Praha - Podíl železnice v přepravě zboží patří v Česku k nejvyšším v celé Evropě. ČR se se svou jednou pětinou zařadila těsně za železniční velmoci jako Švýcarsko s Rakouskem. "Ve většině zemí západní Evropy je tento podíl od nuly do 15 %," prohlásil tiskový mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Dle jeho názoru je železnice oproti silnici v dnešním globalizovaném světě diskriminována hned z několika aspektů. Mezi ně prý patří vysoká cena za užití dopravní cesty. "Železniční dopravci mají ve srovnání se silničními nerovné podmínky při platbách za užití dopravní cesty", řekl Kubala.
Dle statistiky jsou největším českým nákladním dopravcem právě ČD, konkrétně dceřinná společnost ČD Cargo. Jejich podíl je odhadován až na 95 % a jde o pátou největší nákladní železniční společnost v Evropě. Na druhém místě se drží severomoravská OKD Doprava s 2,24 %. Třetí v tabulce je Viamont s 1,29 %, kterému šlape na paty Unipetrol Doprava a její 1,19% podíl.
Situace u sousedů
Mezi země s nejkonkurenčnějším prostředím v nákladní železniční dopravě v bývalém východním bloku patří náš severovýchodní soused Polsko. Státní PKP Cargo přepravilo v letech 2005 a 2006 pouze 82 % ze všeho zboží odeslaného po železnici. Zbytek si rozdělili menší soukromí dopravci, jejichž žebříček vede CTL Rails s 5,6 %, hezké druhé místo obsazuje PCC Rail s 2,65 %. Polští soukromníci patří také mezi velké zákazníky ČD Cargo a Cargo Slovakia, od kterých si pronajímají elektrické lokomotivy řad 181/2/3 a 140.
Na rozdíl od Polska se na Slovensku daří státním drahám udržovat monopol. Společnost Cargo Slovakia, která vznikla v roce 2005 oddělením od tehdejších ŽSR, ovládá 97% trhu. Za jediného významnějšího soukromníka bychom mohli považovat BRKS s pouhým 1,48 %. Podíl zboží přepravného jinými dopravci nepřesáhl svou kvantitou 0,4 % trhu.
Zdroj: ČT 24, Železniční magazín 9/2007

A vubec, proc by to melo byt 50/50? Ja jsem proto, aby to bylo 33/33/33, protoze vodni doprava je ekologicka a bezpecna (vzhledem k velikosti republiky to budeme vozit v gumovych clunech totiz). Zjevne nevyhody vodni dopravy (voda blbe tece do kopce:-) vyresime investicemi do budovani vodnich cest. Ty budou mit obrovskou kapacitu, budou maximalne ekologicke, budou krajinotvorne a kdyz to bude po proudu, tak i relativne drahe.
Takze alespon tretinu investic do vodnich cest!!! Co? Ze o to nikdo nestoji? Ale vsak voni si lidi zvyknou. Dnes podate, za tyden dodame. Vase Ceska vodni posta.
A hlavne nepis, ze tohle je hloupost. Jen jen zadam rovne podminky pro vsechny a nevidim duvod, proc by vodni doprave mely byt hazene klacky pod nohy. Ze mame v pulce republiky hory? Vsak za to lodicky nemuzou! Jak rikam - tretinu investic chci do vodni dopravy. A je mi jedno, ze lidi by radsi chteli auto nebo vlak. Proste budou "jezdit" na lodi. Tecka. A kdyby neco, tak to domluvim v Bruselu. Protoze kdyz brusel rekne, ze tretina ma jit do vodni dopravy, tak je jasny, ze kdyz tam pujde jenom 30%, tak i to je jasny znevyhodnovani.
Ad. "Nutí používat silniční dopravu", tedy nechci se dožít doby, kdy mě bude Brusel nutit používat železniční dopravu.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.











