Brno -
Student Agency vážně zvažuje, že zastaví přípravy projektu luxusního rychlovlaku mezi Prahou a Ostravou. Vadí jí státní podpora Českým drahám, kvůli níž vyhrožuje přenesením projektu do zahraničí, nejspíše na Slovensko. Vláda se totiž rozhodla zajistit Českým drahám finance na nákup nových vozů a souprav. "Pokud získají tyto prostředky, pak nevidím důvod dál připravovat plánovanou investici do dálkové a regionální dopravy a přesunu své železniční aktivity mimo území České republiky," tvrdí šéf a majitel Student Agency Radim Jančura.
"Zveřejnili jsme svůj záměr investovat 1,5 miliardy korun z vlastních zdrojů a bez nároků na jakékoliv dotace do dálkové železniční dopravy, ve spolupráci s třetím největším evropským soukromým dopravcem jednáme o investici dalších čtyř miliard. Pokud ovšem vyjde záměr státu obejít Evropskou komisi a zafinancuje přímo České dráhy, nezbude nám než přesunout všechny investice na Slovensko, které vytvořilo spravedlivé podmínky pro všechny dopravce," prohlásil Jančura. Přesunem ale vyhrožuje i do jiné země regionu, protože plánované soupravy HighJet jsou ze své podstaty po menších úpravách způsobilé provozu v celé střední Evropě.
Soukromému dopravci se nelíbí, jak velkou částku se nakonec vláda rozhodla do ČD napumpovat. Původní plán počítal s tím, že do ČD přiteče asi 400 milionů za odprodej majetku státní organizaci SŽDC. Majetek měl být kvůli změně provozovatele dráhy na SŽDC pouze převeden za symbolickou cenu, nakonec ale vše dopadne zřejmě zcela jinak. Týž majetek totiž stát odkoupí za 12 miliard. "Tento majetek měl od počátku stejně připadnout SŽDC, obdobně jak je tomu například na Slovensku. Rozdělení majetku státní organizace zrušil jako neústavní v roce 2003 svým nálezem i Ústavní soud. Žádná z dosavadních vlád, ani ta současná, však na tento nález nereagovala," řekl Jančura. Podle jeho slov jsou si v České republice železniční dopravci rovni stále jen papírově. Reálně však získaly ČD do svého majetku nádraží a pozemky kolem nich, každoročně dostávají od státu záruky za investice a podle Jančury přesto vozí cestující neskutečně draho. Kdyby prý měla Student Agency stejnou dotaci na vlakový kilometr, jakou nyní od státu dostávají ČD, mohli by cestující jezdit zadarmo a přesto by dopravce vydělával.
Zdroj: ČTK. Námět: Svědek

Pokud jde o ty uvery - treba je to i tak, ze v tom Nemecku nebo Francii nemaji blazna Jancuru, kterej by chtel jezdit levnejc, protoze DB ci SNCF hospodari dobre. Nicmene, hlavne cokoliv francouzskyho bych asi jako priklad dobreho hospodareni nedaval a nemusi jit jenom o zemedelce.
Anri - dobre, takze budeme utracet miliardy, aby si nekdo nemohl kupovat bavoraky. Tomu rikam rovnostarska a socialni spolecnost. Budou se vydavat penize ze statniho rozpoctu na to, aby se nekdo nemel lepe. Byt to naopak, tak to pochopim, ale takhle. No, bravo:-)
Jo, pokud se jedna o vysoce rentabilni rameno, tak nechapu, proc je statem dotovano... Alespon pokud vyjdu z toho, ze rentabilni znamena, ze vynosy (bez dotaci) prevysuji naklady. Pokud je k tomu potreba dotaci, tak u mne jde o rameno nerentabilni...
Nevím, proč by se SA musela tlačit do lokálek, on chce prostě dělat dálkovou dopravu na úrovni. Veolie, Connex, Viamont zase rádi jezdí na lokálkách. Každý dělá to o čem si myslí, že na to má.
Zásadní problém je v tom, že nejsou zpřethány blízké vztahy ČD - MD (ono to je těžké v tom jednom baráku na nábřeží...) a místo aby stát dobře hospodařil s prostředky daňových poplatníků, tak bezostyšně láduje peníze do vyvolené organizace, bez toho aby se jakkoliv zajímal nakolik hospodárně jsou využívány. Tady nikdo nechce likvidaci ČD, většina chce prostě spravedlivé podmínky a dobré hospodaření a hlavně služby co se ČD týká.
Řeči o volném trhu jsou bezostyšná lež, protože pravda - teoreticky si může zajistit vozidlo a začít jezdit, ale prakticky: problém sehnat vozidlo kompatibilní s českou sítí (malý výběr), problém zajistit si normální cestou a v rozumném předstihu polohy vlaků (a ne na rok dopředu), problém, že nesmí konkurovat dotovaným spojům (to je fakt darda a na to jednou u EU dojedeme) problém, že se není jak nabídnou provozování základní obslužnosti - vyběrová řízení jsou vzácnost a stát i kraje jí automaticky přidělují ČD.
Kdyby rozjeli opustene drahy v usteckem kraji modernimi vozidly za slusnou dotaci, ja bych jim tleskal.
ZSSK nebo MAV Start jezdi za dvojnasobek na vlkm nez CD. Jak to vysvetlite?
Waszyn: nejsem z CD, ani nejezdim 1. tr. To rameno je rentabilni. Uz jen pro to, ze se tam SA hrabe a to nedela kvuli potnecialu :) CD dotace jednostrane nepozaduji, vyse dotace je dana smluvne. Stejny problem je u majitelu domu s dotovanym najemnym. Asi by taky chteli vice, ale dostanou to?
Bartisko: Brno už je ztraceno z toho důvodu, že do něj vede z Prahy dálnice, která "zatím" nevede do Ostravy a železnice je tudíž rychlejší. Ale tuto výhodu ČD velmi dobře prosrávají. Rychlostí a kvalitou spojů.
xAnri05:Zruší další dotované spoje a vejde se tam víc soukromejch spojů a bludný kruh je uzavřen. Ale ty spoje se rušit nemusí, protože dálková doprava je při troše snahy výdělečná i bez dotací.
anri:
1. Co to je za blbost? Tím jenom potvrzuješ argument M. Myslíš si, že dát dotaci ČD 100 mega za 810, přičemž na tom ČD stejně ještě prodělají je pro stát výhodnější, než dát firmě XY 80 mega za desira a firma XY si vydělá svých 10%, na Bavora, na další Desira apod.?? Možná jsem trošku jednodušší, možná je to tím, že nemám na výplatní pásce ČD a v peněžence 1.třídu za 2000, ale nechápu.
2. Tu s tím vysoce rentabilním ramenem Vám povídali kde? To rameno má sice značný potenciál, ale ČD na něm rozhodně nevydělávají, spíš jde o to, že pokud tam naskočí SA za 300, tak si budou moci nacpat své pendolíno 1.třídou do **le a zajímalo by mne kde by ho odepisovaly alespoň takovým tempem jako na té ostravě...
3. Nechci posuzovat do jaké míry je to pravda, ale minimálně de jure jsou ČD podnikatelský subjekt. Podnikají mj.v rámci dopravní obslužnosti, kde dostávájí dotace k dosažení přiměřeného zisku. Proč tam jezdí za dotace, které jim ten zisk nezaručují je mi záhadou. V mnoha případech bych se odvažoval tvrdit, že na některých tratích jezdí jen proto aby tam nejezdil někdo jiný, proto nabídnou naprosto podstřelenou cenu a jejich potrefení přezaměstnanci se nejen zde můžou přetrhnout v kňučení o vyzobávání rozinek. Ale kdo ty dráhy nutí tam za ty prachy jezdit? Nejsem schopný na nějaké relaci s danýma dotacema vyjít? No tak se tam prostě necpu a kraj si tam najme buď někoho komu to stačí, nebo bus, já jsem rád, že jsem neprodělal a jsem zticha:))
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











