Praha - Podíl železnice v přepravě zboží patří v Česku k nejvyšším v celé Evropě. ČR se se svou jednou pětinou zařadila těsně za železniční velmoci jako Švýcarsko s Rakouskem. "Ve většině zemí západní Evropy je tento podíl od nuly do 15 %," prohlásil tiskový mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Dle jeho názoru je železnice oproti silnici v dnešním globalizovaném světě diskriminována hned z několika aspektů. Mezi ně prý patří vysoká cena za užití dopravní cesty. "Železniční dopravci mají ve srovnání se silničními nerovné podmínky při platbách za užití dopravní cesty", řekl Kubala.
Dle statistiky jsou největším českým nákladním dopravcem právě ČD, konkrétně dceřinná společnost ČD Cargo. Jejich podíl je odhadován až na 95 % a jde o pátou největší nákladní železniční společnost v Evropě. Na druhém místě se drží severomoravská OKD Doprava s 2,24 %. Třetí v tabulce je Viamont s 1,29 %, kterému šlape na paty Unipetrol Doprava a její 1,19% podíl.
Situace u sousedů
Mezi země s nejkonkurenčnějším prostředím v nákladní železniční dopravě v bývalém východním bloku patří náš severovýchodní soused Polsko. Státní PKP Cargo přepravilo v letech 2005 a 2006 pouze 82 % ze všeho zboží odeslaného po železnici. Zbytek si rozdělili menší soukromí dopravci, jejichž žebříček vede CTL Rails s 5,6 %, hezké druhé místo obsazuje PCC Rail s 2,65 %. Polští soukromníci patří také mezi velké zákazníky ČD Cargo a Cargo Slovakia, od kterých si pronajímají elektrické lokomotivy řad 181/2/3 a 140.
Na rozdíl od Polska se na Slovensku daří státním drahám udržovat monopol. Společnost Cargo Slovakia, která vznikla v roce 2005 oddělením od tehdejších ŽSR, ovládá 97% trhu. Za jediného významnějšího soukromníka bychom mohli považovat BRKS s pouhým 1,48 %. Podíl zboží přepravného jinými dopravci nepřesáhl svou kvantitou 0,4 % trhu.
Zdroj: ČT 24, Železniční magazín 9/2007

Vratím se ale k diskuzi.Tam jeden napsal,že bez kamionů to nejde.
A já si zrovna vzpoměl na nakládácí rampu kontejnerů v Lovosicích, která celkem funguje.A tak mě napadlo.
Jestli by také na některých místech naší republiky nešlo tyto rampy postavit také.Blízko průmyslových center(zón)Aby nebyla jen třeba v Lovosicích.Kontejnerových vlaků by pak mohlo být více.Možná.
Také by nebylo špatné, kdyby byli takové nákladní vozy,na které by mohl kamion najet celí.Takový železniční trajekt.Ale asi tak dlouhé vagony asi nejsou.A nevím jestli by potom s takovým vagonem nebyli problémy v obloucích.
Je to jen myšlenka.
Nicméně firmy z průmyslových center, by si zřejmě řekli, jak by to chtěli po železnici provozovat .A dopravci a majitelé dopravních cest by odpověděli,jestli je to proveditelné či nikoiv.
Zřejmě.
pekar a pocet lidi v aute - rec byla o kapacite
pekar a ekologicka stopa - v tom pripade navrhuji zdanit uplne vsechno, protoze kdyz to poveze vlak, tak ten je z "oceli", na tu bylo potreba uhli, uhli je skodlive a vznika ekologicka stopa. Takze moznosti jsou dve - bud to nechat tak jak to je nebo vsechno vozit konskyma potahama nebo plachetnicema (a ty vyrabet rucne z obnovitelnych zdroju). Jinak ekologicka stopa vznikne VZDYCKY. Jenze i kdyz to budeme vozit konmo, tak sice budeme uplne moc ekologicti, ale ekonomiku vratime nekam do 18.stoleti. Nerikam, ze by to planete neprospelo, ale opravdu si nemyslim, ze by po tomhle byla nejaka vyraznejsi poptavka:-(
pekař: Investice to nejsou, sorry :)
pekař: Však já jsem chtěl jenom stejnou metodiku, tj. počítat stejně teoretickou kapacitu jako v případě vlaků :) Snad jsme se původně dohadovali o kapacitě DC, ne? A představte si, že některé z těch vozidel jsou taky autobusy :) Co se týče zemědělství - tam by se mělo především co nejvíc snižovat dotování, nikoli opak.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










