Praha - Odpovědi ministerstva dopravy na stížnosti, týkající se vysokých zpoždění železničních spojů směrujících do Prahy, obsahují i doporučení použít místo vlaku osobní automobil. Jedná se přitom o zpoždění spojů využívaných na cesty do zaměstnání, které mnohdy číní víc než patnáct minut, a tím výrazně komplikují život lidem žijícím dále od metropole.
Zpravodajský server iDNES na svých stránkách uveřejnil zkušenosti obyvatele Kutnohorska, dojíždějícího každé ráno do Prahy. Ve svém dopise adresovaném ministerstvu dopravy si stěžuje na pravidelné zpožďování vlakových spojů směrujících do Prahy, což v kombinaci s přestupem Kolíně značně znepŕíjemňuje ranní cesty do práce. "Vlak Cassovia R 422 má zpoždění každý den, a to v intervalu 15 - 45 minut. Nemám jinou možnost než jezdit právě tímto vlakem. Nevím, jak dlouho bude můj zaměstnavatel tolerovat mé pozdní příchody," píše ve svém dopisu Rostislav Štěnička z Malešova u Kutné Hory.
Odpověď ministerstva je ovšem kuriózní: zatímco stížnost na zpoždění mezistátního rychlíku posunulo příslušnému oboru generálního ředitelství Českých drah, autorovi dopisu radí na vlaky raději nespoléhat. V případě problematického dojíždění do zaměstnání v určitou hodinu ministerstvo doporučuje pokusit se se zaměstnavatelem dohodnout na flexibilní pracovní době, v otázce kvality hromadné dopravy ale otevřeně navrhuje využití osobního automobilu - zejména dojíždí-li z dané obce do Prahy více osob. Rozšiřování veřejné dopravy je v tomto případě podle ministerstva nerentabilní. Tento přístup je obzvlášťě paradoxní, když uvážíme zákonný nárok občana na tzv. Základní dopravní obslužnost a leckdy až extrémní péči, která je v tomto směru věnována jiným případům.
Proč jezdí vlaky opožděné?
Vysvětlení problematické situace železniční dopravy v úseku Kolín - Praha je hned několik: v současné době se jedná zejména o rekonstrukci traťového úseku mezi Libní a Běchovicemi, ale také o modernizaci kolínského uzlu a výstavbu Nového spojení v Praze. Podle Odboru drah, železniční a kombinované dopravy MD ČR by se situace měla zlepšit po roce 2010, kdy bude dokončena většina stavebních projektů a zároveň se uvažuje o zavedení nových spěšných vlaků spojujících Kutnohorsko s hlavním městem. Vyjádření ale dodáva, že v případě mezistátních vlaků nejsou na vině České dráhy, jelikož rychlíky již přijíždějí zpožděné ze sousedních států.
Kde zpoždění vznikají
O důvodech zpoždění většiny vlaků není třeba spekulovat: díky internetu je k dispozici statistika zpoždění, která jednoznačně prokazuje úzká místa v úseku Kolín - Praha. Například zmiňovaný R 422 Cassovia v období od 24. října do 20. listopadu 2007 nepřijel na české území opožděn o více než 18 minut. V dvou třetinách případů přitom zpoždění nedosahovalo ani pěti minut. Další čtvrtina pak nepřesáhla 15 minut. Výrazně horší je situace na příjezdu do Prahy hl.n., kde průměrné zpoždění za sledované období představuje 24 minut. V celé třetině případů přijel rychlík do cíle o více než půlhodinu později oproti jízdnímu řádu. O poznání lépe jsou na tom další ranní spoje - např. R 670 z Brna nebo R 610 Ohře z Havlíčkova Brodu, u kterých se průměrné zpoždění pohybuje v řádu minut, přestože i zde za uplynulý měsíc byly extrémní případy zpoždění dosahujícího více než jednu hodinu.
Mezi často kladené dotazy bezpochyby patří otázka, proč dlouhodobým výlukovým pracím není přizpůsoben jízdní řád, jenž by za cenu prodloužení jízdní doby mohl lépe reflektovat reálnou propustnot právě rekonstruovaných traťových úseků. Situace by se ale měla částečně zlepšit se zaveden9m nového jizdního řádu, který začne platit 9. prosince 2007. Dálkové vlaky směrující na pražské hlavní nádraží budou kvůli stavebním pracím nově vedeny přes Malešice a Vršovice. Některé vlaky regionální dopravy budou zase končit jízdu již na Smíchově nebo na nádraží Vršovice.

František: Jo, možná by i být mohl, otázka však je, zda to má smysl. Aneb i kdyby jel o těch cca 20 minut rychleji, stále ještě to nebude proti busům/autu stačit (a R7 bude spíš přibývat, než ubývat), tak by sice jel rychle, ale prázdný. Tak je podle mě výborné řešení udělat z něj "Sp" (IR), které zároveň umožní zachovat obsluhu toho území nikoho mezi cca Strašecím a Žatcem. A že to není lokálka? Proboha, koukněte na mapu, to je přímo hrozný. Jednak trasováním, ale i celkovým vedením "nikudy" (asi kompromis mezi směry KV a MO :) ) místo přes Slaný a Louny.
Přijmu-li tedy hypotézu, že (minimálně) mezi Žatcem a Lužnou nemají smysl dvě vrstvy vlaků (jsou neodůvodnitelné celkovou frekvencí), je současné řešení výborné.
Ja som doteraz nepochopil jednu vec: Prečo sa železničiari k cestujúcej verejnosti správajú arogantne a povýšenecky. Predsa ja, cestujúci, nemôžem za meškanie vlakov, chcem len vedieť, či stihnem prípoj, a nie som žiadne nevyhnutné zlo, čo treba po železnici prepraviť.
Nicméně nemůžu souhlasit s tím "pocitem cestujícího" - tomu je to šumafuk, on chce hlavně dojet včas. A jestli tím pojede nebo ne se rozhodne podle cestovní doby, ceny a popř. intervalu (v porovnání s jinými možnostmi), jestli to někde cestou staví nebo ne je jedno. Pocit "tady by to mohlo jet o čtvrthodinky rychleji, kdyby byl systém nastaven tak a tak" je podle mého vyhrazen šotoušům (a ti stejně pojedou, tak co :) ).
A když už někomu jó záleží na "pocitu rychlosti", nepojede po nepovedené lokálce jménem 120, ale přes Ústí nad Labem (když už ne po silnici).
P.S.: Ten vlak by se "úplně správně" měl asi jmenovat IR. :-) Pokud tedy přijmu transkripci, že Os = S (aglomerace) nebo R ("Feldbahn"), Sp = RE (na 120 ranní zrychlenky KL-Praha, napříkald), R = IR (platí i na koridorech, ač zde jede na poměry ČR nezvykle rychle), Ex = různé nikam nepasující zbytky, například noční vlaky mimo EN nebo posilové vlaky dálkové dopravy, zvláštní vlaky, IC/EC zůstává, tak se to vlastně jmenuje "R" správně. Jen je u nás jeho náplň blbě chápána tím, že z důvodu extrémní zaostalosti v kvalitě vozů se kategorie vlaků zvykly rozdělovat nejen podle zastavovací politiky v nejrychlejší části, ale i podle kvality vozů, což je zásadně špatně (to mají řešit vozové třídy), a způsobuje to "přetlak" v kategorii R tím, že do ní neoprávněně spadnou i vlaky, co by jinak byly IC (Praha - Plzeň, některé Brno - Ostrava, Cheb - UL - Praha).
Takže na celou problematiku označování vlaků nelze hledět "československýma očima".
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











