..: Do práce jeďte raději autem, vzkazuje ministerstvo občanům :..

Ilustrační obrázek Praha - Odpovědi ministerstva dopravy na stížnosti, týkající se vysokých zpoždění železničních spojů směrujících do Prahy, obsahují i doporučení použít místo vlaku osobní automobil. Jedná se přitom o zpoždění spojů využívaných na cesty do zaměstnání, které mnohdy číní víc než patnáct minut, a tím výrazně komplikují život lidem žijícím dále od metropole.

Zpravodajský server iDNES na svých stránkách uveřejnil zkušenosti obyvatele Kutnohorska, dojíždějícího každé ráno do Prahy. Ve svém dopise adresovaném ministerstvu dopravy si stěžuje na pravidelné zpožďování vlakových spojů směrujících do Prahy, což v kombinaci s přestupem Kolíně značně znepŕíjemňuje ranní cesty do práce. "Vlak Cassovia R 422 má zpoždění každý den, a to v intervalu 15 - 45 minut. Nemám jinou možnost než jezdit právě tímto vlakem. Nevím, jak dlouho bude můj zaměstnavatel tolerovat mé pozdní příchody," píše ve svém dopisu Rostislav Štěnička z Malešova u Kutné Hory.

Odpověď ministerstva je ovšem kuriózní: zatímco stížnost na zpoždění mezistátního rychlíku posunulo příslušnému oboru generálního ředitelství Českých drah, autorovi dopisu radí na vlaky raději nespoléhat. V případě problematického dojíždění do zaměstnání v určitou hodinu ministerstvo doporučuje pokusit se se zaměstnavatelem dohodnout na flexibilní pracovní době, v otázce kvality hromadné dopravy ale otevřeně navrhuje využití osobního automobilu - zejména dojíždí-li z dané obce do Prahy více osob. Rozšiřování veřejné dopravy je v tomto případě podle ministerstva nerentabilní. Tento přístup je obzvlášťě paradoxní, když uvážíme zákonný nárok občana na tzv. Základní dopravní obslužnost a leckdy až extrémní péči, která je v tomto směru věnována jiným případům.

Proč jezdí vlaky opožděné?

Vysvětlení problematické situace železniční dopravy v úseku Kolín - Praha je hned několik: v současné době se jedná zejména o rekonstrukci traťového úseku mezi Libní a Běchovicemi, ale také o modernizaci kolínského uzlu a výstavbu Nového spojení v Praze. Podle Odboru drah, železniční a kombinované dopravy MD ČR by se situace měla zlepšit po roce 2010, kdy bude dokončena většina stavebních projektů a zároveň se uvažuje o zavedení nových spěšných vlaků spojujících Kutnohorsko s hlavním městem. Vyjádření ale dodáva, že v případě mezistátních vlaků nejsou na vině České dráhy, jelikož rychlíky již přijíždějí zpožděné ze sousedních států.

Kde zpoždění vznikají

O důvodech zpoždění většiny vlaků není třeba spekulovat: díky internetu je k dispozici statistika zpoždění, která jednoznačně prokazuje úzká místa v úseku Kolín - Praha. Například zmiňovaný R 422 Cassovia v období od 24. října do 20. listopadu 2007 nepřijel na české území opožděn o více než 18 minut. V dvou třetinách případů přitom zpoždění nedosahovalo ani pěti minut. Další čtvrtina pak nepřesáhla 15 minut. Výrazně horší je situace na příjezdu do Prahy hl.n., kde průměrné zpoždění za sledované období představuje 24 minut. V celé třetině případů přijel rychlík do cíle o více než půlhodinu později oproti jízdnímu řádu. O poznání lépe jsou na tom další ranní spoje - např. R 670 z Brna nebo R 610 Ohře z Havlíčkova Brodu, u kterých se průměrné zpoždění pohybuje v řádu minut, přestože i zde za uplynulý měsíc byly extrémní případy zpoždění dosahujícího více než jednu hodinu.

Mezi často kladené dotazy bezpochyby patří otázka, proč dlouhodobým výlukovým pracím není přizpůsoben jízdní řád, jenž by za cenu prodloužení jízdní doby mohl lépe reflektovat reálnou propustnot právě rekonstruovaných traťových úseků. Situace by se ale měla částečně zlepšit se zaveden9m nového jizdního řádu, který začne platit 9. prosince 2007. Dálkové vlaky směrující na pražské hlavní nádraží budou kvůli stavebním pracím nově vedeny přes Malešice a Vršovice. Některé vlaky regionální dopravy budou zase končit jízdu již na Smíchově nebo na nádraží Vršovice.

zdroj: iDNES, Babitron - zpoždění vlaků na síti ČD


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 21.11.2007 (18:01)
Related newsopen/close

More on Dopravci

More from ČR Středočeský


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
21.11.2007 (23:42)  
Mimochodem, všimli jste si už někdo, že ČD od nového JŘ zkrátily základní čekací dobu u vlaků kategorie Os z 10 na 5 minut. Z toho mi plyne, že jelikož do pěti minut zpoždění vlaky ČD počítají jako jedoucí včas, jakmile má nad pět minut zpoždění, je zpožděný a přípoje nečekají. Víceméně to znamená, že Os nečekají na zpožděný vlak (jakýkoliv, pokud tedy není jeho čekací doba stanovena jiná (delší) než základní).
Registered user M 
21.11.2007 (23:11)  
IDeeSák - ten porad uz je - jmenuje se to Dopravni informace a nekolika mistnim se splni sen - zeleznicni doprava bude rovna te silnicni...
PS: Hustej forek:-))
Registered user Kykin 
21.11.2007 (23:09)  
Je to jen výsledek zoufalství diletantského přístupu ministerských úředníků, že dokážou řešit problémy tímto způsobem...
Registered user Kóřa 
21.11.2007 (22:47)  
Cooožéééé ?!?!? Lepší situace po zavedení nového GVD? Si z nás dělají řiť? Ve francii, německu a maďarsku stávkují železničáři a u nás by měli stávkovat cestující!!!
21.11.2007 (23:07)  


:))) Tak toto by som si, so súhlasom autora, dovolil postnuť do susednej diskusie o nespravodlivostiach páchaných na maďarských železničiaroch :)
21.11.2007 (22:30)  
ČD by měli zavést novou službu. Podobně jako je v médiích předpověď počasí na další den, měla by existovat předpověď zpoždění pro ČD. Vysílání samozřejmě po hlavní zpravodajské relaci. Určitě by si pár lidí včas cestu rozmyslelo a neobtěžovali by stížnostmi. ;)
21.11.2007 (23:14)  


ČD Telematika by mohla vypracovávať aj štatistické prehľady, aby to bolo presnejšie. Babilon si potom len pridá na web funkciu "Predikce zpoždění". V predpovedi odznie "poslední stržení troleje za Nymburkem bylo před dvěma měsíci, takže vzhledem k zítřejšímu počasí Os 9406 s odhadován na +40; situace Kolín-Běchovice ustálená, rychlíky do +30, EC +20; v pondělí na 171 (http://www.zelpage.cz/clanky/poruchy-primestskych-elektrickych-jednotek-na-trati-171-praha---beroun) ranní spoje +70. Příští týden na celé síti od +15, ve vyšších polohách +40, se sněhem +90."
Registered user M 
21.11.2007 (22:10)  
Defacto stejna odpoved mi prisla i "infolinky" Ceskych drah, takze problem nebude jen na MD, ale i v baraku vedle...
21.11.2007 (21:41)  
P. S. Jednu výhodu ale nelze novým zastávkám upřít - umožní daleko lépe dohánět případná zpoždění, která jsou právě v tomto článku kritizována :-).
21.11.2007 (21:39)  
Tomáš Záruba: A nemáme tady náhodou od toho kategorii spěšný vlak? Myslím, že mnohé "rychlíky" by jí odpovídaly daleko lépe... Jinak si nejsem jist, zda vlaky na daných relacích neprohrávají někdy právě kvůli onomu zastavování. Ono takové zastavení neprodlouží jízdní dobu vlaku jen o dobu stání, ale též o rozdíl doby brždění a rozjezdu oproti jízdě stálou rychlostí. Prodlužování jízdní doby tedy začíná již s počátkem brždění a končí s dosažením původní rychlosti po rozjezdu. Je-li takových zastavení na trati více, naroste jízdní doba už poměrně slušně, zejména při vyšších traťových rychlostech. Jde o to, zda daný vlak budeme prezentovat jako rychlík, který má rychle spojit větší sídelní celky, anebo jako spěšný vlak, který bude obsluhovat potřebné zastávky na trati. Myslím, že člověk, který nastoupí do rychlíku z Prahy do Chomutova, bude notně zklamán, až jeho vlak zastaví nejen ve Stochově, Novém strašecí, Mutějovicích zastávce a Měcholupech, jak byl zvyklý, ale také v Krupé, Milostíně, Deštnici a Želči. Bude mít pocit, že "takhle se do toho Chomutova v životě nedohrabe", byť se posledně uvedenými novými zastávkami jízdní doba prodlouží o "pouhých" sedm minut (o kolik se prodloužila prvně uvedenými zastávkami, už je celkem jedno). Bude se cítit podveden a příště třeba pojede jinak. Když onen vlak nazveme spěšným, pak buď rovnou zvolí jiný prostředek, anebo se holt smíří s tím, že na trati žádný rychlík nejede, a nějak to skousne. Mimochodem si myslím, že kdyby kraje byly s to objednat pořádnou dopravní obslužnost a nešetřily za každou cenu, že by se i ten osobáček cestou naplnil. Ale to už je jiná kapitola.
21.11.2007 (21:02)  
Kdyby se zamysleli, tak dojdou k tomu, že třeba ve Francii jezdí vlaky v čas. Je to tím, že Česko opravuje koridory a Francie je má opravené. To je jeden základní problém.
Registered user mašinka  mail  
21.11.2007 (20:55)  
Často jezdím vlakem 14008. Jedná se o vlak osobní jedoucí denně a když se daří tak jede pětkrát ročně včas. Několik posledních měsíců včas nejel, ale do té pětky se letos vejde. Zpoždění má přiměřené. Poslední měsíc neměl více než 40 minut. Zeptal bych se ministra, ale mám režijku a tak ho nechci dráždit.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko