Brno - Žluté vlaky, které by dle prezentovaného záměru měly do tří let začít konkurovat spojům Českých drah, dostávají podle slov ředitele společnosti Student Agency Radima Jančury reálnější podobu. Jedna z nejúspěšnějších firem v oblasti dopravy v ČR prezentovala 28. února během Dne dopravy nejen návrh designu exteriéru a interiéru plánovaných vlakových souprav, ale také celkovou zprávu poukazující na problémy železniční dopravy v Česku. Student Agency tvrdí, že k výraznějšímu zkvalitnění a zlevnění vlakových spojů můžou přispět jedině kvalitní výběrová řízení a férový přístup ministerstva dopravy.
Žluté vlaky se blíže představují
Jančura hodlá za bezmála dvě miliardy korun koupit šest souprav, jež budou zajišťovat vlakové spoje pod obchodní značkou HighJet. Společnost se přitom již dříve vychvalovala, že vlak svým komfortem předčí eltiní spoje jiných evropských dopravců - ovšem s tím rozdílem, že jízdné bude za „lidové ceny“. „Žluté vlaky budou mnohem komfortnější, než naše autobusy, a neporovnatelně lepší než pendolino... a hlavně levnější. Bude to nejluxusnější vlak, co jezdí v Evropě, jízdné bude za české ceny,“ otevřeně vyhlašuje Jančura a dodává: „Naše druhá třída bude to, co u spojů InterCity první,". V rámci nadstandardní výbavy by jeho HighJet měl disponovat kinosálem či konferenčními místnostmi. České dráhy však tomtu tvrzení již delší dobu kontrují konstatováním, že Jančura s jejich stávajícím produktem srovnává zatím neexistující vozidlo, u nějž navíc zatím ani nebylo definitivně rozhodnuto o výrobci nebo jeho celkové koncepci.
Třináct problémů české železnice
Než ale bude ukončeno výběrové řízení na výrobce žlutých vlaků, prezentovala Student Agency svou studii aktuální situace na české železnici. Zdůrazňuje v ní třináct základních problémů, které trápí toto odvětví dopravního trhu v ČR. Vstup soukromého subjektu na české koleje není jednoduchý: podle slov Radima Jančury se ministerstvo dopravy snaží o udržení monopolu Českých drah. „Mezi nejbolestivější místa tuzemské železnice patří například výběr dopravce bez výběrového řízení, nádraží, řízení provozu a konstrukce grafikonu vlakové dopravy v rukou ČD, či přístup ministerstva k financování vozidel ze státního rozpočtu,“ vypočetl Jančura. Soukromí dopravci přitom v roce 2006 přepravili pouhé dvě procenta z celkového počtu cestujících na železnici v ČR, a to zejména na tratích, které České dráhy z ekonomických důvodů opustily. V rámci celého dopravního trhu pak vlaky mají pouze 3,7% podíl na přepravě osob. Zpráva zde kritizuje značnou neefektivitu státního dopravce vzhledem k finančním nákladům na provoz železniční dopravy.
Jak dále uvedl ve čtvrtek ředitel Student Agency, jeho plánem není jen do tří let vstoupit na linku mezi Prahou a Ostravou bez nároku na státní subvence, ale do budoucna také na regionální tratě. Věří, že dokáže nabídnout výrazně vyšší kvalitu za nižší cenu pro objednavatele veřejné dopravy. V této souvislosti vyzval ministra dopravy Aleše Řebíčka, aby nebránil vypisování výběrových řízení a dal tak "život českým železnicím."
Materiál Student Agency se poměrně kriticky staví i k dalším aspektům reality na železničním trhu: navrhuje např. liberalizaci evropské organizace Eurofima, poskytující úvěry na nákup a modernizace kolejových vozidel, aby se stala univerzálním finančním ústavem pro všechny evropské železniční společnosti, a nejen pro státní dopravce. Jeden z bodů se týká i hojně medializované problematiky bezplatné přepravy poslanců a senátorů Parlamentu ČR. „ČD často argumentují, že nejsou veřejnoprávní, nýbrž soukromý subjekt, podnikající s cílem generovat zisk. Pak i ony by měly říci stop bezplatnému cestování pro poslance a senátory. O tuto částku nižší dotace pak mohou požadovat od krajů i státu," uvádí se v tiskovém materiálu SA.
Jednou z nejčastějších otázek v souvislosti se vstupem soukromých dopravců na české koleje je kompatibilita moderních vozidel. Právě potíže s rušením zabezpečovacích zařízení byly jedním z důvodů neúspěchu projektu RT Express společnosti RailTrans. Student Agency vyzývá ministerstvo dopravy k zintenzivnění snahy o zavádění evropských norem v oblasti interoperability železničních vozidel. Problematický je i nákup elektrické energie od ČD a nemožnost využívat rekuperativní brždění, jež by přineslo nemalé finanční úspory i ekologický efekt.
SA: Ochrana ČD coby zaměstnavatele není nutná
Posledním bodem argumentace aspirujícího dálkového dopravce v ČR je konstatování, že České dráhy ochranu státu získávají rovněž díky své pozici největšího zaměstnavatele v zemi. Strach z jiných dopravců podle Jančury v tomto směru ale není na místě: Student Agency bude muset rovnéž zaměstnávat strojvedoucí a vlakový personál. Recepčních a stevardek v žlutých vlacích má být dokonce třikrát více, než průvodčích a vlakvedoucích v soupravách ČD. Společnost bude navíc zaměstnávat i vlastní personál palubní restaurace.HighJet je na cestě - více informací na podzim
Kromě zmíněných snah o prosazení lepší liberalizace českého trhu s osobní železniční dopravou a plnění evropských priorit v oblasti rozvoje železnic se chce nyní Student Agency zaměřit na důkladný výběr výrobce souprav pro své žluté vlaky. Výsledek výbeřového řízení by měl být znám v druhé polovině letošního roku, kdy společnost uspořádá i rozsáhlou tiskovou konferenci, věnovanou novinkám a prezentaci konečné podoby dnešních příslibů.
Ilustrační foto: Student agency
Zdroj: Novinky.cz, prezentační materiál Student Agency ke Dni dopravy 2008
| 3.3.2008 (7:00)
Nebo cos tim chtel rict? Ze ti vadi, ze u nich nedelas jako ridic?
Zbytek s tim stavenim atd. snad ani nema cenu komentovat. Ano, podnikani je ze zakona cinnost za dosazenim zisku. Kdyz cilem neni zisk, tak se to jmenuje treba nadace nebo obcanske sdruzeni. Ne, regionalni trasy nejsou pro ty firmy o nic min lukrativni, ty jakoze hlavni trasy...
Hadanka - co je lepsi business?
Varianta jedna - mit louku pod harama, starat se o ni zpusobem, ze ji snad nekdy posekam a budu ji drzet jako prirodni skvost a od statu dostavat dotace za to, ze tam nic nestavim, ze to nechavam jak to je, maximlane na tom pasu kravy. Takze "podnikam" v totalnim Zapadakove, nic nedelam a vydelavam
Varianta dve - jsem zednik. Abych si vydelal, tak musim denne aspon tech 8 hodin makat. Od statu nedostanu ani tuk, naopak mi toho dost vezme. Takze podnikam v "prestiznim" (ve smyslu zadanem) oboru, dru jak mezek a stejnak mam malo.
A ted otazka - kdo vydela vic? Ta "lokalka", o kterou nikdo nema zajem nebo ta "hlavni trat"?
2) Ak súkromík/ci prenikne/ú na dráhy vyžiada si to vzájomnú koordináciu - tvorbu GVD, prípoje atď. Zo strany súkromníka by malo ísť v prvom rade o "zaplátanie dier" a potom sa pokúšať "obstáť" výhodným pomerom kvalita/cena. To že High Jet vypravím 20 minút pred Pendolinom nie je podľa mňa dosť seriózny prístup. Konkurenčný boj áno ale musí to mať svoje pravidlá
Osobne by som napr busom SA necestoval, pokiaľ mám možnosť voľby aj keď napr o tých 50 až 100 korún drahšej.
apropos, když je ten stát tak hloupý, nešikovný a nepraktický, proč si některý soukromý podnikatel nepostaví svou železnici komplet - koleje, nádraží, tunely, mosty, trakční vedení, mimoúrovňové křížení s pozemní komunikací, neplatí si svoje výpravčí, tratˇové dělníky... Pořád mi přijde divné, že si tito podnikatelé nedělají zálusk na lukrativní zakázky spojit odlehlé kouty naší vlasti s většími městy. Mezi Prahou a Brnem už jezdí autobusů i slušných vlaků dost, ale je mnoho míst, kde dopravní obslužnost není ideální. Nebo ti soukromníci nejsou až takoví lidumilové a jde jim pouze o maximální zisk, možná i na úkor druhých? Nejsou jak politici před volbami? To by se pro nás, občany vzdali poslední kůrky, den po volbách už si nemohou vzpomenout, co je to ten "volič"? Nějaký druh obtížného hmyzu?... Nikoliv, podnikatelé - zvlášť v česku, jsou jistě bez vyjímky slušní lidé, kteří bez ohledu na sebe dělají všechno pro blaho zákazníků... Např. SA už to prokázala v době, kdy si uvědomila, že studentské brigády by mohly být obchodem se zlatým dnem. Každý studentík, který si chtěl přivydělat, musel využít "služeb" agentury, jež si strhla nemalé procento za "zprostředkování". Tehdy ještě pan podnikatel na stát tak nenadával, když jemu a jemu podobným, vytvořil podmínky k "podnikání". Možná tam vznikl kapitál k provozování žlutých autobusů za dumpingové ceny.
ČD je monopol a každý monopol vytváří zvěrstva. Např. požaduje dotace i na trasy, které by každý trochu snaživý soukormý dopravce jezdil se ziskem. Pakliže je tady možnost, aby tento monopol byl rozbit (mimochodem každý moderní právní stát má antimonopolní úřady a zákony - asi ví proč..), má se tak učinit. Dokonce bych řekl, že je to morální povinnost vůči daňovým poplatníkům. Nikdo nebrání Českým Drahám jezdit na trase dál a bojovat o zákazníka stejnou kvalitou služeb, pořp. jinými komparativními výhodami. Pakliže to nedáží, pak se akorát ukazuje, že státu nepřísluší podnikat v dopravě a má se tohoto podnikání vzdát a přenechat to těm, kteří to dokáží.
Řeči o vyhmátnutí lukrativní trati konkurencí a přenechání regionálních ČD, jsou nesmyslné. Dokud se nebudou dělat regulérní (!) výběrová řízení na všechny regionální tratě, kdy by se ukázal skutečný stav situace, pak se nelze o tomto vůbec bavit. Zatím k tomu nedochází. Jančura sám deklaroval, že by v budoucnu rád pronikl i na regionální tratě. I v těch pár výběrových řízeních se vždycky našli soukromí dopravci, kteří chtěli dopravu provozovat. Když to tedy bylo pro ČD tak nelukrativní, proč vůbec do soutěže šly? Jenom, aby si udržely za každou cenu monopol? To jen dokládá fakt, že monopol je vždy zhoubný a je třeba ho zlikvidovat. Jen skutečné konkurenční prostředí pohání věci kupředu.
Oberleutnant: To je spíš důvod, proč ČD konečně donutit pořádně hospodait a bohužel to jinak než konkurencí nepůjde. (To bychom ale bohužel nesměli být ve státě, kde MD je s ČD jedna ruka zcela záměrně jim monopol vydržuje)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










