Železniční nákladní doprava v posledních desetiletích vyklízela v Evropě prostor jiným druhům dopravy. V poslední se tento negativní trend podařilo zastavit a dráhy pomalu dostávají druhou šanci. Podle expertů německého institutu dopravního výzkumu SCI Verkehr z Kolína nad Rýnem a jejich studie Trh železniční nákladní přepravy v Evropě 2007 – 2015 již v letech 2005 a 2006 obrat železnice vzrostl meziročně o 14 procent — a situace by se v nejbližších letech měla nadále zlepšovat, částečně i díky novým trhům.
Obrat evropských drah z nákladní dopravy se v roce 2006 meziročně zvýšil o 14,3 procenta na 20 miliard € Jen na Balkáně a v Turecku ovšem celkový obrat carga představoval 20,4 miliardy €. Nejvyšší obrat zaznamenaly železnice Německa a Polska, pomyslnou třetí příčku ve zmiňovaném období obsadili Rakušané. Francie v tomto ohledu skončila až pátá. Do první šestky se dostala i nákladní doprava Velké Británie a Itálie; tamní podniky zabraly celé dvě třetiny celoevropského obratu (13,7 miliardy €).
Nákladní dráhy téměř všude v Evropě vzrostli o dvouciferné číslo, zejména proto, že se dopravcům daří získávat nové zakázky a dokonce přebírat zákazníky jiným druhům nákladní dopravy, zejména silniční. Příjmy drah navíc pozitivně ovlivnilo přenesení zvýšených nákladů na zákazníky
Francouzi dopadli s obratem nižším o 70 milionů €. Za hlavní příčinu autoři studie považují skutečnost, že SNCF Fret díky restrukturalizačním krokům zhoršily svou nabídku, což vyvolalo odliv zakázek. Dalším problémem je podle nich vstup jiných dopravců na francouzské koleje, protože Francie stále blokuje plné uvolnění domácí železniční dopravy. Konkurenci se jen vykazuje v určitých relacích. Očekává se další růst.
Zpracovatelé studie očekávají, že na celoevropské úrovni se do roku 2015 v důsledku lepších rámcových podmínek výrazně urychlí růst železniční nákladní přepravy. Obrat všech nákladních drah v Evropě (34 zemí) v roce 2015 podle SCI vzroste z úrovně roku 2006 o 28 procent na 26,2 miliardy €. Železnice přitom již v dnešní době začínají očekávat pozitivní obrat. Vedle SCI Verkehr totiž k podobnému závěru v nedávno zveřejněné analýze dospěli i odborníci z Transport Intelligence. Zatím však železnice v tempu růstu objemu přepraveného zboží s devíti procenty zaostává za silniční (plus 37,9 procenta), námořní (plus 34,6 procenta) a leteckou dopravou (plus 31,1 procenta) i vnitrozemskou plavbou (plus 10,2 procenta).
Zdroj: Dopravní noviny
| 23.4.2008 (7:00)
Možná se něco technicky časem vyřeší, ale co když to nebude to pravé pro dopravu automobilovou, ale pro nějakou jinou.
Priklad s osobni dopravou:
Vlak - jezdi jednou denne, nadrazi je za mestem, neni jak se k nemu dostat
Autobus - jezdi 10x denne a organizuje svoz cestujicich na nadrazi
I kdyz bude autobus drazsi, tak bude ve vetsine pripadu (ne nutne ve vsech) vyhodnejsi
No tak zboží by se na železnici (zcela logicky) dostalo, pokud by byla silniční doprava dražší, ale s tou inflací je to pravda. V tom případě je ale potřeba říct i B a to sice, že je potřeba snížit příliš vysoký poplatek za dopravní cestu.
Mimochodem, ty lokomotivy budou brát energii jen tak z ničeho? Jak budou dopravovat nákladní vlaky na tratích které nejsou elektrifikované (a že jich je víc než dost a zdaleka nejde jen o lokálky) ?
Jinak zas a znova, zbozi na zeleznici se nikdy nedostane penalizaci silnicni dopravy. Tim se pouze zdrazi sluzby silnicnich dopravcu a nasledne vsechno zbozi, jez prepravuji, tedy inflace. To same plati pro zdrazovani ropy. Nebojim se ze by jen tak dosla. Ale s jejim ubyvanim, zdrazovanim, bude zdrazovat i doprava. Ale aby se ty naklady presunuly na zeleznici, musi se stat ta zeleznice pro prepravce atraktivni. Coz ted rozhodne neni.
Je tedy treba nechat pracovat trh, pro to je ale nutné:
1) urychlene privatizovat Cargo
2) pokud se neco neudela s predpisy a zabezpecovacim zarizenim, rozhodne ho nespojovat se slovenskym cargem (schvalene masiny, potencialni konkurence, monopol!)
3) udelat neco s predpisy a zabezpecovacim zarizenim at si tady muze jezdit kdo chce s cim chce (v ramci nejakych mezi samozrejme:)
Ano, situace celkovy vykon zeleznicni dopravy se asi zvetsovat bude, nicmene to bych oznacil proste jako rust vykonu (a to je myslim taknak skoro navazane na HDP a mezinarodni obchod kuprikladu, takze na to by prisel i nas pan Profesor). Zlepsovani bych videl toliko ve zvysovani zeleznicniho podilu a v nicem jinem.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










