Praha - Vlak přejíždí státní hranice. Zastavuje na malém zapadlém nádražíčku, aby zde proběhla pasová kontrola a výměna lokomotivy. Tento scénář již brzy nebude samozřejmostí. Alespoň podle tvrzení představitelů Českých drah, majoritního železničního dopravce v naší zemi. Již od začátku tohoto jízdního řádu nezastavují dálkové spoje ve stanici Petrovice u Karviné sousedící s Polskem. ČD navrhly podobný krok i našim sousedům. Pokud by byla dohoda úspěšná, následovaly by v roce příštím například slovenské Kúty, rakouské Hohenau, či německé Bad Schandau. V Čechách se toto omezení dotkne pouze jedné obce, a to Horního Dvořiště na Českobudějovicku.
Ne všichni ale se smělým plánem souhlasí. "Němci zatím trvají na tom, aby v Bad Schandau vlaky z Česka stavěly, ani nám neříkají důvody. My ale víme, že zde tyto vlaky k výstupu a nástupu využívá minimum cestujících," tvrdí tiskový mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Město Bad Schandau ale není jediným, komu tento návrh nevyhovuje. To, že by jejich obec zmizela ze seznamu zastávek vlaků dálkové mezistátní přepravy, se nelíbí ani radním v Kútech.
Všechny výše uvedené cíle mají jednu podmínku. Tou je interoperabilita drážních vozidel. České dráhy se proto rozhodly upravit 3 lokomotivy řady 163 pro provoz v Polsku. Na síti SŽDC byl zase schválen provoz lokomotiv řad EU07, EP 09 s ET 22 patřící společnosti PKP Cargo, jež vlastní veškerý lokomotivní park provozovaný na vlacích dopravce PKP InterCity. S těmito stroji se na našem území můžeme setkat v pracovní dny na vlacích Os 2905 a Os 2910 v celé jejich trase a denně při vozbě EC 102 Polonia, EC 103 Polonia, EC 104 Sobieski, EC 105 Sobieski, EC 108 Comenius, EC 109 Comenius, R 202 Chopin, R 203 Chopin, R 208 Vltava a R 209 Vltava v úseku Bohumín - Varšava/Krakov. Naopak "polonizované peršingy" můžeme očekávat s R 200 Silesia a R 201 Silesia, a to opět mezi Bohumínem a Krakovem.
K ještě výraznější změně došlo na hranicích s Rakouskem. Drážní úřad totiž povolil zkušební provoz Taurusů řady 1216 na dráze z Břeclavi do Brna. Tato trať se tak stala druhou po již dříve schválené trase z Horního Dvořiště do Českých Budějovic. V prvním výše jmenovaném úseku tahají vlaky R 270, R 271, R 272, R 273, R 274 a R 275. V tom druhém stojí za zmínku pouze vozba Ex 100 a Ex 101 se shodným jménem Jóže Plečnik a proslulých R 206 a R 207 vezoucí přímé vozy například do Benátek nebo Curychu.
Na hranicích s Německem dojde k nejvýznamnější změně na vlacích R 454 Franz Kafka, R 455 Albert Einstein, R 456 Albert Einstein a R 457 Franz Kafka z Prahy do Mnichova a zpět. Ty by měly být výhledově vedeny v úseku Furth im Wald - Plzeň řadou ER20, známou též jako Herkules, provozovanou společností Regentalbahn AG pod značkou Alex. Tento typ je již od letošního června schválen pro provoz v Česku, a to neomezeně na síti elektrizované střídavou soustavou 25 kV 50 Hz. S omezeními se naopak můžeme setkat na tratích elektrizovaných stejnosměrným systémem 3 kV. Zde nesmějí Eurorunnery vůbec používat zařízení pro vytápění vozů elektrickým kabelem na frekvenci 50 Hz, jelikož by mohlo rušit zde instalované starší typy kolejových obvodů o stejné frekvenci. Další potenciální dopravci proto žádají výrobce (popř. půjčovny lokomotiv) o dodání vozidel s úpravou na frekvenci 22 Hz. Ta se sice nachází v ochranném pásmu pro KO 25 Hz, které jsou ale již používány pouze sporadicky a postupem času odstraňovány úplně.
Na česko-slovenských hranicích k výměnám lokomotiv již delší dobu prakticky nedochází, jelikož jsou zde jejich řady téměř sjednocené.
Zdroj: ČeskéNoviny.cz, Železniční magazín 6/2007, ŽelPage

Tak tohle je sila... Jako tohle je POZADAVEK, neni to zrizeni Protektoratu!
Stejne tak je pekna blbost napsat, ze 4 minuty nehraji roli... Takze jo, takze zridme dalsich 5 zastavek. Vono, tech 20 minut si taky nikdo nevsimne a prevzato z jine diskuse, za rok tam aspon jeden clovek nastoupi, takze to smysl mit bude...
Co se tyce tech Kutu a zastavovani behem CSR, tak se nechci dotknout mistnich Slovaku, ale muj tip je, ze se tam zastavovalo hlavne z duvodu, ze si to Slovaci vydupali, aby se necitili menecenni, ze nemaji "pohranicni" stanici... Ostatne, drive se stavelo i v Malackach treba, nepochybne take z frekvencnich duvodu a dnes se tam jiz nestavi (navzdory tomu, ze nepochybne by tam frekvence byla...). A schvalne co je vetsi "aglomerace" - Kuty nebo Malacky? Nebyt toho, ze tam jezdi vlak by o Kutech nikdo nic nevedel v Blave, natoz v Cesku...
S tim Hohenau uz nevim, co na to mam rict. Davu co by jely z Ceska a vystupovaly tam jsem si nikdy nevsiml... Snad jen dodam, ze snad jeste vyhodnejsi listek, ze od VORu se da koupit na nadrazi v Breclavi... (Plus vyborna poznamka s Gänserndorfem od FT)
Obcanum z Petrovic u Karvine je znemozneno.....? Tahle "dira" ma 4500 obyvatel. Jestli teda maji EC vlaky zastavoval vsude tam, kde je 5000 obyvatel, tak parada.
Kdyz nezastavovani v Petrovicich u Karvine znemozni tamnim obcanum svobodu pohybu (skoro), tak jsou takove Rokycany jasna volba. Dokonce bych rekl, ze by to v Rokycanem melo zastavovat na dvou nadrazich, protoze chudak babicka co bydli na druhem konci a chce za kamaradkou do Zdic - prece nepujde chuderka pres cely Rokycany pesky...
Milan Kacer - To, ze je vam (ZSSR) jedno plne vypovida o akceschopnosti zeleznice jako takove. Vlak jede Budapest-Berlin, ale pro modre mozky by bylo nejlepsi, kdyby se na hranicich zastavilo a ten nechteny bordel ve vlacich (myslim cestujicici) si prelezl do dalsiho vlaku, protoze co je za hranicemi se nas uz netyka. Boze, fakt chce nekdo narikat nad poplatky za DC, kdyz se na zeleznici uvazuje takhle? Ani kdyby byl poplatek za uziti DC zaporny, tak tohle je ta vec, ktera zeleznici kope hrob - samozna zeleznice (a zeleznicari)
Jinak jeste jestli Malacky-Blava je 38 km a na to jsou osobaky, tak jak daleko jsou sakra Kuty od Breclavi, he?
Pajoo - excelentni poznamka (to s R Blava-Breclav a Ex Brno-Praha). Jestli 10 vlaku denne nevim, ale mozna i ano (ostatne hodne jich jezdi uz dnes). Ne vsichni z Blavy navic musi az do Prahy a mohou skoncit v Brne. Jenze to by se museli soudruzi, kteri s vyvojem skoncili v tricatych letech minuleho stoleti, zamyslet. A to boli. Hodne... Ze je mozne zajistit, aby se vlak nikde nezpozdoval a mel kvalitni servis je jasne videt na pendolinu.
Town-Of-Loxin - Amen... (jeste bych teda porovnal, jak to v tom vlaku vypada, ale to je napsane asi mezi radky)
K tým diaľkovým vlakom, ako píše Georgo, ICN a iní - samozrejme, je najlepšie, ak napr. EC vlak zastavuje čo najmenej. Treba si ale uvedomiť, že sú to vlaky s kapacitou okolo 400 a viac miest a žiaľ, taký trh medzi Ba a Pa nie je, aby uživil povedzme 8 párov vlakov s priemernou kapacitou 500 miest. Podobne KE a Pa. Preto tie vlaky zastavujú aj inde.
A ešte k zastavovaniu EC v Malackách. To by mohli zastavovať ešte v Galante, Šali, Vranoviciach, a neviem kde všade. Malacky sú od Ba 38 km a na takú vzdialenosť slúžia Os vlaky...
A ještě si neodpustím malé rýpnutí - je fajn, když se můžete ve vlaku projít, ale nesmíte jet s ECčkem ČD, tam je to občas technicky nemožné :)
Nedávno, před štědrým dnem, bylo jest mi vracet se Kopernikusem z Berlina (večerní vlak huš nejní a jednání holt bylo delší). Konstatoval jsem, že se nezměnilo nic, oproti letům 70. Mezinárodní vlak (bejvaly dokonce povinně místenkové) nabízí přiměřený komfort, pohodlí i přesnost za "EU" cenu až do Děčína. Tam se z něj náhle stane socka pro přepravu (dominantně) Děčín - Ústí. A proč ta reminiscence? V obdobné poloze jezdil vlak i před lety, povinné místenky, což však nekdo zrušil právě na relaci Děčín - Praha. A ta početná rodinka (celá škála od dědečků až po vnoučátka, včetně domácího a hospodářského zvířetstva - a nebyli to tzv. "nepřizpůsobiví") nás chtěla z kupé vyštípat - že jsme mladý. No, když se vracíš od Baltu, tak to nepotěší. Howgh
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











