..: ČD dostanou 12 miliard na obnovou vozového parku :..

Ilustrační obrázekPraha - Sporných dvanáct miliard, kvůli kterým ředitel Student Agency Radim Jančura hrozí přesunem svého plánovaného projektu luxusních spojů HighJet na Slovensko, pravděpodobně České dráhy definitivně dostanou. Změnu rozpočtu ministerstva dopravy, jež tento krok umožní, dnes schválili poslanci. Největším trnem v oku kritiků transakce je způsob, jakým dráhy peníze dostanou. ČD tyto finance obdrží z odprodeje části svého majetku státní firmě SŽDC, která dostane prostředky k nákupu ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Díru v jeho rozpočtu zalepí ministerstvo financí příjmy z různých privatizací.

Zde ovšem nastává problém: soukromí dopravci se totiž cítí mimořádnou "dotací" pro ČD diskriminováni. "S nejvyšší pravděpodobností podáme stížnost Evropské komisi, aby to prošetřila," uvedl šéf Sdružení železničních dopravců Jiří Mužík. Náměstek ministra dopravy Jiří Hodač ale oponuje: "Jiná forma než odkup není možná. Kdyby to prodávaly dráhy pod cenou, tak je celé vedení ve vězení," tvrdí Hodač.

Zdroj: Idnes.cz


Samir Lepara | 15.5.2008 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 4 5 6 7 8 ... 16      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
16.05.2008 (11:18)  
Jestli vstup Jancury na Praha-Ostrava vyvolal diskusi, kde za tim jedni videli reklamu, tak tohle snad ani nechtejte cist:-)
http://ekonomika.ihned.cz/c1-24771220-majitel-student-agency-o-privatizaci-ceskych-drah-mam-zajem
16.05.2008 (11:17)  
George_Couser: vraťe se zpátky k 12 mld. Dotace na nová vozidla sice existuje, ale před rokem na to bylo vyčleněných tuším asi 300 mil. Kč ... Dalo se to použít i na rekonstrukce a spolkly to Regionovy.
registrovaný uživatel M 
16.05.2008 (10:40)  
xyz - no v tomto pripade to bylo vazane na tu podminku v "predesle" vete. A jeji splneni nebo nesplneni jsem samozrejme nechtel predjimat:-))
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
16.05.2008 (10:31)  
Chikatetsujin: ano, ja s tim souhlasim. Je to spatne.
Zatim bych se ale k tomu stavel opatrne stejne jako MD, protoze nektere kraje by pak musely sahnout bez zlepseni sluzeb ci zvyseni cetnosti spoju hloub do kapsy a to zlikviduje kus zeleznicni dopravy.
Navic by to mohlo zpusobit rozdilne moznosti pristupu obyvatel k doprave. Tedy v hure obydlenych oblastech bude jezdit mene spoju, kraj na ne bude vice doplacet nebo budou cestujici platit vyssi jizdne. Prvni a posledni je nepripustne a to prostredni nepravdepodobne.
registrovaný uživatel xyz  mail  
16.05.2008 (4:22)  
M: s CD by zjevne neco nebylo v poradku

Nač ten kondicionál? ;) Já myslel, že kromě těch, co na to koukají zevnitř, a pár výjimek s modrými brýlemi to snad vědí skoro všichni ne?
16.05.2008 (2:59)  
Spíš bychom se měli bavit,co by bylo nejvhodnější pro čd za těch 12 mld pořídit.

Souhlas, a já hned přidám malou úvahu. ČD si "vydělaly" 12 mld. se kterými můžou naložit jak chtějí (akorát za to musí nakoupit nová vozidla). Předpokládám, že to budou nízkopodlažní jednotky (to je teď pálí nejvíc). Stát na pořízení nových nízkopodlažních vozidel přispívá 50% z programu na obnovu kolejových vozidel (nebo jak se to jmenuje). Takže už z toho máme de facto 24 miliard. Předpokládám, že přispět umí i EU, takže takových 30 miliard by to mohlo být určitě...za to se dá už pořídit třeba 135 kusů 471, nebo taky zhruba 400 Desir...
registrovaný uživatel M 
16.05.2008 (2:22)  
Chikatetsujin - no ¨tohle sme uz resili. Co si pamatuju, tak nekteri vymysleli opravdu zajimave duvody, proc neni mozne urcit naklady na jednu trat/jeden vlak

(docela mne prekvapuje, ze dokazi urcit mzdu na jednoho pracovnika, protoze to v podstate take neni mozne a spravne by to melo byt tak, ze budou mit jeden spolecny ucet, ze ktereho si budou penize vybirat dle potreby:-)
registrovaný uživatel M 
16.05.2008 (2:18)  
happy - souhlas az do bodu, ze pendolina vyjdou levneji nez soukrome vlaky, protoze ty musi v jizdnem zapaltit naklady i samotne jednotky (to teda pravda je:). Ten odliv trzeb za vlaky objednane v ramci ZDO je vazan na pocet "odcerpanych" cestujicich, nikoliv na naklady ("fixni" i variabilni) na ty zvlastni (mineno vlaky SA nebo 680) vlaky.
Mezi drahotou soukromych vlaku a poctem lidi, kteri je pouzivaji neni zadna vazba. Jestli ano, tak spise inverzni - viz nize.
Paradoxne - cim vyssi jizdne (ktere musi krome provoznich nakladu postupne splatit i ty jednotky), tim mene odcerpanych cestujicich a tim vice trzeb za vlaky v ZDO (a pro soukromnika tim vetsi problem z ceho zaplatit soupravy; pro CD pak tim vetsi dira v hospodareni SC, ktera se musi zaplatit z dotaci za ZDO). Naopak, cim nizsi jizdne (ktere by nastat nemelo, protoze soukromy vlak z neceho zaplaceny by mel byt levnejsi nez vlak CD zaplaceny statem), tim vetsi odcerpavani lidi z vlaku ZDO.

No a pak je tady jeste jeden uhel pohledu - pokud by lide od CD presedlali k SA, tak by to byl ten nejdulezitejsi signal - lide vlakem jezdit chteji, ale ne s CD. A to by se pak museli nejak resit na opravdu systemove urovni, protoze s CD by zjevne neco nebylo v poradku
16.05.2008 (2:00)  
xAnri05: ad dotace. Jenže vy vycházíte ze zcela chybného přepokladu, že stát musí ČD hradit podnikateskou ztrátu. Jenže stát DOROVNÁVÁ PROKAZATELNOU ztrátu na spoji - tedy u autobusů již dávno ano u železnice zatím ne.

MD za to od NKU dostalo držkovou, bohužel bez nějakého konkrétního dopadu na MD nebo ČD. Platit sakumprdum všude stejnou částku je nelogické, nemá to tak být, ale ČD a MD dělají vše proto, aby se jednotlivé spoje moc nedaly rozeznat, chtějí vyhodnocovat co největšíé celky. Tím vzniká prostor na ukrývání skutečných nákladů a na křížové financování (což je v případě dotace nepřípustné).

Dle (dost logických) pravidel EU se musí dorovnávání ztráty vyhodnocovat pro každý spoj zvlášť - u vlaku to chápejme jako linku. ČD se tomuto již několik let úspěšně brání, ale jsou k tomu postupně dokopávány zejména akčnějšími kraji.

Ve výsledku to znamená, že by ČD měli na MD předložit ekonomický výsledek na spojích třeba Pha - Ova a jednoduše doložit náklady na km mínus výnos z jízdného. Pokud vyjde plusové číslo (což je na některých spojích i pravděpodobné) neměly by dostat ani vindru, pokud záporné, stát uhradí rozdíl. Smutná současnost je taková, že ČD řeknou navalte 80 kč (a více) za km a podíl jízdného se řekl bych v úvahu nebere.
registrovaný uživatel happy 
16.05.2008 (0:53)  
ad M: Ano Pendolína mají charakter vlaků SA,kde si dopravce hraje na svém písečku bez ohledu na ZDO.Nejde tak ani o to,že to nestaví na každé mezi,ale jde o dostupnost.Dostupnost je omezena povinou místenkací spoje.Ono je to v případě Pendolín složitější.Zakázka na Pendolína byla jaksi státní záležitostí (nikoliv záležitostí a financí čd a.s.) a proto by i Pendolína měla jezdit v ZDO jako běžný spoj.Ovšem vyvstává otázka,proč dotovat ztrátu něčeho,co vlastně ztrátové není.Takže je to takový začarovaný kruh,kde je fůra pro a proti,ale nikdo nedokáže říct,co je vlastně nejvhodnější řešení.O tom,jestli jsou Pendolína v červených či černých čísel raději nebudu spekulovat.Ovšem dodotování SC z peněz na ZDO považuji za krádež veřejných financí.Ovšem Pendolína přijdou na provoz levněji než vlaky SA,protože SA musí počítat do nákladů i umoření jednotek,jak je to s Pendolíny víme všichni.A tím se opět dostáváme k otázce,zda je normální,aby vlaky ze státních financí nejezdily ve veřejném zájmu...a pokud budou jezdit ve veřejném zájmu a plné,tak jestli je vhodné je dotovat...takže kolečko
  1 ... 4 5 6 7 8 ... 16      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko