Plzeň, Trnava - V pátek 11. dubna přijel do České republiky ze slovenské Trnavy první rekonstruovaný vůz ze čtyřicetikusové série, která by měla být hotova do konce letošního roku. Prototypem pro další rekonstrukce v režii společnosti ŽOS Trnava se stal vůz Bee 20-70 508, jenž by se měl v nejbližších dnech podrobit zkouškém na cerhenickém zkušebním okruhu. Ve stejné době se na testovací proces připravuje i druhý zástupce nové vlny rekonstrukcí - vůz Apee 19-70 002, pocházející z dílen firmy MOVO Plzeň. Oba kusy přitom naznačují posun v pojímání vizuální identity Českých drah: nové barevné schéma by mělo nově modernizované vozy v očích cestujících přiblížit elitním vozům ve flotile dopravce.
Rekonstrukce z Trnavy - ne vše je dokonalé
Vůz Bee 20-70 508 dostal v rámci modernizace nová okna, vakuový systém WC, klimatizaci, zásuvky na 230V, nové sedačky vzoru Bmz241 (použitá fotografie je pouze ilustrační!) a konečně také nový nátěr. Ten vychází ze standardního schématu vozů ČD; obligátní zelený pruh v úrovni oken však nahradila barva červená. Vizuální rozdělení bočnice na bílý spodní pruh, horní červenou část a světle šedou střechu přiblížilo nové schéma vzhledu nových tlakotěsných vagonů firmy Siemens řad Ampz, Bmz a WRmz. Omlazenému Bee bohužel zůstalo původní obložení interiéru, na němž je dokonce vidět i několik starších čmáranic jako pozůstatek po neukázněných cestujících. Podle dostupných fotografií lze říci, že estetice interiéru neprospívá ani poněkud netradiční navaření nového zámku na původní dveře buňky WC.
MOVO Plzeň - také mnoho změn
Ve vzácné časové shodě se právě minulý týden na zkušebním okruhu v Cerhenicích nacházel vůz Apee 19-70 002, přivezený z dílen plzeňské firmy MOVO, kde se podroboval kompletní opravě. Podle předběžných informací mají provedené změny skoro stejný rozsah, jako v případě trnavské rekonstrukce. Také tento vůz dostal nový lak, jenž se ovšem od svého modernizovaného kolegy liší v provedení barvy střechy (bílá jako podokení pruh) a také v celočerveném lakování čela. Vůz dostal kromě klimatizace a zásuvek na 230V také nové vakuové WC, jejichž instalace si vyžádala odstranění a zaslepení původních oken.
Zdroj: ŽelPage
Fotografie © Richard Sabela, Vilém Bodlák

Pro me tedy je - ve stavajici ekonomicke situaci CD bych vyhodil kazdeho, kdo by v podniku timto zpusobem chtel plytvat penezi.
Jde snad o nové nátěry, ty by měly mít nějakou logiku, takže žádné extra náklady (spíš naopak, nemuselo by se nakupovat tolik barev)
Tim kocim s timto nudnym tematem o barve vagonu a ne jeho obsahu.
V tom případě je nudný celý článek, protože ten se také zabývá především exteriérem.
ČD by však měly používat nějakou předem daefinovanou barevnou paletu a styl s logikou evokující hodnoty, které o sobě chce společnost vysílat.
Tak jestli je toto lek, u ZSSK to moc nepusobi. Bud tedy buduji svoji CI spatne nebo je blbost.
Ja volim to druhe a hlasim, ze CD nejaka stejna barva k nicemu nepomuze, pokud budou dodavat stale tytez spatne sluzby za stale vyssi ceny atp. atp. Kazdy tu vi, za co jsou kritozovani, ale CI to neni.
Jaký pozitivní přínos by mělo pro ČD, pokud by 40 let staré křápy i úplně nové vozy natřely do jednoho unifiku? To opravdu není žádný problém zdůvodnit.
Pro me tedy je - ve stavajici ekonomicke situaci CD bych vyhodil kazdeho, kdo by v podniku timto zpusobem chtel plytvat penezi.
Tim kocim s timto nudnym tematem o barve vagonu a ne jeho obsahu.
Tak to ani omylem. Pokud by to byly různé produkty, pak by se odlišovaly přinejmenším tou cenou, a pak také možností výběru. Navíc připomínám, že vlak sám o sobě není produkt, to je matení pojmů. Zrovna tak není produktem třeba tiskárna, ale kniha.
Z toho Broumova do Týniště člověk moc na výběr nemá, ať už má potřeby jakékoli. Na druhou stranu pro cestu Brno->Třebová zvolí jen bĺázen kombinaci Os+Os s přestupem v Letovicích. Takže žádná diverzifikace se nekoná, cena je vždy stejná (pouze s výjimkou pendolina, tam je skutečně jiná identifikace na místě, i když kvalitou nedosahuje ani toho EC DB).
Jaký pozitivní přínos by mělo pro ČD, pokud by 40 let staré křápy i úplně nové vozy natřely do jednoho unifiku? To opravdu není žádný problém zdůvodnit. Leccos jsem už napsal, jistými výhodami je zvýšení přiřazení dvojice značka--produkt u veřejnosti, zvýšení vnímané důvěryhodnosti společnosti a v konkrétním případě ČD také nezanedbatelné přetržení asociací na dobu komunismu.
Je jedno, zdali vás corporate identity zajímá nebo ne, prostě na vás působí (a možná působí o to víc, když si ji neuvědomujete).
Zkuste si to sami:
Jakou barvu mají busy SA?
Jakou barvu mají busy Tourbusu?
Jakou barvu mají busy Osnada?
To všechno jsou srovnatelné společnosti, a teď ještě poslední otázku:
Kterou z těchto značek byste chtěli vlastnit (pouze značku, žádný hmotný majetek)?
Railpic:
Prací prášek je konečný produkt, ČD neprodávají vlaky, ale službu -- přepravu. Vlaky jsou tedy součástí samotných ČD, nikoli jejich produktem. Barva obalu je věcí marketingu, ta může být křiklavá a lišit se kus od kusu.
Propagační tiskoviny, web, uniformy, cedule a také ty vlaky, tedy to, co tvoří samotné ČD, by však měly používat nějakou předem daefinovanou barevnou paletu a styl s logikou evokující hodnoty, které o sobě chce společnost vysílat. Protože to jsou střípky, z nichž se skládá obraz každého podniku u veřejnosti, a právě ten nemá ČD nejlepší.
A byť ČD fungují v nějakých historicko-ekonomicko-společenských souvislostech a spoustu negativního zdědily, zvětšovat rozdíl v poskytovaných službách je ta nejpitomější strategie, která BFU-cestujícího jen znechutí.
Barva: No regosky jsou fakt jak z lunaparku. A CD aspon neni krvave jako u nasich sousedu. Ukazuje to ze Cesi jsou vice free :) Ale ty vagony vypadaji jak kopie Slovenskych vagonu a krom toho zelena lepe pusoby na cloveka nez ohnive barvy cervene.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.


















