..: SA: Jen dobrá výběrová řízení zkvalitní železniční dopravu :..

Ilustrační obrázekBrno - Žluté vlaky, které by dle prezentovaného záměru měly do tří let začít konkurovat spojům Českých drah, dostávají podle slov ředitele společnosti Student Agency Radima Jančury reálnější podobu. Jedna z nejúspěšnějších firem v oblasti dopravy v ČR prezentovala 28. února během Dne dopravy nejen návrh designu exteriéru a interiéru plánovaných vlakových souprav, ale také celkovou zprávu poukazující na problémy železniční dopravy v Česku. Student Agency tvrdí, že k výraznějšímu zkvalitnění a zlevnění vlakových spojů můžou přispět jedině kvalitní výběrová řízení a férový přístup ministerstva dopravy.

Žluté vlaky se blíže představují

Nejnovější vizualizace plánovaných žlutých vlaků. Takto má vypadat druhá třída.Jančura hodlá za bezmála dvě miliardy korun koupit šest souprav, jež budou zajišťovat vlakové spoje pod obchodní značkou HighJet. Společnost se přitom již dříve vychvalovala, že vlak svým komfortem předčí eltiní spoje jiných evropských dopravců - ovšem s tím rozdílem, že jízdné bude za „lidové ceny“. „Žluté vlaky budou mnohem komfortnější, než naše autobusy, a neporovnatelně lepší než pendolino... a hlavně levnější. Bude to nejluxusnější vlak, co jezdí v Evropě, jízdné bude za české ceny,“ otevřeně vyhlašuje Jančura a dodává: „Naše druhá třída bude to, co u spojů InterCity první,". V rámci nadstandardní výbavy by jeho HighJet měl disponovat kinosálem či konferenčními místnostmi. České dráhy však tomtu tvrzení již delší dobu kontrují konstatováním, že Jančura s jejich stávajícím produktem srovnává zatím neexistující vozidlo, u nějž navíc zatím ani nebylo definitivně rozhodnuto o výrobci nebo jeho celkové koncepci.

Třináct problémů české železnice

Student Agency má v plánu koupit šest soupravNež ale bude ukončeno výběrové řízení na výrobce žlutých vlaků, prezentovala Student Agency svou studii aktuální situace na české železnici. Zdůrazňuje v ní třináct základních problémů, které trápí toto odvětví dopravního trhu v ČR. Vstup soukromého subjektu na české koleje není jednoduchý: podle slov Radima Jančury se ministerstvo dopravy snaží o udržení monopolu Českých drah. „Mezi nejbolestivější místa tuzemské železnice patří například výběr dopravce bez výběrového řízení, nádraží, řízení provozu a konstrukce grafikonu vlakové dopravy v rukou ČD, či přístup ministerstva k financování vozidel ze státního rozpočtu,“ vypočetl Jančura. Soukromí dopravci přitom v roce 2006 přepravili pouhé dvě procenta z celkového počtu cestujících na železnici v ČR, a to zejména na tratích, které České dráhy z ekonomických důvodů opustily. V rámci celého dopravního trhu pak vlaky mají pouze 3,7% podíl na přepravě osob. Zpráva zde kritizuje značnou neefektivitu státního dopravce vzhledem k finančním nákladům na provoz železniční dopravy.

Jak dále uvedl ve čtvrtek ředitel Student Agency, jeho plánem není jen do tří let vstoupit na linku mezi Prahou a Ostravou bez nároku na státní subvence, ale do budoucna také na regionální tratě. Věří, že dokáže nabídnout výrazně vyšší kvalitu za nižší cenu pro objednavatele veřejné dopravy. V této souvislosti vyzval ministra dopravy Aleše Řebíčka, aby nebránil vypisování výběrových řízení a dal tak "život českým železnicím."

Takto by měl vypadat konferenční sál ve vlaku Student AgencyMateriál Student Agency se poměrně kriticky staví i k dalším aspektům reality na železničním trhu: navrhuje např. liberalizaci evropské organizace Eurofima, poskytující úvěry na nákup a modernizace kolejových vozidel, aby se stala univerzálním finančním ústavem pro všechny evropské železniční společnosti, a nejen pro státní dopravce. Jeden z bodů se týká i hojně medializované problematiky bezplatné přepravy poslanců a senátorů Parlamentu ČR. „ČD často argumentují, že nejsou veřejnoprávní, nýbrž soukromý subjekt, podnikající s cílem generovat zisk. Pak i ony by měly říci stop bezplatnému cestování pro poslance a senátory. O tuto částku nižší dotace pak mohou požadovat od krajů i státu," uvádí se v tiskovém materiálu SA.

Jednou z nejčastějších otázek v souvislosti se vstupem soukromých dopravců na české koleje je kompatibilita moderních vozidel. Právě potíže s rušením zabezpečovacích zařízení byly jedním z důvodů neúspěchu projektu RT Express společnosti RailTrans. Student Agency vyzývá ministerstvo dopravy k zintenzivnění snahy o zavádění evropských norem v oblasti interoperability železničních vozidel. Problematický je i nákup elektrické energie od ČD a nemožnost využívat rekuperativní brždění, jež by přineslo nemalé finanční úspory i ekologický efekt.

SA: Ochrana ČD coby zaměstnavatele není nutná

Posledním bodem argumentace aspirujícího dálkového dopravce v ČR je konstatování, že České dráhy ochranu státu získávají rovněž díky své pozici největšího zaměstnavatele v zemi. Strach z jiných dopravců podle Jančury v tomto směru ale není na místě: Student Agency bude muset rovnéž zaměstnávat strojvedoucí a vlakový personál. Recepčních a stevardek v žlutých vlacích má být dokonce třikrát více, než průvodčích a vlakvedoucích v soupravách ČD. Společnost bude navíc zaměstnávat i vlastní personál palubní restaurace.

HighJet je na cestě - více informací na podzim

Kromě zmíněných snah o prosazení lepší liberalizace českého trhu s osobní železniční dopravou a plnění evropských priorit v oblasti rozvoje železnic se chce nyní Student Agency zaměřit na důkladný výběr výrobce souprav pro své žluté vlaky. Výsledek výbeřového řízení by měl být znám v druhé polovině letošního roku, kdy společnost uspořádá i rozsáhlou tiskovou konferenci, věnovanou novinkám a prezentaci konečné podoby dnešních příslibů.

Ilustrační foto: Student agency

Zdroj: Novinky.cz, prezentační materiál Student Agency ke Dni dopravy 2008


Javy Poslat mail autorovi | 3.3.2008 (7:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Dopravci Vozidla

Ďalšie z regiónu Česká republika (celá)


  1 ... 7 8 9 10 11 ... 24      Zpráv na stránku:   
04.03.2008 (10:54)  
Ad Kubíček: No jak se to vezme. Pokud je SC ztrátové, tak tu ztrátu asi pokrývá ten přiměřený zisk z objednávky státu a krajů. A nebo zisk z úschoven zavazadel:-)
04.03.2008 (10:50)  
ekoter: Takže provoz Supershitů neplatíme z našich daní? Tak to jsem si oddechl, já dosud žil v naprosto opačné představě:-). Hned mám lepší den;-).
ad 2. příspěvek: Těch 150% znamená co? Že jezdí průměrně 3 lidi místo 2 nebo 30 místo 20? No a ty vlaky a milý personál - ještě že je am ten podmiňovací způsob:-).
04.03.2008 (10:49)  
Ad VŘ na 030: Nevím, ale co jsem slyšel od dobrých zdrojů (doufám, že mi tyto zdoje nevynadají, až to tady uvidí), tak počty cestujících (srovnání říjen + listopad 2006 kontra říjen + listopad 2007) narostly za jediný rok o desítky procent. A třeba relace Liberec-Semily +150% za 1 rok. A nezapomeňte, že časové polohy vlaků a přípoje by měly být plně v režii objednavatelů (kteří by se měly dohodnout). ČD by měly dodat jen kvalitní vlaky a milý personál (až se odloučí od ČD provozování dráhy).
04.03.2008 (10:39)  
Ad žluté vlaky: Je tu jeden problém. Berme, že do Ostravy pojedou IC v dvouhodinovém taktu (třeba v lichou celou hodinu z Olomouce, aby to bylo reálné, a takt sítě jsou 2 hodiny, aby přípoje v olomouci nebyly v sudou celou). Protože IC je v objednávce státu (zdůrazňuji, že SC NENÍ v objednávce, takže musí být výdělečné, nebo ČD musí jeho ztrátu zalepit z nějakého jiného zisku), tak prostě jezdí v tu dobu, kdy si MD poručí. Přijdou žluté vlaky a budou jezdit jezdit v sudou celou z Olomouce. Jenže pan Jančura začne říkat (a možná i trochu oprávněně), že mu IC berou zákazníky a že mají výhodu v tom, že na ně jsou v Olomouci přípoje, takže mají víc cestujících. Co mu řeknete?
04.03.2008 (10:35)  
Pan Jančura je možná větší socialista než se zdá. V minulém článku o SA byla zmínka, že tato firma vytváří zisk max. 20 mil. při 3 miliardách obratu. Ukažte mi jiného podnikatele, který má takto malý zisk (v řádu desetin % z obratu). Dle mého názoru dokonale využívá mezer v nabídce služeb, kde si zbytečně neúčtuje vysoké marže a tím je i levnější. Když bude levnější, má snažší si své zákazníky udržet a tím nezkrachovat. V tom vidím jeho úspěšnost.

Ale ČD - ještě jsem na své relaci nezaznamenal, že by sami od sebe měly zájem o zákazníka zabojovat a využívat mezer na trhu. Spíše se snaží cestujícího odradit zavedením nucených přestupů, my jej dovezem kam se nám to hodí (ujeté přípoje) a dál ať se stará. Nebo ať raději necestuje. Výsledné VŘ na trati 030 jen zakonzervovalo tento stav, akorát se na této trati jezdí o trochu pohodlněji (určitě ale ne díky boji ČD o zákazníka) než před několika lety.
04.03.2008 (10:26)  
Ad výnosnost žlutých autobusů: Řekl bych, že primárním cílem pana Jančury nebylo, aby autobusy byly nutně výdělečné, ale aby si zkusil, zda mu to půjde, udělal si reklamu a možná, aby se i pobavil. Nezapoměňte - to, že Jančura jezdí každých 30 minut Brno-Praha, znamená, že při jízdě po D1 vidíte každých 15 minut pojízdnou reklamu na SA, a on vydělává na zahraničních pobytech a letenkách. A autobusy mu i určitě vylepšují pověst. Třeba já jsem s ním v životě nejel, protože asi vždy, když to půjde, pojedu vlakem (ikdyž to bude stát třikrát tolik, co autobus), ale musím přiznat, že prakticky všechno, co u autobusů dělá, dělá dobře. A byl bych rád, kdyby se podobně chovaly ČD.
Pokud někdo něco podobného napsal, omlouvám se, příspěvky jsem nečetl, je jich moc.
registrovaný užívateľ taz 
04.03.2008 (10:24)  
M , co je lepsi business?
Varianta jedna - mit louku pod harama, starat se o ni zpusobem, ze ji snad nekdy posekam a budu ji drzet jako prirodni skvost a od statu dostavat dotace za to, ze tam nic nestavim, ze to nechavam jak to je, maximlane na tom pasu kravy.
to je ale přesně swiss made model, takhle to tam funguje.
Zbytek s tim stavenim atd. snad ani nema cenu komentovat.
škoda, jen se mi zdá, že někdo požaduje rovné podmínky pro všechny, ale za rozdílných podmínek.

waszyn, prezentoval jsem svůj názor, podložený svými zkušenostmi, a tak jak je vnímám, netuším komu jinému než sobě mohu udělat ostudu. Myslím, že je zbytečné číst mezi řádky, a zbytečně politizovat. Měl-li bych reagovat ve vašem stylu, měl bych se zeptat, zda si myslíte, že by třeba bez těch traťových dělníků ty vlaky jezdily. Ale to je jen reakce na váš komentář, bez dalších souvislostí...
registrovaný užívateľ M 
04.03.2008 (10:16)  
Mel jsem potrebu komentovat thunndera...
04.03.2008 (10:10)  
M: "... , je mi fakt u prdele". Asi to tak není, když máš potřebu to komentovat.
04.03.2008 (10:06)  
thunnder Tak jim to nezáviď a taky si najdi holku...:-p
  1 ... 7 8 9 10 11 ... 24      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2025 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko