..: Podíl železnice na přepravě zboží v ČR patří k nejvyšším v Evropě :..

Ilustrační obrázekPraha - Podíl železnice v přepravě zboží patří v Česku k nejvyšším v celé Evropě. ČR se se svou jednou pětinou zařadila těsně za železniční velmoci jako Švýcarsko s Rakouskem. "Ve většině zemí západní Evropy je tento podíl od nuly do 15 %," prohlásil tiskový mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Dle jeho názoru je železnice oproti silnici v dnešním globalizovaném světě diskriminována hned z několika aspektů. Mezi ně prý patří vysoká cena za užití dopravní cesty. "Železniční dopravci mají ve srovnání se silničními nerovné podmínky při platbách za užití dopravní cesty", řekl Kubala.

Dle statistiky jsou největším českým nákladním dopravcem právě ČD, konkrétně dceřinná společnost ČD Cargo. Jejich podíl je odhadován až na 95 % a jde o pátou největší nákladní železniční společnost v Evropě. Na druhém místě se drží severomoravská OKD Doprava s 2,24 %. Třetí v tabulce je Viamont s 1,29 %, kterému šlape na paty Unipetrol Doprava a její 1,19% podíl.

Situace u sousedů

Mezi země s nejkonkurenčnějším prostředím v nákladní železniční dopravě v bývalém východním bloku patří náš severovýchodní soused Polsko. Státní PKP Cargo přepravilo v letech 2005 a 2006 pouze 82 % ze všeho zboží odeslaného po železnici. Zbytek si rozdělili menší soukromí dopravci, jejichž žebříček vede CTL Rails s 5,6 %, hezké druhé místo obsazuje PCC Rail s 2,65 %. Polští soukromníci patří také mezi velké zákazníky ČD Cargo a Cargo Slovakia, od kterých si pronajímají elektrické lokomotivy řad 181/2/3 a 140.

Na rozdíl od Polska se na Slovensku daří státním drahám udržovat monopol. Společnost Cargo Slovakia, která vznikla v roce 2005 oddělením od tehdejších ŽSR, ovládá 97% trhu. Za jediného významnějšího soukromníka bychom mohli považovat BRKS s pouhým 1,48 %. Podíl zboží přepravného jinými dopravci nepřesáhl svou kvantitou 0,4 % trhu.

Zdroj: ČT 24, Železniční magazín 9/2007


Samir Lepara | 11.12.2007 (10:32)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Dopravci

Ďalšie z regiónu Česká republika (celá)


  1 ... 6 7 8 9 10 ... 24      Zpráv na stránku:   
registrovaný užívateľ pekař 
12.12.2007 (20:15)  
M: ty seš demagog. Trvale udržitelný rozvoj neznamená návrat do jeskyň, znamená jakousi snahu o racionální rozvoj, který je v ostrém kontrastu například s tvým posledním, velmi neracionálním příspěvkem.
registrovaný užívateľ pekař 
12.12.2007 (20:14)  
M: já nikomu právo volby neubíral, já psal o tom, že bychom neměli vnucovat naše dotované potraviny chudým zemím. To, čím se budeme soběstačně živit my je náš problém. Jinak by bylo fajn kdybys nehodnotil mé politické zaměření když o něm nic nevíš. Socialistická je celá Evropa, v tom potíž nevidím.:)
registrovaný užívateľ M 
12.12.2007 (20:13)  
Ekologicky a bezpecny je i ten konsky povoz. Bude to donucovani, pokud stat bude lidi nutit pouzivat kone misto aut? ANO nebo NE?
Tu kapacitnost jsem zminil uz nekolikrat. Ja nepotrebuji vlak s 40 vagonama, kterej vyjede zitra a dojede za tri dny. Ja chci dodavku ted hned
registrovaný užívateľ pekař 
12.12.2007 (20:10)  
M: jaké donucovací investice? Železnice je bezpečný, ekologický, relativně rychlý a kapacitní způspb dopravy, opravdu netuším, co to tady pořád omíláš o nekonkurenceschopnosti.
Jinak pokud budu jíst hamburgery u mekáče, neublížím jen sobě. Je dobré vědět, kde se pěstuje levně skot na maso pro tuto pochutinu a kolik se kvůli tomu muselo vykácet pralesů.
registrovaný užívateľ M 
12.12.2007 (20:02)  
MJ - v tech biopotravinach jsme se shodli (dokonce sohlas i v tom, ze ten African nic jineho udelat neumi:-)) S temi silnicemi/zeleznici se nakonec castecne shodneme take. Souhlasim, ze ty poplatky za zeleznici jsou protikonkurencni - ano jsou! (Ale soucasne musim dodat, ze zeleznice nezvladne se obsluhovat sama, zatimco silnice v podstate ano) K tem vyskam investic do silnice x zeleznice viz nize. Neni to zas az tak hrozne.
Proc doslo na ty biopotraviny byl tenhle duvod - tak jak dotace na vyrobu biopotravin tyhle potraviny prodrazuji a cini je vzacnejsimi (za udajnou cenu tu, ze jsou zdravejsi), tak stejne se chovaji dotace/investice do zeleznice. Cini dopravu drazsi (za cenu tu, ze je ekologictejsi).

S temi vyhodami vlaku nesouhlas se zacpami - kdyz se "vysere" vlak, tak ho ten za nim rozhodne nepredjede. Auto toho ale schopne je. Ostatne, kdyz klekne ve meste salina, tak prijede nahradni autobus. Jeste jsem ale nevidel, ze by za porouchany autobus prifrcela nahradni salina a to ani kdyby tam vedly koleje...
Nizsi naklady na lidskou praci jsou rovnez sporne - 40 ridicu / 2 strojvedouci jsou sice nezpochybnitelni, ale tech strojvedoucim nekdo musi nachystat stat, musi jim nekdo pospojovat vagonky, 40 ridicu obslouzi 80 mest (mysleno jen start-cil), zatimco 2 strojvedouci pouze 4.
Spolehlivost - jak jsem jiz napsal - tohle dle meho soudu je na infrastrukture zcela nezavisle

Hamburgery a tak - neni to zcela pravda, protoze svymi navyky obtezuji zdravotnictvi.

Takze urcite jsme k sobe bliz nez se socialistou az komunistou (nebo nevim jak jinak to napsat, podle rannich prispevku mozna marxistou) pekarem, ale stale si myslim, ze se na to nedivas zcela objektivne a nektere veci lehce prikraslujes ve prospech zeleznice. Naprosti tomu pekar je naprosty demagog, vytrhava veci z kontextu a dokonce nektere veci zcela obraci. Nize obhajoval dotace/investice do biovyroby (doporocuji prolistovat), na to jsme mu ja a Web argumentovali tim, ze tyhle dotace vyrobu pouze prodrazuji, cini je dostupnym pouze pro nekoho a zjevne jde o plytvani VF. Ted ale uplne obratil a najednou mne obvinuje z toho, ze vetsina obyvatel nema pravo volby. Pritom to byl prave on, kdo jim tu volbu chtel upirat a podporoval distribuci bohatstvi od chudych k bohatym...
registrovaný užívateľ M 
12.12.2007 (19:43)  
pekari - nejednou jsi mne presvedcil, ze tvoje orientace v textu je mizerna. Prosim cti pozorneji...
Durazne jsem psal to, ze by slo o vyznamne investice, ktere by v podstate byly investicemi "donucovacimi". Rovnez jsem nekolikrat uvedl, ze zeleznice se silnici prohrava jasne na body proste ze sve podstaty (existuje X duvodu, protoze je silnice pro vsechny snadnejsi nez zeleznice; mimo to existuje Y duvodu pro opak, ale X>>Y). Kdyz na neco reagujes, tak to prosim demagogicky nevytrhavej z kontextu.
Zeleznice nikdy nebude schopna konkurovat silnici. Duvod? Je kapitalove narocnejsi a vyplati se pouze tam, kde se uplatni uspory z rozsahu. Pokud stat tohle bude chtit zmenit a bude chtit tuhle rovnovahu pokrivovat, tak ano, pujde o poskozovani trhu.

To co dela stat nyni (ve prospech silnice) je tomu na hony vzdaleno - investice mezi silnici a zeleznici jsou v urcitem pomeru. Rovnez tak, jsou v urcitem pomeru prepravni toky a poptavka po techto "komoditach"/sluzbach. Srovname-li tyhle dve kategorie, tak mozna zjistime, ze do zeleznice se investuje kvaziproporcionalne vice nez do silnice...
12.12.2007 (19:43)  
Psal jsem DOPRAVNĚ nebezpečná města. Jak čilý občanský ruch panoval na ulicích před sto lety v porovnání s dneškem! Jen si zkuste vyrazit dnes středem ulic na příjemnou odpolední procházku! Lidé jsou vyhnáni do pěších zón, města se změnila na dopravní arény aut, kde jde o život.

Příměr s hamburgerem je zase vedle, protože budu-li se živit u McDonalds, poškodím jen svoje zdraví. Zrovna tak opalování, kino atd. Musí ti přeci být jasné, že pořád srovnáváš jablka a hrušky a tím odvádíš debatu od tématu.

Nikde nepíšu, že chci zakázat silnice a individuální dopravu, jen chci, aby měly vlaky konkureční prostředí srovnatelné s kamiony (a tím by kamionů bezesporu obylo).
registrovaný užívateľ pekař 
12.12.2007 (19:42)  
Já myslel, že žijeme v kulturní Evropě, nikoliv v džungli kde si každý dělá co chce. Ty si pleteš svobodu s anarchií. Tobě asi nevadí, že většina obyvatel na této planetě právo volby nemá, že?
registrovaný užívateľ pekař 
12.12.2007 (19:39)  
M: nedělej z téhle debaty frašku, jsi jak malý ujančený jinoch. To, že na cestách umírá příliš lidí je fakt, to že pokřivují tvář měst je fakt, to že jsou méně ekologická je fakt. A to že to vše stojí peníze je fakt.
12.12.2007 (19:36)  
M: Nečetl jsem celou vaši diskusi o biopotravinách, takže jsem asi špatně usoudil, co obhajuješ. Pro žádné zvýhodňovaní biopotravin nejsem. Problém Afričana nejsou biopotraviny (spíš naopak, on nic jiného ani vyprodukovat nedokáže), ale zemědělská politika Západu (EU, částečně USA).

Mým záměrem není pokřivit trh nějakými dotacemi, naopak! Narovnat ho. Každý vlak platí za pronájem dopravní cesty mnohem víc než kamion (a ten ještě platí jen někde), malá auta (drezíny) neplatí vůbec. V silniční dopravě panuje čilá konkurence, která zkvalitňuje služby a snižuje ceny, na železnici nikoli (já vždy propaguju železnici, ne ČD!). A nakonec: do výstavby a údržby silniční sítě se investuje nepoměrně více než do železniční.

Když bude v každém okresním městě logistické centrum vlaky/kamiony, nákladní doprava bude plně kontejnerizována a koridory upraveny na double-stacking, pak bude při vyšší frekvenci nákladních vlaků železniční doprava plně konkurenceschopná (teď se nebavím o dopravě osobní).

Přihodím pár nesporných výhod vlaků:
-- vysoká bezpečnost
-- žádné zácpy
-- omezenější negativní vliv lidského faktoru
-- omezené náklady na lidský kapitál (dva strojvedoucí odřídí totéž co 40 řidičů kamionů, vlak může jet non-stop bez ohledu na svátky a víkendy)
-- vyšší míra spolehlivosti a prediktability
  1 ... 6 7 8 9 10 ... 24      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2025 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko