Praha - Podíl železnice v přepravě zboží patří v Česku k nejvyšším v celé Evropě. ČR se se svou jednou pětinou zařadila těsně za železniční velmoci jako Švýcarsko s Rakouskem. "Ve většině zemí západní Evropy je tento podíl od nuly do 15 %," prohlásil tiskový mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Dle jeho názoru je železnice oproti silnici v dnešním globalizovaném světě diskriminována hned z několika aspektů. Mezi ně prý patří vysoká cena za užití dopravní cesty. "Železniční dopravci mají ve srovnání se silničními nerovné podmínky při platbách za užití dopravní cesty", řekl Kubala.
Dle statistiky jsou největším českým nákladním dopravcem právě ČD, konkrétně dceřinná společnost ČD Cargo. Jejich podíl je odhadován až na 95 % a jde o pátou největší nákladní železniční společnost v Evropě. Na druhém místě se drží severomoravská OKD Doprava s 2,24 %. Třetí v tabulce je Viamont s 1,29 %, kterému šlape na paty Unipetrol Doprava a její 1,19% podíl.
Situace u sousedů
Mezi země s nejkonkurenčnějším prostředím v nákladní železniční dopravě v bývalém východním bloku patří náš severovýchodní soused Polsko. Státní PKP Cargo přepravilo v letech 2005 a 2006 pouze 82 % ze všeho zboží odeslaného po železnici. Zbytek si rozdělili menší soukromí dopravci, jejichž žebříček vede CTL Rails s 5,6 %, hezké druhé místo obsazuje PCC Rail s 2,65 %. Polští soukromníci patří také mezi velké zákazníky ČD Cargo a Cargo Slovakia, od kterých si pronajímají elektrické lokomotivy řad 181/2/3 a 140.
Na rozdíl od Polska se na Slovensku daří státním drahám udržovat monopol. Společnost Cargo Slovakia, která vznikla v roce 2005 oddělením od tehdejších ŽSR, ovládá 97% trhu. Za jediného významnějšího soukromníka bychom mohli považovat BRKS s pouhým 1,48 %. Podíl zboží přepravného jinými dopravci nepřesáhl svou kvantitou 0,4 % trhu.
Zdroj: ČT 24, Železniční magazín 9/2007

Nas jako Evropu? Takze my jako Cesko jsme celkem v pohode, kdyz jsme uprostred, ze? A Spanelsko se s Marokem nejak srovna, Recko s Tureckem taky:-)
Jak?
LOL:-) - Ano, cla, kvoty, restrikce.
My budeme sobestacne produkovat drahe (bio)potraviny (ted pomijim, kde na to vezmeme) a budeme omezovat vstup na nas trh (protoze ten African, Turek, Bulhar, Slovak, to vypestuje levneji - no asi i Rakusak, protoze ten zije z dotaci a je mu jedno, jestli proda nebo zaora). Duvod? Chceme byt sobestacni a ostatnim je do toho prdlacka.
Takze dobra, my omezime dovoz potravin, ale ty ostatni zeme "na oplatku" omezi dovoz stroju, potravin, kterych mame nadbytek a proste vseho. Nase (a tak mozna krome USA vlastne kazda) zeme je prilis malicka na to, aby zvladla nakoupit celou vyrobu. Vysledek? Ten najdete v ucebnicich dejepisu v kapitole 1925-1935.
A proc tohle vsechno? Protoze jsme sice "liberalni" co se nevnucovani drahych potravin cizakum tyce, ale o poznani mene, co se dotaci na vyrobu (a tudiz znacnych omezeni do dovozu) potravin a je to "nas problem".
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











