Břeclav - V současné době panuje na břeclavském osobním nádraží, které je i významným pohraničním bodem a železničním uzlem, velká stavební činnost. Aktuálně probíhá první stavební etapa, která přinese především zlepšení podmínek pro cestující. V navazující druhé fázi pak bude zapojeno nové zabezpečovací zařízení. V dohledné době zde přibudou dvě nová nástupiště a ta stávající budou modernizována. Probíhá také rekonstrukce podchodu a dobudování výtahů pro imobilní cestující. V plánu je dále instalace nového informačního systému, osvětlení a nové zastřešení nástupišť. Modernizace se ovšem nedotkne pouze železniční stanice, ale také pětikolejného mostu, přes který směřují vlaky do Znojma, Rakouska a na Slovensko.
Celá stavba s sebou přináší určitá omezení ve formě výlukové činnosti - v některých případech se musí vypnout elektrické napájení trolejového vedení, a tak vlaky musí být vedeny stroji nezávislé trakce. „Tři čtvrtiny kolejí ve stanici jsou v současné době mimo provoz, což je velký zásah do provozuschopnosti naší stanice a nákladní vlaky tak musí jezdit na stejná nástupiště jako osobní vlaky, za což se pochopitelně cestující veřejnosti omlouváme," komentuje situaci vrchní přednosta uzlové železniční stanice Břeclav Libor Semorád.
„Břeclav je hraniční přechodová stanice do Rakouska a na Slovensko. Oba koridory, které Břeclaví procházejí, mají zásadní význam pro železniční spojení 5 středoevropských metropolí - Berlína, Prahy, Bratislavy, Vídně a Varšavy,“ popsal generální ředitel SŽDC Jan Komárek význam břeclavského železničního uzlu. Od dokončení přestavby si správce infrastruktury slibuje zrychlení průjezdu vlaků směrem na Vídeň jak od Přerova, tak od Brna. Se vstupem ČR do Schengenského prostoru 21. prosince navíc odpadnou pasové kontroly cestujících projíždějících břeclavským uzlem z a do sousedních států.
Kromě obvodu stanice se rekonstrukce dočká celkem 20 kilometrů tratí, čímž definitivně dojde k propojení již modernizovaných úseků, zejména v rámci prvního tranzitního koridoru z Berlína přes Děčín, Prahu, Pardubice a Brno. Ten je zmodernizován téměř v celé délce, jehož stavba trvala od roku 1993. Zbývá dokončit jen úsek u Brandýsa nad Orlicí, kde ovšem dosud neskončil spor o napřímení trati. Do opravy koridoru stát zatím investoval 36 miliard korun.
zdroj: Mladá fronta DNES a Železničář, ilustrační foto Juraj Streber
| 17.12.2007 (11:00)
V rámci uzlu Břeclav je zajímavý také úsek na rakouskou stání hranici, kde je na českém území stovka, od hranice 120, přičemž úsek měl být na 160 km/h. Oblouk u bývalé hlásky na Pohansku na těch 120 určitě je (bohužel traťové tabulky pro úsek ke Grenze nemám k dispozici).
Bude se kvůli zrychlení průjezdu překládat i ten brutální oblouk za brněnskym zhlavim? Tam je snad jenom 80 km/h
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










