Praha - Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda dává do pohybu změny, na jejichž konci by mohly být miliardové zakázky na nové vlaky. Na jedné straně se snaží přesvědčit kraje, aby aktivně přispívaly na nová vozidla, na straně druhé se blýská na lepší časy i přímo v rozpočtu největšího českého dopravce - byl totiž schválen záměr odprodeje státního majetku v hodnotě 12 mld. Kč v rámci převodu kompetencí v oblasti správy železniční infrastruktury. Takto získané finance poslouží na nákup nových vozidel pro ČD. České dráhy by přitom podle vedení společnosti potřebovaly na nové osobní vagony a lokomotivy 20 miliard ročně, přičemž v současnosti se na tyto investice utratí pouze 3 miliardy za rok.
Výzva pro kraje: nové vlaky jsou společným zájmem
Do konce roka chce mít vedení drah hotovou studii zaměřenou na otázku, kde by se nová vozidla nejvíc vyplatila; už nyní ale usiluje o to aby kraje začaly aktivně přispívat na nová vozidla pro regionální spoje. "Řada krajů chce lepší kvalitu a jsou ochotny si za to připlatit," vysvětluje Žaluda. Příkladem může být nabídka jednotek Desiro pro vybrané spoje v Plzeňském kraji, která b se navíc v dohledné době mohla rozšíŕit i na jiné regiony ČR. Není přitom vyloučeno ani najímání soukromých dopravců pod hlavičkou ČD na konkrétní tratě, budou-li disponovat kvalitními vozidly.
Na obzoru dvanáct miliard z odprodeje infrastruktury ve vlastnictví ČD
Nové vedení ČD se ovšem snaží dosáhnout větší podporu státu i pro ostatní segmenty osobní železniční dopravy, včetně dálkových spojů. Jednou z možností financování těchto nákupů budou peníze získané z odprodeje majetku do vlastnictví Správy železničních dopravní cesty. Stát v rámci ukončení dlouhodobého dělení někdějších státních drah, pokrývajících všechny aspekty železniční dopravy, odkoupí od ČD majetek v hodnotě 12 miliard a tyto peníze budou ve smlouvě účelově vázány právě na investice do vozového parku. Od Českých drah se tak do správy SŽDC přesune také část zaměstnanců, včetně drážních hasičů a zaměstnanců Správy železniční energetiky nebo Technické ústředny železnice.
Investované peníze budou pocházet z dividend elektrárenského gigantu ČEZ, z nichž 15 miliard je určeno pro Státní fond dopravní infrastruktury. Odtud již nebude problém čerpat prostředky právě na odkup majetku ČD. Celou transakci schválil 23. dubna 2008 Senát Parlamentu České republiky jako změnu zákona, upravujícího vzájemné postavení ČD a SŽDC v provozování železniční dopravy.
Stát odkoupí majetek, který už vlastní
Během celé operace bude vlastně stát obchodovat sám se sebou: důvodem jsou obavy, že případnou přímou dotaci by mohla napadnout Evropská komise v rámci dohledu nad hospodářskou soutěží. Ačkoli totiž České dráhy jsou ve vlastnictví státu, nejsou státním podnikem, nýbrž akciovou společností, a tedy i jedním z aktérů na trhu železniční dopravy. Ve své stávající podobě bude celá transakce tudíž v naprostém pořádku, pokud státní podnik SŽDC odkoupí od ČD majetek, který by dráhy jakožto akciová společnost stejně nemohly na státní podnik bezplatně převést.
Letos do vozového parku minimálně 3,6 miliardy
Podle podnikatelského plánu pro rok 2008 hodlají do modernizací vozového parku investovat dráhy letos celkem 3,6 miliardy korun. Mezi plánovanými nákupy budou nová i modernizovaná vozidla, stejně jako několik prototypů. jejichž sériové dodávky by měly pokračovat v dalších letech. Větší část, 2,4 miliardy, chce dopravce investovat ze svých zdrojů, do nichž nově výrazně přispěje zmiňovaný prodej. Zbytek by měl pokrýt úvěr od konsorcia Eurofima, sdružující evropské železniční společnosti, nebo státní dotace v rámci Programu na obnovu železničních vozidel. Ředitel Žaluda by podle vlastních slov přitom rád upřednostnil české výrobce, například Škodu Plzeň, která koupila před třemi lety ČKD Vagonku a zájem projevila i o šumperskou společnost Pars Nova. Tyto podniky ovšem dodávají hlavně vlaky na regionální tratě; vozy pro rychlíky a dálkovou dopravu nenabízejí a ani to nemají v plánu. Vhodná vozidla ale vyrábí například Siemens Kolejová vozidla v pražském Zličíně.

Nechápu smysl této věty - před jakým časem. Vysvětlení jsem nenašel ani v odkazech.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.











