..: Bude mít Brno dva železniční uzly? :..

Ilustrační obrázekBrno - Román na pokračování připomíná diskuze o přesunu hlavního nádraží v Brně. S novým kompromisním návrhem přišel předseda komise dopravy Rady města Brna Josef Veselý na základě vypracované studie společnosti CityPlan. Dle jeho návrhu by kromě vybudování nového hlavního nádraží u Zvonařky mělo být upraveno současné hlavní nádraží na průjezdnou zastávku. Oba dva uzly by měla spojovat rychlodráha, vedená po viaduktu nad úrovní přilehlých ulic a výškově bez problémů navazující na přesunuté hlavní nádraží. Původní nádraží by prošlo výraznou rekonstrukcí, která by měla stát v první fázi asi 130 milionů korun.

„Kdyby k nádraží na jihu Brna jezdily tramvaje, jak bylo původně plánováno, musely by ve špičce odjíždět každou minutu, aby kapacitu zvládaly. Navíc je nereálné vše zapojit do stávajícího systému“, řekl Hospodářským novinám Veselý. Přímo tak potvrdil názory velké části odpůrců odsunu hlavního nádraží. Novou, dvoustanicovou variantu již podporuje část odpůrců přesunu nádraží, kterým jde především o zachování nádraží v centru.

Kompromisní návrh se zachováním provozu osobní dopravy na stávajícím nádraží by neměl být o mnoho dražší než původní, počítající s úplným přestěhováním. Podle náměstka brněnského primátora Martina Andera dojde především k úsporám na finančně náročném propojení tratí v oblasti Komárova. Navíc nová varianta umožňuje zachování jednoho křídla cenné architektonické památky – Masné burzy od architekta Bohuslava Fuchse, která měla padnout za oběť plánovanému přesunu.

Ilustrační obrázekDvoustanicovou variantu jistě přivítají cestující dojíždějících do Brna. „Brněnský magistrát si u nás objednal analýzu variant přestavby železničního uzlu Brno. Pro přesun výsledek příliš příznivě nevyzníval,“ sdělil Jiří Landa ze společnosti CityPlan. „Zjistili jsme, že osmdesát procent lidí, kteří hlavní nádraží využívají, jsou cestující regionálních spojů a je pro ně výhodnější, když je nádraží v centru,“ uvádí Landa. O novém návrhu předsedy komise pro dopravu říká: „Principiálně je návrh dobrý, znám ho ale jen v obrysech“.

Nový návrh řešení železniční dopravy v Brně by mělo v nejbližší době projednat grémium projektu Europoint (dříve – Železniční uzel Brno). I případné schválení nové varianty nic nezmění na novinkách, které čekají stávající budovu hlavního nádraží, pronajatou společnosti Brno new station development. Případná zastávka Brno-střed by měla v budově jen malou část prostoru, zbytek mají zabrat komerční prostory.

Ilustrační obrázek

Jako první projdou opravou vnitřní prostory pro cestující, fasáda budovy a některé komerční prostory. Ve výsledku vznikne ze současné nádražní budovy komfortní společenská zóna pro cestující i širokou veřejnost. Radek Konečný, ředitel společnosti Brno new station development, doplňuje, že pokud bude brněnské nádraží přesunuto, začnou okamžitě s revitalizací dalších oblastí v těsném sousedství s výpravní budovou a provozních prostor, které aktuálně slouží k řízení dopravy. Práce by měly trvat přibližně 2 roky a investovány by měly být odhadem 2 miliardy korun.

V rámci rekonstrukce brněnského uzlu už se také staví nové odstavné nádraží. Jeho stavba začala 8. října 2007 a první etapa má být hotova příští rok v květnu. Investiční náklady činí 2,7 miliardy korun a v této částce jsou zahrnuty i prostředky na výkupy pozemků ve výši více než 170 milionů a nemovitostí za 62 miliony. Samotné stavební práce vyjdou na 1,9 miliardy korun. Investorem je SŽDC a je zajištěno financování ze zdrojů Státního fondu dopravní infrastruktury.

zdroj: Hospodářské noviny, 12.3.2007, České dráhy, Brněnský deník a Novinky.cz, Europoint Brno

Doplnil Adys a JTB. Ilustrační foto Adys, IDeeSák, Viktor Fiker.


Jiří Hovorka Poslat mail autorovi | 25.3.2008 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Jihomoravský


  1 2 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
25.03.2008 (22:43)  
Centrální přístav kanálu Labe-Odra-Dunaj?;-) A nebo když už jste ve stavění těch železničních uzlů, nemůžete mi, milí radní, postavit jeden před barákem? Nebaví mě jezdit 20 min tramvají na hlavák:-P.
registrovaný uživatel hnatikk  mail  
25.03.2008 (22:20)  
to Anri05:
Letiste:D
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
25.03.2008 (21:26)  
Zdravim brnaky!
Uuufff, co to tam pro Boha vyvadite s temi variantami?
Ja z opacneho konce republiky (UL) uz nestiham sledovat ten prutok blbostí, co se od vas linou do zbytku statu. :)
Preju hodne uspechu do vymysleni dalsich zajimavych variant. Rad se poucim, co se da jeste vymyslet.
registrovaný uživatel vojtik 
25.03.2008 (21:22)  
Starý viadukt byl opravdu úzký a tak byl rozšířen zasypáním. ;-)
A na viaduktu byla trať vedena (podle chytrých knížek) kvůli velmi vysokým výkupním cenám pozemků na Nových Sadech.
25.03.2008 (19:33)  
Jinak bych měl ještě dotaz k viaduktu, po kterém se dnes vesele jezdí - nevěřím tomu, že zásyp pod oblouky přenáší jakoukoliv významější část zatížení z klenby oblouků. Mohl by mi a případným dalším zájemcům někdo napsat, proč byl vlastně zasypán (že by měl šířku jen na dvě koleje a rozšiřovalo se?), zda byl v době nepříliš dávno minulé proveden stavebně technický průzkum a případně v kostce shrnout jeho výsledky? Tj. stav kleneb, pilířů, jejich založení a případně zda bylo nějak měřeno celkové sednutí jednotlivýh pilířů?
registrovaný uživatel M 
25.03.2008 (17:12)  
Busman - a v tom Belorusku (treba) maji na 160 kmh vsechny trate? Anebo jinak - my zadne 160 kmh useky nemame?
Nebo co jsi chtel naznacit?
25.03.2008 (16:48)  
Racek: to bylo myšleno jako nadsázka, že pro cestujícího do centra bude výhodnější přestoupit (v případě zastavení R) v Židenicích na linku jedoucí na "zastávku" v centru.
25.03.2008 (15:59)  
Nová varianta by nebyla o mnoho dražší... to je úsměvné. Místo jednoho nádraží dvě, rychlodráha - a ono by to nebylo dražší? V zemi, kde je nejdražší km silnic a železnic v Evropě???
Mám pocit, že celý ten problém se dá popsat velice jednoduše. Jde o boj dvou skupin majitelů pozemků a nemovitostí. Teď se tedy uspokojí obě skupiny bez ohledu na to, jestli to má smysl.
Z technického hlediska a z hlediska budoucnosti dopravy ( centrum už není dávno zásobárnou prac. míst) se mi jeví odsunutá poloha jako výhodnější. O tom, jak má nové nádraží vypadat, o nevyřešeném průjezdu nákl. vlaků by se měla vést diskuze.
registrovaný uživatel k.vojta  mail  
25.03.2008 (15:20)  
Hlavní nádraží by mělo být pohromadě a ne rozházené po celém městě.
25.03.2008 (15:13)  
IDeeSák: To možná v nejbližších letech nepovolí, ale kdykoli v budoucnu to bude možné, protože infrastruktura zůstane, kdežto vlakům infrastrukturu odeberou, takže u nich obnova jízdy přes centrum bude velmi obtížná.
  1 2 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko