Praha - "Dáma v červeném" - i tak by se po prvním týdnu GVD 2008 mohla nazývat matka měst při pohledu na mapu online sledovacího systému Babitron. Nejednoho cestujícího z nebo do metropole totiž v uplynulých sedmi dnech více než stověžaté město oslovilo stominutové zpoždění jeho spoje, zpravidla vlaku spojujícího Prahu s Moravou. Po úvodním masivním výpadku napájení zabezpečovacího zařízení na obou hlavních vstupech do pražského uzlu, jenž prakticky ochromil železniční dopravu hned v první den platnosti nového grafikonu, následovala série komplikací, vedoucí až k naprostému kolapsu na pražském hlavním nádraží v průběhu týdne. Společně s mimořádnostmi na pražském ONJ, nehodou u Rousínova a pokračujícími rekonstrukčními pracemi na vytížených úsecích hlavních tratí se první týden nesl v duchu permanentních zpoždění, mediální kritiky a mimořádných opatření ČD doplněných omluvami a ujištěními o vyřešení krizové situace. Bohužel, příroda a technika nedopřála drahám ani cestujícím poklidný konec prvního týdne nového grafikonu: dnes dopoledne se Praha na mapě zpoždění opět ponořila do odstínů rudé a pasažéři vlaků ve směru na východ si mnohdy opět musí k plánovanému času příjezdu přičíst dvouciferný počet minut.
Sobota? Na vině jsou Běchovice...
Podle sdělení jednoho z cestujících R 871 dnes došlo k problémům s trolejí v rekonstruované stanici Praha-Běchovice. Rychlík zde byl odstaven až do ostranění problému a po více než hodině a půl čekání pokračoval jako osobní vlak pro obsluhu zastávek za Úvaly. Ostatní vlaky do Kolína totiž byly odkloněny na náhradní trasu přes Nymburk. Přestože postižený úsek už je v tuto chvíli průjezdný a R 871 pokračuje na Brno s 97 minutami zpoždění, dotkla se vzniklá situace veškeré tranzitní dopravy projíždějící Prahou. Vlak EC 171 Hungaria po neplánované okružní jízdě přes Lysou nad Labem nabral dvě hodiny navíc, omnoho lépe na tom ale nejsou ani další vlaky na východ. Pozornému čtenáři neunikne, že se Běchovice podepisují pod sobotní mimořádnosti již podruhé za poslední tři týdny.
Vlaky jezdí v taktu, ale ztrácí rytmus
Nejvíce se série nešťastných událostí v prvním týdnu nového "železničného roka" dotkla spojů mezi Prahou a Brnem, včetně nových expresů. Ironií situace je, že právě nové rychlé spoje mezi dvěma největšími městy republiky v hodinovém taktu (prokládaně s již existujícími spoji) České dráhy prezentovaly jako největší výhodu nového jízdního řádu. Po prvním týdnu provozu těchto vlaků jsou ovšem zkušenosti cestujících minimálně smíšené. Pomineme-li zmiňované rychlíky, i dnešní Ex 570 přijede na holešovické nádraží až v poloze expresu 572. Nemají-li se tedy jména Slavkov, Punkva, Petrov, Svitava, Špilberk, nebo dokonce skoro legendární Brněnský drak stát synonymem pro zpoždění, bude se muset na dopravce usmát všechno železniční štěstí, které lze v pražském uzlu a jeho okolí najít. Než se tak stane, budou zřejmě dráhy muset najít jiný způsob, jak situaci vysvětlit a udržet cestující v starých, byť v některých případech nově oplyšovaných vozech brněnských spojů. Na D1 se totiž děje ledacos, ovšem zdaleka ne pětkrát za týden.

Jenže v mezidobí by mohly politické zájmy na zákonu leccos změnit. Bohužel železniční doprava v Česku je oblíbenou hračkou politiků, zejméně personální změny apod. bez ohledu na to jaké to má dopady. Kupř. k 1.1.2003 vznikla SŽDC s.o., ale k tomu aby fungovala musela být personálně obsazena již v roce 2002, ale v té době zase nemohl existovat statutární orgán atd. atd.
Když se připravovalo vytvoření státní organizace ČSD k 1.7.1989, tak se o rok předem vytvořilo "Ústřední ředitelství ČSD" jako VHJ oddělením těch složek někdejšího FMD, které se zabývaly železniční dopravou a to k 1.7.1988. Čili se na zřízení s.o. ČSD pracovalo rok, takže i když byl zákon schválen několik týdnů před 1.7.1989, tak nebyly problémy, protože vše bylo administrativně připraveno.
Podobně když se v roce 1992 dělila federace, tak se alespoň zřídil jednak zmocněnec vlády pro zřízení Českých drah, jednak zmocněnec vlády ČR pro dělení ČSD, takže i dělení proběhlo bez problémů.
To ovšem neplatilo při přechodu na divizionální řízení ČD k 1.7.1993, kde politika "revoluciónářů z ODS" dostala přednost před odborností - představa jak za rok "transformujeme" ČD na ziskový podnik a to bude Evropa koukat ....to se ještě nikomu nepodařilo > to byly názory pánů z ministerstva dopravy.
Do roka měla být oddělena INFRA a měla vzniknout živá dopravní cesta ...., dále měla být rozparcelována DKV na samostatné dopravce, kteří si budou konkurovat ...
Někdejší rozdělení stanic na obchod a provoz, kdy několik stanic mělo dokonce tři přednosty (provoz, osobní, nákladní) byl krokem tohoto plánu ... Generální ředitel ČD Šíp, který tohle udělal realizoval pouze politické iluze tehdejší vlády a ministerstav dopravy. (Pro osvěžení paměti > předseda vlády Klaus, ministr dopravy Stráský, ministr financí Kočárník.)
Podobný průběh měl vznik i ČD a.s. a SŽDC s.o., kde se spousta věcí dodělávala za pochodu, jen díky osobním známostem a vazbám pracovníků kteří přecházeli z GŘ ČD na SŽDC s.o. se spousta věcí vyřešila, ale mnoho věcí zejména ve vztahu k třetím osobám bylo průšvihových. Např. zaměření pozemků a zjištění komu co vlastně patří, protože v katastrech jsou také problémy.
Ono ani to vytváření ČD Cargo nebylo tak bezproblémové, jak se "ventiluje". Cargo vzniklo 1.12.2007 (v sobotu). Týž den vznikl mnoha pracovníkům pracovní poměr nebo byli k tomuto datu převedení, ale již v 0.00 muselo mnoho pracovníků pracovat v Cargu, včetně těch nově přijatých. Čili spousta lidí nově nastupujících ke Cargu dělala zdravotní prohlídku včetně základních školení ještě v listopadu, kdy nebyli zaměstnanci Carga, v některých případech se jednalo dokonce o "zákazníky" Úřadu práce ... (od ČD byli "vykopnuti" jako nadbyteční, v rámci doprovodného sociálního programu, tak byli evidováni na úřadu práce a po několika měsících se stali zaměstnanci Carga a začali dělat totéž co předtím co pod hlavičkou ČD ...)
Někdejší ministr dopravy Stráský (tehdy ODS) jmenovaný na konci roku 1992 kdysi prohlásil, že České dráhy budou setrvávat ve stavu chátrání ...
Navíc četl jsem si zprávu od strojvedoucího a při 120 se mu smeták už shodit nepodařilo neboť to prověšení viděl na poslední chvíli.
Nehadam se, ale tohle je podle meho soudu ta souvislost
2. At budou nebo nebudou CD nebo SZDC spolecne nebo oddelene, tak porad budou "spolecne" statni, takze kdyz CD nezaplati (nebo jeste navic budou zadat sankce), tak to jsou porad jedny statni penize urcene pro zeleznici a jenom se presunou z kopicky na kopicku. Suma penez v systemu se ale nezmeni
Malá úvaha: Kdyby byly ČD a.s. jen dopravcem a ne správcem infrastruktury. jako je tomu dosud, jedenoduše při nesjízdnosti železniční dopravní cesty (ŽDC) by nejen provozovateli ŽDC nezaplatily, ale ještě by mohly požadovat náhradu za ušlé zisky a poškození dobrého jména dopravní firmy. Věřím, že tomu někdy dojde, až dojde k rozdělení činností na železnici do těch organizací, kterým to náleží a až se objeví i další dopravci na ŽDC, kteří nebudou spajti se starými strukturami - pohrobky pánů Duška, Zeleného a Kapouna. Proces to bude ještě dlouhý, ale já věřím, že jednou nastanou lepší časy a nebude docházek k současným exesům.
A ještě jedna připomínka: Nepleťe do debaty dálnici a silnice. To je naprosto jiný systém, kde se počítá s nespolehlivostí. Železniční doprava by měla být a snad bude podstatně spolehlivější dopravní systém, než je silniční.
Hezké vánoce Vám přeje FRK
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











