..: Dráhy dostanou miliardy na obnovu vozového parku :..

Ilustrační obrázekPraha - Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda dává do pohybu změny, na jejichž konci by mohly být miliardové zakázky na nové vlaky. Na jedné straně se snaží přesvědčit kraje, aby aktivně přispívaly na nová vozidla, na straně druhé se blýská na lepší časy i přímo v rozpočtu největšího českého dopravce - byl totiž schválen záměr odprodeje státního majetku v hodnotě 12 mld. Kč v rámci převodu kompetencí v oblasti správy železniční infrastruktury. Takto získané finance poslouží na nákup nových vozidel pro ČD. České dráhy by přitom podle vedení společnosti potřebovaly na nové osobní vagony a lokomotivy 20 miliard ročně, přičemž v současnosti se na tyto investice utratí pouze 3 miliardy za rok.

Výzva pro kraje: nové vlaky jsou společným zájmem

Do konce roka chce mít vedení drah hotovou studii zaměřenou na otázku, kde by se nová vozidla nejvíc vyplatila; už nyní ale usiluje o to aby kraje začaly aktivně přispívat na nová vozidla pro regionální spoje. "Řada krajů chce lepší kvalitu a jsou ochotny si za to připlatit," vysvětluje Žaluda. Příkladem může být nabídka jednotek Desiro pro vybrané spoje v Plzeňském kraji, která b se navíc v dohledné době mohla rozšíŕit i na jiné regiony ČR. Není přitom vyloučeno ani najímání soukromých dopravců pod hlavičkou ČD na konkrétní tratě, budou-li disponovat kvalitními vozidly.

Na obzoru dvanáct miliard z odprodeje infrastruktury ve vlastnictví ČD

Ilustrační obrázekNové vedení ČD se ovšem snaží dosáhnout větší podporu státu i pro ostatní segmenty osobní železniční dopravy, včetně dálkových spojů. Jednou z možností financování těchto nákupů budou peníze získané z odprodeje majetku do vlastnictví Správy železničních dopravní cesty. Stát v rámci ukončení dlouhodobého dělení někdějších státních drah, pokrývajících všechny aspekty železniční dopravy, odkoupí od ČD majetek v hodnotě 12 miliard a tyto peníze budou ve smlouvě účelově vázány právě na investice do vozového parku. Od Českých drah se tak do správy SŽDC přesune také část zaměstnanců, včetně drážních hasičů a zaměstnanců Správy železniční energetiky nebo Technické ústředny železnice.

Investované peníze budou pocházet z dividend elektrárenského gigantu ČEZ, z nichž 15 miliard je určeno pro Státní fond dopravní infrastruktury. Odtud již nebude problém čerpat prostředky právě na odkup majetku ČD. Celou transakci schválil 23. dubna 2008 Senát Parlamentu České republiky jako změnu zákona, upravujícího vzájemné postavení ČD a SŽDC v provozování železniční dopravy.

Stát odkoupí majetek, který už vlastní

Během celé operace bude vlastně stát obchodovat sám se sebou: důvodem jsou obavy, že případnou přímou dotaci by mohla napadnout Evropská komise v rámci dohledu nad hospodářskou soutěží. Ačkoli totiž České dráhy jsou ve vlastnictví státu, nejsou státním podnikem, nýbrž akciovou společností, a tedy i jedním z aktérů na trhu železniční dopravy. Ve své stávající podobě bude celá transakce tudíž v naprostém pořádku, pokud státní podnik SŽDC odkoupí od ČD majetek, který by dráhy jakožto akciová společnost stejně nemohly na státní podnik bezplatně převést.

Letos do vozového parku minimálně 3,6 miliardy

Ilustrační obrázekPodle podnikatelského plánu pro rok 2008 hodlají do modernizací vozového parku investovat dráhy letos celkem 3,6 miliardy korun. Mezi plánovanými nákupy budou nová i modernizovaná vozidla, stejně jako několik prototypů. jejichž sériové dodávky by měly pokračovat v dalších letech. Větší část, 2,4 miliardy, chce dopravce investovat ze svých zdrojů, do nichž nově výrazně přispěje zmiňovaný prodej. Zbytek by měl pokrýt úvěr od konsorcia Eurofima, sdružující evropské železniční společnosti, nebo státní dotace v rámci Programu na obnovu železničních vozidel. Ředitel Žaluda by podle vlastních slov přitom rád upřednostnil české výrobce, například Škodu Plzeň, která koupila před třemi lety ČKD Vagonku a zájem projevila i o šumperskou společnost Pars Nova. Tyto podniky ovšem dodávají hlavně vlaky na regionální tratě; vozy pro rychlíky a dálkovou dopravu nenabízejí a ani to nemají v plánu. Vhodná vozidla ale vyrábí například Siemens Kolejová vozidla v pražském Zličíně.

zdroj: iHNed.cz, Aktuálně


JiříK. | 24.4.2008 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 ... 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
26.04.2008 (0:20)  
M: ano ten primer s pekarnama chapu. Je to z tohoto hlediska problem a proto jsem zastancem nazoru, ze by mel stat rici: "Podnikani na zeleznici v oosobni doprave? Velky kulovy!". A nechat to ve statnich roukou jako je tomu napr. u DB. Konkurenci budou delat autobusy, coz delaji.

Mimochode, CEZ je taky statni a nikdo si s tim hlavu nedela. A vscihni jim platime stejne tak - ale v cene elektriny.
registrovaný uživatel Horác  mail  
26.04.2008 (0:13)  
No, je to těžký... Nicméně, já nevěřím, že z té černé díry jménem "ČD" bude někdy v (mé blízké) budoucnosti alespoň přibližně transparentní podnik, jako jsou jiné - zde již zmiňované - státní podniky DB, či snad dokonce SBB... Lze si jen vzpomenout na jejich ohavný boj s "konkurencí" (tuším v libereckém kraji), o němž není pochyb, že ho získali jen pomocí dumpingových cen. Není ani moc pravda, že ČD mají malé dotace (myšleno celkově). Za podobnou cenu by byli jistě ochotni jezdit i jiní a jinak (kvalitnějc!) - je to o efektivitě...
Problěm je v hospodárnosti uvnitř ČD. A tomuhle podniku dát 12 mld, ať si za ně něco koupí?
Chápu, že vozový park národního železničního doprvace se řešit musí, ale asi bych měl o ty peníze strach...
Jsem však optimista a věřím, že jednou ČD budou kvalitním, férovým a průhledným podnikem. :-)
registrovaný uživatel sAd 
25.04.2008 (23:17)  
M: Viditelně nechápete rozdíl mezi státním podnikem/organizací a akciovou společností...
registrovaný uživatel M 
25.04.2008 (22:31)  
Ne, nema...
Stejne jako CD jsou to ale statni zamestnanci, zijou ze statnich penez a jsou "vlastneni" statem. Jiste podobnosti tam myslim jsou. Obzvlast pokud jde o ty argumenty, proc by mel stat do CD investovat a chranit je
registrovaný uživatel barguzin  mail  
25.04.2008 (20:35)  
M: Česká polícia teda podľa toho, čo si použil ako príklad má ako prvá na svete štatút obchodnej spoločnosti vo vlastníctve štátu?
.
To čo je predmetom tohto článku, je vlastne aj ďalším krokom transformácie, ak som problematike dobre porozumel, pretože časť majetku a zamestnancov ČD prejdú do inej organizácie, takže sa ČD opäť o čosi scvrkne - tým sa viac sprehľadnia finančné toky ČD. Neviem ako transparentne zaobchádza táto organizácia s dotáciami, ale ak sa využije tých ÚČELOVO VIAZANÝCH 12mld. na spomínaný účel transparentne a efektívne, je to v prospech cestujúceho.
.
Predchádzajúcim príspevkom som sa nezaoberal kvalitou podnikateľského prostredia v oblasti železníc (ta má byť riešená transformáciou), ale komfortom cestujúceho.
registrovaný uživatel happy 
25.04.2008 (19:02)  
Hle,nový generální ředitel a najednou se zdá,že se snad i dočkáme :).Jinak je potřeba na jednu stranu pomoc státu a na druhou stranu,aby si kraje konečně uvědomily,že jde o partnerství a snažily se vhodným objednáváním spojů motivovat lidi k cestě vlakem.Jinak 12 mld zase není tolik,když vezmu v potaz,že to na nás stát trhne za chvilku na DPH či něčem jiném.Ekologie holt není zadarmo.
25.04.2008 (18:40)  
M: ČD mají konkurenci především v silniční dopravě.
registrovaný uživatel M 
25.04.2008 (18:09)  
JOHNZ - z meho pohledu jde hlavne o to, ze ted neni niceho, co by CD tlacilo k lepsim vykonum. Abych tak rekl, je to olympijska disciplina, kde startuje jediny atlet (protoze ostatnim v podstate neni umozneno zavodit) a ackoliv se sotva dobelha do cile, tak ziska zlatou medaili. A za ctyri roky zase...

Pokud jde o ty tvoje obavy, tak nekolikrat jsem uz odpovedel systemem IDS JMK. Pouzijes treba 4 rozne spolecnosti a stejne mas jeden listek (a stejne jednotlive spoje navazuji - dokonce lepe nez v ramci CD samotnych - viz Ostrava-Svinov). Miroslav Zikmund by te mohl zaplavit svycarskym modelem. Proste tenhle argument neberu, je to spis vymluva CD jak "to okecat"...
registrovaný uživatel Fauny  mail  
25.04.2008 (17:31)  
Tak dráhám nedáme nic a budem ještě dalších 40 let jezdit v béčkách a čekat až nás spasí pan Jančura se žlutými vlaky!
25.04.2008 (16:08)  
Georgo : to je právě ten vtip.
Železnice Desná není provozovatelem drážní dopravy, ani vlastníkem kolejových vozidel.
"Železnice Desná" je jenom jméno, právnická osoba tohoto jména není v obchodním rejstříku zapsána.
Vlastníkem dráhy i kolejových vozidel je právnická osoba "Svazek obcí údolí Desné", ta však nemá licenci k provozování drážní dopravy, tudíž jako dopravce tam působí společnost Connex Morava mající licenci.

Maverick : kteří ostatní podnikatelé na železnici ? Oni existují nějací "ostatní" podnikatelé v osobní dopravě, kteří potřebují obnovit zastaralý park kolejových vozidel, především klasické vozy ?

Stále se hovoří o podnikatelích v železniční dopravě osob (kterým je bráněno v podnikání), ale vyjma Viamontu a OKD jezdících s pronajatýmy vozidly od ČD, resp. Vogtlandbahn a JHMD či Railtrans s.r.o. tady nikdo nepodniká.
Od účinnosti zákona 266/1994 Sb.. o dráhách uplynulo dost času k tomu, aby si nějaký podnikatel obstaral vozidla vhodná k použití na českých kolejích a začal podnikat. Jediným kdo se to alespoň pokusil byla společnost Railtrans s.r.o. projektem RT EX.
  1 2 3 4 5 6 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko