..: SA: Jen dobrá výběrová řízení zkvalitní železniční dopravu :..

Ilustrační obrázekBrno - Žluté vlaky, které by dle prezentovaného záměru měly do tří let začít konkurovat spojům Českých drah, dostávají podle slov ředitele společnosti Student Agency Radima Jančury reálnější podobu. Jedna z nejúspěšnějších firem v oblasti dopravy v ČR prezentovala 28. února během Dne dopravy nejen návrh designu exteriéru a interiéru plánovaných vlakových souprav, ale také celkovou zprávu poukazující na problémy železniční dopravy v Česku. Student Agency tvrdí, že k výraznějšímu zkvalitnění a zlevnění vlakových spojů můžou přispět jedině kvalitní výběrová řízení a férový přístup ministerstva dopravy.

Žluté vlaky se blíže představují

Nejnovější vizualizace plánovaných žlutých vlaků. Takto má vypadat druhá třída.Jančura hodlá za bezmála dvě miliardy korun koupit šest souprav, jež budou zajišťovat vlakové spoje pod obchodní značkou HighJet. Společnost se přitom již dříve vychvalovala, že vlak svým komfortem předčí eltiní spoje jiných evropských dopravců - ovšem s tím rozdílem, že jízdné bude za „lidové ceny“. „Žluté vlaky budou mnohem komfortnější, než naše autobusy, a neporovnatelně lepší než pendolino... a hlavně levnější. Bude to nejluxusnější vlak, co jezdí v Evropě, jízdné bude za české ceny,“ otevřeně vyhlašuje Jančura a dodává: „Naše druhá třída bude to, co u spojů InterCity první,". V rámci nadstandardní výbavy by jeho HighJet měl disponovat kinosálem či konferenčními místnostmi. České dráhy však tomtu tvrzení již delší dobu kontrují konstatováním, že Jančura s jejich stávajícím produktem srovnává zatím neexistující vozidlo, u nějž navíc zatím ani nebylo definitivně rozhodnuto o výrobci nebo jeho celkové koncepci.

Třináct problémů české železnice

Student Agency má v plánu koupit šest soupravNež ale bude ukončeno výběrové řízení na výrobce žlutých vlaků, prezentovala Student Agency svou studii aktuální situace na české železnici. Zdůrazňuje v ní třináct základních problémů, které trápí toto odvětví dopravního trhu v ČR. Vstup soukromého subjektu na české koleje není jednoduchý: podle slov Radima Jančury se ministerstvo dopravy snaží o udržení monopolu Českých drah. „Mezi nejbolestivější místa tuzemské železnice patří například výběr dopravce bez výběrového řízení, nádraží, řízení provozu a konstrukce grafikonu vlakové dopravy v rukou ČD, či přístup ministerstva k financování vozidel ze státního rozpočtu,“ vypočetl Jančura. Soukromí dopravci přitom v roce 2006 přepravili pouhé dvě procenta z celkového počtu cestujících na železnici v ČR, a to zejména na tratích, které České dráhy z ekonomických důvodů opustily. V rámci celého dopravního trhu pak vlaky mají pouze 3,7% podíl na přepravě osob. Zpráva zde kritizuje značnou neefektivitu státního dopravce vzhledem k finančním nákladům na provoz železniční dopravy.

Jak dále uvedl ve čtvrtek ředitel Student Agency, jeho plánem není jen do tří let vstoupit na linku mezi Prahou a Ostravou bez nároku na státní subvence, ale do budoucna také na regionální tratě. Věří, že dokáže nabídnout výrazně vyšší kvalitu za nižší cenu pro objednavatele veřejné dopravy. V této souvislosti vyzval ministra dopravy Aleše Řebíčka, aby nebránil vypisování výběrových řízení a dal tak "život českým železnicím."

Takto by měl vypadat konferenční sál ve vlaku Student AgencyMateriál Student Agency se poměrně kriticky staví i k dalším aspektům reality na železničním trhu: navrhuje např. liberalizaci evropské organizace Eurofima, poskytující úvěry na nákup a modernizace kolejových vozidel, aby se stala univerzálním finančním ústavem pro všechny evropské železniční společnosti, a nejen pro státní dopravce. Jeden z bodů se týká i hojně medializované problematiky bezplatné přepravy poslanců a senátorů Parlamentu ČR. „ČD často argumentují, že nejsou veřejnoprávní, nýbrž soukromý subjekt, podnikající s cílem generovat zisk. Pak i ony by měly říci stop bezplatnému cestování pro poslance a senátory. O tuto částku nižší dotace pak mohou požadovat od krajů i státu," uvádí se v tiskovém materiálu SA.

Jednou z nejčastějších otázek v souvislosti se vstupem soukromých dopravců na české koleje je kompatibilita moderních vozidel. Právě potíže s rušením zabezpečovacích zařízení byly jedním z důvodů neúspěchu projektu RT Express společnosti RailTrans. Student Agency vyzývá ministerstvo dopravy k zintenzivnění snahy o zavádění evropských norem v oblasti interoperability železničních vozidel. Problematický je i nákup elektrické energie od ČD a nemožnost využívat rekuperativní brždění, jež by přineslo nemalé finanční úspory i ekologický efekt.

SA: Ochrana ČD coby zaměstnavatele není nutná

Posledním bodem argumentace aspirujícího dálkového dopravce v ČR je konstatování, že České dráhy ochranu státu získávají rovněž díky své pozici největšího zaměstnavatele v zemi. Strach z jiných dopravců podle Jančury v tomto směru ale není na místě: Student Agency bude muset rovnéž zaměstnávat strojvedoucí a vlakový personál. Recepčních a stevardek v žlutých vlacích má být dokonce třikrát více, než průvodčích a vlakvedoucích v soupravách ČD. Společnost bude navíc zaměstnávat i vlastní personál palubní restaurace.

HighJet je na cestě - více informací na podzim

Kromě zmíněných snah o prosazení lepší liberalizace českého trhu s osobní železniční dopravou a plnění evropských priorit v oblasti rozvoje železnic se chce nyní Student Agency zaměřit na důkladný výběr výrobce souprav pro své žluté vlaky. Výsledek výbeřového řízení by měl být znám v druhé polovině letošního roku, kdy společnost uspořádá i rozsáhlou tiskovou konferenci, věnovanou novinkám a prezentaci konečné podoby dnešních příslibů.

Ilustrační foto: Student agency

Zdroj: Novinky.cz, prezentační materiál Student Agency ke Dni dopravy 2008


Javy Poslat mail autorovi | 3.3.2008 (7:00)
Related newsopen/close

More on Dopravci Vozidla

More from Česká republika (celá)


  1 ... 6 7 8 9 10 ... 24      Zpráv na stránku:   
04.03.2008 (13:32)  
Kubíček: Provoz SC je ziskový, ale má to jeden háček. Nepočítají se do toho náklady na zakoupení jednotek - ty dostaly ČD od nás, daňových poplatníků, zdarma.
Registered user tenzor 
04.03.2008 (13:21)  
thunnder: tak ji zkus rict tu svou tezi o tom, co musi delat ridic SA se stewardkou o prestavce.. ale nediv se jestli ti rekne, ze jsi kreten :)
04.03.2008 (12:32)  
to M a dale cooper: asi nechapete pointu, ale nic no... btw holku mam, vy se asi ridite podle sebe, soudim tebe, takze to pak jo :)
04.03.2008 (11:52)  
M - dejme tomu, že SA prodá letenku za 10 000. Z toho dejme tomu dostane 100. Zisk je potom 1 %. Když mi dříve vyšel zisk ze všech činností cca 0,67% tak někde musí být činnosti, kde se zisk pohybuje kolem 0.
Registered user M 
04.03.2008 (11:45)  
Nejsou jedinou naplni, ale urcite to procento drzi dost nizko. aspon dle meho soudu
04.03.2008 (11:34)  
M -Letenky nejsou jedinou náplní, ale je fakt, že se na nich tolik nevydělá. Ale jakou část obratu a zisku tvoří letenky a jakou provozování autobusů - to se asi nedozvíme. Otázka ziskovosti ve vnitro dopravě tak i nadále bude nezodpovězená. Dle mého názoru ale i tak nebude moc vysoká.
04.03.2008 (11:23)  
Dale Cooper: To je pravda, já bych ani neměl sílu se s těmi soudruhy přít. Mnohé ty příspěvky tady jsou skutečně znepokojující... Jestli takoví sedí na ministerstvu dopravy, tak na (nejen) Student Agency můžeme rovnou zapomenout...
Registered user M 
04.03.2008 (11:05)  
IDS - kdyz prodavas letenky, tak je jasny, ze budes mit relativne (pomerem) maly zisk, protoze prodavas dost drahou vec, ale tvoje cena (jen ten poplatek/provize nejakej) je vlastne jen zlomek ceny celkove (tim je hlavne letenka jako takova). Podobne kdyz si budes hrat s menovyma derivatama, tak budes investovat stamiliony (pravda, kdyz uz si s tim budes hrat, tak asi budes pouzivat i paku atd.), abys vydelal desetitisice... Tohle podle myho neni aztak "umeni" Jancury jako spis vlastnost daneho trhu.

ekoter se tady projevil jak snad jediny "odpurce" SA, kteremu neschazi argumenty a necisi z nej nejaka ideologie...
04.03.2008 (11:01)  
Aha, blbě jsem četl, sorry:-).
04.03.2008 (10:57)  
Ad Kubíček: Absolutní počty neznám (jen pro přesnost, bylo by to 5 místo 2). Ale obecně se dá říci, že vlaky na 030 (a to nejspíše rychlíky z VŘ) jsou zhruba o 50% plnější.
  1 ... 6 7 8 9 10 ... 24      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko