..: Dráhy chtějí zrušit zastavování dálkových spojů v hraničních obcích :..

Ilustrační obrázek Praha - Vlak přejíždí státní hranice. Zastavuje na malém zapadlém nádražíčku, aby zde proběhla pasová kontrola a výměna lokomotivy. Tento scénář již brzy nebude samozřejmostí. Alespoň podle tvrzení představitelů Českých drah, majoritního železničního dopravce v naší zemi. Již od začátku tohoto jízdního řádu nezastavují dálkové spoje ve stanici Petrovice u Karviné sousedící s Polskem. ČD navrhly podobný krok i našim sousedům. Pokud by byla dohoda úspěšná, následovaly by v roce příštím například slovenské Kúty, rakouské Hohenau, či německé Bad Schandau. V Čechách se toto omezení dotkne pouze jedné obce, a to Horního Dvořiště na Českobudějovicku.

Ne všichni ale se smělým plánem souhlasí. "Němci zatím trvají na tom, aby v Bad Schandau vlaky z Česka stavěly, ani nám neříkají důvody. My ale víme, že zde tyto vlaky k výstupu a nástupu využívá minimum cestujících," tvrdí tiskový mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Město Bad Schandau ale není jediným, komu tento návrh nevyhovuje. To, že by jejich obec zmizela ze seznamu zastávek vlaků dálkové mezistátní přepravy, se nelíbí ani radním v Kútech.

Všechny výše uvedené cíle mají jednu podmínku. Tou je interoperabilita drážních vozidel. České dráhy se proto rozhodly upravit 3 lokomotivy řady 163 pro provoz v Polsku. Na síti SŽDC byl zase schválen provoz lokomotiv řad EU07, EP 09 s ET 22 patřící společnosti PKP Cargo, jež vlastní veškerý lokomotivní park provozovaný na vlacích dopravce PKP InterCity. S těmito stroji se na našem území můžeme setkat v pracovní dny na vlacích Os 2905 a Os 2910 v celé jejich trase a denně při vozbě EC 102 Polonia, EC 103 Polonia, EC 104 Sobieski, EC 105 Sobieski, EC 108 Comenius, EC 109 Comenius, R 202 Chopin, R 203 Chopin, R 208 Vltava a R 209 Vltava v úseku Bohumín - Varšava/Krakov. Naopak "polonizované peršingy" můžeme očekávat s R 200 Silesia a R 201 Silesia, a to opět mezi Bohumínem a Krakovem.

K ještě výraznější změně došlo na hranicích s Rakouskem. Drážní úřad totiž povolil zkušební provoz Taurusů řady 1216 na dráze z Břeclavi do Brna. Tato trať se tak stala druhou po již dříve schválené trase z Horního Dvořiště do Českých Budějovic. V prvním výše jmenovaném úseku tahají vlaky R 270, R 271, R 272, R 273, R 274 a R 275. V tom druhém stojí za zmínku pouze vozba Ex 100 a Ex 101 se shodným jménem Jóže Plečnik a proslulých R 206 a R 207 vezoucí přímé vozy například do Benátek nebo Curychu.

Na hranicích s Německem dojde k nejvýznamnější změně na vlacích R 454 Franz Kafka, R 455 Albert Einstein, R 456 Albert Einstein a R 457 Franz Kafka z Prahy do Mnichova a zpět. Ty by měly být výhledově vedeny v úseku Furth im Wald - Plzeň řadou ER20, známou též jako Herkules, provozovanou společností Regentalbahn AG pod značkou Alex. Tento typ je již od letošního června schválen pro provoz v Česku, a to neomezeně na síti elektrizované střídavou soustavou 25 kV 50 Hz. S omezeními se naopak můžeme setkat na tratích elektrizovaných stejnosměrným systémem 3 kV. Zde nesmějí Eurorunnery vůbec používat zařízení pro vytápění vozů elektrickým kabelem na frekvenci 50 Hz, jelikož by mohlo rušit zde instalované starší typy kolejových obvodů o stejné frekvenci. Další potenciální dopravci proto žádají výrobce (popř. půjčovny lokomotiv) o dodání vozidel s úpravou na frekvenci 22 Hz. Ta se sice nachází v ochranném pásmu pro KO 25 Hz, které jsou ale již používány pouze sporadicky a postupem času odstraňovány úplně.

Na česko-slovenských hranicích k výměnám lokomotiv již delší dobu prakticky nedochází, jelikož jsou zde jejich řady téměř sjednocené.

Zdroj: ČeskéNoviny.cz, Železniční magazín 6/2007, ŽelPage


Samir Lepara | 28.12.2007 (18:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 10      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
29.12.2007 (13:26)  
Požadavek ČD na zrušení zastavování vlaků ve stanicích sousedních států je nepřípustným vměšováním do záležitostí cizího suverénního státu.
Tak tohle je sila... Jako tohle je POZADAVEK, neni to zrizeni Protektoratu!

Stejne tak je pekna blbost napsat, ze 4 minuty nehraji roli... Takze jo, takze zridme dalsich 5 zastavek. Vono, tech 20 minut si taky nikdo nevsimne a prevzato z jine diskuse, za rok tam aspon jeden clovek nastoupi, takze to smysl mit bude...

Co se tyce tech Kutu a zastavovani behem CSR, tak se nechci dotknout mistnich Slovaku, ale muj tip je, ze se tam zastavovalo hlavne z duvodu, ze si to Slovaci vydupali, aby se necitili menecenni, ze nemaji "pohranicni" stanici... Ostatne, drive se stavelo i v Malackach treba, nepochybne take z frekvencnich duvodu a dnes se tam jiz nestavi (navzdory tomu, ze nepochybne by tam frekvence byla...). A schvalne co je vetsi "aglomerace" - Kuty nebo Malacky? Nebyt toho, ze tam jezdi vlak by o Kutech nikdo nic nevedel v Blave, natoz v Cesku...

S tim Hohenau uz nevim, co na to mam rict. Davu co by jely z Ceska a vystupovaly tam jsem si nikdy nevsiml... Snad jen dodam, ze snad jeste vyhodnejsi listek, ze od VORu se da koupit na nadrazi v Breclavi... (Plus vyborna poznamka s Gänserndorfem od FT)

Obcanum z Petrovic u Karvine je znemozneno.....? Tahle "dira" ma 4500 obyvatel. Jestli teda maji EC vlaky zastavoval vsude tam, kde je 5000 obyvatel, tak parada.
Kdyz nezastavovani v Petrovicich u Karvine znemozni tamnim obcanum svobodu pohybu (skoro), tak jsou takove Rokycany jasna volba. Dokonce bych rekl, ze by to v Rokycanem melo zastavovat na dvou nadrazich, protoze chudak babicka co bydli na druhem konci a chce za kamaradkou do Zdic - prece nepujde chuderka pres cely Rokycany pesky...

Milan Kacer - To, ze je vam (ZSSR) jedno plne vypovida o akceschopnosti zeleznice jako takove. Vlak jede Budapest-Berlin, ale pro modre mozky by bylo nejlepsi, kdyby se na hranicich zastavilo a ten nechteny bordel ve vlacich (myslim cestujicici) si prelezl do dalsiho vlaku, protoze co je za hranicemi se nas uz netyka. Boze, fakt chce nekdo narikat nad poplatky za DC, kdyz se na zeleznici uvazuje takhle? Ani kdyby byl poplatek za uziti DC zaporny, tak tohle je ta vec, ktera zeleznici kope hrob - samozna zeleznice (a zeleznicari)
Jinak jeste jestli Malacky-Blava je 38 km a na to jsou osobaky, tak jak daleko jsou sakra Kuty od Breclavi, he?

Pajoo - excelentni poznamka (to s R Blava-Breclav a Ex Brno-Praha). Jestli 10 vlaku denne nevim, ale mozna i ano (ostatne hodne jich jezdi uz dnes). Ne vsichni z Blavy navic musi az do Prahy a mohou skoncit v Brne. Jenze to by se museli soudruzi, kteri s vyvojem skoncili v tricatych letech minuleho stoleti, zamyslet. A to boli. Hodne... Ze je mozne zajistit, aby se vlak nikde nezpozdoval a mel kvalitni servis je jasne videt na pendolinu.

Town-Of-Loxin - Amen... (jeste bych teda porovnal, jak to v tom vlaku vypada, ale to je napsane asi mezi radky)
registrovaný uživatel Pajoo 
29.12.2007 (12:26)  
Kačer: Dufam, ze uznas aspon to, ze SuperCity Slovenska strela a "stancia" Kuty je jeden velky omyl, ktory v Sengene nema co robit...
registrovaný uživatel Pajoo 
29.12.2007 (12:24)  
Ako uz bolo davnejsie spomenute: je ironiou ze ZSSK si prevadzkuje rychliky Bratislava-Breclav a CD si prevadzkuje expresy Brno-Praha. Mate pocit ze je tu aj iny problem ako v komunikacii?
29.12.2007 (12:22)  
Hovorím o trhu medzi 2 mestami. 5000 ľudí medzi Ba a Pa v jednom smere? No, neviem. Súhlasím s tým, že rezervy sú obrovské, vo všetkých smeroch. Ale tá až 1 minúta, čo by sa usporila v Kt (prechod vlaku odbočkou 40 km/h), by tomu moc nepomohla. Ale uvidíme, čo prinesie GVD 2008/9...
registrovaný uživatel Pajoo 
29.12.2007 (12:17)  
Trh medzi Bratislavou a Prahou je taky, ze by uzivil aj 10 parov vlakov denne. Ver mi, je len otazkou pristupu personalu, meskani spojov, komfortu nielen vlaku ale aj stanic kde na vlak cakame a zakupovania cestovnych dokladov, rychlosti a ceny kolko ludi zvoli prave vlak, ktory zastavuje v roznych bezvyznamnych staniciach typu Kuty. Opakovane si myslim, ze Kuty nie su stanicou pre zastavovanie vlakov Eurocity ale iba rychlikov, ktore v tejto relacii okrem Slovana cez den vobec neexistuju.
29.12.2007 (11:37)  
pajoo: cez Kúty premáva hromada vlakov, nie len tie EC, preto nemôže mať každý vlak všade prípoj. Počet vlakov na jednotlivých tratiach je totiž limitovaný objednávkou štátu. Ak po jednej trati (od Malaciek - Ba) príde do Kútov za 24 hodín 26 vlakov a na Skalicu ide 13, resp. na Senicu 10, je myslím úplne logické, že nie každý vlak môže mať prípoj.

K tým diaľkovým vlakom, ako píše Georgo, ICN a iní - samozrejme, je najlepšie, ak napr. EC vlak zastavuje čo najmenej. Treba si ale uvedomiť, že sú to vlaky s kapacitou okolo 400 a viac miest a žiaľ, taký trh medzi Ba a Pa nie je, aby uživil povedzme 8 párov vlakov s priemernou kapacitou 500 miest. Podobne KE a Pa. Preto tie vlaky zastavujú aj inde.

A ešte k zastavovaniu EC v Malackách. To by mohli zastavovať ešte v Galante, Šali, Vranoviciach, a neviem kde všade. Malacky sú od Ba 38 km a na takú vzdialenosť slúžia Os vlaky...
registrovaný uživatel tenzor 
29.12.2007 (10:46)  
ještě bych měl dodat, že jsem autobusem SA jel nejvíce 3 hodiny v kuse, 4 hodiny jsem jel párkrát s autobusy horší kategorie, ale pokud jde o pohodlí, nebylo to nic co by se nedalo vydržet nebo bylo horší ve srovnání s cestováním v koženkovém rychlíku po stejnou dobu. Nejdelší přesuny ve vlaku cca 10-14 hodin jsem zažil v Polsku, naštěstí bylo v jejich dálkových rychlících asi o třídu lepší pohodlí než ve vlacích ČD, kde bych takové cesty asi nepřežil.
A ještě si neodpustím malé rýpnutí - je fajn, když se můžete ve vlaku projít, ale nesmíte jet s ECčkem ČD, tam je to občas technicky nemožné :)
registrovaný uživatel tenzor 
29.12.2007 (10:41)  
inkognitus: a jste si jistý, že to platí pro všechny autobusy? Například se SA se mi stalo jen 2x že jsem cítil jisté nepohodlí, poprvé, když jsem jel posilovým busem, který nejspíš neměl úplně nejnovější podvozek a podruhé, když mě částečně zasedla asi 140 kilová paní sedící vedle (ale to samé se mi může stát i ve vlaku). Ve všech ostatních případech se s tím cestování s vlakem v drtivé většině případů nedalo srovnat.
29.12.2007 (10:00)  
srovnávat autobus a vlak cenově-dobře.. ale jet čtyři hodiny busem nebo vlakem je hodně velký rozdíl, jelikož po hodině v autobuse si není jak sednout... po vlaku se alespoň projdu a protáhnu kosti
registrovaný uživatel stoupa  mail  
29.12.2007 (9:29)  
.. jedu-li na dálku (vemme si např. Praha směr Berlin, nebo doruhdy Žilina a zpět), pak určitě - čím míň to staví, tím lépe. I přes boj o každého cestujícího.

Nedávno, před štědrým dnem, bylo jest mi vracet se Kopernikusem z Berlina (večerní vlak huš nejní a jednání holt bylo delší). Konstatoval jsem, že se nezměnilo nic, oproti letům 70. Mezinárodní vlak (bejvaly dokonce povinně místenkové) nabízí přiměřený komfort, pohodlí i přesnost za "EU" cenu až do Děčína. Tam se z něj náhle stane socka pro přepravu (dominantně) Děčín - Ústí. A proč ta reminiscence? V obdobné poloze jezdil vlak i před lety, povinné místenky, což však nekdo zrušil právě na relaci Děčín - Praha. A ta početná rodinka (celá škála od dědečků až po vnoučátka, včetně domácího a hospodářského zvířetstva - a nebyli to tzv. "nepřizpůsobiví") nás chtěla z kupé vyštípat - že jsme mladý. No, když se vracíš od Baltu, tak to nepotěší. Howgh
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko