..: Bude mít Brno dva železniční uzly? :..

Ilustrační obrázekBrno - Román na pokračování připomíná diskuze o přesunu hlavního nádraží v Brně. S novým kompromisním návrhem přišel předseda komise dopravy Rady města Brna Josef Veselý na základě vypracované studie společnosti CityPlan. Dle jeho návrhu by kromě vybudování nového hlavního nádraží u Zvonařky mělo být upraveno současné hlavní nádraží na průjezdnou zastávku. Oba dva uzly by měla spojovat rychlodráha, vedená po viaduktu nad úrovní přilehlých ulic a výškově bez problémů navazující na přesunuté hlavní nádraží. Původní nádraží by prošlo výraznou rekonstrukcí, která by měla stát v první fázi asi 130 milionů korun.

„Kdyby k nádraží na jihu Brna jezdily tramvaje, jak bylo původně plánováno, musely by ve špičce odjíždět každou minutu, aby kapacitu zvládaly. Navíc je nereálné vše zapojit do stávajícího systému“, řekl Hospodářským novinám Veselý. Přímo tak potvrdil názory velké části odpůrců odsunu hlavního nádraží. Novou, dvoustanicovou variantu již podporuje část odpůrců přesunu nádraží, kterým jde především o zachování nádraží v centru.

Kompromisní návrh se zachováním provozu osobní dopravy na stávajícím nádraží by neměl být o mnoho dražší než původní, počítající s úplným přestěhováním. Podle náměstka brněnského primátora Martina Andera dojde především k úsporám na finančně náročném propojení tratí v oblasti Komárova. Navíc nová varianta umožňuje zachování jednoho křídla cenné architektonické památky – Masné burzy od architekta Bohuslava Fuchse, která měla padnout za oběť plánovanému přesunu.

Ilustrační obrázekDvoustanicovou variantu jistě přivítají cestující dojíždějících do Brna. „Brněnský magistrát si u nás objednal analýzu variant přestavby železničního uzlu Brno. Pro přesun výsledek příliš příznivě nevyzníval,“ sdělil Jiří Landa ze společnosti CityPlan. „Zjistili jsme, že osmdesát procent lidí, kteří hlavní nádraží využívají, jsou cestující regionálních spojů a je pro ně výhodnější, když je nádraží v centru,“ uvádí Landa. O novém návrhu předsedy komise pro dopravu říká: „Principiálně je návrh dobrý, znám ho ale jen v obrysech“.

Nový návrh řešení železniční dopravy v Brně by mělo v nejbližší době projednat grémium projektu Europoint (dříve – Železniční uzel Brno). I případné schválení nové varianty nic nezmění na novinkách, které čekají stávající budovu hlavního nádraží, pronajatou společnosti Brno new station development. Případná zastávka Brno-střed by měla v budově jen malou část prostoru, zbytek mají zabrat komerční prostory.

Ilustrační obrázek

Jako první projdou opravou vnitřní prostory pro cestující, fasáda budovy a některé komerční prostory. Ve výsledku vznikne ze současné nádražní budovy komfortní společenská zóna pro cestující i širokou veřejnost. Radek Konečný, ředitel společnosti Brno new station development, doplňuje, že pokud bude brněnské nádraží přesunuto, začnou okamžitě s revitalizací dalších oblastí v těsném sousedství s výpravní budovou a provozních prostor, které aktuálně slouží k řízení dopravy. Práce by měly trvat přibližně 2 roky a investovány by měly být odhadem 2 miliardy korun.

V rámci rekonstrukce brněnského uzlu už se také staví nové odstavné nádraží. Jeho stavba začala 8. října 2007 a první etapa má být hotova příští rok v květnu. Investiční náklady činí 2,7 miliardy korun a v této částce jsou zahrnuty i prostředky na výkupy pozemků ve výši více než 170 milionů a nemovitostí za 62 miliony. Samotné stavební práce vyjdou na 1,9 miliardy korun. Investorem je SŽDC a je zajištěno financování ze zdrojů Státního fondu dopravní infrastruktury.

zdroj: Hospodářské noviny, 12.3.2007, České dráhy, Brněnský deník a Novinky.cz, Europoint Brno

Doplnil Adys a JTB. Ilustrační foto Adys, IDeeSák, Viktor Fiker.


Jiří Hovorka Poslat mail autorovi | 25.3.2008 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Jihomoravský


  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
25.03.2008 (15:09)  
Frantisek - po dokončení okruhu dálkové busy přes centrum nejspíš nepojedou - nové licence jim to prostě neumožní. Tohle info je ale jen z doslechu, nepotvrzené.

stoupa - nemám přesné info, ale předpokládám klasické napětí v troleji.
25.03.2008 (15:05)  
Má to jednu zásadní nevýhodu - není počítáno s potřebou přilákat dálkové cestující, aby jeli vlakem. Autobus jim zastaví u centra a dojede na Zvonařku, zatímco vlak je vyhodí na Zvonařce, kde budou muset přestoupit na další vlak, a pak na hlavním ještě na tramvaj, pokud ta "jejich" nepojede zrovna okolo Zvonařky. Jistěže je to lepší než nádraží úplně opustit. Jenže pokud současné studie říkají, že 80% lidí přijede osobními vlaky a 20% dálkovými, bylo by namístě také říct, kolik % z dálky jede vlakem a kolik busem/autem/letadlem třeba právě proto, že už dnes je vlak nevýhodný (není železná dálnice, je monopolní tarif ap.). Stále si myslím, že by bylo dobré regionální vlaky v severojižním směru převést na diametr (buď podzemní, nebo nasadit tramvlaky a propojit sítě) a zbytek vměstnat na rekonstrukci stávajícího nádraží (s novým zabezpečením, odstraněním pomalých jízd a tím zvýšením propustnosti). Ostatní návrhy považuji za více (prostý odsun) či méně (tento nový návrh) horší. Nu, uvidíme, jaká bude skutečnost. Mimochodem, v té Varšavě je to trochu paskvil, tři nepropojená nádraží za sebou s pěším přechodem po ulicích dimenzovaných převážně pro automobily. Ale mají vedle krásné, byť chátrající železniční muzeum :).
25.03.2008 (14:17)  
V Kasslu to tak mají taky a špatnej model to vůbec není.Takže souhlas
registrovaný uživatel Busman 
25.03.2008 (14:12)  
V diskuzi u vedlejšího článku zaznělo, proč v Bělorusku a ostatním "rozvojovém světě" frčí 160 km/h a jen my tu jezdíme jak ve středověku. Pánové, já Vám řeknu proč. Protože oni rvou prachy do toho co maj, zlepšujou svou infrastrukturu vzhledem k jejich finančním možnostem k dokonalosti, zatímco my plánujeme pár megalomanských vzdušných zámků s rozpočtem celýho OP Doprava...;-)

Rošťák: Varšava si mohla dovolit podzemní nádraží, jelikož má nejméně 5x více obyvatel než Brno, je spádovým centrem pro celé Polsko a přilehlé oblasti a vstupní branou na východ...
registrovaný uživatel Pokec  mail  
25.03.2008 (13:35)  
Koukám, že to začíná být občas úsměvné.
Rošťák: Problém podzemí Brna spočívá v předkvartérních jílech, které jsou všude a díky nimž si při výstavbě gumokolních tunelů Dobrovského sedají a praskají stovky objektů.
Mimo to je celé těleso současné tratě od řeky Svratky až na půl cesty do Židenic vedeno na zasypaných mostech. Pokud by se to obnovilo (což si neumím moc technicky představit) tak mi vysvětlete zu bariéru.
A stejně. Nové Sady a okolí. To je "před" štrekou a jak je tam centrum rozvinuto? Není to zrovna VIP část. Vše je spíše o spekulacích a machinacích majitelů "lukrativních" pozemků mezi Hlavním a Dolním.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
25.03.2008 (13:05)  
ad IDeeSák + "Stará Tišnovka":

napěťově 25 kVstříd., nebo jako metro CCCP? Pro úsporu profilu 3. kolejnice (a nově vyvinutá vozidla z obnovené konstrukce a výroby Adamov + Královopolská), nebo trolej?
25.03.2008 (13:01)  
stoupa - "stará" Tišnovka mezi hl. a KrPolem má být vedena jako podzemní, takže toho bouraní poměrně nových komunikací moc nebude.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
25.03.2008 (12:01)  
... a obnova "staré" Tišnovky mezi stávajícím Hlavním a Krpolem by umožnila převést část cestujících z městské MHD na ČD (derivát M 152, zajisté) a demolice poměrně nových gumokolních komunikací, které by znovuobnovení této trasy bránily, by přinesla výhodu zklidnění hlukové zátěže v dotčených městských částech. Pak už zbývá jen vybudovat zubačku na Špilas, Monte Bů a Líšeň obsluhovat výlučně Caroline .... Pro případy klimatické nepohody (sníh, déšť, ale i teploty nad 28 stupňů), doporučuji PT radním zvážit paralelní vedení tras Metra. Zajímavá možnost se nabízí zplavněním zakryté části Ponávky.
registrovaný uživatel Racek 
25.03.2008 (11:20)  
M: jediný aktuálně používaný argument PRO odsun je, že nové nádraží v centru se nedá připravit tak rychle, aby nám ho Brusel zaplatil. Prostě se musíme smířit s tím, že politici si rozhodnou podle svého, a podloží si to nějaký argumentem, u kterého předpokládají většinovou uvěřitelnost. To neznamená, že mu sami věří, nebo že za rok nemůže být pro stejnou věc argument jiný (ne-li opačný).
registrovaný uživatel Racek 
25.03.2008 (11:15)  
in-gold-holder: pokud budou osobáky jezdit přes centrum, bude k novému nádraží stačit ta jedna trať se dvěma linkami. To je právě ta výhoda "rychlodráhy" - není potřeba dimenzovat spojení nového nádraží a zbytku sítě MHD tak vysoko.

Poloha nádraží z průtahu uzlem nevyplývá, ta vyplynula z toho, že posledních 15 let se slepě připravovala jen jedna (špatná) varianta, a dneska je takzvaná rychlodráha "z nouze ctnost" - způsob, jak odstranit aspoň největší nevýhody špatně naprojektovaného uzlu.

ODS k tomu v tomto případě přišla spíš jako slepý k houslím, jde o to, že vedení radnice (v té době náhodou z ODS) se nechalo zblbnout "odborníky" z magistrátu a zkombinovalo se to s nechutí (vlastní všem politikům) poslouchat otravné názory veřejnosti. Koneckonců Topolánek se před pár lety k odsunu vyjádřil slovy, které zde nelze publikovat, protože by správci příspěvek smazali jako vulgární. Nicméně zodpovědnost za to, co se přichystalo, nesou pánové Duchoň a spol., tak to prostě je.

IDeeSák: IMHO to pro dvě linky nemá cenu, protože to řeší jen půl problému. S vědomím toho, že linkové vedení se může změnit, bych předpokládal vedení všech příměstských vlaků od jihu* přes centrum, s tím, že provoz je možné pásmovat ukončením jednotlivých (ne-průběžných) linek v Židenicích / KrPoli / Kuřimi ...
* v této souvislosti je třeba napsat, že záměr počítá se zaústěním sokolnické tratě a zachované komárovské spojky do liché (= blíž k centru) skupiny nového HBf od jihu s mimoúrovňovým křížením kolejí do Heršpic.

rošťák: netvrdím, že to nejde, ale nákladově by to bylo úplně jinde. To by muselo vést podzemím cca z Komárova do Židenic ...
  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko