Praha - Oficiální příčina tragické nehody v Moravanech, při níž 19.5.2008 přišel o život strojvedoucí a 6 cestujících bylo lehce zraněno, vyvolala celoplošná preventivní opatření proti jejímu zopakování. V celé republice jsou hromadně kontrolována hnací vozidla, opatření už učinili i samotní strojvůdci.
Jako definitivní příčina srážky dvou vlaků, kdy 19.5.2008 ve 4:48 na první koleji ve stanici Moravany najel vlak Lv 72 461, tvořený lokomotivou ČD Cargo 163.004, rychlostí 62 km/h zezadu do osobního vlaku 5011, byla Drážní inspekcí určena porucha pískovače na hnacím vozidle osobního vlaku 5011. Jeho strojvedoucí použil pískovač při rozjezdu z Kostěnic, avšak kvůli poruše EP ventilu na pískovači tento zůstal v činnosti a podle nalezených stop intenzivně sypal písek až do Moravan. Ten na kolejnicích vytvořil v deštivém počasí kašovitou emulzi, která přilnula na kola a hlavy kolejnic způsobila přerušení vodivého kontaktu mezi vlakovými dvojkolími a kolejí a tím zdánlivé uvolnění kolejového obvodu, které následně zabezpečovací zařízení ESA 11 vyhodnotilo jako uvolnění oddílu a povolilo vjezd dalšímu vlaku.
České dráhy nyní podle svého mluvčího intenzivně kontrolují pískovače všech hnacích vozidel. Jde prý řádově o stovky lokomotiv a jiných vozidel. Cílem této kontroly je předejít opakování podobného selhání v budoucnu. Přijatá opatření se týkají také strojvůdců, kteří od nynějška nesmějí používat pískovače při brzdění, s výjimkou nouzových situací. Vyšetřování nehody Českými drahami, Drážní inspekcí i policií nadále pokračuje, první závěr zní, že podle železničářů se na českém území podobná nehoda ještě nestala. Zda bude přistoupeno k dodatečným úpravám zabezpečovacího zařízení ESA 11, které podle některých názorů také nese část viny na nehodě, v této chvíli zatím není známo.
Zdroj: iDnes
| 29.5.2008 (17:00)
,,Odejdení" krystalu by znamenalo výpadek celé kmitočtové syntézy a následně neschopnost lokomotivy. Ono je to o tom, že krystal má frekvenci v řádu MHz a potřebný kmitočet se získává kmitočtovým dělením. Pokud by krystal ujel o míň, než 20%, změna kmitočtu se prakticky nijak neprojeví a větší ujetí by znamenalo destrukci krystalu, výpadek oscilátoru a následně neschopnost celého systému. Tudy cesta zcela určitě nevede.
Podle mne je zásadní chyba v konstrukci elektronických kolejových obvodů. Konstruktéři se plně soustředili na odolnost proti zarušení (Kvůli Pendolinům se norma musela velmi podstatně změkčit) a fakt, že někdy jede vlak ne po koleji, ale po pískové vrstvě, dostatečně nezohlednili. Své udělala i absence brzdových špalíků a tím i nulová samočisticí schopnost kol. Problém je v tom, že pokud se konstrukce ESA 11 zásadně nezmění, může se toto kdykoli opakovat. Jsou jen dvě možnosti: Buď doplnit kolejové obvody počítači náprav a zavést všude úplnou blokovou podmínku, nebo se vráti ke klasickým špalíkovým brzdám.
Ještě dotaz na nějakého fíru: jaké množství písku je pískovači? Vydrží toto množství "intenzivní" pískování po celou cestu z Kostěnic do Moravan? A proč byla pískovou kaší obalena i kola lokomotivy? Ta přeci dobržďuje klasicky špalkama?
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










