..: Nákladní železniční dopravu v Evropě čeká růst :..

Ilustrační obrázek Železniční nákladní doprava v posledních desetiletích vyklízela v Evropě prostor jiným druhům dopravy. V poslední se tento negativní trend podařilo zastavit a dráhy pomalu dostávají druhou šanci. Podle expertů německého institutu dopravního výzkumu SCI Verkehr z Kolína nad Rýnem a jejich studie Trh železniční nákladní přepravy v Evropě 2007 – 2015 již v letech 2005 a 2006 obrat železnice vzrostl meziročně o 14 procent — a situace by se v nejbližších letech měla nadále zlepšovat, částečně i díky novým trhům.

Obrat evropských drah z nákladní dopravy se v roce 2006 meziročně zvýšil o 14,3 procenta na 20 miliard € Jen na Balkáně a v Turecku ovšem celkový obrat carga představoval 20,4 miliardy €. Nejvyšší obrat zaznamenaly železnice Německa a Polska, pomyslnou třetí příčku ve zmiňovaném období obsadili Rakušané. Francie v tomto ohledu skončila až pátá. Do první šestky se dostala i nákladní doprava Velké Británie a Itálie; tamní podniky zabraly celé dvě třetiny celoevropského obratu (13,7 miliardy €).

Nákladní dráhy téměř všude v Evropě vzrostli o dvouciferné číslo, zejména proto, že se dopravcům daří získávat nové zakázky a dokonce přebírat zákazníky jiným druhům nákladní dopravy, zejména silniční. Příjmy drah navíc pozitivně ovlivnilo přenesení zvýšených nákladů na zákazníky

Francouzi dopadli s obratem nižším o 70 milionů €. Za hlavní příčinu autoři studie považují skutečnost, že SNCF Fret díky restrukturalizačním krokům zhoršily svou nabídku, což vyvolalo odliv zakázek. Dalším problémem je podle nich vstup jiných dopravců na francouzské koleje, protože Francie stále blokuje plné uvolnění domácí železniční dopravy. Konkurenci se jen vykazuje v určitých relacích. Očekává se další růst.

Zpracovatelé studie očekávají, že na celoevropské úrovni se do roku 2015 v důsledku lepších rámcových podmínek výrazně urychlí růst železniční nákladní přepravy. Obrat všech nákladních drah v Evropě (34 zemí) v roce 2015 podle SCI vzroste z úrovně roku 2006 o 28 procent na 26,2 miliardy €. Železnice přitom již v dnešní době začínají očekávat pozitivní obrat. Vedle SCI Verkehr totiž k podobnému závěru v nedávno zveřejněné analýze dospěli i odborníci z Transport Intelligence. Zatím však železnice v tempu růstu objemu přepraveného zboží s devíti procenty zaostává za silniční (plus 37,9 procenta), námořní (plus 34,6 procenta) a leteckou dopravou (plus 31,1 procenta) i vnitrozemskou plavbou (plus 10,2 procenta).

Zdroj: Dopravní noviny


Aleš Drobný Poslat mail autorovi | 23.4.2008 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Evropa


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
24.04.2008 (20:06)  
Elektromobily tu pořád jsou a nejsou. Nepomohla jim ani éra mohutné elektronizace. Pořád není vyřešeno to základní, kam dát dostatečný zásobník energie (i když akumulátory jsou lehčí a lehčí) a kde vzít na špičkový výkon. Vodíkový pohon je stále stejná pohádka jako v sovětských časopisech z padesátých let. I tam chybí zásadní zlom v technologii. Biopaliva jsou dnes cenový propadák, alespoň z evropských surovin. Je to spíše takové válečné palivo podobně jako byl margarín místo másla.
Možná se něco technicky časem vyřeší, ale co když to nebude to pravé pro dopravu automobilovou, ale pro nějakou jinou.
24.04.2008 (15:00)  
Jestliže budeme schopni vyrobit dostatek primární energie - elektřiny, pak také budeme moci tuto energii přeměňovat na jinou. Já vidím budoucnost automobilů v elektromobilech a vodíkovém pohonu.
registrovaný uživatel M 
24.04.2008 (12:02)  
I kdyz bude silnice drazsi (teda ne 3x:), tak pro hodne nakladu bude porad vyhodnejsi. Duvody jsou uvedene nize.

Priklad s osobni dopravou:
Vlak - jezdi jednou denne, nadrazi je za mestem, neni jak se k nemu dostat
Autobus - jezdi 10x denne a organizuje svoz cestujicich na nadrazi
I kdyz bude autobus drazsi, tak bude ve vetsine pripadu (ne nutne ve vsech) vyhodnejsi
registrovaný uživatel tenzor 
24.04.2008 (11:37)  
waszyn napsal: Jinak zas a znova, zbozi na zeleznici se nikdy nedostane penalizaci silnicni dopravy. Tim se pouze zdrazi sluzby silnicnich dopravcu a nasledne vsechno zbozi, jez prepravuji, tedy inflace.

No tak zboží by se na železnici (zcela logicky) dostalo, pokud by byla silniční doprava dražší, ale s tou inflací je to pravda. V tom případě je ale potřeba říct i B a to sice, že je potřeba snížit příliš vysoký poplatek za dopravní cestu.
registrovaný uživatel tenzor 
24.04.2008 (11:00)  
Josef Nos: doporučuji trochu více se vzdělávat a až poté začít o něčem psát. Elektromobily fungují nějaký ten pátek, nebude také problém jezdit na bioethanol (i když to bude narážet zase na potravinovou krizi), zkouší se vodíkový pohon.
Mimochodem, ty lokomotivy budou brát energii jen tak z ničeho? Jak budou dopravovat nákladní vlaky na tratích které nejsou elektrifikované (a že jich je víc než dost a zdaleka nejde jen o lokálky) ?
registrovaný uživatel waszyn 
24.04.2008 (10:06)  
Josef Nos: tak odkazovat z pomerne odborne diskuse na "seriozni" server typu blisty no comment:)
Jinak zas a znova, zbozi na zeleznici se nikdy nedostane penalizaci silnicni dopravy. Tim se pouze zdrazi sluzby silnicnich dopravcu a nasledne vsechno zbozi, jez prepravuji, tedy inflace. To same plati pro zdrazovani ropy. Nebojim se ze by jen tak dosla. Ale s jejim ubyvanim, zdrazovanim, bude zdrazovat i doprava. Ale aby se ty naklady presunuly na zeleznici, musi se stat ta zeleznice pro prepravce atraktivni. Coz ted rozhodne neni.
Je tedy treba nechat pracovat trh, pro to je ale nutné:
1) urychlene privatizovat Cargo
2) pokud se neco neudela s predpisy a zabezpecovacim zarizenim, rozhodne ho nespojovat se slovenskym cargem (schvalene masiny, potencialni konkurence, monopol!)
3) udelat neco s predpisy a zabezpecovacim zarizenim at si tady muze jezdit kdo chce s cim chce (v ramci nejakych mezi samozrejme:)
registrovaný uživatel M 
24.04.2008 (9:48)  
Ja bych ti taky par veci doporucil, ale asi by to bylo zbytecny...
24.04.2008 (9:25)  
Přesně tak - auta přejdou na jiný druh pohonu - šlapací, doporučoval bych už nyní trénovat nožní svalstvo.
registrovaný uživatel M 
24.04.2008 (8:51)  
Ten clanek, resp. ti vedci, prdevsim objevili Ameriku (situace by se v nejbližších letech měla nadále zlepšovat, částečně i díky novým trhům.) v tomhle smyslu:
Ano, situace celkovy vykon zeleznicni dopravy se asi zvetsovat bude, nicmene to bych oznacil proste jako rust vykonu (a to je myslim taknak skoro navazane na HDP a mezinarodni obchod kuprikladu, takze na to by prisel i nas pan Profesor). Zlepsovani bych videl toliko ve zvysovani zeleznicniho podilu a v nicem jinem.
24.04.2008 (7:30)  
S tím novým pohonem pro auta to nemusí být tak jednoznačné. Zlatý věk páry byl na železnici, zatímco benzínové opojení už dominanci železnici nezajistilo. (Ani diesel) Elekrický pohon zase nevypadá, že se porosadí na silnici. A komedie s cukernými a řepkovými pohony asi nemá cenu komentovat. A tak s koncem ropy může přijít i jiný systém dopravy, i když způsob určuje rovněž ekonomika založená na individiálním způsobu dopravy.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko