Praha - Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda dává do pohybu změny, na jejichž konci by mohly být miliardové zakázky na nové vlaky. Na jedné straně se snaží přesvědčit kraje, aby aktivně přispívaly na nová vozidla, na straně druhé se blýská na lepší časy i přímo v rozpočtu největšího českého dopravce - byl totiž schválen záměr odprodeje státního majetku v hodnotě 12 mld. Kč v rámci převodu kompetencí v oblasti správy železniční infrastruktury. Takto získané finance poslouží na nákup nových vozidel pro ČD. České dráhy by přitom podle vedení společnosti potřebovaly na nové osobní vagony a lokomotivy 20 miliard ročně, přičemž v současnosti se na tyto investice utratí pouze 3 miliardy za rok.
Výzva pro kraje: nové vlaky jsou společným zájmem
Do konce roka chce mít vedení drah hotovou studii zaměřenou na otázku, kde by se nová vozidla nejvíc vyplatila; už nyní ale usiluje o to aby kraje začaly aktivně přispívat na nová vozidla pro regionální spoje. "Řada krajů chce lepší kvalitu a jsou ochotny si za to připlatit," vysvětluje Žaluda. Příkladem může být nabídka jednotek Desiro pro vybrané spoje v Plzeňském kraji, která b se navíc v dohledné době mohla rozšíŕit i na jiné regiony ČR. Není přitom vyloučeno ani najímání soukromých dopravců pod hlavičkou ČD na konkrétní tratě, budou-li disponovat kvalitními vozidly.
Na obzoru dvanáct miliard z odprodeje infrastruktury ve vlastnictví ČD
Nové vedení ČD se ovšem snaží dosáhnout větší podporu státu i pro ostatní segmenty osobní železniční dopravy, včetně dálkových spojů. Jednou z možností financování těchto nákupů budou peníze získané z odprodeje majetku do vlastnictví Správy železničních dopravní cesty. Stát v rámci ukončení dlouhodobého dělení někdějších státních drah, pokrývajících všechny aspekty železniční dopravy, odkoupí od ČD majetek v hodnotě 12 miliard a tyto peníze budou ve smlouvě účelově vázány právě na investice do vozového parku. Od Českých drah se tak do správy SŽDC přesune také část zaměstnanců, včetně drážních hasičů a zaměstnanců Správy železniční energetiky nebo Technické ústředny železnice.
Investované peníze budou pocházet z dividend elektrárenského gigantu ČEZ, z nichž 15 miliard je určeno pro Státní fond dopravní infrastruktury. Odtud již nebude problém čerpat prostředky právě na odkup majetku ČD. Celou transakci schválil 23. dubna 2008 Senát Parlamentu České republiky jako změnu zákona, upravujícího vzájemné postavení ČD a SŽDC v provozování železniční dopravy.
Stát odkoupí majetek, který už vlastní
Během celé operace bude vlastně stát obchodovat sám se sebou: důvodem jsou obavy, že případnou přímou dotaci by mohla napadnout Evropská komise v rámci dohledu nad hospodářskou soutěží. Ačkoli totiž České dráhy jsou ve vlastnictví státu, nejsou státním podnikem, nýbrž akciovou společností, a tedy i jedním z aktérů na trhu železniční dopravy. Ve své stávající podobě bude celá transakce tudíž v naprostém pořádku, pokud státní podnik SŽDC odkoupí od ČD majetek, který by dráhy jakožto akciová společnost stejně nemohly na státní podnik bezplatně převést.
Letos do vozového parku minimálně 3,6 miliardy
Podle podnikatelského plánu pro rok 2008 hodlají do modernizací vozového parku investovat dráhy letos celkem 3,6 miliardy korun. Mezi plánovanými nákupy budou nová i modernizovaná vozidla, stejně jako několik prototypů. jejichž sériové dodávky by měly pokračovat v dalších letech. Větší část, 2,4 miliardy, chce dopravce investovat ze svých zdrojů, do nichž nově výrazně přispěje zmiňovaný prodej. Zbytek by měl pokrýt úvěr od konsorcia Eurofima, sdružující evropské železniční společnosti, nebo státní dotace v rámci Programu na obnovu železničních vozidel. Ředitel Žaluda by podle vlastních slov přitom rád upřednostnil české výrobce, například Škodu Plzeň, která koupila před třemi lety ČKD Vagonku a zájem projevila i o šumperskou společnost Pars Nova. Tyto podniky ovšem dodávají hlavně vlaky na regionální tratě; vozy pro rychlíky a dálkovou dopravu nenabízejí a ani to nemají v plánu. Vhodná vozidla ale vyrábí například Siemens Kolejová vozidla v pražském Zličíně.

PS: Jak placeni dani souvisi s tim, ze rohliky nebudou stat milion? Jakoze nekomunisticky stat zaridi, ze cena rohliku bude limitovana? Jak, jakymi prostredky?
PPS: Stat je jednoznacne nejhorsi hospodar. Vzdy a vsude (zkusme napriklad srovnat "nasazeni" pracovniku na uradech a na obdobnych mistech v soukrome sfere). Proto akceptovat stat jako pravnickou osobu a soucasne hlasat, ze komunismus je za nami. No, silna slova to jsou:-)
Jinak oni v jiných zemích jsou, "světe div se", taky státní železnice a lidi remtají naopak ve chvíli, kidy je chtějí zprivatizovat. A to že jsou tam taky soukromníci - no jo, ale ti soukromníci jsou, např. v Německu staré tradičníé zemské společnosti, kteří se rozvíjí dlouho a ve spolupráci s DB. Samozřejmě, že jsou tam taky výběrová řízení-některá vyhrajou DB, jiná soukromník (at už zemskej, nebo Ariva, Veolia, atd.). Ale výběrová řízení se nevyhlašujou každej měsíc a na každou trat, jak si to tady někteří lidi představujou.
Pokud podporujete tohle, říkáte že výběrová řízení (všeobecně, nejen na železnici) jsou zbytečná. Je to opravdu tak?
Buďto si přestaňme hrát na pravici a nechme všechno jezdit ČD a posílejme jim prostě o co si řeknou, nebo plaťme za služby a dělejme VŘ, nic mezi nefunguje.
Kdyby "nam" to melo byt jedno, tak az te bezduvodne napadne policajt (pozn.: opravdu bezduvodne, nemyslim, ze do nej budes kopat a delat na tom politickou karieru), tak by nam melo byt jedno, ze zavrou tebe, protoze policajt je vlastne taky takova statni firma (tj. nas vsech) a je prece jasny, ze soudy (jina statni firma) budou chranit svoje (nase) zajmy a proto nezavrou cajta, ale tebe a bude to naprosto v poradku...
Zhruba jako bys mel pekarnu na male visce a z dani, ktere se te visce prerozdeli a na kterych mas velkou zasluhu ty (jina firma v te obci neni) radni postavi jinou pekarnu, ktera te polozi. Dobra predstava, ze? Co vysvetlis svym zamestnancum? Ze byli moc dobri, proto on platil velke dane a proto obec muze postavit druhou pekarnu?
Ano, z pohledu zamestnance s nulovou zodpovednosti za cokoliv nebo z pohledu studentika, pripade nezamestnaneho jiste plati, ze cim vic stat dava, tim lepe a je jedno, z ceho, protoze z moje evidentne ne. O tom zadna:-)
xyz: a co takhle zkusit pochopit, ze vlastnim firmu, ktera ma zastarale monitory, protoze jsem ji 40 let nefinancoval a jen jsem si z ni bral. Ted to chci napravit, protoze se mi zmenili priority.
Na uctu mam penize a tak ji ty monitory koupim. Samozrejme bez ohledu na konkureci, ktera si monitory uz koupila a taky mi neprispela.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











