Brno -
Student Agency vážně zvažuje, že zastaví přípravy projektu luxusního rychlovlaku mezi Prahou a Ostravou. Vadí jí státní podpora Českým drahám, kvůli níž vyhrožuje přenesením projektu do zahraničí, nejspíše na Slovensko. Vláda se totiž rozhodla zajistit Českým drahám finance na nákup nových vozů a souprav. "Pokud získají tyto prostředky, pak nevidím důvod dál připravovat plánovanou investici do dálkové a regionální dopravy a přesunu své železniční aktivity mimo území České republiky," tvrdí šéf a majitel Student Agency Radim Jančura.
"Zveřejnili jsme svůj záměr investovat 1,5 miliardy korun z vlastních zdrojů a bez nároků na jakékoliv dotace do dálkové železniční dopravy, ve spolupráci s třetím největším evropským soukromým dopravcem jednáme o investici dalších čtyř miliard. Pokud ovšem vyjde záměr státu obejít Evropskou komisi a zafinancuje přímo České dráhy, nezbude nám než přesunout všechny investice na Slovensko, které vytvořilo spravedlivé podmínky pro všechny dopravce," prohlásil Jančura. Přesunem ale vyhrožuje i do jiné země regionu, protože plánované soupravy HighJet jsou ze své podstaty po menších úpravách způsobilé provozu v celé střední Evropě.
Soukromému dopravci se nelíbí, jak velkou částku se nakonec vláda rozhodla do ČD napumpovat. Původní plán počítal s tím, že do ČD přiteče asi 400 milionů za odprodej majetku státní organizaci SŽDC. Majetek měl být kvůli změně provozovatele dráhy na SŽDC pouze převeden za symbolickou cenu, nakonec ale vše dopadne zřejmě zcela jinak. Týž majetek totiž stát odkoupí za 12 miliard. "Tento majetek měl od počátku stejně připadnout SŽDC, obdobně jak je tomu například na Slovensku. Rozdělení majetku státní organizace zrušil jako neústavní v roce 2003 svým nálezem i Ústavní soud. Žádná z dosavadních vlád, ani ta současná, však na tento nález nereagovala," řekl Jančura. Podle jeho slov jsou si v České republice železniční dopravci rovni stále jen papírově. Reálně však získaly ČD do svého majetku nádraží a pozemky kolem nich, každoročně dostávají od státu záruky za investice a podle Jančury přesto vozí cestující neskutečně draho. Kdyby prý měla Student Agency stejnou dotaci na vlakový kilometr, jakou nyní od státu dostávají ČD, mohli by cestující jezdit zadarmo a přesto by dopravce vydělával.
Zdroj: ČTK. Námět: Svědek

1. ne, ani tu korunu. Protoze ihned se najde jiny, ktery bude chtit bavoraka taky. Resp. kraje zacnou rvat, at jim stat taky pusti na trat soukromnika, ale to uz bude muset ten stat zatahnout.
2. druha vec je, ze snizeni prijmu CD bude vyssi nez snizene naklady (protoze se jedna o vysoce rentabilni rameno), takze to bude muset "nekdo" dorovnat. Anebo se zrusi par - spis par desitek - rychliku. Nevadi?
3. mylne predpokladas, ze za stavajici prachy si CD porizuji nove vozy.
Na tom "systemu" je nezajimavejsi to, ze kdyz tam bude jeden subjekt, kterej nebude chtit dotace, tak na tom stat vydela, protoze na dotacich zaplati mene Alespon pokud tedy drazni doprava nema podobne zvracenou vlastnost jako Giffenovy statky - tj. ze by s celkovym klesajicim mnozstvim rostla celkova (nikoliv jednotkova) cena. Ale to by myslim poprelo definici integralu (snad jedine s vyjimkou, ze bysme pripustili zaporne prumerne naklady)... Takze je tady nekdo, kdo ti nabizi, ze muzes usetrit a nic jineho se pro tebe nezmeni. Z ekonomickeho hlediska (ktere v tomto pripade ale nevychazi z nejakych pofidernich krivek, ale opravdu z logiky veci) se dostavas na vyssi uzitek, protoze za stejne penize dostanes vic (lepsi) zbozi (pokud bys nechtel usetrit, ale ten za ten rozdil nakoupit vic), pripadne totez zbozi nakoupit levneji
K "ziskum": Jsou totiz dve varianty - bud "zisky" dostanou CD, stat neusetri nic a Jancura nebude mit novyho Bavoraka (nikdo si nepolepsi a nikdo si nepohorsi) nebo zisky dostane SA, stat usetri na tech dotaci (byt jednu jedinou korunu) a Jancura si za ty zisky koupi Bavoraka (nebo letadlo) a jak Jancura, tak i stat si polepsi.
Pro mne ale neni podstatne, co si koupi Jancura, pro mne je dulezitejsi, ze stat usetri tu jednu korunu. Pokud ty tu korunu "ozelis" jen kvuli tomu, aby Jancura toho Bavorka nemel, tak je mi te lito. Opravdu lito
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











