..: Dráhy dostanou miliardy na obnovu vozového parku :..

Ilustrační obrázekPraha - Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda dává do pohybu změny, na jejichž konci by mohly být miliardové zakázky na nové vlaky. Na jedné straně se snaží přesvědčit kraje, aby aktivně přispívaly na nová vozidla, na straně druhé se blýská na lepší časy i přímo v rozpočtu největšího českého dopravce - byl totiž schválen záměr odprodeje státního majetku v hodnotě 12 mld. Kč v rámci převodu kompetencí v oblasti správy železniční infrastruktury. Takto získané finance poslouží na nákup nových vozidel pro ČD. České dráhy by přitom podle vedení společnosti potřebovaly na nové osobní vagony a lokomotivy 20 miliard ročně, přičemž v současnosti se na tyto investice utratí pouze 3 miliardy za rok.

Výzva pro kraje: nové vlaky jsou společným zájmem

Do konce roka chce mít vedení drah hotovou studii zaměřenou na otázku, kde by se nová vozidla nejvíc vyplatila; už nyní ale usiluje o to aby kraje začaly aktivně přispívat na nová vozidla pro regionální spoje. "Řada krajů chce lepší kvalitu a jsou ochotny si za to připlatit," vysvětluje Žaluda. Příkladem může být nabídka jednotek Desiro pro vybrané spoje v Plzeňském kraji, která b se navíc v dohledné době mohla rozšíŕit i na jiné regiony ČR. Není přitom vyloučeno ani najímání soukromých dopravců pod hlavičkou ČD na konkrétní tratě, budou-li disponovat kvalitními vozidly.

Na obzoru dvanáct miliard z odprodeje infrastruktury ve vlastnictví ČD

Ilustrační obrázekNové vedení ČD se ovšem snaží dosáhnout větší podporu státu i pro ostatní segmenty osobní železniční dopravy, včetně dálkových spojů. Jednou z možností financování těchto nákupů budou peníze získané z odprodeje majetku do vlastnictví Správy železničních dopravní cesty. Stát v rámci ukončení dlouhodobého dělení někdějších státních drah, pokrývajících všechny aspekty železniční dopravy, odkoupí od ČD majetek v hodnotě 12 miliard a tyto peníze budou ve smlouvě účelově vázány právě na investice do vozového parku. Od Českých drah se tak do správy SŽDC přesune také část zaměstnanců, včetně drážních hasičů a zaměstnanců Správy železniční energetiky nebo Technické ústředny železnice.

Investované peníze budou pocházet z dividend elektrárenského gigantu ČEZ, z nichž 15 miliard je určeno pro Státní fond dopravní infrastruktury. Odtud již nebude problém čerpat prostředky právě na odkup majetku ČD. Celou transakci schválil 23. dubna 2008 Senát Parlamentu České republiky jako změnu zákona, upravujícího vzájemné postavení ČD a SŽDC v provozování železniční dopravy.

Stát odkoupí majetek, který už vlastní

Během celé operace bude vlastně stát obchodovat sám se sebou: důvodem jsou obavy, že případnou přímou dotaci by mohla napadnout Evropská komise v rámci dohledu nad hospodářskou soutěží. Ačkoli totiž České dráhy jsou ve vlastnictví státu, nejsou státním podnikem, nýbrž akciovou společností, a tedy i jedním z aktérů na trhu železniční dopravy. Ve své stávající podobě bude celá transakce tudíž v naprostém pořádku, pokud státní podnik SŽDC odkoupí od ČD majetek, který by dráhy jakožto akciová společnost stejně nemohly na státní podnik bezplatně převést.

Letos do vozového parku minimálně 3,6 miliardy

Ilustrační obrázekPodle podnikatelského plánu pro rok 2008 hodlají do modernizací vozového parku investovat dráhy letos celkem 3,6 miliardy korun. Mezi plánovanými nákupy budou nová i modernizovaná vozidla, stejně jako několik prototypů. jejichž sériové dodávky by měly pokračovat v dalších letech. Větší část, 2,4 miliardy, chce dopravce investovat ze svých zdrojů, do nichž nově výrazně přispěje zmiňovaný prodej. Zbytek by měl pokrýt úvěr od konsorcia Eurofima, sdružující evropské železniční společnosti, nebo státní dotace v rámci Programu na obnovu železničních vozidel. Ředitel Žaluda by podle vlastních slov přitom rád upřednostnil české výrobce, například Škodu Plzeň, která koupila před třemi lety ČKD Vagonku a zájem projevila i o šumperskou společnost Pars Nova. Tyto podniky ovšem dodávají hlavně vlaky na regionální tratě; vozy pro rychlíky a dálkovou dopravu nenabízejí a ani to nemají v plánu. Vhodná vozidla ale vyrábí například Siemens Kolejová vozidla v pražském Zličíně.

zdroj: iHNed.cz, Aktuálně


JiříK. | 24.4.2008 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel JOHNZ 
25.04.2008 (15:23)  
M: A kto mi (bokom - akokolvek som Slovak, patrim medzi ceskych danovych poplatnikov) zaruci, ze ak tie "aj moje" peniaze dostanu sukromnici, bude vysledna dopravna obsluznost lepsia? Budu sa sukromnici schopni skoordinovat tak aby vytvorili nejaku siet dopravnej obsluznosti? Ako bude vyzerat tarif? Budem si na jednu cestu kupovat tolko listkov, kolko je dopravcov? Nevykaslu sa na to pri prvych naznakoch problemov a neodvezu si vozidla do zahranicia? V Polsku v Gdanskom vojvodstve zverili ZDO Arrive a doteraz (pol roka) sa im nedari nastolit ani len to co tam robili PKP. Na Slovensku sa BRKS udrzala cosi vyse stvrt roka. Viamont pri prvych naznakoch nedostatku financii sa zacal vyhrazat nasadenim 810 ... Su naozaj sukromnici lepsi, poctivejsi a svedomitejsi ako CD?
registrovaný uživatel M 
25.04.2008 (13:21)  
Drahy Louisi, nemas pocit, ze jedna cast tveho prispevku je v prikrem rozsporu s casti druhou? Prave ze vse neni vsech, tak kdyz uz neco povinne platim (aniz bych to chtel vyuzit), tak prinejmensim muzu zadat, aby to, co odvedu, nebylo vyhozeno do cerne diry a aby to bylo vyuzito pokud mozno co nejefektivneji.

PS: Jak placeni dani souvisi s tim, ze rohliky nebudou stat milion? Jakoze nekomunisticky stat zaridi, ze cena rohliku bude limitovana? Jak, jakymi prostredky?

PPS: Stat je jednoznacne nejhorsi hospodar. Vzdy a vsude (zkusme napriklad srovnat "nasazeni" pracovniku na uradech a na obdobnych mistech v soukrome sfere). Proto akceptovat stat jako pravnickou osobu a soucasne hlasat, ze komunismus je za nami. No, silna slova to jsou:-)
25.04.2008 (13:04)  
Johnz, petrák, barguzin - Přesně tak jak to říkáte tak to vidím já, a přeji novému řediteli Dráhy hodně štěstí a úspěchu při zlepšování společnosti.
25.04.2008 (11:49)  
M a spol.: Lidi probuďte se, komunismus a doba, kdy "vše bylo všech" skončila. Mínění, že co je státní, je i moje, protože si platím daně je přinejmenším vtipná. Daně si platím, abych měl zajištěnou bezpečnost, zajištěné služby dopravu, možnost nechat se ošetřit, jisotu, že mě houska nebude stát milion, atd. Platím to státu, kterej mi za to poskytne určité služby. Ale to neznamená, že ten stát patří lidem, stát je samostatná právnická osoba. Pokud nechcete platit tomuhle státu daně, můžete se odstěhovat, "za lepším", nikdo tu už není držený v okovech.
Jinak oni v jiných zemích jsou, "světe div se", taky státní železnice a lidi remtají naopak ve chvíli, kidy je chtějí zprivatizovat. A to že jsou tam taky soukromníci - no jo, ale ti soukromníci jsou, např. v Německu staré tradičníé zemské společnosti, kteří se rozvíjí dlouho a ve spolupráci s DB. Samozřejmě, že jsou tam taky výběrová řízení-některá vyhrajou DB, jiná soukromník (at už zemskej, nebo Ariva, Veolia, atd.). Ale výběrová řízení se nevyhlašujou každej měsíc a na každou trat, jak si to tady někteří lidi představujou.
registrovaný uživatel Web 
25.04.2008 (9:23)  
JPetrák: Jak? Přes platby za služby snad, ne? Jinak fakt žádná konkurence na železnici nikdy nebude. Jak byste chtěl konkurovat někomu, kdo v soutěži nabídne o půlku nižší dotace a dvojnásobek mu pak "nějak zašmelej".

Pokud podporujete tohle, říkáte že výběrová řízení (všeobecně, nejen na železnici) jsou zbytečná. Je to opravdu tak?

Buďto si přestaňme hrát na pravici a nechme všechno jezdit ČD a posílejme jim prostě o co si řeknou, nebo plaťme za služby a dělejme VŘ, nic mezi nefunguje.
registrovaný uživatel M 
25.04.2008 (9:23)  
barguzin - zajimat by ho to melo prave proto, ze stat neni podnikatelem. Naopak, mel by byt ochrancem podnikatelskeho prostredi...

Kdyby "nam" to melo byt jedno, tak az te bezduvodne napadne policajt (pozn.: opravdu bezduvodne, nemyslim, ze do nej budes kopat a delat na tom politickou karieru), tak by nam melo byt jedno, ze zavrou tebe, protoze policajt je vlastne taky takova statni firma (tj. nas vsech) a je prece jasny, ze soudy (jina statni firma) budou chranit svoje (nase) zajmy a proto nezavrou cajta, ale tebe a bude to naprosto v poradku...
registrovaný uživatel M 
25.04.2008 (9:19)  
Anri - dobry a ted si to sami predstav z pozice nekoho, kdo na tomhle trhu podnika. Nejenze on nedostane nic, ale jeste ke vsemu ty dotace pro konkrenci plati ze svych dani.
Zhruba jako bys mel pekarnu na male visce a z dani, ktere se te visce prerozdeli a na kterych mas velkou zasluhu ty (jina firma v te obci neni) radni postavi jinou pekarnu, ktera te polozi. Dobra predstava, ze? Co vysvetlis svym zamestnancum? Ze byli moc dobri, proto on platil velke dane a proto obec muze postavit druhou pekarnu?

Ano, z pohledu zamestnance s nulovou zodpovednosti za cokoliv nebo z pohledu studentika, pripade nezamestnaneho jiste plati, ze cim vic stat dava, tim lepe a je jedno, z ceho, protoze z moje evidentne ne. O tom zadna:-)
registrovaný uživatel barguzin  mail  
25.04.2008 (9:19)  
Nechápem, prečo by cestujúceho mali trápiť podobné ekonomické úvahy, keď sa musí voziť v starých a nevykúrených vagónoch. Potrebujú ČD nové vozidlá? Potrebujú, pretože vek stoviek vozňov presahuje niekoľko desaťročí. Čo je potom zlé na tom, ak chce štát konečne vo výraznejšej miere zlepšiť technický stav organizácie, ktorej primárnym účelom je realizácia služieb vo verejnom záujme?
registrovaný uživatel kubam 
25.04.2008 (8:11)  
Josef Petrák: mě se zdá, jakoby si tu někteří museli prostě stěžovat na všechno a vždycky...takový "oportunisti"....takže já souhlasím:-)
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
25.04.2008 (8:02)  
JOHNZ, Josef Petrak: Presne tak.

xyz: a co takhle zkusit pochopit, ze vlastnim firmu, ktera ma zastarale monitory, protoze jsem ji 40 let nefinancoval a jen jsem si z ni bral. Ted to chci napravit, protoze se mi zmenili priority.
Na uctu mam penize a tak ji ty monitory koupim. Samozrejme bez ohledu na konkureci, ktera si monitory uz koupila a taky mi neprispela.
  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko