jsou výlukové jízdní řády? Nestaví se první rok, aby se nemohly jízdní doby napočítat volněji, když vím přesně, co se bude daný rok stavět, vím přesně jaké zpoždění bude. Současná situace je dost špatná, stačí kuknout na aktuální zpoždění většiny EC/IC.
Registrierter Benutzer tenzor 
05.11.2007 (15:01)  
Nick: můžu se zeptat, o jaký úsek a jízdenku se jedná?
Editor oder ŽP Admin Nick  mail  
05.11.2007 (14:54)  
Pridam svuj ciste subjektivni nazor.

zdrazeni - od noveho GVD me ceka drobne zlevneni. Parada.

zmeny gvd - co jsem koukal, tak mi tu bude stavet o nekolik spoju vic. Parada.

zpozdeni - pokud chci jet vlakem, ktery jede pres 3 stavby a jeste k tomu v ranni nebo odpoledni spicce, tak nejak ocekavam, ze i pri sebelepsi snaze nemuze dojet bez zpozdeni. Naopak jsem casto prijemne prekvapen, kdyz vlak vidim na Babitronu v MuN s 20 minutami z Kolina odjizdime uz jen s 10 minutami, ktere si i pres stavbu v Bechovicich udrzime az na hlavak. Parada.

Sectu-li to a porovnam se zdejsimi nazory, asi ziji a cestuji v uplne jinem svete :-)
Registrierter Benutzer SzKT  mail  
05.11.2007 (14:48)  
násoska: O zdražování autobusů není sporu, stejně mi nevadí zdražování ČD (o inflaci) jako takové. Podstatné je neproporční zdražování síťových jízdenek, traťových jízdenek, KMB nebyla extra výhodná už teď a tak. Ale podstatné je jedno: autobusové společnosti nikoho násilím nenutí pořizovat zákaznické karty (pokud už něco takového mají v nabídce, jedná se skutečně o zvýhodnění pravidelných cestujících) a přitom většina z nich nabízí podstatně vyšší komfort než ČD (špinavé koženkové B, rozpadající se "modernizace" z MOVO a šukafony).
05.11.2007 (13:46)  
lanKO: Kdyby ses obtěžoval přečíst ten článek, tak bys věděl, jak to bude se slevou pro skupiny. K těm psům - asi aby více lidí jezdilo vlakem se psem a cestování v nacpaných EC/IC bez příplatku bylo ještě "příjemnější"...
05.11.2007 (13:38)  
Nad tím autobusem bych tak nejásal - podívejte se na růst cen ropy, takže ty ceny porostou taky, jenom kolem toho nebude tolik humbuku.
Registrierter Benutzer lanKO 
05.11.2007 (13:31)  
Je známo jak to bude se slevou pro skupiny? Co vedlo k zýhodnění pejskařů?
05.11.2007 (11:50)  
Každé zdažení je nepříjemné,ale musí ČD(který koliv jiný dopravce,SA taky zdražuje a častěji) 10 let jezdit za stejné ceny?Ano,ale až dosáhneme deflace která spíše znepříjemňuje život v Japonsku.Nebo budeme zdražovat jako česká pošta každých 5 let + 30%? Plyn jiná cena za úplně stejný plyn každé tři měsíce(v zimě je větší spotřeba proto je třeba vyšší ceny)? Elektřina každý rok ceny + xy% a v zásuvce je pořád +/- 230V? Jako máslo za měsíc + 50%?Apod. Těch příkladů kdy platíme za to samé stále víc je mnoho nebo ne?
  1 ... 8 9 10 11 12 13      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko