..: Podíl železnice na přepravě zboží v ČR patří k nejvyšším v Evropě :..

Ilustrační obrázekPraha - Podíl železnice v přepravě zboží patří v Česku k nejvyšším v celé Evropě. ČR se se svou jednou pětinou zařadila těsně za železniční velmoci jako Švýcarsko s Rakouskem. "Ve většině zemí západní Evropy je tento podíl od nuly do 15 %," prohlásil tiskový mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Dle jeho názoru je železnice oproti silnici v dnešním globalizovaném světě diskriminována hned z několika aspektů. Mezi ně prý patří vysoká cena za užití dopravní cesty. "Železniční dopravci mají ve srovnání se silničními nerovné podmínky při platbách za užití dopravní cesty", řekl Kubala.

Dle statistiky jsou největším českým nákladním dopravcem právě ČD, konkrétně dceřinná společnost ČD Cargo. Jejich podíl je odhadován až na 95 % a jde o pátou největší nákladní železniční společnost v Evropě. Na druhém místě se drží severomoravská OKD Doprava s 2,24 %. Třetí v tabulce je Viamont s 1,29 %, kterému šlape na paty Unipetrol Doprava a její 1,19% podíl.

Situace u sousedů

Mezi země s nejkonkurenčnějším prostředím v nákladní železniční dopravě v bývalém východním bloku patří náš severovýchodní soused Polsko. Státní PKP Cargo přepravilo v letech 2005 a 2006 pouze 82 % ze všeho zboží odeslaného po železnici. Zbytek si rozdělili menší soukromí dopravci, jejichž žebříček vede CTL Rails s 5,6 %, hezké druhé místo obsazuje PCC Rail s 2,65 %. Polští soukromníci patří také mezi velké zákazníky ČD Cargo a Cargo Slovakia, od kterých si pronajímají elektrické lokomotivy řad 181/2/3 a 140.

Na rozdíl od Polska se na Slovensku daří státním drahám udržovat monopol. Společnost Cargo Slovakia, která vznikla v roce 2005 oddělením od tehdejších ŽSR, ovládá 97% trhu. Za jediného významnějšího soukromníka bychom mohli považovat BRKS s pouhým 1,48 %. Podíl zboží přepravného jinými dopravci nepřesáhl svou kvantitou 0,4 % trhu.

Zdroj: ČT 24, Železniční magazín 9/2007


Samir Lepara | 11.12.2007 (10:32)
Related newsopen/close

More on Dopravci

More from Česká republika (celá)


  1 ... 11 12 13 14 15 ... 24      Zpráv na stránku:   
Registered user M 
12.12.2007 (16:43)  
550 lidi? Prumerne?
Registered user pekař 
12.12.2007 (16:43)  
M: ale taky by si to měl zaplatit, něco ve formě ekologické daně by existovat mělo.
Registered user M 
12.12.2007 (16:42)  
Heh, tak to potom jo. Letadlo by asi porad bylo rychlejsi, ale to bydliste je fakt blby (v tomto kontextu samozrejme:-))
Registered user mira 
12.12.2007 (16:42)  
Ano námořní doprava je na velké vzdálenosti. A námořní doprava začíná mít konkurenta v podobě železnice, která je sice dražší ale je právě rychlejší.Bavím se o nákldní přepravě. S tou kapacitou řeknu asi tohle. Mezi Kolínem a Prahou jezdí denně přes 80 osobních vlaků v každemém směru. Průměrně má každý z nich kapacitu cca 550 lidí. Tzn, že v každém směru můžou vlaky přepravit 44000 sedících cestujících denně, tj. dohromady 88000 lidí. A to není málo. Vím že neuvádím kapacitu pro nákladní valky, ale tam to není tak jednoduché.
Registered user M 
12.12.2007 (16:41)  
Diky za vysvetleni, ze koridor nezacina v Breclavi a nekonci v Prerove. To podstatne bylo, ze proste ne vsude vede silnice a ne vsude vedou koleje. Duvod? jedno by melo doplnovat druhe...

Banany - jasne jsem napsal, ze "pokud bude dostatecna poptavka". A to jestli poptavka bude nebude bych opravdu nechal na lidech samotnych. Jestli nekdo chce jest kaviar, tak at ho ji. Jestli drahy banany, tak klidne. To krasne na tom je, ze si to kazdy rozhodne sam
12.12.2007 (16:40)  
Bydlím 12 km od německých hranic (vzdušnou čarou) na trati 170, takže jo, kousek od Chebu. Odzkoušené, relativně kvalitní spojení, ale jsem spokojený. Za 8 hodin, to se vzhledem k situaci na německé A3 vyrovná autu.
Registered user pekař 
12.12.2007 (16:36)  
Jinak mě napadá otázka, jestli je nezbytné vůbec ty banány ve svém jídelníčku mít. Ono prostě 70 procent dopravy je naprosto zbytečných.
Registered user pekař 
12.12.2007 (16:34)  
Web: ale stále jich pro Evropu bude dostatečné množství.
M: To není koridor Přerov - Břeclav, to je demagogický nesmysl, to je koridor sever jih, jako takový byl postaven a jako takový má smysl. Pro přepravu mezi takovými velkými městy jakými Praha a Plzeň jsou je lepší kapacitní dopravní prostředek, tedy vlak.
Registered user M 
12.12.2007 (16:34)  
Web - nechapes:-) jeden biosteak ti vystaci na tyden, protoze je kvalitni, ale obycejne steaky musis snist dva. Takze nebude vadit, ze ta jednu nestastnou kravu nevyuziji:-))
Registered user M 
12.12.2007 (16:32)  
anheuser - zvlastni firma:-) Ja bych do Kolina urcite lital, spojeni je excelentni a levne (i kdyz mozna, jestli je ta firma v "Chebu", tak uz je to jedno)
  1 ... 11 12 13 14 15 ... 24      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko