Praha - Vlak přejíždí státní hranice. Zastavuje na malém zapadlém nádražíčku, aby zde proběhla pasová kontrola a výměna lokomotivy. Tento scénář již brzy nebude samozřejmostí. Alespoň podle tvrzení představitelů Českých drah, majoritního železničního dopravce v naší zemi. Již od začátku tohoto jízdního řádu nezastavují dálkové spoje ve stanici Petrovice u Karviné sousedící s Polskem. ČD navrhly podobný krok i našim sousedům. Pokud by byla dohoda úspěšná, následovaly by v roce příštím například slovenské Kúty, rakouské Hohenau, či německé Bad Schandau. V Čechách se toto omezení dotkne pouze jedné obce, a to Horního Dvořiště na Českobudějovicku.
Ne všichni ale se smělým plánem souhlasí. "Němci zatím trvají na tom, aby v Bad Schandau vlaky z Česka stavěly, ani nám neříkají důvody. My ale víme, že zde tyto vlaky k výstupu a nástupu využívá minimum cestujících," tvrdí tiskový mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Město Bad Schandau ale není jediným, komu tento návrh nevyhovuje. To, že by jejich obec zmizela ze seznamu zastávek vlaků dálkové mezistátní přepravy, se nelíbí ani radním v Kútech.
Všechny výše uvedené cíle mají jednu podmínku. Tou je interoperabilita drážních vozidel. České dráhy se proto rozhodly upravit 3 lokomotivy řady 163 pro provoz v Polsku. Na síti SŽDC byl zase schválen provoz lokomotiv řad EU07, EP 09 s ET 22 patřící společnosti PKP Cargo, jež vlastní veškerý lokomotivní park provozovaný na vlacích dopravce PKP InterCity. S těmito stroji se na našem území můžeme setkat v pracovní dny na vlacích Os 2905 a Os 2910 v celé jejich trase a denně při vozbě EC 102 Polonia, EC 103 Polonia, EC 104 Sobieski, EC 105 Sobieski, EC 108 Comenius, EC 109 Comenius, R 202 Chopin, R 203 Chopin, R 208 Vltava a R 209 Vltava v úseku Bohumín - Varšava/Krakov. Naopak "polonizované peršingy" můžeme očekávat s R 200 Silesia a R 201 Silesia, a to opět mezi Bohumínem a Krakovem.
K ještě výraznější změně došlo na hranicích s Rakouskem. Drážní úřad totiž povolil zkušební provoz Taurusů řady 1216 na dráze z Břeclavi do Brna. Tato trať se tak stala druhou po již dříve schválené trase z Horního Dvořiště do Českých Budějovic. V prvním výše jmenovaném úseku tahají vlaky R 270, R 271, R 272, R 273, R 274 a R 275. V tom druhém stojí za zmínku pouze vozba Ex 100 a Ex 101 se shodným jménem Jóže Plečnik a proslulých R 206 a R 207 vezoucí přímé vozy například do Benátek nebo Curychu.
Na hranicích s Německem dojde k nejvýznamnější změně na vlacích R 454 Franz Kafka, R 455 Albert Einstein, R 456 Albert Einstein a R 457 Franz Kafka z Prahy do Mnichova a zpět. Ty by měly být výhledově vedeny v úseku Furth im Wald - Plzeň řadou ER20, známou též jako Herkules, provozovanou společností Regentalbahn AG pod značkou Alex. Tento typ je již od letošního června schválen pro provoz v Česku, a to neomezeně na síti elektrizované střídavou soustavou 25 kV 50 Hz. S omezeními se naopak můžeme setkat na tratích elektrizovaných stejnosměrným systémem 3 kV. Zde nesmějí Eurorunnery vůbec používat zařízení pro vytápění vozů elektrickým kabelem na frekvenci 50 Hz, jelikož by mohlo rušit zde instalované starší typy kolejových obvodů o stejné frekvenci. Další potenciální dopravci proto žádají výrobce (popř. půjčovny lokomotiv) o dodání vozidel s úpravou na frekvenci 22 Hz. Ta se sice nachází v ochranném pásmu pro KO 25 Hz, které jsou ale již používány pouze sporadicky a postupem času odstraňovány úplně.
Na česko-slovenských hranicích k výměnám lokomotiv již delší dobu prakticky nedochází, jelikož jsou zde jejich řady téměř sjednocené.
Zdroj: ČeskéNoviny.cz, Železniční magazín 6/2007, ŽelPage

Samozrejme ze CD nemuze ostatni zeleznicni spravy nutit k tomu, aby rusili prihranicni zastavy. Vzdycky to musi jit vzajemnou dohodou a pokud nekde je dostatek cestujicih, jako treba v Bad Schandau, jak tady nekteri tvrdi, tak by se rusit nemelo. Nicmene v pripade Hohehau cekam, ze se CD a OBB na zruseni zastavky u vlaku EC shodnou, protoze zastavovat 10tivozove EC kvuli 5 cestujicim neni rozumne.
Empiricky vzato comarovi, ale mozna se pleteme oba dva...
Jinak jeste k te rakouske policii - je ale zajimave, ze prohlidky se delaly az za Hohenau v posledni dobe v podstate (nebo to bylo jen prechodne, kdyz se mi to stalo parkrat?). Spis za tim byla nejaka setrvacnost nebo rigidita
Lidi, co jezdi v prihranici Hohenau-CR stejne pouzivaji regionalni vlaky do Breclavi.
Na zastavovani v Hohenau dosud trvala hlavne rakouska policie, ÖBB budou spis radi, ze se te zastavky zbavi.
Celkove me ty prihranicni zastavy EC ve vesnicich prijdou dost absurdni. Pokud uz se musi stavet na vymenu lokomotivy/personalu, tak bych ty zastavky posunul do nejblizsich okresnich mest. Zastavovat EC v petitisicove dire proste smysl nema. Samozrejme je treba zajisti moznosti preshranicniho cestovani i pro ty vesnice, ale rozhodne ne vlaky EC.
(Tak a mam to spravne napsane?:-)
(Jinak tezko muzu reagovat na slova, ze co je Slovensku (a souvisi to s mezinarodnim "obchodem", tak do toho Cechum nic neni - a vice versa samozrejme!!)
ZSSK žiadne rýchliky Ba - BŘ neprevádzkuje, prevádzkujú ich totiž spoločne s ČD. Celý problém je v tom, že ČD má dlhodobo tendenciu rušiť denné rýchliky medzi ČR a SR a nahradzovať ich EC a pod. (napr. EC prekabátený za Ex). Je to na ich strane vraj aj problém s objednávkou MD ČR. Z našej strany nie je žiaden problém, aby tie vlaky pokračovali ďalej, ale je to 100% záležitosť ČD. A propos, to by tie rýchliky museli mať aj trochu iné súpravy...
M: na takýto typ komunikácie nezvyknem reagovať.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










