..: Do práce jeďte raději autem, vzkazuje ministerstvo občanům :..

Ilustrační obrázek Praha - Odpovědi ministerstva dopravy na stížnosti, týkající se vysokých zpoždění železničních spojů směrujících do Prahy, obsahují i doporučení použít místo vlaku osobní automobil. Jedná se přitom o zpoždění spojů využívaných na cesty do zaměstnání, které mnohdy číní víc než patnáct minut, a tím výrazně komplikují život lidem žijícím dále od metropole.

Zpravodajský server iDNES na svých stránkách uveřejnil zkušenosti obyvatele Kutnohorska, dojíždějícího každé ráno do Prahy. Ve svém dopise adresovaném ministerstvu dopravy si stěžuje na pravidelné zpožďování vlakových spojů směrujících do Prahy, což v kombinaci s přestupem Kolíně značně znepŕíjemňuje ranní cesty do práce. "Vlak Cassovia R 422 má zpoždění každý den, a to v intervalu 15 - 45 minut. Nemám jinou možnost než jezdit právě tímto vlakem. Nevím, jak dlouho bude můj zaměstnavatel tolerovat mé pozdní příchody," píše ve svém dopisu Rostislav Štěnička z Malešova u Kutné Hory.

Odpověď ministerstva je ovšem kuriózní: zatímco stížnost na zpoždění mezistátního rychlíku posunulo příslušnému oboru generálního ředitelství Českých drah, autorovi dopisu radí na vlaky raději nespoléhat. V případě problematického dojíždění do zaměstnání v určitou hodinu ministerstvo doporučuje pokusit se se zaměstnavatelem dohodnout na flexibilní pracovní době, v otázce kvality hromadné dopravy ale otevřeně navrhuje využití osobního automobilu - zejména dojíždí-li z dané obce do Prahy více osob. Rozšiřování veřejné dopravy je v tomto případě podle ministerstva nerentabilní. Tento přístup je obzvlášťě paradoxní, když uvážíme zákonný nárok občana na tzv. Základní dopravní obslužnost a leckdy až extrémní péči, která je v tomto směru věnována jiným případům.

Proč jezdí vlaky opožděné?

Vysvětlení problematické situace železniční dopravy v úseku Kolín - Praha je hned několik: v současné době se jedná zejména o rekonstrukci traťového úseku mezi Libní a Běchovicemi, ale také o modernizaci kolínského uzlu a výstavbu Nového spojení v Praze. Podle Odboru drah, železniční a kombinované dopravy MD ČR by se situace měla zlepšit po roce 2010, kdy bude dokončena většina stavebních projektů a zároveň se uvažuje o zavedení nových spěšných vlaků spojujících Kutnohorsko s hlavním městem. Vyjádření ale dodáva, že v případě mezistátních vlaků nejsou na vině České dráhy, jelikož rychlíky již přijíždějí zpožděné ze sousedních států.

Kde zpoždění vznikají

O důvodech zpoždění většiny vlaků není třeba spekulovat: díky internetu je k dispozici statistika zpoždění, která jednoznačně prokazuje úzká místa v úseku Kolín - Praha. Například zmiňovaný R 422 Cassovia v období od 24. října do 20. listopadu 2007 nepřijel na české území opožděn o více než 18 minut. V dvou třetinách případů přitom zpoždění nedosahovalo ani pěti minut. Další čtvrtina pak nepřesáhla 15 minut. Výrazně horší je situace na příjezdu do Prahy hl.n., kde průměrné zpoždění za sledované období představuje 24 minut. V celé třetině případů přijel rychlík do cíle o více než půlhodinu později oproti jízdnímu řádu. O poznání lépe jsou na tom další ranní spoje - např. R 670 z Brna nebo R 610 Ohře z Havlíčkova Brodu, u kterých se průměrné zpoždění pohybuje v řádu minut, přestože i zde za uplynulý měsíc byly extrémní případy zpoždění dosahujícího více než jednu hodinu.

Mezi často kladené dotazy bezpochyby patří otázka, proč dlouhodobým výlukovým pracím není přizpůsoben jízdní řád, jenž by za cenu prodloužení jízdní doby mohl lépe reflektovat reálnou propustnot právě rekonstruovaných traťových úseků. Situace by se ale měla částečně zlepšit se zaveden9m nového jizdního řádu, který začne platit 9. prosince 2007. Dálkové vlaky směrující na pražské hlavní nádraží budou kvůli stavebním pracím nově vedeny přes Malešice a Vršovice. Některé vlaky regionální dopravy budou zase končit jízdu již na Smíchově nebo na nádraží Vršovice.

zdroj: iDNES, Babitron - zpoždění vlaků na síti ČD


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 21.11.2007 (18:01)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu ČR Středočeský


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
22.11.2007 (15:11)  
tenzor: A nebylo to tak, že ta souprava jela z Brna do Kojetína jako závěs na rychlíku do Bohumína a pod svým číslem jako Sp to jelo až z toho Kojetína?
registrovaný uživatel tenzor 
22.11.2007 (15:07)  
Qaws: no asi to nejak jde, pred rokem a neco jsem jel primym spojem z Brna do Frenštátu, po Valmez to jelo jako rychlik a dal uz jako osobak (tedy tusim ze oficialne to hlasili jako spesny vlak, ale stavelo to snad uplne vsude).
22.11.2007 (12:00)  
QAWS: Víme, uvádíme. :-)

František: Jo, možná by i být mohl, otázka však je, zda to má smysl. Aneb i kdyby jel o těch cca 20 minut rychleji, stále ještě to nebude proti busům/autu stačit (a R7 bude spíš přibývat, než ubývat), tak by sice jel rychle, ale prázdný. Tak je podle mě výborné řešení udělat z něj "Sp" (IR), které zároveň umožní zachovat obsluhu toho území nikoho mezi cca Strašecím a Žatcem. A že to není lokálka? Proboha, koukněte na mapu, to je přímo hrozný. Jednak trasováním, ale i celkovým vedením "nikudy" (asi kompromis mezi směry KV a MO :) ) místo přes Slaný a Louny.

Přijmu-li tedy hypotézu, že (minimálně) mezi Žatcem a Lužnou nemají smysl dvě vrstvy vlaků (jsou neodůvodnitelné celkovou frekvencí), je současné řešení výborné.
22.11.2007 (10:59)  
Tomáš Záruba: Ano, správně píšete, podle cestovní doby. Ta se ovšem stavěním ještě prodlužuje. A každá čtvrthodinka rozhoduje. Ono jet do Chomutova přes Ústí je možné, ale je to jednak pořád delší (120 není lokálka!!!, jen je ve špatném stavu) a hlavně o dost dražší. A namísto aby nabídli pořádný rychlík po 120, který tam bude ne o sedm minut jako dnes, ale třeba o 20 minut dříve (když vynechá všechny menší zastávky) a díky vzdálenosti i za rozumnou cenu, tak ho radši úplně zlikvidujou (sníží počet spojů denně a nechají ho více zastavovat, aby dražší cesta přes Ústí byla rychlejší). V tom nevidím logiku. Nehledě na to, že druhá kolej - kde je - se ruší a přeložka rozbité jednokolejné tratě je opět rozbitou jednokolejnou tratí...
registrovaný uživatel Qaws 
22.11.2007 (9:44)  
Frantisek, Tomáš Záruba: přejmenovat R na Sp není zas tak jednoduché, protože R objdednává MD a Sp si objednávají kraje samy..
22.11.2007 (9:13)  
Georgo - zapomněl jsi ...se sněhem +90, ojediněle +180 až +250
22.11.2007 (1:06)  
Ako to tu čítam, aj na druhej strane Moravy, :-) z môjho pohľadu, je veselé.
Ja som doteraz nepochopil jednu vec: Prečo sa železničiari k cestujúcej verejnosti správajú arogantne a povýšenecky. Predsa ja, cestujúci, nemôžem za meškanie vlakov, chcem len vedieť, či stihnem prípoj, a nie som žiadne nevyhnutné zlo, čo treba po železnici prepraviť.
registrovaný uživatel M 
22.11.2007 (0:10)  
Hehe a na nadrazich by mohly vedle odjezdu byt cedule "Pro dopravni informace naladte Radiozurnal 101,7 FM. Chovejte se slusne":-))
22.11.2007 (0:00)  
M: Modrá vlna Českého rozhlasu: "Na stosedmdesátce máme kolonu, spadlá trolej. Cestující, počítejte se spožděním. Na 010 - 50. km hoří lokomotiva..." :)
21.11.2007 (23:51)  
František: Samozřejmě by se ten vlak měl spíš jmenovat spěšný, jenže to je o debilitě zákonodárce, že ho pak nemůže objednat MD. Takže existují R na 120, 200, 310,... I když třeba v případě 070 je to podobné (za Turnovem staví téměř jako Os, a nikoho nenapadne to přejmenovat na Sp - prostě existuje úsek, kde je ten vlak rychlý, a tak je to rychlík). Ale nakonec ono je dost jedno, jak se to jmenuje, důležité je jaké funkce to doopravdy plní.

Nicméně nemůžu souhlasit s tím "pocitem cestujícího" - tomu je to šumafuk, on chce hlavně dojet včas. A jestli tím pojede nebo ne se rozhodne podle cestovní doby, ceny a popř. intervalu (v porovnání s jinými možnostmi), jestli to někde cestou staví nebo ne je jedno. Pocit "tady by to mohlo jet o čtvrthodinky rychleji, kdyby byl systém nastaven tak a tak" je podle mého vyhrazen šotoušům (a ti stejně pojedou, tak co :) ).
A když už někomu jó záleží na "pocitu rychlosti", nepojede po nepovedené lokálce jménem 120, ale přes Ústí nad Labem (když už ne po silnici).

P.S.: Ten vlak by se "úplně správně" měl asi jmenovat IR. :-) Pokud tedy přijmu transkripci, že Os = S (aglomerace) nebo R ("Feldbahn"), Sp = RE (na 120 ranní zrychlenky KL-Praha, napříkald), R = IR (platí i na koridorech, ač zde jede na poměry ČR nezvykle rychle), Ex = různé nikam nepasující zbytky, například noční vlaky mimo EN nebo posilové vlaky dálkové dopravy, zvláštní vlaky, IC/EC zůstává, tak se to vlastně jmenuje "R" správně. Jen je u nás jeho náplň blbě chápána tím, že z důvodu extrémní zaostalosti v kvalitě vozů se kategorie vlaků zvykly rozdělovat nejen podle zastavovací politiky v nejrychlejší části, ale i podle kvality vozů, což je zásadně špatně (to mají řešit vozové třídy), a způsobuje to "přetlak" v kategorii R tím, že do ní neoprávněně spadnou i vlaky, co by jinak byly IC (Praha - Plzeň, některé Brno - Ostrava, Cheb - UL - Praha).
Takže na celou problematiku označování vlaků nelze hledět "československýma očima".
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko