Praha - Lidé, kteří cestují přes pražské hlavní nádraží, již určitě zaregistrovali mnohá omezení v dopravě a pohybu. Například aktuálně jen jeden průchozí podchod. Na nádraží totiž právě začala rekonstrukce prvních čtyř nástupišť. Náklady se pohybují v cenové hladině okolo 1,6 miliardy korun. Informace o probíhajícím projektu zveřejnila Anna Kodysová ze Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).
Rekonstrukce nástupišť a kolejí na pražském Hlavním nádraží již probíhá
Investorem této stavby je SŽDC. První etapa opravy nástupišť by měla být dle plánů ukončena 8. prosince letošního roku. Proto budou vlaky do té doby využívat pouze 3 "zadní" nástupiště, která zůstanou po dobu výluky v provozu. První čtyři, která jsou nejstarší, slouží cestující veřejnosti již od dob Rakouska - Uherska. "Tato nástupiště jsou původní z roku 1911 a dnešním potřebám cestování již nevyhovují,“ řekl 7. ledna tohoto roku Ing. Jan Komárek, generální ředitel SŽDC, a doplnil: "V rámci této stavby se cestující dočkají také nových podchodů, informačních systémů a dalších vylepšení zpříjemňujících cestování po železnici."
Projekt je realizován v rámci celkové obnovy kolejí a dopravní cesty v uzlu hlavního nádraží, která začala již v minulosti přemostěním přes Seifertovu ulici na Praze 3. Od rekonstrukce a modernizace perónů se cestující mohou těšit na nové informační systémy pro slabozraké a nevidomé, nové eskalátory, výtahy, podchody a mnohé další novinky, zpříjemňující pobyt při čekání na vlakové spoje. Dále se zvýší hrany nástupišť k usnadnění nástupu a výstupu z vlaků. Nově se opraví a odvodní kolejový spodek, dojde k výměně kolejí a pražců na jižním zhlaví. Oprav se dočká i stará ocelová hala, ve které budou vybudovány nové okapy a odvodnění, aby dovnitř již nezatékalo.
"V minulých dnech jsme podepsali s investorem SŽDC smlouvu, převzali staveniště, a proto mohla být dnes zahájena nepřetržitá výluka kolejí u 3. a 4. nástupiště, která potrvá do 9. června 2008. Po ní bude následovat výluka pro nástupiště č. 1 a č. 2," sdělil v tiskové zprávě SŽDC Jiří Procházka, ředitel třetí divize Metrostavu. "Většina vlaků po dobu rekonstrukce odjíždí z pátého, šestého a sedmého nástupiště. Tam se cestující dostanou pouze novým severním podchodem, ostatní podchody budou kvůli rekonstrukci uzavřeny," uvedl v tiskové zprávě Jiří Kolář, náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu. Dále doplnil: "Z prvního a druhého nástupiště budou odjíždět jen osobní vlaky do Berouna a rychlíky ve směru na Plzeň, na tato dvě nástupiště se cestující dostanou také středním podchodem, ten ale kvůli stavbě dál nepovede. Vozíčkáři se na páté, šesté a sedmé nástupiště dostanou standardně bez komplikací; v případě cesty z prvního či druhého nástupiště je prosíme, aby kontaktovali v odjezdové hale dozorčího přepravy, který jim pomůže služebním výtahem."
Rekonstrukci realizuje konsorcium společností Metrostav, Skanska a Stavby silnic a železnic. Projekt je naplánován tak, aby byl ukončen zároveň se stavbou Nového spojení pod Vítkovem. Finance pro stavbu zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury. Lze však také předpokládat, že dalšími financemi přispějí i fondy z EU, protože pražské Hlavní nádraží patří do trasevropské evropské železniční sítě TEN–T.
zdroje: Finanční noviny, Tisková zpráva SŽDC
Ilustrační foto haly Prahy Hl.n. © Josef Petrák

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











