..: Nákladní železniční dopravu v Evropě čeká růst :..

Ilustrační obrázek Železniční nákladní doprava v posledních desetiletích vyklízela v Evropě prostor jiným druhům dopravy. V poslední se tento negativní trend podařilo zastavit a dráhy pomalu dostávají druhou šanci. Podle expertů německého institutu dopravního výzkumu SCI Verkehr z Kolína nad Rýnem a jejich studie Trh železniční nákladní přepravy v Evropě 2007 – 2015 již v letech 2005 a 2006 obrat železnice vzrostl meziročně o 14 procent — a situace by se v nejbližších letech měla nadále zlepšovat, částečně i díky novým trhům.

Obrat evropských drah z nákladní dopravy se v roce 2006 meziročně zvýšil o 14,3 procenta na 20 miliard € Jen na Balkáně a v Turecku ovšem celkový obrat carga představoval 20,4 miliardy €. Nejvyšší obrat zaznamenaly železnice Německa a Polska, pomyslnou třetí příčku ve zmiňovaném období obsadili Rakušané. Francie v tomto ohledu skončila až pátá. Do první šestky se dostala i nákladní doprava Velké Británie a Itálie; tamní podniky zabraly celé dvě třetiny celoevropského obratu (13,7 miliardy €).

Nákladní dráhy téměř všude v Evropě vzrostli o dvouciferné číslo, zejména proto, že se dopravcům daří získávat nové zakázky a dokonce přebírat zákazníky jiným druhům nákladní dopravy, zejména silniční. Příjmy drah navíc pozitivně ovlivnilo přenesení zvýšených nákladů na zákazníky

Francouzi dopadli s obratem nižším o 70 milionů €. Za hlavní příčinu autoři studie považují skutečnost, že SNCF Fret díky restrukturalizačním krokům zhoršily svou nabídku, což vyvolalo odliv zakázek. Dalším problémem je podle nich vstup jiných dopravců na francouzské koleje, protože Francie stále blokuje plné uvolnění domácí železniční dopravy. Konkurenci se jen vykazuje v určitých relacích. Očekává se další růst.

Zpracovatelé studie očekávají, že na celoevropské úrovni se do roku 2015 v důsledku lepších rámcových podmínek výrazně urychlí růst železniční nákladní přepravy. Obrat všech nákladních drah v Evropě (34 zemí) v roce 2015 podle SCI vzroste z úrovně roku 2006 o 28 procent na 26,2 miliardy €. Železnice přitom již v dnešní době začínají očekávat pozitivní obrat. Vedle SCI Verkehr totiž k podobnému závěru v nedávno zveřejněné analýze dospěli i odborníci z Transport Intelligence. Zatím však železnice v tempu růstu objemu přepraveného zboží s devíti procenty zaostává za silniční (plus 37,9 procenta), námořní (plus 34,6 procenta) a leteckou dopravou (plus 31,1 procenta) i vnitrozemskou plavbou (plus 10,2 procenta).

Zdroj: Dopravní noviny


Aleš Drobný Poslat mail autorovi | 23.4.2008 (7:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Dopravci

Weitere aus Evropa


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
24.04.2008 (0:54)  
Josef Nos: Auta postupně přejdou na jiný druh pohonu.
23.04.2008 (23:45)  
Pánové, nevím co řešíte, ropný zlom vše vyřeší - auta prostě nebudou mít na co jezdit.
Viz:
http://zlomropy.blogspot.com/
http://www.energybulletin.cz/
a řada článků na
http://www.blisty.cz/
Registrierter Benutzer Aleš Franc  mail  
23.04.2008 (21:32)  
peter100:
Ano, autobusová doprava , pokud trasa silnice vede vedle rychlé železnice , ztrácí konkurenceschopnost. Jenže kolik takových případů , které jasně vyznívají ve prospěch železnice v této zemi je ?
V nákladní dopravě si troufnu tvrdit , tomu tak nikdy nebude a to z následujících důvodů:
- jako přepravce si mohu vybrat z nekonečného množství silničních dopravců a speditérů , kteří pro získání zakázky udělají mnohem a mnohem více než železniční speditéři , či dopravci. Se silničním dopravcem se lze domluvit daleko lépe a kvalitněji , než se železničním dopravcem.Služby silničních dopravců jsou daleko kvalitnější , než služby železničních dopravců. A to nemluvím o ceně.
- stát (a to se netýká pouze nás) , podporuje spíše osobní žel. dopravu , než železniční dopravu nákladní ( pokud vznikne konflikt o konkrétní trasu mezi sólo 810 a uceleným nákladním vlakem , vždy to vyhraje bohužel ta 810)
Tato situace vede do té absurdity ,že pro kvalitní a rychlé nákladní vlaky zde pomalu přestává být propustnost , neboť tato bývá často využita poloprázdnými , příp. krátkými osobními vlaky.
- drtivá většina nových firem nemá vlečku. Představa , že se bude finančně vyplácet taková přeprava , kdy bude třeba nejdříve odvézt náklad kamionem 20 km do žst. , tam jej přeložit , vézt 600 km po železnici a tam jej zase přeložit na kamion a vézt 20 km příjemci , je značně naivní.Je to složité , organizačně náročné a bude to i daleko dražší. Může se to vyplatit při šťastné souhře okolností a pouze za předpokladu velkých přepravních proudů.
- Zprivatizované železniční dopravní podniky se čím dál častěji řídí strategií maximalizace zisku a to i na úkor objemů. Pro tyto firmy není prioritní přepravit co nejvíce zboží , ale vydělat co nejvíce peněz. To spíše vede k opaku- menším zákazníkům jsou zvyšovány ceny tak , aby přešly k silniční konkurenci.

Co se týče růstu železniční dopravy. V minulých letech docházelo v rámci ČR k masivnímu hospodářskému růstu. Tento růst měl za následek zvyšování objemu silničních a železničních přeprav. Ale nárůst silničních přeprav byl x násobný oproti nárůstu železničních přeprav a troufám si tvrdit , že i tržní podíl železnice poklesl.
Do budoucna vidím pouze dva případy železničních přeprav , kde lze očekávat velký růst. Jednak to jsou přepravy z Balkánu , který má obrovský potenciál hosp. růstu a přepravy zboží z Asie. Toť vše.
23.04.2008 (20:38)  
omlouvám se - na dlouhou vzdálenost ne:-)
23.04.2008 (20:35)  
Waszyn: Já si to nemyslím, já v to doufám. Já už bych na to ani nenahlížel z dnešního současného stavu, ale posunul bych to tak deset - patnáct let dopředu. Stejně jako v osobní dopravě přestává být autobusová doprava konkurenceschopná ((např. u nás mezi Hradcem Králové a Prahou (vlak nás doveze do centra Prahy za mnohem kratší dobu a už občas i pohodlněji), Hradcem a Pardubicemi...)) tak stejně tomu bude i v dopravě nákladní. Sebelepší kamión nepřeveze to, co vlak a nikdy za tu samou rychlost (a rychlost železnice bude stoupat). A to ani nemluvím o samotných nákladech a o vlivu na životní prostředí. Ještě nedávno (cca. 5 let zpátky) se moji němečtí kolegové podivovali, proč jejich vláda cpe tolik peněz do vlaků vyšší kvality - ICE...a ti samí jsou dnes rádi, že můžou jet z Mnichova do Frankfurtu s ICE.
Na dálnici by hned za Mnichovem uvázli v koloně a nikdy by nezajeli ten samý čas, co vlak. A v budoucnu bude zastávat kamion tu samou úlohu, co jejich taxi na nádraží a z nádraží. Na krátkou vzdálenost se vyplatí automobil, ale na krátkou ne. I v Studant Agency už pochopili, že se trh stěhuje někam jinam a já říkám, zaplaťpánbůh:-)
23.04.2008 (19:37)  
Waszyn:
Investice do dálnic znamenají zrychlení automobilové dopravy, což zvyšuje její konkurenceschopnost oproti železnici. Za marginální bych to zrovna nepovažoval.

Osobně přesto přikládám, budování silnic a dálnic, větší důležitost, než investicím do železnice a snahám prosadit ji za každou cenu.
Registrierter Benutzer waszyn 
23.04.2008 (16:58)  
Neříkám, že není, ale stojím si za tím, že je to faktor marginální, oproti následujícím:
1) omezený vnitřní přepravní potenciál nákladní dopravy na železenici. Co se vyplatí, to tím vlakem jede, moc toho ale jak víme není. Pokud nasypeme do železniční infrastruktury - větší tempo elektrifikace, rekonstrukce svršku, zabzař - co z toho může přilákat nové zákazníky? Náklady nemusí jezdit 160, ale musí se nějak dostat od odesilatele na nádraží, v rozumném čase se někam převézt a dostat z nádraží k odběrateli. V čem tomuto proboha brání investice do dálniční sítě a jak by se toto dalo dotovat? To je obchodní impotence nikoliv špatná státní dopravní politika.
2) velmi omezené možnosti rychlého tranzitu - přepravci jsou nuceni na hranicích měnit své lokomotivy za lokomotivy carga - zdržení při přepřahu, čekání, nedostatek lokomotiv carga, vícenáklady.. zde je velký potenciál jak získat část nákladů z kamionů, ale toho dosáhneme urychlenou civilizací zabezpečovacího zařízení, ne mýtným apod.. tady EU naprosto selhala, že nám na takové koridory dala jediné €.
3) import, export je pak kombinací 1 a 2...
23.04.2008 (16:32)  
Waszyn:
Množství zboží přepraveného po železnici závisí na úplně jiných ukazatelích, než kolik stát nasype peněz do dálniční nebo železniční infrastruktury.

S takovou formulací nelze souhlasit. Závislost tu pochopitelně je.
Registrierter Benutzer waszyn 
23.04.2008 (15:49)  
peter100: Opravdu si myslíš, že tím, že se přestanou dávat peníze do dálnic se něco přesune na železnici?
Množství zboží přepraveného po železnici závisí na úplně jiných ukazatelích, než kolik stát nasype peněz do dálniční nebo železniční infrastruktury.
Pokud to teda nemyslíš tak, že ty miliardy co jdou na dálnice by šly jako dotace ČD Cargu, aby přepravovali zboží zdarma, to by se pak někdo asi nechal ukecat a svěřil osud svého zboží do jejich rukou:)))
Já potenciál růstu přeprav po železnici vidím spíše v tom, že někdo zažaluje ČR za zpronevěru evropských prostředků, ve smyslu realizace tranzitních koridorů takovým způsobem, že přes ně nelze tranzitovat,viz.ZabZař. ČD Cargo opravdu kamionům kšefty nepřeberou a dopravní politika v tomto směru by se měla ubírat omezením silničního tranzitu-ale ne jeho zpoplatňováním takovým způsobem, že budeme mít inflaci 15%, poněvadž nemůžeme znevýhodňovat cizí dopravce vůči vlastním, ale umožnit průjezd ucelených tranzitních vlaků bez přepřahu apod...
23.04.2008 (14:33)  
Já už jsem vděčný za každou pozitivní informaci týkající se železnice. Pořád mi ještě v hlavě znějí prohlášení politiků i reálné kroky ČD v devadesátých letech...co nejvíce toho zrušit a nejlépe nechat jen koridory... A hlavně co nejvíc peněz do dálnic. A přitom už při povodních v Praze, to právě byla železnice, která jediná fungovala. A nedělám si iluze, pokud nás postihne větší ekonomická krize, tak ty svoje autíčka prodáme a budeme rádi, že nás ČD dopraví do práce.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko