Praha - Sporných dvanáct miliard, kvůli kterým ředitel Student Agency Radim Jančura hrozí přesunem svého plánovaného projektu luxusních spojů HighJet na Slovensko, pravděpodobně České dráhy definitivně dostanou. Změnu rozpočtu ministerstva dopravy, jež tento krok umožní, dnes schválili poslanci. Největším trnem v oku kritiků transakce je způsob, jakým dráhy peníze dostanou. ČD tyto finance obdrží z odprodeje části svého majetku státní firmě SŽDC, která dostane prostředky k nákupu ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Díru v jeho rozpočtu zalepí ministerstvo financí příjmy z různých privatizací.
Zde ovšem nastává problém: soukromí dopravci se totiž cítí mimořádnou "dotací" pro ČD diskriminováni. "S nejvyšší pravděpodobností podáme stížnost Evropské komisi, aby to prošetřila," uvedl šéf Sdružení železničních dopravců Jiří Mužík. Náměstek ministra dopravy Jiří Hodač ale oponuje: "Jiná forma než odkup není možná. Kdyby to prodávaly dráhy pod cenou, tak je celé vedení ve vězení," tvrdí Hodač.
Zdroj: Idnes.cz

Koridory jsou pro vsechny, kteri zaplati za DC. Vyjimkou by mohly byt vlaky v ramci ZDO. Dnes jezdi na koridorech soukromniku cela rada (predevsim v nakladni doprave).
2) soukromník, který chce provozovat nedotované dálkové vlaky, je vyzobávač rozinek
Pokud tim odcerpa finance ze systemu ZDO, tak ano.
(dodatek: vyzobávač bude i přesto, že bude jezdit bez dotací na trase, kde ČD dotace od státu vyžadují) Jiste, jinde to snad ani nejde :)
3) soukromník, který chce provozovat dotované regionální vlaky, je vyzobávač rozinek
Ve vetsine pripadu nikoliv. Pokud bude jezdit za mene penez nez CD nebo zajistovat lepsi sluzby, za ktere bude nekdo ochoten zaplatit. Take by melo byt zajisteno uznavani jizdenek mezi dopravci.
4) akciová společnost České dráhy jsou státní společnost
Lepe to snad nejde napsat. A.s. je toho, kdo ma vice jak 50% akcii.
5) jediná správná podpora železnice je podpora Českých drah
Nehorazny blabol.
6) Jančura je všechno zlo světa
Dle me je pan Jancura vynikajici podnikatel, ale ted prestrelil. Slava mu stoupla do hlavy.
7) nebýt autobusů SA*, jezdily by všechny vlaky ČD plné
Tyhle nesmysly snad nemusim komentovat, ze?
8) že ČD jezdí na trasách, kde neproběhlo VŘ, za 150 Kč/km a na trasách, kde VŘ proběhlo, za 30 Kč/km, není ani v nejmenším podezřelé
Kdyby objednavatel nechtel, mel X zpusobu, jak CD tu zakazku nedat, viz Karlovarsky kraj. Cena je vysledkem krizoveho financovani nebo chcete-li dumpingu, ktery je vysledkem zastaraleho parku CD (a to ze dvou duvodu).
9) konkurenční prostředí a rovné podmínky dopravců fungují již nyní
Pravni ramec je k tomu bez pochyby dan. Konkurence na zeleznici byt muze. Konkurence mezi dopravce uz je tu davno, CD celi vyznamnemu konkurencnimu tlaku autobusovych dopravcu. Nekde nevitezi (PHA-BNO) jinde ano (UL-PHA).
10) je lepší jezdit v 810 Českých drah, než v Desiru soukromníka
Zalezi na tom za kolik a kdo to zaplati a jake budou dalsi sluzby k tomu.
11) Cim mene dopravy stat objedna, tim vice za ni bude muset zaplatit
Toto neplati obecne. Ale ve vztahu k rameni OVA-PHA to je platne. Duvodem je mj. krizove financovani dopravy v ramci ZDO.
12) Ucelove a konkretne vazane pujcky a dotace na nakup vozidel nebo primo poskytnuti vozidel je horsi forma pomoci nez nekonkretni prevod penez
Ne. Program dotace na obnovu kolejovych vozidel existuje a je pro kazdeho, viz MDCR.
Pokud se pamatujete, před dvěma lety se pokoušel stát nasypat nějakou ti stovku miliónů do nějakých ostravských železáren (aby se to lépe privatizovalo) a Brusel to zarazil.
Žádná výjimka Bruselu pro vozidla neexistuje, pro ČD se musí žádat i o povolení na státní záruku pro Eurofimu (protože státní záruka je také veřejná podpora).
Něco si o tom přečtěte, než budete diskutovat dál. Postačí www.compet.cz
Chikatetsujin: za 10 - 15 let tady už žádné ČD nebudou, i osobku někdo zprivatizuje ... a bude se to jemnovat Arriva/Veolia/Viamont/SA .../Franta Vopička - vyberte si. Důležité je to, že zmíněné společnosti nebo třeba Franta Vopička si budou nová vozidla kupovat nikoli za peníze z vaší daňově poplatnické kapsy, ale pěkně za své ...
1) přece jsme si neopravovali koridory proto, aby jsme na ně pustili soukromníky
Jo i ne. Koridory jsme si opravovali proto, abychom se dostali rychleji z bodu A do bodu B. Stejně jako se staví dálnice. To že na nich bude jezdit soukromník mi je fuk.
2) soukromník, který chce provozovat nedotované dálkové vlaky, je vyzobávač rozinek
Opět, příjde na to. Pokud si vybere vysoce rentabilní trať (Ova-Pha), tak ano. Pokud si vybere méně vhodnou trať (třeba ČB-Pha?), tak ne.
(dodatek: vyzobávač bude i přesto, že bude jezdit bez dotací na trase, kde ČD dotace od státu vyžadují)
Samozřejmě, to soukromníci dělají :D.
3) soukromník, který chce provozovat dotované regionální vlaky, je vyzobávač rozinek
Záleží na tom, jak jsou které tratě dotovány. A aké jsou pak jeho celkové výdělky včetně dotací.
4) akciová společnost České dráhy jsou státní společnost
Majoritní vlastník je stát, takže defacto ano. I když podle OZ jsou a.s.
5) jediná správná podpora železnice je podpora Českých drah
To někdo někdy řekl? Ovšem vězměme v úvahu to, že se prozatím nikdo jiný na našich kolejích neobjevil (až na pár malililinkých vyjímek). Tak jaksi není koho jiného dotovat.
6) Jančura je všechno zlo světa
Myslím, že takové ČSAD Liberec, Letuška a další by souhlasili :).
7) nebýt autobusů SA*, jezdily by všechny vlaky ČD plné
To taky někdo tvrdil?
8) že ČD jezdí na trasách, kde neproběhlo VŘ, za 150 Kč/km a na trasách, kde VŘ proběhlo, za 30 Kč/km, není ani v nejmenším podezřelé
Proč by bylo. Existuje křížová dotace. SA taky dotovalo nově zaváděné spoje z již existujících. Navíc, když není konkurence, není důvod snižovat ceny.
9) konkurenční prostředí a rovné podmínky dopravců fungují již nyní
To bohužel ne. Všichni víme proč...
10) je lepší jezdit v 810 Českých drah, než v Desiru soukromníka
Co má kdo proti 810 :)? Navíc si nemyslím, že by soukromník nasadil Desira na stejnou trať levněji než ČD 810. Ale třeba jo.
11) Cim mene dopravy stat objedna, tim vice za ni bude muset zaplatit
Jo i ne. Záleží na okolnostech. Všeobecně platí, že stojící vozidlo nevydělává.
12) Ucelove a konkretne vazane pujcky a dotace na nakup vozidel nebo primo poskytnuti vozidel je horsi forma pomoci nez nekonkretni prevod penez.
To opět někdo tvrdil? Mám pocit, že těch 12 mld jsou vázané na nové vozy...
Anglické frančízy jsou tké zajímavé, nejdřív stát výrazně subvencuje dopravce, aby měl do rozjezdu, pak naopak vybírá výpalné. 50 let staré šroty tam přesto nejezdí.
Mno, normalni podnikatel to ale takhle (napred investovat, potom zjistovat, jake jsou zakony apod.) delat nemuze, takhle to delaji jen Ceske drahy (nakoupi pendolina na trasu Berlin-Viden, potom s prekvapenim zjistuji, ze jsou nekompatibilni a ke vsemu, ze o ne Nemci a Rakusaci nemaji zajem)...
1) Je poptávka po opravách domů
2) Dotaci nedostanou majitelé domů, ale jediná stavební firma, řekněme Česká Stavební s ohromnou vazbou na stát.
A tvrďte mi, že je to správné a že tím stát dosáhne nejlepšího podílu cena/výkon.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











