Praha - Podíl železnice v přepravě zboží patří v Česku k nejvyšším v celé Evropě. ČR se se svou jednou pětinou zařadila těsně za železniční velmoci jako Švýcarsko s Rakouskem. "Ve většině zemí západní Evropy je tento podíl od nuly do 15 %," prohlásil tiskový mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Dle jeho názoru je železnice oproti silnici v dnešním globalizovaném světě diskriminována hned z několika aspektů. Mezi ně prý patří vysoká cena za užití dopravní cesty. "Železniční dopravci mají ve srovnání se silničními nerovné podmínky při platbách za užití dopravní cesty", řekl Kubala.
Dle statistiky jsou největším českým nákladním dopravcem právě ČD, konkrétně dceřinná společnost ČD Cargo. Jejich podíl je odhadován až na 95 % a jde o pátou největší nákladní železniční společnost v Evropě. Na druhém místě se drží severomoravská OKD Doprava s 2,24 %. Třetí v tabulce je Viamont s 1,29 %, kterému šlape na paty Unipetrol Doprava a její 1,19% podíl.
Situace u sousedů
Mezi země s nejkonkurenčnějším prostředím v nákladní železniční dopravě v bývalém východním bloku patří náš severovýchodní soused Polsko. Státní PKP Cargo přepravilo v letech 2005 a 2006 pouze 82 % ze všeho zboží odeslaného po železnici. Zbytek si rozdělili menší soukromí dopravci, jejichž žebříček vede CTL Rails s 5,6 %, hezké druhé místo obsazuje PCC Rail s 2,65 %. Polští soukromníci patří také mezi velké zákazníky ČD Cargo a Cargo Slovakia, od kterých si pronajímají elektrické lokomotivy řad 181/2/3 a 140.
Na rozdíl od Polska se na Slovensku daří státním drahám udržovat monopol. Společnost Cargo Slovakia, která vznikla v roce 2005 oddělením od tehdejších ŽSR, ovládá 97% trhu. Za jediného významnějšího soukromníka bychom mohli považovat BRKS s pouhým 1,48 %. Podíl zboží přepravného jinými dopravci nepřesáhl svou kvantitou 0,4 % trhu.
Zdroj: ČT 24, Železniční magazín 9/2007

A pokud jde o to vetsi mensi - takze dalnice zariznuta do krajiny teda vypada hnusne a zeleznicni trat vypada malebne. Je to tak?
A taky: Kamion je hnusnej, lokomotiva je nadherny stroj. Autobusovy nadrazi je obludarium, vlakovy nadrazi je pastva pro oci...
A propos - z teho vychazi ta vyssi kapacita zeleznice (ted se ptam...) Lehce bych tomu i uveril, kdyby vlaky jezdily jeden za druhym a stejnou rychlosti. Jestli ale jezden zastavuje a druhy jede rychle, tak "jeden za druhym" jezdit nemuzou (k tomu rozdelovani a spojovani vlaku v uzlech). Da se nejak dokazat ta vetsi kapacita zeleznice?
samlep: kolik je takových osobáků. Místo toho se mnohde lidé z vlaků vyhazují, aby se pak mohlo říct, jak to jezdí prázdné...
Tak takhle funguji vetrne elektrarny.
Ten vzadu, co se opira do vagonu je samozrejme vysmatej - dela prd a ma se jako kral. Vsichni ostatni jsou ale tupci, protoze se na jeho plat skladaji:-((
Víte kolik energie by se ušetřilo zrušením některých nevyužitých osobáků jedoucích v 11.00 z Bláta do Louže vedených řadou 810 po koridoru s obden jedním důchodcem na palubě?
Muzes zkusit nadhodit jak bude vypadat ten vnitrosystem (snad o tom muzes mluvit) - ja ho (jak bude vypadat podle mne) tady totiz uz jednou popisoval... Firma diveze (autem) zbozi na prekladiste. Tam bude zbozi nekolik dnu lezet a bude se cekat, nez se naplni vlak. Pote se vlak rozjede. Behem prepravy se minimalne jednou zastavi, protoze se budou prohazovat vagonky s jinymi vlaky. Kdyz konecne dorazi do cile, tak si ho odberatel bude muset na nadrazi vyzvednout autem. Rychla, levna, ekologicka doprava...
M: debata s tebou je naprosto impotentní, ještě by to cenzoři smazali, takže konec.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










