Praha - Vlak přejíždí státní hranice. Zastavuje na malém zapadlém nádražíčku, aby zde proběhla pasová kontrola a výměna lokomotivy. Tento scénář již brzy nebude samozřejmostí. Alespoň podle tvrzení představitelů Českých drah, majoritního železničního dopravce v naší zemi. Již od začátku tohoto jízdního řádu nezastavují dálkové spoje ve stanici Petrovice u Karviné sousedící s Polskem. ČD navrhly podobný krok i našim sousedům. Pokud by byla dohoda úspěšná, následovaly by v roce příštím například slovenské Kúty, rakouské Hohenau, či německé Bad Schandau. V Čechách se toto omezení dotkne pouze jedné obce, a to Horního Dvořiště na Českobudějovicku.
Ne všichni ale se smělým plánem souhlasí. "Němci zatím trvají na tom, aby v Bad Schandau vlaky z Česka stavěly, ani nám neříkají důvody. My ale víme, že zde tyto vlaky k výstupu a nástupu využívá minimum cestujících," tvrdí tiskový mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Město Bad Schandau ale není jediným, komu tento návrh nevyhovuje. To, že by jejich obec zmizela ze seznamu zastávek vlaků dálkové mezistátní přepravy, se nelíbí ani radním v Kútech.
Všechny výše uvedené cíle mají jednu podmínku. Tou je interoperabilita drážních vozidel. České dráhy se proto rozhodly upravit 3 lokomotivy řady 163 pro provoz v Polsku. Na síti SŽDC byl zase schválen provoz lokomotiv řad EU07, EP 09 s ET 22 patřící společnosti PKP Cargo, jež vlastní veškerý lokomotivní park provozovaný na vlacích dopravce PKP InterCity. S těmito stroji se na našem území můžeme setkat v pracovní dny na vlacích Os 2905 a Os 2910 v celé jejich trase a denně při vozbě EC 102 Polonia, EC 103 Polonia, EC 104 Sobieski, EC 105 Sobieski, EC 108 Comenius, EC 109 Comenius, R 202 Chopin, R 203 Chopin, R 208 Vltava a R 209 Vltava v úseku Bohumín - Varšava/Krakov. Naopak "polonizované peršingy" můžeme očekávat s R 200 Silesia a R 201 Silesia, a to opět mezi Bohumínem a Krakovem.
K ještě výraznější změně došlo na hranicích s Rakouskem. Drážní úřad totiž povolil zkušební provoz Taurusů řady 1216 na dráze z Břeclavi do Brna. Tato trať se tak stala druhou po již dříve schválené trase z Horního Dvořiště do Českých Budějovic. V prvním výše jmenovaném úseku tahají vlaky R 270, R 271, R 272, R 273, R 274 a R 275. V tom druhém stojí za zmínku pouze vozba Ex 100 a Ex 101 se shodným jménem Jóže Plečnik a proslulých R 206 a R 207 vezoucí přímé vozy například do Benátek nebo Curychu.
Na hranicích s Německem dojde k nejvýznamnější změně na vlacích R 454 Franz Kafka, R 455 Albert Einstein, R 456 Albert Einstein a R 457 Franz Kafka z Prahy do Mnichova a zpět. Ty by měly být výhledově vedeny v úseku Furth im Wald - Plzeň řadou ER20, známou též jako Herkules, provozovanou společností Regentalbahn AG pod značkou Alex. Tento typ je již od letošního června schválen pro provoz v Česku, a to neomezeně na síti elektrizované střídavou soustavou 25 kV 50 Hz. S omezeními se naopak můžeme setkat na tratích elektrizovaných stejnosměrným systémem 3 kV. Zde nesmějí Eurorunnery vůbec používat zařízení pro vytápění vozů elektrickým kabelem na frekvenci 50 Hz, jelikož by mohlo rušit zde instalované starší typy kolejových obvodů o stejné frekvenci. Další potenciální dopravci proto žádají výrobce (popř. půjčovny lokomotiv) o dodání vozidel s úpravou na frekvenci 22 Hz. Ta se sice nachází v ochranném pásmu pro KO 25 Hz, které jsou ale již používány pouze sporadicky a postupem času odstraňovány úplně.
Na česko-slovenských hranicích k výměnám lokomotiv již delší dobu prakticky nedochází, jelikož jsou zde jejich řady téměř sjednocené.
Zdroj: ČeskéNoviny.cz, Železniční magazín 6/2007, ŽelPage

Alebo ked uz, tak urcite ponechat zastavenie v 7 smer Praha (Kosican + Fatra) a 4+5 (Kosican + Hradcany). Vtedy je tam tych ludi dost ... je sice pravda, ze tych ludi by asi k prestupovaniu prinutili, autobusova "obsluznost" je tam velmi biedna co do dialkoveho spojenia, ale k jazdnej dobe to uz asi moc nepomoze ...
Horni Lidec ma velku spadovu oblast a do toho expresu tam takmer vzdy nastupi viac nez 20 ludi a nezriedka viac nez 100 ludi, co bolo zjavne zmyslom thomysovho prispevku ... ak by zastavenie predmetnych vlakov na z. Citov vytvorilo rovnaku frekvenciu cestujucich, urcite by som proti vasej poziadavke neprotestoval ...
Tím chtěl asi pán naznačit, že by se i pro zapadákov Cítov hodilo zastavení EC aby se zlepšila obslužnost kraje,co? Asi by bylo vhodné mrknout i do té nejprimitivnější mapy a porovnat vzdálenost Cítov-Praha a Horní Lideč-Praha.Potom možná bude patrné, že EC a Ex z H. Lidče používá pro cestu do Prahy bez přestupu velké množství studentů a jiných cestujích. Právě proto byla trasa EC ze Slovenska svedena právě přes Vsetín a Valašské Meziříčí,aby se tomu regionu zvýšila dostupnost. Ono když chce jet člověk z Parhy do Cítova nebo co je to zač tak mu stačí jeden os a přímý spoj. Neplatí tedy, že v H. Lidči vlaky stojí jen z důvodu bývalé pohraniční kontroly. V současné době zde nastupuje srovnatelné množství lidí jak v Hranicích na Moravě či Vsetíně. To pro neznalé z Cítova.
Ľutujem, ale H. Lideč patrí presne tam, kam aj Petrovice, Kúty, Hohenau či Mosty. Som tam minimálne 2× týždenne a zatiaľ ma nič neprinútilo zmeniť názor.
V logice Vašeho příspěvku bych si dovolil slušně požádat o zastavování berlinských expresů "na znamení" v zast. Cítov. Děkuji za pochopení.
Jinak ty kontroly primo na perone byly zajimy - clovek si myslel (kdyz je v Vidne), ze to propasoval a ono zrada... (pripadne pri nastupu v Breclavi se divil, proc jsou vsichni legitimovani - ono to v prvnim okamziku moc nedojde:-))
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











