Praha - Oficiální příčina tragické nehody v Moravanech, při níž 19.5.2008 přišel o život strojvedoucí a 6 cestujících bylo lehce zraněno, vyvolala celoplošná preventivní opatření proti jejímu zopakování. V celé republice jsou hromadně kontrolována hnací vozidla, opatření už učinili i samotní strojvůdci.
Jako definitivní příčina srážky dvou vlaků, kdy 19.5.2008 ve 4:48 na první koleji ve stanici Moravany najel vlak Lv 72 461, tvořený lokomotivou ČD Cargo 163.004, rychlostí 62 km/h zezadu do osobního vlaku 5011, byla Drážní inspekcí určena porucha pískovače na hnacím vozidle osobního vlaku 5011. Jeho strojvedoucí použil pískovač při rozjezdu z Kostěnic, avšak kvůli poruše EP ventilu na pískovači tento zůstal v činnosti a podle nalezených stop intenzivně sypal písek až do Moravan. Ten na kolejnicích vytvořil v deštivém počasí kašovitou emulzi, která přilnula na kola a hlavy kolejnic způsobila přerušení vodivého kontaktu mezi vlakovými dvojkolími a kolejí a tím zdánlivé uvolnění kolejového obvodu, které následně zabezpečovací zařízení ESA 11 vyhodnotilo jako uvolnění oddílu a povolilo vjezd dalšímu vlaku.
České dráhy nyní podle svého mluvčího intenzivně kontrolují pískovače všech hnacích vozidel. Jde prý řádově o stovky lokomotiv a jiných vozidel. Cílem této kontroly je předejít opakování podobného selhání v budoucnu. Přijatá opatření se týkají také strojvůdců, kteří od nynějška nesmějí používat pískovače při brzdění, s výjimkou nouzových situací. Vyšetřování nehody Českými drahami, Drážní inspekcí i policií nadále pokračuje, první závěr zní, že podle železničářů se na českém území podobná nehoda ještě nestala. Zda bude přistoupeno k dodatečným úpravám zabezpečovacího zařízení ESA 11, které podle některých názorů také nese část viny na nehodě, v této chvíli zatím není známo.
Zdroj: iDnes
| 29.5.2008 (17:00)
Palko: Jestli to bylo piskem samozrejme nevim, ale selskym rozumem predpokladam, ze pri nizsich rychlostech se na metr koleje vysype vice pisku nez pri vyssich.
Dodnes jsem si myslel, že vlak zmizel ze zab.zař. ve chvíli, kdy už stál ve stanici, a proto bylo možno postavit cestu Lv. Nicméně prý to bylo tak, že díky pískování Os nebyl vůbec zaznamenán průjezd Os přes návěstidlo, které proto nespadlo, zůstala na něm zelená. Výpravčí si toho nevšiml, protože tou dobou byl už venku/na cestě ven a očekával příjezd vlaku. Lv měla zelenou, a proto jela dál, až došlo k tomu neštěstí.
Nevím, jestli je to takto možné (znovu opakuju že to je nepotvrzená informace a já se v zabezpečovačkách nevyznám), nicméně mi to přijde logické, a logičtější, než že by za to mohlo zab.zař. jako takové (tedy že vlak zmizel v průběhu pobytu ve stanici).
Pokud vím, tak když byla elmech doplněna KO, tak se volnost zjišťovala stejně jako na RZZ - pohledem na kolejovou desku. A nezlobte se ESA 10 slyším poprvé. Asi tedy na nás A6D udělalo podraz a prodalo nám ESU 10 s tím, že je to jedenácka. A ne jedna. Nebudu Vám ale takto veřejně psát kde, protože pokud mám pravdu a je za tím něco jiného, nechci jít kvůli tomu sedět. Ona ta svoboda slova je dnes asi jako zastara.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










