Brno - Jihomoravský kraj podle všeho ztrácí trpělivost s ČD a bude je trestat pokutami. Výluková činnost a neúměrná zpoždění totiž během listopadu a prosince způsobila četná nedodržení jízdního řádu, a tak kraj požaduje dodatek ke smlouvě o zajišťování regionální dopravní obslužnosti na železnici. Ten by razantně zvýšil pokuty za nedodržení jízdního řádu, které by kraj mohl dopravci udělit. Na podzim tak již učinil Olomoucký kraj, jenž po drahách požaduje pokutu ve výši 5,5 milionu korun. Podobně se chce nyní zachovat i kraj středočeský. Generální ředitel drah Josef Bazala již podle vlastních slov v souvislosti s tímto případem vyvodil osobní odpovědnost v rámci managementu ČD.
České dráhy si problém uvědomují, pokutám se ale brání
Nepěkný předvánoční dárek - pokutu v řádu desetitisíců korun - dostal v polovině prosince náměstek pro osobní dopravu ČD Jiří Kolář, který za provoz osobních vlaků zodpovídá. "Zpoždění způsobily nejen výluky, ale i technologické souvislosti a větší počet spojů. Problémem byla koordinace, za kterou je Kolář odpovědný," řekl Bazala v rozhovoru pro Rádio Impuls. Zároveň ale dodal, že pokutu Olomouckému kraji ČD nezaplatily a platit nehodlají, protože relevantní dodatek ke smlouvě je podle nich neplatný. více než pětimilionovou částku navíc generální ředitel označil za přemrštěnou; adekvátní by podle něj bylo 250 až 300 tisíc korun.
Kraje usilují o přísnější smluvní podmínky
Tvrdý postoj Olomouckého kraje ale našel odezvu i jinde. "Chceme výrazně zvýšit sankce za zpoždění. ČD s námi nezachází tak, jak bychom si zasloužili. Obávám se proto, že se jednání mohou protáhnout až do příštího roku. To už by měl ale dodatek začít platit," prohlásil v prosinci zastupitel Jihomoravského kraje Jaroslav Pospíšil. Jednání se opravdu protáhla a dosud není znám jejich výsledek. Například předloni dodatek obě strany podepsaly až v červnu.
Stotisíce na pokutách budou ČD muset zaplatit zřejmě i ve středních Čechách. Dopravce navíc bude mít povinnost pečlivě monitorovat zpoždění vlaků a pravidelně o nich informovat hejtmanství, které bude moci na dráhy nasadit i vlastní kontrolory. ČD totiž v polovině prosince podepsaly novou smlouvu i se Středočeským krajem, ve které si hejtman Petr Bendl vymínil několik podmínek: především chce po ČD alespň 91% dodržování jízdního řádu.
Nová smlouva se Středočeským krajem v roce 2008 vynese ČD 794,8 milionu korun, což je o 34,8 milionu více než letos. Obsahuje ovšem také zřejmě nejpropracovanější dodatek, vymezující sankce - kromě jiného chce po ČD i garanci, že na inzerovaných spojích opravdu pojede nové, resp. modernizované vozidlo. Pokud ne, na nábřeží si budou muset nachystat padesát tisíc na následnou pokutu. Jedna RagioNova, kterou by dráhy slíbily a celý rok s ní nejezdily, by tak stála na pokutách stejně, jako její samotná rekonstrukce. "Za zpoždění, a případně i nepořádek, je pokuta do výše 10 tisíc korun; za neodbavení spoje je možné dráhy pokutovat až do výše 50 tisíc. My bychom si moc přáli, abychom sankce nemuseli používat vůbec," dodává Bendl.
"Budeme mít problémy to splnit, ale splníme to," řekl náměstek Jiří Kolář po podpisu smlouvy novinářům. Zároveň slíbil, že udělené pokuty bude vymáhat jinde. "Musíme se naučit penalizovat výrobce za nekvalitně provedený výrobek, který třeba nejezdí. To samé se týká správce železniční sítě," dodal Kolář.
Dráhy dlouhodobě obvinění z nedodržování jízdního řádu odmítají právě s odkazem na probíhající stavební činnost. V souvislosti se stížnostmi Jihomoravského kraje se i mluvčí ČD Ondřej Kubala rozhodně brání tvrzení, že ČD jezdí, jak chtějí. "Pokud dochází ke zpoždění kvůli stavbám, tak to nemůžeme ovlivnit. Rozsáhlé investiční akce má na starosti Správa železniční dopravní cesty. Každopádně se vždy snažíme dovézt cestující do cíle co nejrychleji."
SŽDC však část viny vrací na dopravce: "Projevuje se nekázeň vlakových čet, poruchy hnacích vozidel, vagonů a další problémy," vyčetla ČD Anna Kodysová ze SŽDC. "Část viny na zpoždění nesou také výpravčí nevhodným předjížděním osobních vlaků vlaky vyšší kategorie nebo špatnou směrovou prioritou při výluce jedné koleje," řekl ŽelPage pracovník jednoho ze zainteresovaných IDS.
Jihomoravskému kraji dochází trpělivost
Představitelé Jihomoravského kraje požadují urychlené řešení přetrvávajících problémů. Podle smlouvy mezi ČD a Kordisem nemá být narušena návaznost spojů. Čas, po který na vlaky čekají autobusové linky, je však omezen na pět až deset minut; poté autobusy odjíždějí, aby nebyli poškozeni cestující, kteří jezdí hromadnou dopravou jen po silnici. Výlukami na železnici tak nejednou byli postiženi cestující, kteří vlaky vůbec nevyužívají. Po dobu výluky v úseku Horní Heršpice - Střelice například začala nemalá část pravidelných pasažérů využívat autobusové linky 405 a 406 (ze Zastávky, Rosic a Tetčic), čímž docházelo k jejich přeplnění v takovém rozsahu, že se do některých spojů desítky cestujících vůbec nedostaly.
zdroj: Deník a Mladá fronta DNES, Ceskenoviny.cz

Stejne tak je dost pravdepodobne, ze kdyz firma nedoda vcas zbozi svemu odberateli, tak tomu nebude stacit, ze ty opozdene krabice budou gratis, ale asi tam bude i smluvni pokuta.
A jeste jednou - SMLUVNI pokuta...
A pokud jde o tu KIA a tak - az bude KIA na tom jednom dodavateli/odberateli existencne zavisla, tak nepochybuji o tom, ze vcas platit bude. Jenze zatim je to tak, ze oni jsou male firmicky a KIA by je mohla rozslapnout, takze jsou zticha. CD ale jiny prijem nez kraje a stat nemaji, takze jejich pozice je dost dost jina.
Já bych skoro řekl, že by to chtělo především VŘ...
On je hlavne rozdiel medzi velkou a malou firmou ... a v prostredi v ktorom sa pohybuje ... ked p. Franc pise ze robi v logistike a keby si dovolili nasrat jedneho velkeho zakaznika tak koncia ... teraz si predstavte take Gefco, Mobis, alebo nejakeho ineho velkeho hraca v logistike ... viete ako casto meskaju dodavky (majma tie cestne ...) do Trnavskeho Peugeotu ci Zilinskej Kie? V priemere raz do troch tyzdnov sa tam musi obmedzovat vyroba (a to tam lietaju miliony) ... preco ziadnu z tych firiem zatial nikto z nich (PSA ani Hyundai) nevymenil? Zeby preto, ze napriek problemom, ktore s nimi maju to za nu nema kto zobrat? (VW BA neuvadzam, kedze tam pokial mi je zname, robia logistiku vo vlastnej rezii)
Pokial viem, CD sa ani tak nebrania pokute ako takej ale jej vyske, resp. rozsahu ...
To samé u obleku, vrátí ti část peněz, nebo ho maximálně dostaneš zdarma. Ale asi těžko můžeš očekávat, že bude v kapse nějaká ta stovečka Palackých jako pokuta.
jtb
Kdyz "oni" neplni smlouvy, tak "ja" nemusim taky - brilliant... Samozrejme, kdyz si tohle rekne kazdej, tak je neplni nikdo. Inu, "komunismus" je svinstvo - proc bych se snazil, kdyz to svoje mam jisty a oni se taky nesnazi.
Akorat Ales Franc je patrne uplny debil v uplne debilni firme. Nebo ze by.... ze by to byla soukroma firma na konkurencnim trhu, ktera si nemuze dovolit (a ani nechce) prijit o zakazniky, protoze nemuze natahnout ruku a rict "state, zaplat"? No, tezko rict...
Nejkouzelnejsi je ten "vyssi princip" - Kdyz jsou oni lempli, tak ja muzu byt taky... Zajimalo by mne, jak by se na tuhle zasadu divali treba profesionalni investori. Kdyz jsou "oni" ve ztrate, tak ja muzu byt taky?
Burgane, myslim, ze jsem naznacil, ze od lemplu se snazim nenakupovat, takze poznamka, ze bys mi neco neprodal je stejne vyvedena, jakoze Lidl mne nenecha, abych si tam neco koupil...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











