Plzeň, Trnava - V pátek 11. dubna přijel do České republiky ze slovenské Trnavy první rekonstruovaný vůz ze čtyřicetikusové série, která by měla být hotova do konce letošního roku. Prototypem pro další rekonstrukce v režii společnosti ŽOS Trnava se stal vůz Bee 20-70 508, jenž by se měl v nejbližších dnech podrobit zkouškém na cerhenickém zkušebním okruhu. Ve stejné době se na testovací proces připravuje i druhý zástupce nové vlny rekonstrukcí - vůz Apee 19-70 002, pocházející z dílen firmy MOVO Plzeň. Oba kusy přitom naznačují posun v pojímání vizuální identity Českých drah: nové barevné schéma by mělo nově modernizované vozy v očích cestujících přiblížit elitním vozům ve flotile dopravce.
Rekonstrukce z Trnavy - ne vše je dokonalé
Vůz Bee 20-70 508 dostal v rámci modernizace nová okna, vakuový systém WC, klimatizaci, zásuvky na 230V, nové sedačky vzoru Bmz241 (použitá fotografie je pouze ilustrační!) a konečně také nový nátěr. Ten vychází ze standardního schématu vozů ČD; obligátní zelený pruh v úrovni oken však nahradila barva červená. Vizuální rozdělení bočnice na bílý spodní pruh, horní červenou část a světle šedou střechu přiblížilo nové schéma vzhledu nových tlakotěsných vagonů firmy Siemens řad Ampz, Bmz a WRmz. Omlazenému Bee bohužel zůstalo původní obložení interiéru, na němž je dokonce vidět i několik starších čmáranic jako pozůstatek po neukázněných cestujících. Podle dostupných fotografií lze říci, že estetice interiéru neprospívá ani poněkud netradiční navaření nového zámku na původní dveře buňky WC.
MOVO Plzeň - také mnoho změn
Ve vzácné časové shodě se právě minulý týden na zkušebním okruhu v Cerhenicích nacházel vůz Apee 19-70 002, přivezený z dílen plzeňské firmy MOVO, kde se podroboval kompletní opravě. Podle předběžných informací mají provedené změny skoro stejný rozsah, jako v případě trnavské rekonstrukce. Také tento vůz dostal nový lak, jenž se ovšem od svého modernizovaného kolegy liší v provedení barvy střechy (bílá jako podokení pruh) a také v celočerveném lakování čela. Vůz dostal kromě klimatizace a zásuvek na 230V také nové vakuové WC, jejichž instalace si vyžádala odstranění a zaslepení původních oken.
Zdroj: ŽelPage
Fotografie © Richard Sabela, Vilém Bodlák

Ad. DP: Nevzpomínám si na zmatky při výlukách, nové vedení DP ale rozhodně vypadá, že se staví vstřícněji k požadavkům cestujících (když pominu zvýšení jízdného). Dal bych jim šanci, zatím se věci zdají ubírat správnou cestou...
milos: Mně se zdá pomačkaný nejen tenhle, ale většina rekonstruovaných nebo nových vozů ČD, zvlášť to vynikne, když na vedlejším nástupišti stojí nějaká souprava DB nebo ÖBB. O rychle blednoucím laku nemluvě...
A to s tema jidelnaka atd., tak klidne jine byt muzou, ale ta tva reakce je spis zalozena na sotoustvi. Dost pochybuju, ze by Nemci homadne "omylem" lezli do restauracnich vozu v ICE, protoze je "nemaji sanci poznat"...
Z hlediska CD to tedy znamena, ze jestli jsou Bmz cervene, tak necht je to jejich barva pro dalkove vlaky. Zjevny problem jsou tedy pendolina, ktera do CD absolutne nezapadaji a neladi vubec s nicim. Rovnez tak ty nase Beery - to taky nevim, co tim chtel basnik rici... Takze dalkove vlaky necht jsou cervene tedy, "mistni" bych osobne nechal jak jsou (mysleno barvy...).
Pokud jde o to Rakousko, tak cervena-seda plati ale jen pro nove vagony, ne? Je tam prece taky hodne modrych a nemyslim, ze by to bylo rozdelene na dalkova-mistni, ale spis je to o tom, ze cervenosede jsou ty nove a ty stare se nepremalovalaly.
Na závěr jedna zkušenost: u pražského DP se nedávno vyměnilo vedení. Asi pod vlivem učebnic je stále přesvědčeno, že nejdůležitější je právě PR. Takže při první velké výluce udělalo krásné letáky, ceduličky a kde co, bohužel s takovýma chybama a tak špatnou organizací samotné výluky, že hodně lidí si to pamatuje ještě dnes. Aplikováno na ČD, připadá mi fakt směšné mluvit o "analýze výsledků nátěru vozů B na duhovo" v situaci, kdy problém je v zastaralém vozovém parku atd. Ale pokud máte nápad, klidně se nechám poučit, jakou "identitu" by měly ČD přes barvu vozů sdělovat.
Pendolíno bych do toho netahal, to je prostě svým způsobem výjimečná jednotka (chápejte to, jak chcete). Nátěr Regionovy je katastrofa. U 810 to jeden čas vypadalo, že si každé DKV namaluje na vozy, co je zrovna napadne. Docela povedeně vypadají nové lůžkové vozy. Ale všechno to působí velmi nahodilým dojmem, bez dlouhodobého plánu, bez analýz výsledků apod. A to prostě o něčem svědčí.
Bohužel v článku velmi postrádám fotky zevnitř, což je to, co mě jako cestujícího zajímá nejvíc a kromě toho jsem zvědavý na řemeslné zpracování. Pokud se zase budou v obloucích otevírat dveře od kupé a nedoléhající plasty hrát serenádu jako doteď, tak celé to mohutné rekonstruování bylo naprosto zbytečné.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.


















