..: Podíl železnice na přepravě zboží v ČR patří k nejvyšším v Evropě :..

Ilustrační obrázekPraha - Podíl železnice v přepravě zboží patří v Česku k nejvyšším v celé Evropě. ČR se se svou jednou pětinou zařadila těsně za železniční velmoci jako Švýcarsko s Rakouskem. "Ve většině zemí západní Evropy je tento podíl od nuly do 15 %," prohlásil tiskový mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Dle jeho názoru je železnice oproti silnici v dnešním globalizovaném světě diskriminována hned z několika aspektů. Mezi ně prý patří vysoká cena za užití dopravní cesty. "Železniční dopravci mají ve srovnání se silničními nerovné podmínky při platbách za užití dopravní cesty", řekl Kubala.

Dle statistiky jsou největším českým nákladním dopravcem právě ČD, konkrétně dceřinná společnost ČD Cargo. Jejich podíl je odhadován až na 95 % a jde o pátou největší nákladní železniční společnost v Evropě. Na druhém místě se drží severomoravská OKD Doprava s 2,24 %. Třetí v tabulce je Viamont s 1,29 %, kterému šlape na paty Unipetrol Doprava a její 1,19% podíl.

Situace u sousedů

Mezi země s nejkonkurenčnějším prostředím v nákladní železniční dopravě v bývalém východním bloku patří náš severovýchodní soused Polsko. Státní PKP Cargo přepravilo v letech 2005 a 2006 pouze 82 % ze všeho zboží odeslaného po železnici. Zbytek si rozdělili menší soukromí dopravci, jejichž žebříček vede CTL Rails s 5,6 %, hezké druhé místo obsazuje PCC Rail s 2,65 %. Polští soukromníci patří také mezi velké zákazníky ČD Cargo a Cargo Slovakia, od kterých si pronajímají elektrické lokomotivy řad 181/2/3 a 140.

Na rozdíl od Polska se na Slovensku daří státním drahám udržovat monopol. Společnost Cargo Slovakia, která vznikla v roce 2005 oddělením od tehdejších ŽSR, ovládá 97% trhu. Za jediného významnějšího soukromníka bychom mohli považovat BRKS s pouhým 1,48 %. Podíl zboží přepravného jinými dopravci nepřesáhl svou kvantitou 0,4 % trhu.

Zdroj: ČT 24, Železniční magazín 9/2007


Samir Lepara | 11.12.2007 (10:32)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 13 14 15 16 17 ... 24      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
12.12.2007 (16:12)  
Ze jsou dalnice drazsi neni kupodivu ale "kupolitikum"...
A pokud jde o to vetsi mensi - takze dalnice zariznuta do krajiny teda vypada hnusne a zeleznicni trat vypada malebne. Je to tak?
A taky: Kamion je hnusnej, lokomotiva je nadherny stroj. Autobusovy nadrazi je obludarium, vlakovy nadrazi je pastva pro oci...

A propos - z teho vychazi ta vyssi kapacita zeleznice (ted se ptam...) Lehce bych tomu i uveril, kdyby vlaky jezdily jeden za druhym a stejnou rychlosti. Jestli ale jezden zastavuje a druhy jede rychle, tak "jeden za druhym" jezdit nemuzou (k tomu rozdelovani a spojovani vlaku v uzlech). Da se nejak dokazat ta vetsi kapacita zeleznice?
12.12.2007 (16:10)  
M, nemáš za co. Mira, proč to hnát do extrému. Nikdo neříká aby rohlíky putovali po železnici, každý svéprávný jedinec snad chápe, že je to nesmysl a rohlíky, snad i chléb, pečivo a jiné rychloobrátkové zboží se po silnici přepravují a přepravovat budou. Taky nikdo neříká aby se zrušila D1. Jen mi vadí, že všichni říkají jak by se mělo co nejvíc zboží přepravit po železnici a když máš zájem (zákazník ve CH na železnici trval, než se dověděl cenu) tak tě ta palba odradí. Kromě českých využíváme na přepravu italské, rakouské, slovenské a německé dopravce. I vnitrostátně. A mluvím o komoditě, které by to na dráze tak slušelo. Je mi to líto. Jen ta cena, rychlost, přidružené služby (nakládka a dovoz zboží na nádraží), operativnost........;-)
registrovaný uživatel pekař 
12.12.2007 (16:07)  
mira: naprostý souhlas.
samlep: kolik je takových osobáků. Místo toho se mnohde lidé z vlaků vyhazují, aby se pak mohlo říct, jak to jezdí prázdné...
registrovaný uživatel M 
12.12.2007 (16:06)  
mira - vetrne elektrarny pomoci nemuzou:-( Bohuzel je to zhruba takhle - mas nakladni vlak (nevim, kolik to vyzi tun), ktery tahle jedna velmi vykonna lokomotiva (Temelin). A tehle lokomotive pomaha jeden clovek, ktery zezadu tlaci posledni vagon (vetrne elektrarny). A co vic, tenhle zbytecny clovek ma 3x vetsi plat nez je plat firy na lokomotive vcetne energii...
Tak takhle funguji vetrne elektrarny.
Ten vzadu, co se opira do vagonu je samozrejme vysmatej - dela prd a ma se jako kral. Vsichni ostatni jsou ale tupci, protoze se na jeho plat skladaji:-((
12.12.2007 (16:05)  
mira: Ono hold jezdit vlakem není moderní. Každý správný konzument má auto, nejlíp alespoň dvě.
registrovaný uživatel mira 
12.12.2007 (16:03)  
Koridory zaberou míň plochy než dálnice a přitom mají stejnou nebo větší kapacitu. Kupodivu jsou taky levnější. Akorát je tu jeden problém. Motorem téhle společnosti je konzum a ne raionální myšlení a tak se není čemu divit když to politici podporují když sami jsou ti největší konzumenti.
12.12.2007 (16:02)  
mira: Problémem atomových elektráren je jejich velmi nízká účinnost. Proto se uvažuje o znovuvyužití jaderného paliva v tzv. TOKAMAKu.

Víte kolik energie by se ušetřilo zrušením některých nevyužitých osobáků jedoucích v 11.00 z Bláta do Louže vedených řadou 810 po koridoru s obden jedním důchodcem na palubě?
registrovaný uživatel M 
12.12.2007 (16:01)  
mira - podle te "definice" (ridic ceskeho kamionu jede porad za stejne penize a na zapade maji vsechno 3-5x drazsi) by to ale znamenalo, ze z vychodu bysme meli vsechno vozit vlakem, protoze tam je vsechno 3-5x levnejsi, ne?:-) Je to uplne stejne srovnani...

Muzes zkusit nadhodit jak bude vypadat ten vnitrosystem (snad o tom muzes mluvit) - ja ho (jak bude vypadat podle mne) tady totiz uz jednou popisoval... Firma diveze (autem) zbozi na prekladiste. Tam bude zbozi nekolik dnu lezet a bude se cekat, nez se naplni vlak. Pote se vlak rozjede. Behem prepravy se minimalne jednou zastavi, protoze se budou prohazovat vagonky s jinymi vlaky. Kdyz konecne dorazi do cile, tak si ho odberatel bude muset na nadrazi vyzvednout autem. Rychla, levna, ekologicka doprava...
registrovaný uživatel pekař 
12.12.2007 (16:01)  
Web: biopotravina je přece normální produkt pěstované za trochu jiných podmínek ( prostě to kuře nebudeš cpát antibiotiky ). Dotují se přece i nebio zemědělci. A narozdíl od těch bio, kde se jedná o investici, zde to je opravdu jen mrhání peněz.
M: debata s tebou je naprosto impotentní, ještě by to cenzoři smazali, takže konec.
registrovaný uživatel mira 
12.12.2007 (15:59)  
Já jsem i pro jaderné elektrárny, i když zatím se neví co s odpadem a to je docela problém. Větrné elektrárny samozřejmě nemohou nikdy úplně nahradit ty ostatní ale můžou pomoci. Nebo co třeba tepelná čerpadla, solární panely na ohřev vody, kotle na dřevoplyn? Takhle můžou domácnosti ulevit energetice tím že budou v dodávkách energie soběstačné. V průmyslu se musí jít cestou modernizací provozů a tím snižování energetické náročnosti.
  1 ... 13 14 15 16 17 ... 24      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2025 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko