..: Bude mít Brno dva železniční uzly? :..

Ilustrační obrázekBrno - Román na pokračování připomíná diskuze o přesunu hlavního nádraží v Brně. S novým kompromisním návrhem přišel předseda komise dopravy Rady města Brna Josef Veselý na základě vypracované studie společnosti CityPlan. Dle jeho návrhu by kromě vybudování nového hlavního nádraží u Zvonařky mělo být upraveno současné hlavní nádraží na průjezdnou zastávku. Oba dva uzly by měla spojovat rychlodráha, vedená po viaduktu nad úrovní přilehlých ulic a výškově bez problémů navazující na přesunuté hlavní nádraží. Původní nádraží by prošlo výraznou rekonstrukcí, která by měla stát v první fázi asi 130 milionů korun.

„Kdyby k nádraží na jihu Brna jezdily tramvaje, jak bylo původně plánováno, musely by ve špičce odjíždět každou minutu, aby kapacitu zvládaly. Navíc je nereálné vše zapojit do stávajícího systému“, řekl Hospodářským novinám Veselý. Přímo tak potvrdil názory velké části odpůrců odsunu hlavního nádraží. Novou, dvoustanicovou variantu již podporuje část odpůrců přesunu nádraží, kterým jde především o zachování nádraží v centru.

Kompromisní návrh se zachováním provozu osobní dopravy na stávajícím nádraží by neměl být o mnoho dražší než původní, počítající s úplným přestěhováním. Podle náměstka brněnského primátora Martina Andera dojde především k úsporám na finančně náročném propojení tratí v oblasti Komárova. Navíc nová varianta umožňuje zachování jednoho křídla cenné architektonické památky – Masné burzy od architekta Bohuslava Fuchse, která měla padnout za oběť plánovanému přesunu.

Ilustrační obrázekDvoustanicovou variantu jistě přivítají cestující dojíždějících do Brna. „Brněnský magistrát si u nás objednal analýzu variant přestavby železničního uzlu Brno. Pro přesun výsledek příliš příznivě nevyzníval,“ sdělil Jiří Landa ze společnosti CityPlan. „Zjistili jsme, že osmdesát procent lidí, kteří hlavní nádraží využívají, jsou cestující regionálních spojů a je pro ně výhodnější, když je nádraží v centru,“ uvádí Landa. O novém návrhu předsedy komise pro dopravu říká: „Principiálně je návrh dobrý, znám ho ale jen v obrysech“.

Nový návrh řešení železniční dopravy v Brně by mělo v nejbližší době projednat grémium projektu Europoint (dříve – Železniční uzel Brno). I případné schválení nové varianty nic nezmění na novinkách, které čekají stávající budovu hlavního nádraží, pronajatou společnosti Brno new station development. Případná zastávka Brno-střed by měla v budově jen malou část prostoru, zbytek mají zabrat komerční prostory.

Ilustrační obrázek

Jako první projdou opravou vnitřní prostory pro cestující, fasáda budovy a některé komerční prostory. Ve výsledku vznikne ze současné nádražní budovy komfortní společenská zóna pro cestující i širokou veřejnost. Radek Konečný, ředitel společnosti Brno new station development, doplňuje, že pokud bude brněnské nádraží přesunuto, začnou okamžitě s revitalizací dalších oblastí v těsném sousedství s výpravní budovou a provozních prostor, které aktuálně slouží k řízení dopravy. Práce by měly trvat přibližně 2 roky a investovány by měly být odhadem 2 miliardy korun.

V rámci rekonstrukce brněnského uzlu už se také staví nové odstavné nádraží. Jeho stavba začala 8. října 2007 a první etapa má být hotova příští rok v květnu. Investiční náklady činí 2,7 miliardy korun a v této částce jsou zahrnuty i prostředky na výkupy pozemků ve výši více než 170 milionů a nemovitostí za 62 miliony. Samotné stavební práce vyjdou na 1,9 miliardy korun. Investorem je SŽDC a je zajištěno financování ze zdrojů Státního fondu dopravní infrastruktury.

zdroj: Hospodářské noviny, 12.3.2007, České dráhy, Brněnský deník a Novinky.cz, Europoint Brno

Doplnil Adys a JTB. Ilustrační foto Adys, IDeeSák, Viktor Fiker.


Jiří Hovorka Poslat mail autorovi | 25.3.2008 (7:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Stavby a projekty

Weitere aus ČR Jihomoravský


  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer Pokec  mail  
25.03.2008 (7:41)  
Jelikož jsem od Brna, tak je mi až hanba, jak tady není jendoznační koncepce a celé je to postavené spíše na politických gestech. Osobně vidím velký problém s "přisunutou" polohou, ale myslím, že by byla komfortnější. Odsunuté nádraží v místě Dolního bude znamenat rekultivaci dalších ohromných ploch (kdo ví, jak to tam kolem vypadá), jinak to bude jak monument uprostřed skládky.
  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko